اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معرفی کی‌ام‌سیEJ7 برقی وارداتی از نظر آپشن‌ها، قیمت و رقبا

مدتی است که اخبار مربوط به عرضه نسخه برقی جک J7 با نام EJ7 (بخوانید: ای جِی ۷) در رسانه‌های مختلف منتشر شده است و حالا عرضه این سدان برقی قطعی و قیمت نهایی آن هم مشخص شده است. به همین دلیل ما در کارنامه تصمیم گرفتیم ذره‌بین نقد و بررسی خود را روی محصول برقی کرمان موتور بگیریم تا ببینیم آیا EJ7 می‌تواند جانشینی شایسته برای نسخه بنزینی و موفق خود باشد یا خیر. با ما همراه باشید.

معرفی کی‌ام‌سی J7 برقی (KMC EJ7)

کی ام سی J7 برقی (KMC EJ7) جدیدترین محصول کرمان موتور در دسته سدان‌های سایز متوسط برقی است. این خودرو در حقیقت توسط یکی از زیربرندهای جک به نام سهول (SEHOL) تولید می‌شود و نسل قبلی خودرویی است که ما در ایران با نام J7 می‌شناسیم. سهول Siaho E50A در ابتدا برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی معرفی شد، اما به نظر می‌رسد که کرمان موتور متوجه استقبال خانواده‌های ایرانی از سدان‌های برقی اقتصادی شده و به همین دلیل، امکان خرید آن را برای عموم مهیا کرده است. خب، به نظر می‌رسد وقت آن است که بررسی EJ7 را شروع کنیم.

مشخصات ظاهری کی‌ام‌سی EJ7

زمانی که ابعاد نسخه برقی جک J7 را با نسخه بنزینی مقایسه کنید، تفاوت‌هایی را خواهید دید. به‌عنوان مثال، ارتفاع نسخه برقی حدود ۲ سانتی‌متر بیشتر و طول و فاصله محوری آن حدود ۱ سانتی‌متر کمتر است. از این تفاوت‌های جزئی که بگذریم، به اختلاف وزن نسخه برقی و بنزینی می‌رسیم. معمولا نسخه‌های برقی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه بنزینی خود هستند اما در KMC EJ7، این اختلاف تنها حدود ۱۶۰ کیلوگرم است. از آنجایی‌که این سدان برقی باتری چندان کوچکی هم ندارد، چنین وزنی کمی عجیب است. آیا جک در ساختار بدنه تغییراتی ایجاد کرده؟ نمی‌دانیم!

اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات ظاهری J7 برقی داشته باشیم:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۷۷۰ میلی متر
عرض ۱,۸۲۰ میلی متر
ارتفاع ۱,۵۱۰ میلی متر
فاصله محوری ۲,۷۶۰ میلی متر
وزن ۱,۶۵۰ کیلوگرم

بررسی KMC EJ7 از نمای جلو

راستش را بخواهید، طراحی KMC EJ7 در مقایسه با نمونه بنزینی یک عقبگرد است. این‌طور که مشخص است، جک هم با سایر خودروسازان دنیا هم‌پیمان شده تا نگذارند خودروهای برقی جذاب‌تر از نسخه‌های بنزینی باشند!

در نمای جلو اولین تفاوتی که جلب‌توجه می‌کند، حذف شدن جلوپنجره جذاب نسخه بنزینی و پر شدن آن با پلاستیک‌های آیرودینامیکی است. درپوش بزرگ پورت‌های شارژ هم دقیقا بین چراغ‌های اصلی قرار گرفته تا جایگزینی شایسته برای نوار LED نمونه بنزینی باشد. گرافیک چراغ‌های اصلی تغییرات زیادی نداشته و فقط کمی بزرگ‌تر شده‌اند.

بررسی KMC EJ7 از نمای کناری

نمای جانبی دقیقا همانی است که در نمونه بنزینی دیده بودیم. طراحی فست‌بک خودرو تا حدی شبیه به کیا K5 است و ظاهر بسیار جذابی دارد. متأسفانه ابعاد رینگ‌ها در مقایسه با J7 بنزینی، ۱ اینچ کاهش پیدا کرده و طراحی آن‌ها هم به جذابیت نمونه بنزینی نیست.

بررسی KMC EJ7 از نمای عقب

در نمای عقب، گرافیک چراغ‌ها به‌خودی‌خود زیباست و کمی شبیه به چراغ‌های لکسوس ES نسل قبل است. با وجود این، زمانی که گرافیک چراغ‌ها را با جک J7 بنزینی مقایسه کنید، لبخند از لبانتان خداحافظی می‌کند. حذف شدن اگزوزهای دوتایی واقعی و اضافه شدن خروجی‌های هوا را هم به این بخش اضافه کنید.

با وجود اینکه طراحی KMC EJ7 به‌خودی‌خود خوب و زیباست، اما در مقایسه با J7 بنزینی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

مشخصات فنی KMC EJ7

کی‌ام‌سی EJ7 به‌عنوان یک سدان برقی اقتصادی مشخصات فنی خوبی دارد. یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم روی محور جلو قرار گرفته که با پکیج باتری‌های ۵۰ کیلو‌واتی تغذیه می‌شود. درست است که نسخه بنزینی طراحی بسیار جذاب‌تری دارد اما زمانی که صحبت از اعداد و ارقام عملکردی به میان می‌آید، EJ7 می‌تواند شما را متعجب کند. بیایید ابتدا جدول مشخصات فنی کی‌ام‌سی EJ7 را بررسی کنیم:

مشخصات فنی
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۵۰ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۸.۵ ساعت
حداکثر پیمایش ۴۰۰ کیلومتر

 

این سدان ۱٫۶۵ تُنی حدود ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای مقایسه، بد نیست بدانید که این سدان برقی ارزان‌قیمت می‌تواند از لحاظ مشخصات فنی شانه‌به‌شانه آئودی Q5 E-tron و هوندا ENS1 حرکت کند. این مقایسه زمانی جذاب‌تر می‌شود که بفهمید سدان جک، ۲ ثانیه زودتر از کراس‌اوور آئودی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

با اینکه «شتاب» یک نقطه قوت برای تمام خودروهای برقی است، اما فقط محصولات گران‌قیمت‌تر می‌توانند به سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.

EJ7 هم از این قاعده مستثنی نیست و فشردن ممتد پدال گاز درنهایت می‌تواند شما را به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

نسخه برقی J7 از همان سیستم تعلیق نمونه بنزینی بهره می‌برد، بنابراین می‌توانید سیستم تعلیق مولتی‌لینک را در محور عقب و مک فرسون را در محور جلو ببینید. با وجود این، به نظر می‌رسد که سیستم تعلیق در مقایسه با نمونه بنزینی کمی سفت‌تر شده تا بتواند افزایش وزن ۲۰۰ کیلویی را متعادل کند. علاوه‌بر این، ارتفاع خودرو هم کمی بیشتر شده تا از باتری‌های کف خودرو محافظت بیشتری به عمل بیاید.

کرمان موتور می‌گوید پکیج باتری‌های ۵۰ کیلو‌وات ساعت EJ7 می‌توانند شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری را ارائه دهند. با اینکه این عدد در شرایط عادی قابل‌دستیابی نیست، اما انتظار می‌رود که بتوانید با یک‌بار شارژ، حداقل تا ۳۰۰ کیلومتر را طی کنید. در قسمت سرعت شارژ هم شاهد اعداد متوسط، اما خوبی هستیم. اگر از شارژ سریع استفاده کنید، در کمتر از ۵۰ دقیقه ۸۰٪ ظرفیت باتری پُر می‌شود و اگر از شارژر خانگی برای شارژ EJ7 استفاده کنید، بعد از ۸.۵ ساعت می‌توانید نشانگر ۱۰۰٪ شارژ باتری را ببینید.

امکانات کابین و طراحی داخلی EJ7

خودرویی که ما در بازار ایران با نام J7 می‌شناسیم، نسخه پلاس J7 است که یک فیس‌لیفت جدیدتر محسوب می‌شود. EJ7 هم نسخه قدیمی‌تر و برقی همان J7 است. نسخه وارداتی این سدان برقی یک تریم دو رنگ و باکیفیت دارد. روی داشبورد و تکیه‌گاه دست، پلاستیک نرم و چرم مصنوعی دیده می‌شود. پلاستیک پیانویی هم روی داشبورد تریم دو رنگ را از هم جدا می‌کند اما خیلی باکیفیت به نظر نمی‌رسد. طراحی فرمان هم نسبت به نسخه بنزینی، قدیمی‌تر است و آن جذابیت و حس لوکس بودن را منتقل نمی‌کند.

در قسمت کنسول مرکزی هم طراحی کاملا متفاوت‌تری نسبت به J7 می‌بینیم. اهرم دنده حذف شده و حالا یک کنترلر دایره‌ای به سبک محصولات رنج‌روور جای آن را گرفته است. اگر خیلی سخت‌گیر و مقایسه‌گر نباشیم، باید بگوییم که داشبورد J7 برقی هنوز هم طراحی مدرن و ظاهر زیبایی دارد. از طرفی، تریم دو رنگ کابین و نورپردازی داخلی، فضایی لوکس و مدرن را در J7 برقی ایجاد کرده است. از آنجایی که با یک خودروی اقتصادی و خانوادگی روبه‌رو هستیم، کافی بودن فضای کابین اهمیت ویژه‌ای دارد. خوشبختانه EJ7 فاصله محوری زیادی دارد که باعث می‌شود فضای پای بسیار خوبی در اختیار تمام سرنشینان قرار بگیرد.

