بهترین زمان فروش خودرو دست دوم چه زمانی است؟

0 14,434

این روزها خودرو حکم سرمایه پیدا کرده است. در کشورهای دیگر، اوضاع کمی فرق می‌کند. مثلا زمانی که خودرویی را می‌خرید، روی کارآمدن مدل‌های تازه و نرخ مشخص فروش دست‌دو به‌ شکلی است که دیگر نمی‌توان با فروش وسیله کارکرده خود سود کرد. اما اینجا اوضاع فرق می‌کند. برای همین هم هست که باید بدانید بهترین زمان فروش خودرو دست دوم چه زمانی فرا می‌رسد. شاید فکر می‌کنید که اگر خودروی‌تان سالم و نو مانده باشد، دیگر ۹۰ درصد مسیر دلربایی را برای بازکردن خود در قلب مشتریان متعدد طی کرده‌اید. اما این فکر اشتباه است. برای اینکه معامله‌ای موفق داشته باشید، لازم است بدانید که بهترین زمان فروش ماشین چه موقع است و چه عواملی در تعیین این زمان نقش دارند. راستی درآمد خرید و فروس خودرو دست دوم چطور است؟

نکاتی برای یافتن بهترین زمان فروش خودرو

در این نوشته شما را با ۶ نکته آشنا می‌کنیم که کمک می‌کنید خودروی‌تان را در بهترین زمان و با بیشترین قیمت بفروش برسانید. در واقع، چیزهایی هست که شما نمی‌دانید اما ما درباره تمام‌شان در این مقاله صحبت کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا پی ببریم بهترین زمان خرید ماشین کی است.

۱. تکلیف خودتان را با خودرو مشخص کنید

یکی از مهم‌ترین ابعاد هر معامله‌ای تعیین نیازهاست. شما در جایگاه فروشنده باید بدانید که چرا می‌خواهید خودروی خود را عوض کنید. این باعث می‌شود که انتظار معقولی از معامله در پیش روی خود داشته باشید و سریع‌تر و راحت‌تر به مشتری مناسب برسید. مثلا اگر خودرو دیگر کیفیت کاری ندارد و عملکردهایش با مشکل مواجه شده، مشتری مخصوص به خود را خواهد داشت و قیمت‌گذاری‌اش هم با شرایطی که خودروی شما کاملا سالم است، فرق خواهد کرد. یا زمانی که شرایط خانوادگی‌تان تغییر می‌کند و مثلا تعداد فرزندان بیشتری به جمع‌تان اضافه می‌شود، امکان دارد که قصد فروش خودروی سالم خود را برای خرید گزینه‌ای جادارتر در سر داشته باشید.

در این حالت هم، مشتری هدف و قیمت‌گذاری شکل مخصوص به خود را دارد. پس اول نیت را مشخص کنید و با تعریف شرایطی که در آن هستید، به‌دنبال مشتری بگردید و قیمت‌گذاری منصفانه و معقولی داشته باشید. پس زمان فروش خودرو به دلایل متعددی وابسته است. شما باید شرایط را بسنجید و براساس آن قیمت و مشتری موردنظرتان را تعیین کنید.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ

۲. قبل از دردسرسازشدن خودرو به فکر فروش باشید

چیزی که مشخص است هر چه خودرو بیشتر کار کرده باشد، قیمتش کاهش می‌یابد. اما مسئله فقط این نیست، از یک جایی به بعد فروش آن حتی با وجود پیشنهاد قیمت پایین هم سخت می‌شود. پس باید حواس‌تان به این موضوع باشد. مثلا بعد از اینکه خودرو بالای ۱۵۰ هزار کیلومتر کار می‌کند، قیمتش پایین می‌آید و مشتریانش کم می‌شوند. حتی برخی از افراد معتقدند که کارکرد بالای ۹۰ هزار کیلومتر هم کیفیت و کارکرد خودرو را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود که برای فروش دچار افت قیمتی چشمگیر شود. واقعیت هم همین است، طی‌کردن مسافت زیاد با خودرو باعث استهلاک قطعاتش می‌شود. پس کم‌کم باید به فکر فروش باشید.

بهترین زمان فروش خودرو

۳. زمان و فصل مناسب برای فروش خودرو را در نظر بگیرید

صحبت‌‌کردن درباره زمان و فصل مناسب فروش خودرو کار ساده‌ای نیست. چون حتی اگر ارزیابی‌های دقیق و آمارگیری‌های علمی هم انجام بدهید، باز هم امکان دارد که در فصول و زمان‌هایی که به نظر می‌رسد، بازار فروش خودروی دست دوم وضعیت خوبی ندارد به مشتری ایدئالی برخورد کنید و معامله‌ای خوشایند رقم بزنید.

اما به‌طور کلی، از نظر زمانی، این‌طور گفته می‌شود که در ماه‌های منتهی به تابستان و تعطیلات، بازار خرید خودروی دست دوم داغ‌تر است. چرا؟‌ چون سفرهای تابستانی و ترددهای بین‌جاده‌ای در فصل خوش‌آب و هوایی مانند تابستان رواج بیشتری دارد. به همین‌خاطر، خریداران هم ترجیح می‌دهند که قبل از شروع تعطیلات و تابستان برای خرید خودرو اقدام کنند. در ماه‌های نزدیک به عیدنوروز هم چنین میلی در میان خریداران اوج می‌گیرد. البته این را هم باید بدانید که هزینه‌های مختلفی که برای ورود به سال نو به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، رونق خرید خودرو در ماه‌های پایانی سال را کمتر از ماه‌های منتهی به تابستان می‌کند.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

نکته دیگری هم درباره بهترین زمان فروش خودرو دست دوم وجود دارد: در اوج پاییز و زمستان‌ها که هوا سردتر است و بازدید از خودروها سخت‌تر می‌شود، معمولا تعداد خریداران هم پایین می‌آید. چون در فروش خودروی دست دوم، بازدید برای مشتریان خیلی مهم است. خریدار دوست دارد که خودرو را دقیق ببیند و با آن دوری بزند. اگر هوا ناجوانمردانه (یا حتی به‌طور عادی) سرد باشد، خرید به تعویق می‌افتد.

۴. زمانی که بیشترین تقاضا وجود دارد اقدام به فروش کنید

اقتصاد دنیای پیچیده‌ای است اما قوانین ساده‌ای دارد. حرف حکیمانه‌ای بود، قبول دارید؟ واقعیت این است که درک قوانین و قواعد ساده اقتصاد و بازارها می‌تواند معاملات پرسودی برایتان رقم بزند و از پیچیدگی‌هایش کم کند. مثلا اگر بدانید که اوضاع بازار خرید و فروش خودرو چگونه است و در چه زمان‌هایی تقاضا برای خرید بالاتر می‌رود، در فروش خودروی دست دوم‌تان موفق‌تر عمل خواهید کرد. تقاضا و وضعیت بازار را رصد کنید. ببینید که نوسانات خودرو در چه زمان‌هایی رخ می‌دهد و چه مواقعی، افراد به دلیل اخبار یا وضعیت بازار خودروی صفر به بازارهای دست‌دوم روی می‌آورند. درآمد خرید و فروش خودرو دست دوم می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

آیا خرید و فروش ماشین سود دارد؟ همان‌طور که گفته شد، چون خودرو حالت سرمایه پیدا کرده است و بعد از چند سال با فروش آن می‌توان سود کرد یا دست‌کم وسیله را با مبلغی قابل‌توجه فروخت،‌ خیلی از افراد به این شیوه درآمدزایی سوق داده می‌شوند. اما اگر این روند به‌شدت گسترش پیدا کند و بعد از افزایش تقاضای خریداران، عرضه از میزان تقاضا پیشی بگیرد، قیمت فروش خودروی دست‌دوم هم افت می‌کند. چون عرضه زیاد در مقابل تقاضایی خواهد بود که در حال کاهش چشم ‌گیر است و در این حالت بازار فروش خودروی دست‌دوم حالت اشباع پیدا می‌کند.

بهترین زمان فروش خودرو

۵. از سایت‌ها و مراجع مطمئن کمک بگیرید

برای اینکه بدانید بهترین زمان فروش خودرو دست دوم‌تان چه موقع است، به سایت‌های معتبری مانند دیوار هم سر بزنید. شما می‌توانید با قراردادن خودرو، تصاویر، ویژگی‌هایش و البته اطلاعات تماس‌تان، اقدام به جذب مشتری کنید. در این صورت می‌توانید بهترین زمان فروش ماشین را از طریق میزان و کیفیت تماس‌هایی که با شما گرفته می‌شود، کشف کنید. البته دیوار از طریق همکار تجاری‌اش کارنامه خدمات دیگری هم ارائه می‌دهد که فرآیند فروش را برای شما سرعت می‌بخشد. در بند بعدی با این خدمات بیشتر آشنا می‌شوید.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

۶. فروش سفارشی را امتحان کنید

وبسایت کارنامه در کنار شماست تا بدون نیاز به ملاقات با خریداران مختلف، به‌سادگی فروش خود را پیش ببرید. جالب است، نه؟‌ کافی است به وبسایت این مجموعه مراجعه و فروش سفارشی خودرو را انتخاب کنید. با ثبت سفارش‌تان، کارشناسان کارنامه به بازدید خودروی شما در محل می‌آیند و ضمن بررسی ابعاد فنی از خودرو عکاسی می‌کنند تا فرایند یافتن مشتری مناسب شروع شود. بعد از اینکه کارشناسان کارنامه متوجه شدند که وضعیت خودروی شما به چه صورت است با دستی پر و اطلاعاتی کامل، با خریداران بالقوه مذاکره می‌کنند و با گلچین بهترین‌ موارد، آنها را به بازدید حضوری خودرویتان می‌آورند.

این فرایند باوجود کارنامه برایتان ساده و آسان می‌شود. فقط برای مراحل نهایی معامله نیاز به حضورتان خواهد بود. چه چیزی از این بهتر؟ پس در زمان کرونا و قرنطینه‌بودن افراد هم می‌توان زندگی را تعطیل نکرد. فقط به کمی خلاقیت و تیم‌های کاری قوی و خبره نیاز دارید که به کمک‌تان بیایند و امور مختلف مانند فروش خودرو را برایتان شدنی و ممکن کنند.

در آخر

تعیین بهترین زمان فروش خودرو دست دوم تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد. این شما هستید که باید با نیازهایتان برای فروش اتومبیل‌تان کاملا آشنا باشید. بازار را هم به دقت رصد کنید و ببینید که اوضاع خرید و فروش خودروی کارکرده به چه صورت است. توصیه ما این است که قبل از به خرج‌افتادن خودرو برای فروشش اقدامات لازم را در نظر بگیرید. در این صورت، هم می‌توانید همیشه خودروهای سالم و مناسب را برانید و هم مشتریان بهتری برای خرید پیدا کنید. فروختن ماشینی که آه از نهاد بخش‌ها و قطعات مختلفش برآمده، کار چندان ساده‌ای نیست.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه کارشناسی خودرو ، محاسبه افت قیمت خودرو و فروش بهتر ماشین دست دوم را نیز بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.