اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معرفی و بررسی موتورسیکلت جذاب بندا راک (BD 249)

موتورسیکلت ۲۴۹ Benda Rock (بخوانید: بِندا راک ۲۴۹) که به‌اختصار آن را BD 249 هم می‌شناسند، یکی از موتورسیکلت‌های جذاب شرکت keeway است که در چند سال اخیر توسط دینوموتور وارد بازار ایران شده و به‌سرعت توجه علاقه‌مندان به سبک‌های خاص، به‌ویژه سبک کروزر را به خود جلب کرده است. البته برخی معتقدند که اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره این موتورسیکلت صحبت کنیم باید آن را در کلاس بابر قرار دهیم. بندا راک طراحی منحصربه‌فرد و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل، تجربه‌ای متفاوت از موتورسواری با آن خواهید داشت. اگر به‌دنبال موتوری هستید که در خیابان‌ها بتازد و توجهات را به خود جلب کند، BD 249 دقیقاً همان چیزی است که نیاز دارید. با ما همراه باشید تا ببینیم این موتورسیکلت جذاب چه ویژگی‌هایی دارد.

مشخصات فنی موتورسیکلت Benda Rock

Benda Rock یک انجین ۲۴۹ سی‌سی با ۲ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. این تعداد سیلندر و سوپاپ باعث شده که انجین بندا راک قدرت زیاد و در عین حال عملکرد مطلوبی داشته باشد. هرچه تعداد سوپاپ‌های انجین بیشتر باشد، هوا و سوخت در زمان احتراق جریان بهتری خواهند داشت و درنتیجه عملکرد موتور هم بهتر خواهد بود. ۲ سیلندره بودن BD 249 سبب می‌شود که موتورسوار لرزش کمتری را حس کند. این ویژگی مخصوصاً در سرعت‌های بالا یا در سفرهای طولانی اهمیت دارد.

انجین بندا راک، ۲۹.۹ اسب ‌بخار قدرت را در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند که باعث می‌شود این موتورسیکلت عملکرد قوی و قابل‌قبولی داشته باشد. این میزان قدرت، امکان شتاب‌گیری و مانورپذیری را به‌خصوص در ترافیک و در شرایط جاده‌ای مختلف فراهم می‌کند.

حداکثر گشتاور انجین بندا راک، ۱۹ نیوتن‌‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه است به همین خاطر این موتورسیکلت در هنگام شروع به حرکت و همچنین در عبور از سربالایی‌ها شتاب‌گیری و عملکرد مطلوبی دارد.

قدرتی که موتور تولید می‌کند از طریق یک گیربکس ۶سرعته به چرخ عقب منتقل می‌شود. ۶سرعته بودن گیربکس به موتورسوار این امکان را می‌دهد که در هر موقعیت با تنظیم درست دنده‌ها، از حداکثر قدرت موتور استفاده کند. با توجه به اینکه برای انتقال قدرت از تسمه استفاده شده، بندا راک لرزش، صدا و وزن کمتری در مقایسه با موتورسیکلت‌های زنجیری دارد.

موتورسیکلت بندا راک مدل BD 249 یک سیستم تعلیق تلسکوپی معکوس در جلو و یک سیستم تعلیق شوک دوتایی در عقب دارد. سیستم تعلیق تلسکوپی معکوس در جلو سبب حفظ پایداری موتورسیکلت در پیچ‌ها و تغییر مسیرهای ناگهانی می‌شود. سیستم تعلیق عقب هم با جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده‌ها باعث می‌شود سواری نرم‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید.

هم در جلو هم در عقب بندا راک (Benda Rock) از ترمزهای دیسکی استفاده شده، با این تفاوت که قطر دیسک جلو ۳۰۰ میلی‌متر و قطر دیسک عقب ۲۴۰ میلی‌متر است. سیستم ABS از مزیت‌های سیستم ترمز این موتورسیکلت به‌حساب می‌آید.

سیستم سوخت‌رسانی انژکتور برقی دلفی، یکی دیگر از مزیت‌های موتورسیکلت بندا راک است که با تنظیم دقیق میزان سوخت موردنیاز موتور موجب بهبود عملکرد انجین، کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها می‌شود.

ظرفیت باک این موتورسیکلت ۱۵ لیتر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر، بین ۲.۶ تا ۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند. همه این‌ها یعنی با این موتورسیکلت می‌توانید مسافت‌های طولانی را بدون نیاز به توقف و سوخت‌گیری‌های مکرر طی کنید.

حداکثر سرعت بندا راک حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است و ۷ ثانیه زمان لازم است تا سرعت آن از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مشخصات فنی موتورسیکلت بندا راک
نوع موتور ۲ سیلندر و ۸ سوپاپ
حجم موتور ۲۴۹ سی‌سی
توان ۲۹.۹ اسب بخار
گشتاور ۱۹ نیوتن متر
سیستم سوخت انژکتور برقی دلفی
سیستم خنک‌کننده مایع (آب)
ترمز جلو دیسکی، ۳۰۰ میلی‌متر
ترمز عقب دیسکی، ۲۴۰ میلی‌متر
ظرفیت مخزن سوخت ۱۵ لیتر

مشخصات ظاهری موتورسیکلت Benda Rock

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، بندا راک ۲۴۹ یک موتورسیکلت کلاس کروزر (بابر) است که طراحی ظاهری خاص و مدرنی دارد. به همین دلیل است که در نگاه اول، صلابت و قدرت این موتورسیکلت شما را مجذوب خود خواهد کرد.

بندا راک ۲۴۹ را با ابعاد ۱۰۵۰*۸۳۶*۳۲۰۰ میلی‌متری و وزن ۱۶۷ کیلوگرمی، قطعاً یک موتورسیکلت معمولی نیست! مشخص است که طول آن به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از بسیاری از موتورسیکلت‌هاست. وزنش هم با توجه به ابعادی دارد، معقول است. یکی از تفاوت‌های واضح این موتورسیکلت با موتورهای دیگر، ارتفاع ۶۹۰ میلی‌متری زین آن است که باعث می‌شود موتورسوار کنترل به‌مراتب بهتری روی وسیله نقلیه خود داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های جالب در طراحی Benda 249 را می‌توان چراغ جلوی این موتورسیکلت دانست که به شکل دایره‌ای طراحی شده است. نور پایین در یک لنز قرار گرفته و نور بالای هالوژنی هم در کنار آن جای دارد.

چراغ خطر بیضی‌شکل و راهنماهای دایره‌ای در دو طرف، ترکیب هماهنگ و جذابی را در نمای جلو ایجاد کرده‌اند. همه چراغ‌های جلو و عقب بندا راک از نوع LED هستند که هم نور کافی برای موتورسوار تأمین می‌کنند و هم در شب زیبایی خاصی به موتورسیکلت می‌بخشند.

اگر از کنار نگاهی به بندا راک بیندازید، متوجه خواهید شد که تایر جلویی با سایز ۱۲۰/۸۰-۱۶ کمی کوچک‌تر از تایر عقب با سایز ۱۵۰/۸۰-۱۶ است. عریض‌تر بودن تایر عقب سبب می‌شود که موتورسیکلت هنگام شتاب‌گیری ثبات و پایداری بیشتری داشته باشد.

فرمان بندا راک لوله‌ای و ساده است که با توجه فرم قرارگیری و فاصله‌ای که تا زین دارد، باید هنگام موتورسواری کمی به جلو خم شوید. اگر از فرم فرمان راضی نیستید، می‌توانید آن را عوض کنید تا از موتورسواری با  Benda 249 بیشتر لذت ببرید.

یکی از ضعف‌های طراحی BD 249 را در بخش زین شاهد هستیم. البته طراحی زین در قسمت سرنشین اصلی قابل‌قبول است اما با توجه به اینکه Benda 249 یک موتورسیکلت دو سرنشینه است، قسمت ترک‌نشین آن بسیار کوچک است و تا حدی می‌توان آن را آزاردهنده هم دانست. به همین دلیل برخی معتقدند که این بندا راک را باید یک موتورسیکلت تک‌سرنشینه به‌حساب آورد.

موتورسیکلت بندا راک ۲۴۹ جزئیات خاص دیگری ندارد و حتی دکمه‌ای برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها روی آن تعبیه نشده. چراغ‌ها به‌محض روشن شدن موتور، روشن خواهند شد.
مشخصات ظاهری موتورسیکلت بندا راک ۲۴۹
طول ۳,۲۰۰ میلی‌متر
عرض ۸۳۶ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۰۵۰ میلی‌متر
ارتفاع زین ۶۹۰ میلی‌متر
وزن خشک: ۱۶۷ کیلوگرم

خیس: ۱۸۰ کیلوگرم

امکانات ایمنی موتورسیکلت Benda Rock

موتورسیکلت بندا راک در بحث ایمنی آپشن‌های به‌خصوصی ندارد و تنها موردی که البته نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) آن است که از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز گرفتن جلوگیری می‌کند و به همین دلیل به موتورسوار این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر موتورسیکلت داشته باشد.

آپشن‌های موتورسیکلت Benda Rock

موتورسیکلت بندا راک (Benda Rock) در قسمت جلو یک نمایشگر دیجیتالی دارد که برخلاف اغلب موتورسیکلت‌ها، به شکل دایره‌ای است. این صفحه کیلومتر علی‌رغم کوچک بودن، اطلاعات خوبی مانند دور موتور، سرعت، ساعت، دنده‌شمار و مسافت طی‌شده را نمایش می‌دهد. دو دکمه هم در سمت چپ  این نمایشگر قرار دارد که امکان دسترسی به تنظیمات کیلومتر را فراهم می‌کند.

سخن آخر

موتورسیکلت بندا راک BD 249 در کلاس کروزر اسپرت (بابر) طراحی مدرن و عملکرد قابل‌قبولی دارد و به همین خاطر توانسته جای خود را در میان علاقه‌مندان به موتورهای کروزر باز کند. این موتورسیکلت به‌واسطه دارا بودن ویژگی‌هایی مانند موتور قدرتمند و سیستم تعلیق خوب، سبب می‌شود که موتورسواری متفاوت و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید. به‌طور کلی، BD 249 با امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که در جست‌وجوی یک موتورسیکلت باصلابت و با استایل خاص هستند.

نظرات (0)
نظر بدهید