در مجموع باید گفت که طراحی کابین KMC EJ7 شما را متحیر نمی‌کند، اما فضای دلنشینی در اختیارتان قرار می‌دهد که قطعا آن را دوست خواهید داشت.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی KMC EJ7

کی ام سی J7 برقی، با لیست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی ارائه نشده است؛ چراکه از همان ابتدا با اهداف تاکسیرانی وارد کشور شد. با وجود این، هنوز هم می‌توان آپشن‌های جذابی را در این خودرو دید که سواری با EJ7 را لذت‌بخش می‌کند. کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سقف پانوراما، سنسور و دوربین عقب، سنسور نور و باران، اتولایت، اتوهلد و دستیار شروع حرکت در سربالایی، برخی از مهم‌ترین آپشن‌های کی‌ام‌سی J7 برقی هستند. در ادامه می‌توانید جدول کامل‌تر امکانات رفاهی و آپشن‌های J7 برقی را مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید، بسیاری از آپشن‌های مدرن و گران‌تر در این خودرو غایب هستند تا قیمت خودرو را اقتصادی نگه دارند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت
در سربالایی و سراشیبی
فقط سربالایی
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۴ تا ۶ کیسه هوا
(بسته به آپشن)
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

قیمت کی‌ام‌سی EJ7 برقی

قیمتی که کرمان موتور برای سدان برقی خود در نظر گرفته برابر با ۱ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان است که حدود ۲۳۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت اعلام‌شده در مبادی ورودی است. واقعیت این است که انتظار داشتیم قیمتی کمتر از نسخه بنزینی برای EJ7 ببینیم؛ چرا؟ چون قرار بود تعرفه‌های گمرکی برای خودروهای برقی کمتر از ۱۰ درصد باشد و از طرفی EJ7 نسل قبلی و قدیمی‌تر J7 بنزینی موجود در ایران است که توسط یکی از زیربرندهای اقتصادی جک با نام سهول ساخته شده است.

قبول داریم که در اکثر موارد قیمت خودروهای برقی گران‌تر از نمونه بنزینی خود هستند اما EJ7 کاملا پشت سر J7 بنزینی قرار می‌گیرد. با این تفاسیر آیا EJ7 ارزش خرید دارد؟ بیایید ابتدا نگاهی به رقبای این خودرو داشته باشیم.

رقبای KMC EJ7

KMC J7 بنزینی

اگر بخواهیم از نظر ماهیت برقی EJ7 رقیبی برای آن معرفی کنیم، هنوز گزینه‌های زیادی در بازار نمی‌بینیم. EJ7 و لونا GRE جزء معدود سدان‌های برقی وارداتی هستند که ورود آن‌ها به سامانه یکپارچه قطعی شده است. با وجود این، لونا GRE را نمی‌توان رقیبی جدی برای EJ7 در نظر گرفت؛ چرا که هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ مشخصات فنی و رفاهی یک پله پایین‌تر از محصول کرمان موتور قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد جدی‌ترین رقیب EJ7، نسخه بنزینی و جدیدتر آن یعنی J7 بنزینی است که قیمتی مشابه و حتی کمتر از EJ7 دارد. جک J7 بنزینی یکی از جذاب‌ترین سدان‌های بازار است که به‌راحتی می‌تواند تمام رقبای خود مثل آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت را به چالش بکشد.

آیا KMC EJ7 ارزش خرید دارد؟

جواب کوتاه: خیر! زمانی که EJ7 برای بازار ایران معرفی شد و رسانه‌ها از آن به‌عنوان نسخه برقی J7 یاد می‌کردند، خیلی‌ها به‌شدت هیجان‌زده شدند اما واقعیت چیز دیگری است! چراکه EJ7 نمونه برقی J7 نیست. سدان بنزینی J7 خودرویی جذاب با طراحی مدرن است که مشخصات فنی خوب، کابینی مدرن و امکانات رفاهی نسبتا کاملی را با قیمت کمتر ارائه می‌دهد. از طرفی، باید توجه داشت که خودروهای برقی هنوز راه درازی برای موفقیت در بازار ایران دارند؛ چرا که هنوز بسترهای کافی برای این نوع خودروها در کشور ما فراهم نیست. شاید اگر EJ7 با برچسب قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان عرضه می‌شد، می‌توانستیم چالش‌های آن را بپذیریم. اما با چنین قیمتی خریدارران ترجیح می‌دهند یک سدان بنزینی جذاب مثل J7 داشته باشند؛ شما چطور؟

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید