اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

همه‌چیز درباره بیمه شخص ثالث و معیارهای انتخاب بهترین بیمه

بیمه‌کردن از مهم‌ترین اقدامات آینده‌نگرانه‌ای است که می‌توانیم برای زندگی‌مان انجام بدهیم. در زمینه خودرو هم که دیگر از واجبات است. هرقدر به بیمه‌کردن اعتقاد بیشتری داشته باشید، آینده خود را امن‌تر رقم خواهید زد. در این مقاله می‌خواهیم از بیمه شخص ثالث برایتان بگوییم. همراهمان بمانید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث مانند بیمه بدنه خودرو یکی از انواع بیمه خودرو است. با داشتن این بیمه، مسئولیت‌های راننده در برابر اشخاص ثالث جبران می‌شود. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره این بخش صحبت کنیم، باید بگوییم که مثلا اگر در یک حادثه رانندگی، شما راننده باشید و با شخصی تصادف کنید، در صورتی‌که آن شخص از نظر جانی یا مالی آسیب ببیند، بیمه هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد. البته هزینه‌ها تا سقف تعهدات بیمه پرداخت می‌شوند. باز هم یادآوری می‌شود که این بیمه اجباری است.

ضرورت داشتن بیمه شخص ثالث و اجباری‌بودن آن

چرا بیمه شخص ثالث این‌قدر مهم است؟ چون قانون آن را اجباری کرده است و از سوی دیگر، بهره‌مندنبودن از خدماتش می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی را به افراد تحمیل کند.

این بیمه در حوادثی که خطرآفرین‌اند به یاری‌تان می‌آید و نمی‌گذارد که بار پرداخت هزینه‌های کلان را به دوش بکشید. با وجود آن، هزینه‌هایتان کاهش شدیدی پیدا می‌کنند. مثلا در حوادث زیر است که بیمه شخص ثالث معنا و کاربرد پیدا می‌کند:

  • آتش‌سوزی
  • سرقت
  • حوادث رانندگی
  • آسیب‌دیدن سرنشین‌ها.

تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلرهای متصل به وسایلی که گفته شد باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. 

جزئیات پوشش بیمه شخص ثالث خودرو و شرایط آن چیست؟

اجازه بدهید که در این بخش درباره جزئیات بیمه شخص ثالث توضیحات بیشتری بدهیم و همه‌چیز را روشن کنیم. پیش از هرچیز، کار را با شرح عبارت شخص ثالث شروع می‌کنیم.

شخص ثالث کیست؟

در واقع، منظور از شخص ثالث، فردی است که طی حوادث رانندگی دچار آسیب و خسارت شده است. این فرد می‌تواند شامل سرنشینان یا افراد درگیر در حادثه رانندگی باشد. راننده‌ای که مسبب حادثه بوده در این گروه قرار نمی‌گیرد. راننده و مالک خودرو شخص اول است، شرکت بیمه‌گذار شخص دوم و کسی که در طی حادثه رانندگی آسیب می‌بیند هم شخص سوم یا همان ثالث محسوب می‌شود. کسانی که در حوادث رانندگی از نظر مالی و جانی متضرر شوند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند و بیمه خساراتی به شرح زیر را برایشان پوشش می‌دهد:

  • هزینه‌های درمان
  • خسارات واردشده به اموال
  • هزینه‌های مربوط به فوت

انواع بیمه شخص ثالث چیست؟

در بخش قبلی هم درباره پوشش بیمه شخص ثالث گفته شد اما به‌طور دقیق‌تر، انواع بیمه شخص ثالث به شکل زیر است:

  • پوشش‌های جانی
  • پوشش‌های مالی

۱. پوشش‌های جانی

دیه یا دیه جراحت از جمله هزینه‌هایی است که تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. اگر در حوادث رانندگی، جراحت، نقص عضو، شکستگی، از کارافتادگی (موقت یا دائم) و فوت رخ بدهد، بیمه هزینه‌های مربوط به این‌ها را براساس دیه‌ای مشخص‌شده از سوی قوه قضاییه تامین می‌کند.

۲. پوشش‌های مالی

پوشش‌های مالی هم بنا به خسارات واردشده به اموال در حوادث مشخص می‌شوند. سالانه، مبلغ پایه بیمه اعلام می‌گردد و بیمه‌گذاران هم آن را در نظر می‌گیرند و در کنارش می‌توانند خودشان هم به انتخاب خود پوشش‌های مالی بالاتری را برای مشتریانشان در نظر بگیرند.

۵ عادت رانندگی با خودروهای دنده‌ای که به ضررتان تمام می‌شود

نداشتن بیمه شخص ثالث

همان‌طور که گفته شد، داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است. بنابراین، اگر خودرویی این بیمه را نداشته باشد، در ترددهای درون و بیرون از شهر جریمه می‌شود.

اگر حوادثی هم پیش بیاید، راننده‌ای که مسئول تصادف بوده و بیمه شخص ثالث نداشته باید تمام هزینه‌ها را خودش به‌تنهایی پرداخت کند.

هزینه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در تمام شرکت‌های بیمه، میزان جریمه‌های بیمه شخص ثالث به‌طور روزشمار محاسبه می‌شود. هر روز که از تاریخ تمدید بیمه بگذرد بر مبلغ جریمه هم اضافه می‌شود. نرخ جریمه هم وابسته به عوامل زیر است:

  • نوع خودرو
  • سواری یا بارکش‌بودن
  • تعداد سیلندر
  • و… .

یعنی دقت کنید که نرخ جریمه برای تمام خودروها یکسان نیست.

مراحل دریافت بیمه شخص ثالث

برای دریافت بیمه شخص ثالث باید مراحل زیر را طی کنید:

  • تکمیل فرم‌های لازم از سوی شما یا نماینده قانونی‌تان
  • تحویل فرم به همراه سوابق و کارت شناسایی خودرو و شماره ملی‌ خود
  • انجام استعلام برای روشن‌شدن سوابق خسارتی خودرو
  • ثبت اطلاعات در سیستم بیمه‌
  • پرداخت مبلغ لازم
  • دریافت بیمه‌نامه مهرشده.

این مراحل می‌تواند بنا به شرکتی که برای بیمه به آن سر می‌زنید، متفاوت و متغیر باشد. اما به‌طور کلی، چنین مراحلی برای صدور بیمه شخص ثالث طی می‌شود.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

معیارهای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟

بهترین بیمه شخص ثالث کدام است؟ این بستگی به خواسته شما به عنوان استفاده‌کننده از خدمات دارد. برخی تمایل دارند که بیمه‌های ارزان‌تری خریداری کنند و بیمه‌شان فقط حداقل‌ها را پوشش بدهد. این دیگر وابسته به نظر و خواسته خودتان است. برخی هم به‌دنبال این هستند که بیمه‌شان پوشش‌های مالی بیشتری داشته باشد. بنا به خدمات تحت پوشش هر بیمه و اولویت‌هایتان دست به انتخاب از میان شرکت‌های مختلف بزنید.

اما به طور کلی، معیارها و نکاتی هم وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:

۱. تعداد شعبه‌های شرکت بیمه

هرچقدر که تعداد شعبه‌های یک شرکت بیمه بیشتر باشد، احتمال اینکه کارتان با روند سریع‌تری پیش برود هم بیشتر است. فرایند پرداخت خسارت‌ها معمولا کمی طول می‌کشد اما اگر شعب یک شرکت پرتعداد باشند، دیگر چندان معطل نخواهید شد.

۲. پوشش مالی

قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف یکسان است اما پوشش مالی شرکت‌ها با هم فرق می‌کند. بیمه مرکزی به‌طور سالانه، کف و سقفی برای پوشش‌دهی مالی شرکت‌ها معین می‌کند.

هر شرکت بنا به توانایی مالی‌اش اقدام به پوشش‌دادن خسارات مختلف می‌کند. اگر فقط می‌خواهید به دریافت حداقل خدمات قناعت کنید که هیچ اما اگر پوشش‌دادن موارد مختلفی از خدمات موردنظرتان است، باید میان بیمه‌های مختلف جست‌وجوی بیشتری داشته باشید.

۳. سهم بازار

سهم بازار هر شرکت به چه معناست؟ مجموع فروش بیمه‌های صادرشده برای خودروهاست که سهم بازار هر شرکت را مشخص می‌کند. هر چقدر که سهم بازار یک شرکت بیشتر باشد، یعنی مشتریان پرتعدادتری دارد و احتمالا کارش بهتر است.

۴. پرداخت خسارت سیار

پرداخت خسارت سیار چیست؟ اگر شرکت بیمه‌ای چنین خدمتی ارائه کند، در هنگام تصادف کارشناسی را به محل حادثه می‌فرستد. کارشناس اعزامی می‌تواند مقدار خسارت واردشده را ارزیابی کند و همین اقدام باعث تسریع روند کار خواهد شد.

۵. تخفیف شرکت بیمه

اگر در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث، خسارتی به بار نیاید و از خدمات بیمه‌تان استفاده نکنید، تخفیفی موسوم به تخفیف عدم خسارت به شما تعلق می‌گیرد. بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه اجازه می‌دهد که تا ۲.۵درصد سقف تخفیف در نظر بگیرند. البته شرکت‌های بیمه‌ای هم هستند که تمایلی به ارائه این تخفیف به مشتریانشان ندارند.

۶. تنوع در مدت اعتبار بیمه

شرکت‌های بیمه براساس نیاز افراد دست به ارائه خدمات در بازه‌های زمانی متنوع می‌زنند. مثلا می‌توانید بیمه را به‌طور روزشمار، ماه‌شمار یا سال‌شمار خریداری کنید. قیمت بیمه‌ها هم بنا به مدت اعتبارشان متفاوت است.

۷. ارائه خدمات آنلاین

استفاده از خدمات آنلاین باعث می‌شود که کارتان در مسیر استفاده از خدمات بیمه بسیار ساده‌تر شود. بنابراین، شرکتی که خدماتش را از راه وبسایت و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کند، گزینه جذاب‌تری نسبت به هم‌تایانش خواهد بود.

تمدید و مدارک بیمه شخص ثالث چیست؟

برای صدور بیمه شخص ثالث باید مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه کنید:

  • اصل سند و بنچاق
  • کارت مشخصات وسیله
  • تکمیل فرم پرسش‌نامه و تأیید آن
  • اصل مدارک سوابق بیمه‌نامه قبلی

یکی از دغدغه‌های افراد در هنگام تمدید بیمه شخص ثالث، تخفیفاتشان است. منظور چیست؟ یعنی این پرسش وجود دارد که با تمدید بیمه، تخفیف‌های استفاده‌نکردن از بیمه شخص ثالث به دوره جدید تمدید بیمه منتقل می‌شود؟ بله. پاسخ مثبت است.

پس با تمدید بیمه‌، همچنان تخفیف‌هایتان سر جای خود باقی می‌مانند. حتی اگر شرکت بیمه‌کننده‌تان را هم عوض کنید، همچنان امکان انتقال تخفیف‌ها به بیمه جدید وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

نرخ بیمه شخص ثالث چقدر است؟

عوامل مختلفی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث نقش دارند:

  • کاربری خودرو
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه
  • سال ساخت خودرو
  • عمر و قدمت خودرو
  • تخفیفات شرکت بیمه‌کننده
  • میزان و سطح پوشش بیمه‌
  • بهره‌مندی از تخفیف نداشتن‌ خسارت
  • حق بیمه پایه اعلام‌شده از سوی بیمه مرکزی

تخفیف‌ها و جریمه‌های بیمه شخص ثالث چیست؟

تخفیف‌هایی هم از سوی شرکت‌های بیمه‌کننده برایتان در بیمه شخص ثالث در نظر گرفته می‌شود. به اندازه سال‌هایی که به عنوان بیمه‌گذار از بیمه‌کننده خسارت دریافت نکرده باشید به شما تخفیف داده می‌شود.

بنابراین، به اندازه سال‌های نداشتن تخلف و خسارت می‌توانید در تمدید بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه‌کننده تخفیف بگیرید. مبلغ تخفیف از حق بیمه‌تان کسر می‌شود. هرچقدر تعداد سال‌های نداشتن خسارت بیشتر شود، درصد تخفیف بیمه شخص ثالثتان هم افزایش پیدا می‌کند.

اگر خسارتی ببینید و بخواهید از بیمه‌تان استفاده کنید، تمام تخفیف‌هایتان به یکباره از دست نمی‌رود. کسر از تخفیفاتتان به‌طور پلکانی خواهد بود. علاوه بر تخفیف عدم خسارت، برخی از شرکت‌ها هم تخفیفاتی در نظر می‌گیرند. البته این تخفیف‌ها نباید کمتر از حداقل مبلغ پایه‌ای باشد که بیمه مرکزی اعلام می‌کند.

دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث همراه با تحمیل جریمه‌هایی به شما خواهد بود. خسارت دیرکرد در تمدید به‌طور روزشمار است. بنا به نوع خودرویتان، این دیرکرد باعث افزایش حق بیمه‌ شما می‌شود. جریمه بازای هر روز دیرکرد این‌طور به‌دست می‌آید:

  • تقسیم حق بیمه کامل بدون در نظرگرفتن تخفیف یک سال خودرو بر تعداد روزهای سال (۳۶۵ روز)
  • بابت هر روز دیرکرد، باید جریمه دیگری هم به‌اضافه مورد بالا پرداخت کنید. این مبلغ هر سال از سوی بیمه مرکزی مشخص می‌شود.

بهترین ماشین مناسب خانم‌ها؛ بانوان چه ماشین‌هایی را بیشتر می‌پسندند؟

نکاتی که باید درباره بیمه شخص ثالث خودرو باید بدانید

یادتان باشد که مدت اعتبار بیمه شخص ثالث می‌تواند سالانه یا روزشمار باشد. در واقع، یا می‌توانید بیمه را برای یک‌سال بخرید یا به‌طور محدود و چندروزه. معمولاً همه بیمه را سالانه می‌خرند اما اگر قصد فروش خودرو را در ماه‌های آینده دارید یا پرداخت هزینه کلی برایتان دشوار است، انتخاب مدت خرید چندروزه فکر بدی نیست.

نکته مهم بعدی که خوب است درباره بیمه شخص ثالث به‌خاطر داشته باشید، امکان انتقال آن است. شما در دو حالت می‌توانید این بیمه را منتقل کنید:

  • فروش خودروی دارای بیمه ؛ قبل از انتقال بیمه، لازم است که سند مالکیت خودرو به‌طور کامل انتقال داده شده باشد.
  • اسقاطی‌شدن خودروی دارای بیمه شخص ثالث؛ مالکیت خودروی تازه و مدارک مربوط به بیمه‌نامه‌های قبلی باید به نام یک نفر باشند.

این را هم بدانید که امکان انتقال بیمه در زمان تمدید آن مقدور است.  ضمن اینکه کاربری خودروها هم باید در انتقال بیمه یکسان باشد. برای نمونه، شما نمی‌توانید بیمه شخص ثالث کامیون را به تاکسی منتقل کنید.

در آخر

با بیمه شخص ثالث آشنا شدید. حالا بهتر و راحت‌تر می‌توانید درباره خرید این بیمه تصمیم‌گیری کنید. یادتان باشد که انتخاب بیمه مناسب برایتان رفاه و راحتی زیادی به همراه می‌آورد.

قوانین خودرویی
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید