اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آمار تولید موتور سیکلت در سال ۱۴۰۲ چقدر بوده است؟

وزارت صمت در گزارشی جزئیات تولید موتور سیکلت در سال گذشته را منتشر کرد. به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲، سال پر رونقی برای بازار موتور سیکلت بوده است چرا که افزایش آمار تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ کاملا مشهود است.

به گزارش کارنامه، در چند سال اخیر بازار موتور سیکلت بسیار داغ شده و پس از سال‌ها تب خرید موتور سیکلت میان اقشار مختلف مردم فراگیر شده است. این بار صرف رونق در بازار مختص سیکلت‌های اقتصادی نیست و شاهد هستیم برندهای معتبر و گران قیمت نیز مشتریان زیادی را به سمت خود متمایل کرده‌اند.

بررسی آمار تولید موتور سیکلت در سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صنعت و به تبع آن بازار موتور سیکلت روزگار پرسودی را سپری کرده‌اند. در این بین بعضی شرکت‌های بزرگ درجا زده‌اند و بعضی برندهای معروف نیز یک تنه توانسته‌اند آمار تجمیعی تولید را تکان دهند. به طور کلی بررسی تیراژ تولید موتور سیکلت در صنایع این حوزه رشد ۳۰ درصدی را نسبت به سال قبل‌تر از آن نشان می‌دهد.

در  سال ۱۴۰۱ در کل حدود ۴۶۵ هزار دستگاه موتور و در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۵۹۷ هزار دستگاه موتور سیکلت تولید شده است. در این بین شرکت‌های نیروموتور، کویر و کبیر به ترتیب رکورددار تیراژ و همچنین رشد آن هستند. این سه شرکت عهده دار تولید برندهای مطرح جهانی موتور سیکلت بوده و همین مسئله باعث افزایش تقاضای خرید از این شرکت‌ها نیز به شمار می‌رود.

البته که در پس این آمار جذاب، گفتنی‌های قابل تأملی نیز وجود دارد؛ خوب است بدانید با اینکه در کشورمان شاهد تولید این مقدار موتور سیکلت توسط تعداد بسیار زیادی کارخانه هستیم اما این اقدامات صرفا در حد مونتاژ ساده بوده و در بحث قطعه سازی هیچ گونه اقدامی صورت نمی‌گیرد. تنها قطعات از مبدأ چین و هند وارد کشور می‌شود و در سوله‌های کاملا معمولی فرآیند سرهم بندی انجام می‌گیرد.

نکته بعدی به قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان برمی‌گردد؛ متأسفانه بر خلاف خودروهای سواری، هیچ نظارتی بر روند قیمت‌گذاری موتور سیکلت انجام نمی‌گیرد. با اینکه ادعا می‌شود این بازار رقابتی است اما طیف وسیعی از برندهای مطرح این حوزه صرفا توسط تعداد اندک شرکت ایرانی روانه بازار می‌شوند و همین مسئله حکایت از انحصار عمیق در این بازار دارد. این انحصار موجب شده تا موتور سیکلت در ایران حدود ۳ تا ۴ برابر قیمت جهانی عرضه شوذ.

و نکته آخر به خدمات پس از فروش مربوط می‌شود؛ برخلاف گذشته که موتور سیکلت‌ها به دلیل سادگی، نیازی به سرویس و نگهداری جدی نداشتند اما امروزه با پیشرفت پلتفرم سیکلت‌ها، سرویس و نگهداری از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بخش نیز تولیدکنندگان ایرانی ضعیف عمل کرده و پس از فروش موتور سیکلت ارتباط خود را به طور کامل با مشتری قطع می‌کنند. این مهم به جایی رسیده که حتی قطعات یدکی موتور سیکلت‌ها در بازار یافت نمی‌شود و بروز هرگونه تصادف با موتور سیکلت‌های جدید به معنی پایان عمر آن‌ها است.

پس از سال‌ها رکود طولانی حالا که بازار موتور سیکلت سر و سامانی پیدا کرده، جا دارد همانطور که وزارت صمت به حوزه خودروهای سواری اهمیت می‌دهد، در بخش موتور سیکلت نیز ورود کرده و نسبت حقوق مشتریان دغدغه‌مند تر عمل کند.

 

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید