اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

تفاوت‌های اسکوتر با سایر موتورسیکلت‌ها؛ اسکوتر بخریم یا نه؟

اگر به‌دنبال یک وسیله نقلیه مقرون‌به‌صرفه هستید، بهتر است به دنیای هیجان‌انگیز اسکوترها و موتورسیکلت‌ها نگاهی بیندازید. اسکوترها و موتورسیکلت‌ها علاوه‌بر اینکه مصرف سوخت کمتری نسبت به خودرو دارند، استفاده از آن‌ها هم بسیار راحت‌تر است. با‌این‌حال، ممکن است موقع تصمیم‌گیری درباره اینکه اسکوتر برای شما مناسب‌تر است یا موتورسیکلت، کمی سردرگم شوید. در این مطلب قصد داریم با بررسی تفاوت‌ها، مزایا و معایب، شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری کنیم. همراه‌مان بمانید.

تفاوت اسکوتر با بقیه موتورسیکلت‌ها

وقتی صحبت از تفاوت اسکوتر با موتورسیکلت می‌شود، ممکن است تصور کنید یکی از دیگری بزرگ‌تر است یا قدرت یکی از دیگری بیشتر است؛ اما همیشه این‌طور نیست. اسکوترها و موتورسیکلت‌ها بیش از آنچه تصور می‌کنید با هم تفاوت دارند. عمده تفاوت‌هایی که این دو وسیله نقلیه با هم دارند، عبارت‌اند از:

۱. اندازه موتور

یکی از تفاوت‌های اصلی اسکوترها و سایر موتورسیکلت‌ها، حجم موتور آن‌هاست. موتورسیکلت‌های دنده‌ای (نیکد، اسپرت و …) معمولاً موتورهای بزرگ‌تری دارند و به همین خاطر سرعت و قدرت بیشتری هم دارند. برای کسانی که از سرعت لذت می‌برند و معمولاً مسافت‌های طولانی را در بزرگراه‌ها طی می‌کنند، این موتورسیکلت‌ها انتخاب بهتری هستند.

در طرف مقابل، اسکوترها موتورهای کوچک‌تر و درنتیجه سرعت و قدرت کمتری دارند. کوچک بودن اسکوترها باعث شده است که در مناطق شهری شلوغ، بهره‌وری سوختشان بهتر از سایر موتورسیکلت‌ها باشد.

 

۲. ایمنی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هنگام تصمیم‌گیری برای خرید اسکوتر یا موتورسیکلت باید در نظر بگیرید، بحث ایمنی است. موتورسیکلت‌ها به‌دلیل داشتن لاستیک‌های بزرگ‌تر، پایداری و ثبات بهتری دارند؛ درنتیجه راکب کنترل بهتری در جاده‌های پُردست‌انداز خواهد داشت. به‌علاوه، موتورسیکلت‌ها سیستم ترمز پیشرفته‌تر و سیستم تعلیق بهتری دارند. بااین‌حال، اسکوترها، کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و کنترل‌شان آسان‌تر است. به همین دلیل خطر تصادف اسکوترها در مناطق شهری که ترافیک سنگینی دارند، کمتر است.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

۳. حرکت در بزرگراه‌ها

وقتی صحبت از حرکت در بزرگراه‌ها می‌شود، موتورسیکلت‌ها قطعاً گزینه بهتری هستند؛ چراکه حجم موتور بیشتر و سرعت بالاتری نسبت به اسکوترها دارند. با موتورسیکلت به‌راحتی می‌توانید از بزرگراه‌های پُرترافیک عبور کنید. اگرچه با اسکوتر هم می‌توانید وارد بزرگراه‌ها شوید، اما احتمالاً باید در لاین کُندرو حرکت کنید و مراقب سرعت‌تان باشید.

۴. فضای حمل بار

اگر قصد دارید با وسیله نقلیه‌‌تان خریدهای روزانه را هم انجام دهید، اسکوترها بهترین گزینه برای شما هستند. اسکوترها معمولاً فضایی زیر صندلی دارند که به‌اندازه کافی بزرگ است و می‌توانید وسایل خود را با خیال راحت در آن جا دهید. برعکس، در موتورسیکلت‌ها تقریباً هیچ فضایی برای رفع این نیاز اختصاص داده نشده است.

 

ویژگی‌ها اسکوتر موتورسیکلت
حجم موتور معمولاً بین ۵۰ تا ۲۵۰ سی‌سی معمولا ۱۲۵ به بالا
رانندگی در بزرگراه اسکوترها در محیط‌های شهری عملکرد خوبی دارند، اما ممکن است در بزرگراه‌ها به‌دلیل سرعت کمتر با مشکل مواجه شوند. موتورسیکلت‌ها برای رانندگی در بزرگراه طراحی شده‌اند و سرعت بالاتر و شتاب بهتری دارند.
ایمنی راننده اسکوترها گزینه‌ای امن‌تر برای رفت‌وآمدهای شهری هستند. موتورسیکلت‌سواری به مهارت و تجربه بیشتری به‌ویژه در جاده‌های پُردست‌انداز نیاز دارد.

 

مزایای اسکوترها نسبت به سایر موتورسیکلت‌ها

۱. کلاچ ندارند

بهترین بخش اسکوترسواری، سیستم انتقال قدرت خودکار آن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی اسکوتر بنشینید، موتور را روشن کنید و دسته گاز را بچرخانید تا اسکوتر شروع به حرکت کند. برای توقف هم کافی است ترمز بگیرید. اسکوترسواری به همین راحتی است!

یادگیری اسکوترسواری بسیار آسان است و از آنجا که نیازی به کلاچ یا تعویض دنده نیست، بهترین گزینه برای افراد مسن است. به‌علاوه، بسیاری از جوانان هم ترجیح می‌دهند اولین وسیله نقلیه‌ای که می‌خرند، اسکوتر باشد.

اسکوترها به‌دلیل سیستم انتقال قدرت خودکار، گزینه بهتری برای شهرهای پُرترافیک هستند. چراکه نیازی نیست مدام نگران تعویض دنده‌ باشید. در ترافیک‌های سنگین که حرکت رو به جلو به‌شدت کند است، اسکوتر راحت‌ترین وسیله نقلیه به حساب می‌آید.

 

۲. ایمن‌تر هستند

همان‌طور که قبلاً گفتیم، موتورسیکلت‌ها نسبت به اسکوترها سرعت بیشتری دارند که همین سرعت زیاد، گاهی متأسفانه باعث وقوع حوادث ناگوار می‌شود. در مقابل، اسکوترها سرعت کمتری دارند و به‌طور خاص برای کسانی که علاقه‌ای به سرعت بالا ندارند، مناسب‌اند. سرعت کمتر، ایمنی راکب را افزایش و احتمال بروز حوادث تلخ را کاهش می‌دهد.

علاوه‌بر این، به‌علت ارگونومی خاص اسکوترها، در صورت بروز حادثه سریع‌تر می‌توانید پاهایتان را حرکت دهید و خود را از وضعیت خطرناک نجات دهید.

۳. فضای کافی برای نگهداری وسایل دارند

یکی دیگر از مزیت‌های اسکوترها، فضاهای تعبیه‌شده برای حمل وسایل است. اسکوترها معمولاً دو جا برای قرار دادن وسایل دارند:

  • محفظه زیر صندلی: که معمولاً بزرگ‌ترین فضای ذخیره‌سازی اسکوترهاست. در این محفظه می‌توانید با خیال راحت خریدهای یک ماه خود را در آن قرار دهید!
  • جای قرار گرفتن پاها: فضای دومی که می‌توانید از آن برای حمل وسایل استفاده کنید، دقیقه جایی است که پاهایتان را قرار می‌دهید. این فضا اگرچه به‌اندازه مورد اول کاربردی نیست، اما گاهی بسیار مفید است!

 

۴. قیمت کمتری دارند

اسکوترها به‌دلیل حجم کمتر موتور، بدنه پلاستیکی و سیستم تعویض دنده خودکار، معمولاً قیمت کمتری در مقایسه با موتورسیکلت‌ها دارند.

اگر قصد دارید از وسیله نقلیه‌‌تان برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری استفاده کنید، قطعاً اسکوترها به‌دلیل قیمت کمتر، بهترین گزینه برای شما هستند.

 

۵. مصرف سوخت کمتری دارند

شاید تصور کنید سیستم انتقال قدرت خودکار، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؛ اما این‌طور نیست. مصرف سوخت اسکوترها در مقایسه با موتورسیکلت‌ها کمتر هم هست! به‌طور کلی، موتورهای کم قدرت‌تر به سوخت کمتری نیاز دارند. وزن کم اسکوتر هم عامل دیگری است که مصرف سوخت را به حداقل ممکن می‌رساند.

معایب اسکوترها نسبت به سایر موتورسیکلت‌ها

۱. بدنه ضعیف‌تری دارند

قبلا گفتیم اسکوترها به‌علت سرعت کمترشان، گزینه ایمن‌تری برای رفت‌وآمد هستند؛ اما این واقعیت که اسکوتر بدنه بسیار ضعیفی دارد، انکارناپذیر است. اگر اسکوتر تصادف کند، احتمال اینکه بدنه‌اش آسیب ببیند، زیاد است. به‌علاوه، شانس زیادی هم برای تعمیر آن نخواهید داشت یا تعمیر آن پرهزینه خواهد بود.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

۲. تعادل کمتری در برابر وزش باد دارند

وزن کم و لاستیک‌های کوچک اسکوتر سبب می‌شود که این وسیله نقلیه عملکرد آیرودینامیکی ضعیفی داشته باشد و نتواند در شرایطی مثل وزش بادهای شدید، به‌خوبی تعادل خود را حفظ کند.

۳. سرعت کمتری دارند

گاهی‌اوقات، «سرعت» تمامِ چیزی است که نیاز دارید. اکثر مردم فقط برای سریع‌تر انجام دادن کارها و خریدهایشان تصمیم به خرید یک وسیله نقلیه دو چرخ می‌گیرند. اگرچه اسکوتر به‌واسطه سرعت کمتر، ایمنی بیشتری دارد، اما اگر هدفتان فقط سریع انجام دادن کارها باشد، قطعاً اسکوتر گزینه مطلوبی نیست.

۴. بیشتر داغ می‌کنند

اسکوترها عمدتاً هوا-خنک هستند و این یعنی رادیاتور آب ندارند و به‌جای آن، یک فن قوی دارند. هرچند هوا-خنک بودن باعث می‌شود که دردسرهای رادیاتور آب را نداشته باشند، اما سبب می‌شود سریع‌تر داغ ‌شوند.

نگهداری و سرویس دوره‌ای اسکوترها

همه وسایل نقلیه به نگهداری و سرویس دوره‌ای نیاز دارند. اسکوتر هم جدا از این موضوع نیست. پس اگر اسکوتر دارید یا تصمیم گرفته‌اید در آینده یکی بخرید، باید با روش‌های نگهداری و سرویس دوره‌ای آن آشنا باشید.

همیشه بهترین مرجع برای اطلاع از شرایط نگهداری و سرویس دوره‌ای وسیله نقلیه، دفترچه راهنمای محصول است. بااین‌حال، توصیه‌های کلی‌ زیر باعث افزایش راندمان و عمر وسیله نقلیه شما می‌شود:

  1. به‌طور مرتب باد لاستیک‌ها را کنترل کنید. تجهیزات اسکوترها در بخش عقب وسیله قرار گرفته‌اند، به همین دلیل فشار زیادی به این قسمت وارد می‌شود و بدیهی است که تایرهای عقب زودتر کم‌باد می‌شوند.
  2. فشار زیادی به اسکوتر وارد نکنید. روش اصولی استفاده از اسکوترها «سرگاز» رفتن است، یعنی دسته گاز را به‌آرامی بچرخانید تا خود اسکوتر به‌تدریج سرعت بگیرد.
  3. با سرعت مناسب برانید. میانگین سرعت توصیه‌شده برای اسکوترهای تا حجم موتور ۱۷۰ سی‌سی، ۸۰ کیلومتر در ساعت است. البته می‌توانید با سرعت بیشتر هم حرکت کنید اما اگر در مسیرهای طولانی با سرعت بالا حرکت کنید و اسکوتر تحت فشار قرار گیرد، علاوه‌بر اینکه مصرف سوخت افزایش می‌یابد، موتور هم داغ می‌کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، مجبور به تعویض قطعاتی همچون تسمه و صفحه کلاچ خواهید شد.
  4. به‌طور کلی باید هر ۲۵,۰۰۰ کیلومتر صفحه کلاچ را تعویض کنید. بااین‌حال، اگر فشار زیادی به اسکوتر وارد کنید، خیلی زودتر باید برای تعویض آن اقدام کنید.
  5. تسمه گیربکس را هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. ازآنجاکه تسمه وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد، باید مرتب بررسی شود.
  6. لنت‌‌های ترمز عقب را مرتب بررسی کنید چراکه نسبت به لنت‌های جلو خیلی زودتر تمام می‌شوند.
  7. روغن‌موتور اسکوتر را باید هر ۱,۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
  8. هر ۲۲,۰۰۰ کیلومتر تایرهای اسکوتر را عوض کنید. توجه کنید که هنگام تعویض، از سایز استاندارد لاستیک استفاده کنید.

 

اسکوتر بخریم یا موتورسیکلت؟

حال که به‌طور کامل تفاوت‌های اسکوترها و سایر موتورسیکلت‌ها و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا خرید یک اسکوتر برای شما منطقی است یا خیر. به‌طور کلی، اسکوترها مزیت‌های زیادی نسبت به موتورسیکلت‌ها دارند؛ به‌ویژه از نظر بهره‌وری سوخت و سهولت در استفاده. به‌علاوه اسکوترها به‌دلیل مصرف کمتر بنزین، دوستدار محیط‌زیست و مناسب برای رفت‌وآمدهای روزانه هستند. اسکوتر به‌طور خاص برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌ای آرام و لذت‌بخش از موتورسواری هستند، مناسب است. بااین‌حال، آنچه اهمیت دارد این است که قبل از تصمیم‌گیری معیارها و ترجیحات شخصی خود را مدنظر قرار دهید.

نظرات (0)
نظر بدهید