اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۵ عادت رانندگی با خودروهای دنده‌ای که به ضررتان تمام می‌شود

از آنجایی اکثر افراد اولین رانندگی‌شان را با خودروهای دنده‌ای تجربه می‌کنند، با خود گمان می‌کنند که کاری بسیار بدیهی است و نیازی به آموزش خاصی ندارد و در عوض این نگهداری از گیربکس اتوماتیک است که سخت بوده و نیاز به راهنمایی دارد.

در این نوشته ما به شما خواهیم گفت که اگرچه رانندگی با ماشین‌های دنده‌ای کاری ساده به نظر می‌رسد، اما قلق‌های خود را دارد و رعایت نکاتی هر چند ساده که شاید به ذهن‌مان نرسد، می‌تواند روی سلامت فنی خودرو اثرگذار باشد. پس همراه ما باشید تا با ۵ عادت مخربی که می‌تواند به ضررتان تمام شود آشنا شوید.

۱. از دنده برای استراحت استفاده نکنید

دنده جای استراحت نیست. خیلی از افراد عادت دارند که هنگام رانندگی یک دست‌شان را روی دنده بگذارند که این کار باعث فشار آوردن به ماهک دنده می‌شود. پس بهتر است فقط زمانی که در حال تعویض دنده هستید، دستتان را روی آن بگذارید و پس از اینکه تغییر حالت دنده را انجام دادید، دوباره روی فرمان بگذارید.

۲. در حالت ایست دنده را خلاص کنید

این مورد را شاید خیلی از ما می‌دانیم، ولی نکته این است که چقدر خود را ملزم به رعایت آن می‌کنیم. احتمالا هر بار به بهانه‌هایی چون کوتاه بودن زمان توقف، این کار را انجام نمی‌دهیم. ولی واقعیت این است که تعویض دنده زمان زیادی نمی‌برد و در عوض عمر مفید بلبرینگ شما را افزایش می‌دهد. چرا که در حالت توقف اگر دنده خلاص نباشد فشار زیادی به آن وارد می‌شود.

حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

۳. در سربالا‌یی‌ها برای توقف از کلاچ استفاده نکنید

خیلی از افراد برای نگه‌داشتن ماشین در سربالایی‌ها به جای استفاده از ترمز دستی از نیم‌کلاچ استفاده کرده و سعی می‌کنند با بالا آوردن کلاچ و گاز دادن خودرو را ثابت نگه دارند. این کار به شدت به کلاچ صدمه می‌زند و باعث سوزاندن و از بین رفتن اصطکاک دیسک کلاچ می‌شود که در نهایت منجر به کاهش عمر مفید کلاچ شما و فرسودگی آن می‌شود.

۴. وقتی دور موتورتان پایین است تا انتها گاز ندهید

ممکن است خیلی وقت‌ها برای افزایش شتاب خودرو شروع به گاز دادن تا انتها کنیم که این کار نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه به خودروی شما صدمه می‌زند. به عبارتی وقتی ماشین در دنده مناسب با سرعتی که شما می‌خواهید نیست و شما شروع به گاز دادن تا انتها می‌کنید، چون سوخت کافی برای موتور فراهم نمی‌شود به آن فشار می‌آید. پس به‌یاد داشته باشید برای افزایش شتاب باید دنده مناسب انتخاب کنید نه اینکه صرفا پا را روی پدال گاز فشار دهید.

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

۵. پایتان را برای استراحت روی کلاچ نگذارید

این مورد هم ممکن است عادت روتین خیلی‌ها باشد. یعنی وقتی در بزرگراه یا جایی که نیاز به دنده عوض کردن زودهنگام ندارید، پایتان را به کلاچ تکیه می‌دهید. این کار باعث می‌شود که به بلبرینگ فشار آمده و آن را زودتر از حالت معمولش فرسوده کند.

با رعایت مواردی که در این نوشته گفته شد،‌ به راحتی می‌توانید عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید. دیدن ویدیوی زیر نیز به شما کمک می‌کند علاوه بر آشنایی با این موارد به صورت تصویری، از چرایی دلایل آن نیز آگاه شوید.

اگر شما هم نکات دیگری به ذهن‌تان می‌رسد که می‌تواند به مراقبت بهتر از سیستم دنده و متعلقات آن کمک کند، آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه بهترین روغن موتور خودرو و یا علائم خرابی سنسور دریچه گاز را نیز بخوانید.

/blog/how-drive-manual-transmission/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید