اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

انواع روکش صندلی خودرو؛ معیارهای انتخاب یک روکش عالی را بشناسید

روکش صندلی خودرو شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما اگر با کارکرد آن آشنا شوید، قطعاً به اهمیت آن پی خواهید برد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم درباره اهمیت و کاربردهای روکش صندلی خودرو و معیارهای انتخاب یک روکش خوب برایتان بگوییم.

اهمیت و کاربردهای روکش صندلی خودرو

۱. محافظت از روکش‌های اصلی

روکش‌های صندلی به‌عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کنند و از روکش اصلی در برابر سایش، پارگی، ریختن مایعات، لک‌شدگی و تغییر رنگ ناشی از تابش نور خورشید، محافظت می‌کنند. اگر از آن دسته افراد هستید که روزانه زیاد از خودرو استفاده می‌کنید و نگران خراب شدن صندلی‌ها هستید، می‌توانید از روکش‌‌هایی با کیفیت بالا استفاده کنید که دوام بیشتری دارند.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از روکش صندلی، حفظ کیفیت روکش‌های اصلی و جلوگیری از افت ارزش خودرو هنگام فروش آن است.

 

۲. افزایش راحتی سرنشین

اگر هنگام نشستن روی صندلی خودرو در ناحیه گردن و کمر راحت نیستید، یکی از راهکارهای نجات‌دهنده شما استفاده از روکش صندلی‌هایی است که طراحی ارگونومیکی دارند. برخی از روکش‌‌های صندلی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً با آناتومی بدن انسان تطابق دارند؛ بنابراین سرنشینان و به‌خصوص راننده در مسافت‌های طولانی احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

 

۳. طراحی سلیقه‌ای فضای داخلی خودرو

اگر خودرویی که می‌خواهید بخرید به‌لحاظ فنی با معیارهایتان تطابق دارد اما طراحی داخلی آن را دوست ندارید، لازم نیست از خرید خودرو منصرف شوید. کافی است روکش صندلی‌ها را طبق سلیقه خود تغییر دهید. روکش‌های صندلی، مدل‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی دارند و دست‌تان در انتخاب باز است.

۴. تعمیر و نگهداری آسان

اغلب روکش‌های صندلی در مقایسه با روکش‌های اصلی، راحت‌تر تمیز می‌شوند. کافی است روکش صندلی‌ها را جدا کنید، آن‌ها را تمیز کنید و دوباره سر جای خود بگذارید.

۵. محافظت در برابر عوامل آلرژی‌زا

برخی از روکش‌های صندلی از مواد ضدحساسیت ساخته شده‌اند و از تجمع گردوغبار و سایر مواد حساسیت‌زا جلوگیری می‌کنند. این روکش‌ها به‌طور خاص برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب‌اند.

انواع روکش صندلی خودرو

همان‌طور که گفتیم، روکش‌ صندلی خودرو جنس‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارد که بنا بر سلیقه و هدفی که دارید، ‌می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 ۱. روکش پارچه‌ای

رایج‌ترین نوع روکش صندلی، همین روکش پارچه‌ای است که هزینه کمتری نسبت به انواع دیگر دارد و استفاده از آن هم راحت‌تر است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این روکش‌ها را می‌توان قابلیت شست‌وشو و تعویض راحت آن‌ها دانست. به‌علاوه، روکش‌های پارچه‌ای ثبات رنگ بیشتری دارند و در فصل تابستان موجب تعریق سرنشین نمی‌شوند. تنها عیب این روکش‌ها این است که ممکن است جای بعضی از لکه‌ها رویشان بماند یا به‌راحتی پاک نشود.

۲. روکش چرمی

این روکش‌ها که ممکن از جنس چرم طبیعی یا مصنوعی باشند، در برابر آب و گردوغبار مقاوم هستند. روکش‌های چرمی علاوه‌بر داشتن ظاهر زیبا و استحکام بالا، به‌راحتی تمیز می‌شوند. البته، این روکش‌ها بدون عیب هم نیستند. در فصل گرما روکش‌های چرمی به‌دلیل جذب گرما، سبب تعریق زیاد سرنشینان می‌شوند. بااین‌حال، اگر همچنان روکش‌های چرمی را ترجیح می‌دهید، بهتر است از روکش‌های چرمی سوزنی استفاده کنید چون هوا می‌تواند از میان منافذشان گردش کند و درنتیجه موجب تعرق سرنشینان و ایجاد بوی نامطبوع در خودرو نمی‌شوند.

 

روکش‌های چرمی نسبت به روکش‌های پارچه‌ای دوام کمتری دارند و به‌مرور ساییده می‌شوند. البته، هرقدر کیفیت چرم بیشتر باشد، دیرتر ساییده می‌شود.

۳. روکش ترکیبی

همان‌طور که متوجه شدید، روکش‌های چرمی و پارچه‌ای هرکدام معایب خاص خود را دارند. برای رفع این مشکلات می‌توان از روکش‌های ترکیبی که از پارچه‌ و چرم تشکیل شده‌اند، استفاده کرد. روکش‌های ترکیبی به‌دلیل زیبایی، انعطاف‌پذیری، دوام و مقاومت بالا، بسیار پرطرفدارند. این روکش‌ها علاوه‌بر اینکه ظاهر زیبایی به خودرو می‌بخشند، برای سرنشینان هم راحت‌تر هستند.

۴. روکش چند لایه

این روکش‌ها معمولاً از یک لایه ضدآب و یک لایه پارچه‌ای تشکیل شده‌اند. روکش‌های چندلایه به‌دلیل مقاومت بالا در برابر آب و گردوغبار، بیشتر برای کسانی مناسب‌اند که در مناطقی با شرایط آب‌وهوایی خاص تردد می‌کنند.

 

ویژگی‌های یک روکش صندلی خوب

اگر قصد خرید روکش صندلی دارید، به نکات زیر توجه کنید تا هم بهترین گزینه را انتخاب کنید و هم مجبور نشوید دوباره برای روکش جدید هزینه کنید:

  • در برابر شرایط جوی و تغییرات دمایی مقاوم باشد و ارزش هزینه‌ای را که برایش صرف می‌کنید، داشته باشد.
  • در برابر لکه‌هایی مثل قهوه، روغن، خون و مایعات رنگی مقاوم باشد. بر این اساس، بهترین روکشی که می‌توانید انتخاب کنید روکش‌های چرم مصنوعی، چرم طبیعی یا پارچه‌های ضدآب هستند.
  • از آنجا که روکش صندلی همواره بر اثر جابه‌جایی سرنشینان و وزن آنان در معرض سایش قرار دارد، باید در برابر ساییدگی مقاومت کافی داشته باشد.
  • روکش باید پس از جای‌گذاری، کاملاً اندازه باشد و هیچ قسمتی از آن جمع‌شدگی نداشته باشد.
  • بهتر است روکشی انتخاب کنید که نصب آسانی داشته باشد.
  • بهتر است روکش صندلی قابل شست‌وشو باشد و در حین شست‌وشو، خراب نشود.
  • یکی از ویژگی‌های مهم روکش صندلی خوب این است که در مقابل نور، تغییر رنگ ندهد.
  • سعی کنید روکشی انتخاب کنید که سبب تعریق بیش‌ازاندازه در فصل تابستان نشود.

ویژگی‌ها

روکش‌های پارچه‌ای

روکش‌های چرمی

مزایا

  • معمولاً قیمت کمتری دارند.
  • راحت و نرم هستند.
  • قابل شست‌وشو هستند.
  • تهویه بهتری دارند و باعث تعریق زیاد نمی‌شوند.
  • ظاهر شیک و لوکسی دارند.
  • مقاومت بیشتری در برابر لک‌شدگی‌ دارند.
    تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر است.
  • طراحی و رنگ‌بندی جذابی دارند.

معایب

  • ممکن است زود لک شوند.
  • به‌دلیل جذب مایعات، ممکن است باعث رشد کپک و دیگر مشکلات مشابه شوند.
  • دوام و ماندگاری کمتری دارند.
  • معمولاً قیمت بالاتری دارند.
  • به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند.
  • ممکن است در طول زمان خشک شوند و ترک بخورند.

 

 

سخن آخر

استفاده از روکش صندلی یک راه‌حل عملی و مقرون‌به‌صرفه برای محافظت از صندلی‌ها و روکش‌های اصلی آن‌ها، افزایش راحتی سرنشینان و زیباسازی فضای داخلی خودرو متناسب با سلیقه شماست. پس این سرمایه‌گذاری هوشمندانه را دست کم نگیرید.

در این مطلب با انواع روکش صندلی خودرو و راهنمای انتخاب یک روکش خوب آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید