اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

همه‌چیز درباره کروکی تصادف؛ از اعتراض به کروکی تا دریافت خسارت از بیمه

«متأسفانه شما به‌دلیل نداشتن کروکی تصادف و سند از محل وقوع حادثه، مشمول دریافت خسارات بیمه نخواهید شد.»

این جمله‌ای است که افراد به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد کروکی تصادف از شرکت‌های بیمه دریافت می‌کنند.

کروکی تصادف برای این است که بتوانید خسارات وارد شده از جمله خرابی بدنه، فرورفتگی ماشین و … را از بیمه مطالبه کنید. علاوه بر این، کروکی تصادف مدرکی برای تشخیص مقصر بودن یا نبودن افراد است.

کروکی گزارش و سند معتبری است که از سوی مأمور راهنمایی و رانندگی یا افسر تصادفات به طرفین تصادف ارائه می‌شود. این مسئله خیلی مهم است. چرا که در نهایت یک کروکی از صحنه تصادف، مقصر را مشخص می‌کند.

از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بعد در کنار ترسیم کروکی روی کاغذ از سوی مأمور راهنمایی و رانندگی، شاهد خبرهایی حول‌وحوش کروکی آنلاین با نرم‌افزارهای خاص هستیم که در ادامه به بررسی کامل هر کدام خواهیم پرداخت. همراهمان بمانید.

انواع کروکی تصادف

کروکی تصادف طرح و گزارشی ترسیمی روی کاغذ است که توسط افسران راهنمایی‌ورانندگی کشیده می‌شود. هر کروکی شامل اطلاعات و جزئیات کامل از جمله مکان، زمان، تاریخ، تعداد مصدومین تصادف و … است.

در حالت کلی دو نوع کروکی تصادف وجود دارد:

۱. کروکی سازشی

کروکی سازشی تصادف، متداول‌ترین نوع کروکی قابل ترسیم از حوادث راهنمایی‌ورانندگی است. تشخیص اینکه آیا ترسیم کروکی سازشی لازم است یا خیر با مأمور راهنمایی‌ورانندگی است. هر وقت مأمور تشخیص دهد که میزان خسارت وارد شده در حد تعهدات مالی بیمه است، کروکی سازشی از تصادف را ترسیم می‌کند.

کروکی سازشی برگه‌ای یک‌صفحه‌ای است که در آن اطلاعات کامل هر کدام از طرفین تصادف به‌همراه شرح کامل حادثه مستندسازی می‌شوذ. برای دریافت خسارت از بیمه به این نوع کروکی نیاز خواهید داشت. اما افسر راهنمایی‌ورانندگی برای تمام تصادفات کروکی سازشی ترسیم نمی‌کند.

شرایط ترسیم کروکی تصادف سازشی:

  • تعداد خودروهای درگیر با حادثه یا تصادف بیشتر از ۱ خودرو باشد.
  • طرفین تصادف از شهرهای مختلف باشند یا در وقوع تصادف نقش داشته باشند.
  • هیچ‌کدام یا یکی از طرفین تصادف، بیمه شخص ثالث نداشته باشد.
  • به هر دلیل دیگری که مأمور راهنمایی‌ورانندگی صلاح بداند.

۲. کروکی غیرسازشی

از نام این نوع کروکی مشخص است که شرایط خاص خود را دارد و مواقعی را شامل می‌شود که طرفین حادثه با هم یا با افسر راهنمایی‌ورانندگی سازش ندارند. کروکی غیرسازشی دو صفحه پشت‌ورو دارد. در صفحه اول آن، اطلاعات کامل محل و زمان وقوع حادثه وارد می‌شود. این بخش مانند کروکی سازشی است. در برگه دوم مأمور شرح کامل تصادف را می‌نویسد. این بخش مانند سندی برای حل کامل مناقشات و اعتراضات است.

عموما در شرایط زیر کروکی تصادف غیرسازشی ترسیم می‌شود:

  • زمانی که میزان خسارات وارد شده در حد تعهدات مالی و رسمی بیمه نباشد؛
  • راننده و سرنشینان صدمات جانی دیده باشند؛
  • طرفین تصادف تقاضای پیگیری از سوی مراجع قضایی را داشته باشند؛
  • طرفین تصادف به رأی نهایی افسر رانندگی اعتراض داشته باشند.

تفاوت کروکی سازشی و غیرسازشی

از تفاوت‌های اصلی کروکی سازشی و غیرسازشی در کامل بودن یا نبودن مدارک دو طرف (گواهینامه، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی) است. دیگر اینکه اگر هرکدام از طرفین به رأی نهایی افسر اعتراض داشته باشد، کروکی از نوع غیرسازشی خواهد بود.

تفاوت دیگر این دو نوع کروکی تصادف این است که در کروکی سازشی خسارت از نوع مالی و در کروکی غیرسازشی خسارت از نوع جانی است یا اینکه خساراتی که به خودروها وارد شده بیشتر از سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه است.

بعد از تصادف چه کنیم؟

در صورت بروز تصادف و به‌شرط به‌همراه داشتن مدارک موردنیاز (گواهینامه معتبر، بیمه‌نامه معتبر، کارت خودرو و …) از تغییر مکان خودرو یا موتورسیکلت یا هر وسیله نقلیه دیگری که در تصادف درگیر شده است، خودداری کنید. با افسر راهنمایی‌ورانندگی تماس بگیرید تا در محل حادثه حضور پیدا کند.

چنانچه توانستید با طرف مقابل توافق کنید، نیازی به رسم کروکی نیست. اما اگر تصادف سخت و مخصوصا با آسیب جانی همراه باشد، کروکی تصادف باید ترسیم شود.

کروکی آنلاین چیست؟

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا اطلاعیه‌ای درباره راه‌اندازی سیستم کروکی آنلاین از اول مهرماه ارائه داد.

برای صدور اینترنتی کروکی مأمور راهنمایی‌ورانندگی در محل حادثه حاضر می‌شود، از صحنه تصادف فیلم و عکس می‌گیرد و بر روی تبلت و با برنامه مخصوص خود، کروکی آنلاین تصادف را ترسیم می‌کند. در گام بعدی، یک کد رهگیری به طرفین تصادف داده می‌شود که می‌توانند از طریق سامانه پیگیری تصادفات آن را بررسی کنند. البته در حال حاضر این طرح به‌صورت ۱۰۰٪ در کشور پیاده‌سازی نشده است و آخرین خبر مبنی بر جامعیت پیدا کردن آن از اوایل دی‌ماه بود.  هرگونه استعلام آنلاین کروکی تصادف یا اخبار رسمی در این خصوص را می‌توانید با مراجعه به سایت پلیس راهور ۱۲۰ پیگیری کنید.

کروکی تصادف و بیمه

به دو صورت می‌توانید در صورت بروز تصادف از بیمه‌نامه خودرو استفاده کنید:

  1. دریافت خسارت با ارائه کروکی تصادف
  2. دریافت خسارت بدون داشتن کروکی از صحنه تصادف

گرفتن خسارت از بیمه با ارائه کروکی تصادف

به مدت ۵ روز از زمان ارائه و ترسیم کروکی از سوی افسر تصادفات زمان دارید تا نسبت به دریافت خسارت از بیمه اقدام کنید. اگرچه همیشه کروکی از تصادف ترسیم نمی‌شود، اما در موارد زیر کشیدن کروکی توسط مأمور راهنمایی‌ورانندگی الزامی است:

  • تصادف شاخ‌به‌شاخ (خسارت وجود دارد اما آسیب جسمی به کسی وارد نشده است)
  • تصادف منجر به جراحت (خسارت وجود دارد و شامل آسیب جانی است)
  • تصادف منجر به فوت
  • تصادف با حرکت دنده عقب
  • تصادف مشکوک (علت تصادف گنگ و نامشخص است)
  • تصادف در شهری غیر از محل زندگی

خسارت گرفتن از بیمه بدون کروکی تصادف

گرفتن خسارت از بیمه بدون داشتن کروکی تصادف، شرایط خاص خود را دارد. از جمله اینکه تصادف صورت گرفته نباید شامل خسارت جانی باشد. نکته مهم دیگر سقف پرداختی خسارت مالی مقصر است. یعنی اگر تصادفی صورت بگیرد، فرد مقصر سقف پرداخت بیمه ۲۰ میلیون تومان و فرد بدون تقصیر سقف پرداخت بیمه ۳۰ میلیون تومان داشته باشد، عدد مربوط به فرد مقصد یعنی ۲۰ میلیون تومان ملاک پرداخت توسط بیمه طرف قرارداد خواهد بود.

و اما شرایط اخذ خسارت از بیمه بدون داشتن کروکی تصادف:

  • خسارت تصادف از نوع مالی باشد
  • طرفین تصادف با هم توافق کنند و هیچ یک درخواست رسم کروکی نداشته باشد.
  • خسارت صورت گرفته زیر ۱۶ میلیون تومان (عددی که هر سال مانند دیه تغییر می‌کند) باشد.

پس چنانچه میان راننده‌ها اختلاف نظر وجود نداشته باشد، شرکت‌های بیمه موظف هستند که بدون درخواست کروکی از تصادف، تا سقف معین و قانونی از خسارات را پوشش دهند. موارد زیر را برای گرفتن خسارت از بیمه شخص ثالث بدون نیاز به کروکی در نظر داشته باشید:

  • هر دو خودرو دارای بیمه‌نامه معتبر خودرو باشند (بدین معنی که بیمه‌نامه باید از شرکت‌های مورد تایید بیمه مرکزی گرفته شود)
  • راننده هر دو خودرو دارای گواهینامه مجاز راهنمایی و رانندگی باشند.
  • اختلاف نظر میان طرفین تصادف وجود نداشته باشد.
  • برای گرفتن خسارت، راننده هر دو خودرو باید در شعبه پرداخت خسارت حاضر باشند.
  • نیازی به ارائه عکس از محل حادثه نیست.
  • طرفین تصادف حداکثر ۵ روز فرصت دارند که برای گرفتن خسارت از بیمه بدون کروکی به شرکت بیمه مراجعه کنند.

 

اعتراض به کروکی

امکان دارد که افراد درگیر تصادف نسبت به رأی نهایی افسر و کروکی تصادف او اعتراض داشته باشند. به خاطر  داشته باشید که اعتراض به کروکی مانند اعتراض به هر مسئله حقوقی دیگری باید پروسه قانونی خود را طی کند.

اگر به کروکی اعتراض دارید، با به‌همراه داشتن برگه کروکی و اطلاعات مربوط به تصادف به دادگاه مراجعه کنید. سپس شکایت خود نسبت به کروکی و رأی نهایی افسر تصادفات را به دادگاه ارائه دهید.

عموما بعد از این، قاضی پرونده و مراجع مسئول، پرونده را برای پیگیری و بررسی به اجرا درمی‌آورند. قاضی یک هیئت سه نفره را برای بررسی قانونی و بر اساس آیین دادرسی کشور فرا می‌خواند. در نهایت نیز احتمال دارد قاضی درخواست کروکی مجدد دهد و نتیجه بررسی‌های قضایی و بازبینی به فرد شاکی اطلاع‌رسانی شود.

مدت اعتبار کروکی تصادف

کروکی تصادف اعتبار همیشگی دارد. اما برای دریافت خسارت از بیمه تا ۵ روز فرصت دارید که با به همراه داشتن کروکی و مدارک موردنیاز به شعبه بیمه خودروی خود مراجعه کنید. از طرفی برای اعتراض به کروکی نیز هرچه زودتر اقدام کنید بهتر است. چرا که بر اساس قانون بازه زمانی محدودی جهت مراجعه وجود دارد. در صورت نبود اعتراض نسبت به رأی نهایی افسر، کروکی همواره از اعتبار برخوردار است.

استعلام کروکی تصادف

استعلام کروکی تصادف به دو صورت سنتی و جدید امکان‌پذیر خواهد بود. اما فعلا از آنجایی که هنوز سامانه جامع آنلاین از سوی پلیس راهور ۱۲۰ معرفی و راه‌اندازی نشده است. برای گرفتن کروکی تصادف باید مانند گذشته با پلیس راهنمایی‌ورانندگی تماس بگیرید که به محل حادثه بیاید.

چنانچه فردی بعد از وقوع تصادف به کروکی نیاز پیدا کرد، باید به شورای حل اختلاف محل زندگی خود مراجعه و دادخواست حضوری تنظیم کند سپس با مراجعه حضوری به این مرجع برای گرفتن کروکی از تصادف و پیگیری‌های لازم اقدام کند.

برای استعلام و پیگیری تصادف و کروکی تصادف به سامانه پلیس راهور به آدرس rahvar120.ir مراجعه کنید. در این سایت بر روی گزینه استعلام تصادفات رانندگی کلیک کنید.

چند نکته مهم در مورد کروکی تصادف و حادثه رانندگی

  • به‌محض بروز حادثه از جابه‌جا کردن و تغییر موقعیت وسایل نقلیه خودداری کنید. چرا که اگر افسر راهنمایی‌‌ورانندگی تشخیص دهد که تغییر وضعیت شما به ضرر فرد مقابل است، احتمال دارد رأیی که می‌دهد کاملا علیه شما باشد.
  • بعد از بروز حادثه فورا با مأمور راهنمایی‌ورانندگی تماس بگیرید.
  • در زمان حضور افسر در موقعیت تصادف، از او بخواهید که کروکی سانحه را ترسیم کند.
  • کروکی تصادف برای دریافت خسارت از بیمه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قرار نیست حتما به خودروی دیگری برخورد کنید تا افسر کروکی بکشد. در تصادف با انسان‌ها، حیوانات و اشیا نیز امکان ترسیم کروکی تصادف برای مأموران فراهم است.
  • در صورت برخورد و تصادف با اشیا از علائم هشدار برای راهنمایی کردن دیگر خودروها و قفل نشدن مسیر استفاده کنید تا مأمور راهنمایی‌ورانندگی از راه برسد. با این کار، دریافت خسارت از شرکت بیمه قطعی خواهد بود.

سؤالات متداول

۱. تا کی مهلت اعتراض به کروکی تصادف وجود دارد؟

برای اعتراض به کروکی تصادف هرچه زودتر اقدام کنید بهتر است. اما در هر صورت طرفین دعوی یا تصادف، در هر  مرحله‌ای از رسیدگی پرونده و حتی بعد از صدور حکم مجدد دادگاه می‌توانند نسبت به کروکی افسر راهنمایی‌ورانندگی اعتراض کنند.

۲. چه زمانی نیازی به کشیدن کروکی تصادف نیست؟

در مواردی که تصادف جزیی است، خسارت از نوع مالی و کمتر از ۱۶ میلیون تومان است یا هر دو طرف حادثه بیمه‌نامه معتبر دارند، عموما افسر برای ترسیم کروکی تصادف اقدامی نخواهد کرد.

۳. آیا می‌‌توان به کروکی پلیس اعتراض کرد؟

بله، طرفین تصادف می‌توانند با به‌همراه داشتن کروکی تصادف و دیگر اطلاعات به دادگاه مراجعه کنند.

۴. مدت اعتبار کروکی تصادف چند روز است؟

یک کروکی تا زمانی که به آن اعتراض وارد نشود اعتبار دارد. اما برای اعتراض تنها ۵ روز کاری زمان وجود دارد.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید