اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک و نکاتی که باید بدانید

بدون شک اختراع گیربکس اتوماتیک یکی از بزرگترین دستاوردها در صنعت خودرو به حساب می‌آید. رانندگی با این خودروها بسیار راحت بوده و نیازی به پای چپ برای کلاچ گرفتن ندارد، چراکه این عمل به صورت خودکار برای تعویض دنده انجام می‌شود. اگرچه که رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک بسیار راحت و ایمن است ولی نیاز به نگهداری و توجه ویژه‌ای در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارد، زیرا در صورت خراب شدن باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن پرداخت کنید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی گیربکس‌های اتوماتیک، کارهایی وجود دارد که حین رانندگی هرگز نباید انجام دهید تا متحمل هزینه‌های سنگین برای تعمیر خودرو نشوید. برای آشنایی با موارد مربوط به نگهداری از گیربکس اتوماتیک با ما همراه باشید.

آشنایی با حروف روی گیربکس اتوماتیک

در کنار دنده حروف P,D,N,R نوشته شده است. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که این حروف چیست و چه معنی دارند.

ما در ادامه معنی تک تک آنها را به شما خواهیم گفت.

علامت P یا Park

به این علامت حالت پارک گفته می‌شود. در هنگام پارک کردن بهتر است خودرو را در حالت پارک قرار دهید، چرا که در این حالت چرخ‌های خودرو قفل شده و حرکت نمی‌کند. برخی از خودروهای گیربکس اتوماتیک فقط در حالت پارک روشن می‌شود.

علامت D یا Drive

این علامت، حالت رانندگی است. با قرار دادن دنده در این حالت خودرو قادر به حرکت خواهد بود. کافیست پای خودرو از روی ترمز برداشته تا خودرو به حرکت درآید.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

علامت N یا Neutral

برای خلاص کردن خودروهای گیربکس اتوماتیک، دنده باید در این حالت باشد. این حالت خودرو را خلاص می‌کند. خودرو در هر وضعیتی که باشد در صورت خلاص کردن، حرکت خود را ادامه می‌دهد. به طور مثال اگر در حال حرکت هستید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید خودرو به حرکت خود ادامه خواهد داد، و اگر جایی پارک کرده باشید خودرو ثابت می‌ماند.

علامت R یا Reverse

این حالت همانند خودروهای گیربکس معمولی، دنده عقب است. برای حرکت به عقب از این حالت باید استفاده گردد.

۶ کاری که هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک باید از آن اجتناب کنید

برای رانندگی با خودرو گیربکس اتوماتیک باید نکاتی را رعایت کنید تا آسیبی به گیربکس و سایر قطعات خودرو نرسد. این نکات را با دقت بخوانید و به خاطر بسپارید.

۱- تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغ‌ قرمز

بسیاری از افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری استهلاک گیربکس‌های اتوماتیک در توقف‌های کوتاه مانند توقف پشت چراغ‌ قرمز دنده را در حالت N، یا همان خلاص، قرار می‌دهند ولی در واقع بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند و پایتان را روی ترمز قرار دهید. البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد. ولی به‌طور‌کلی در توقف‌های کوتاه بهتر است دنده را خلاص نکنید. در این حالت استهلاک گیربکس به مراتب کمتر است. در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود.

حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

۲- گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D

اکثر ما این کار را به دفعات با خودروهای دنده‌ای انجام داده‌ایم. ولی باید بدانید انجام این کار با خودروهای دنده اتوماتیک اصلا کار درستی نیست و موجب اصطکاک بیشتر قطعات و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس می‌‌شود.

۳- خلاص کردن دنده در سرازیری

عده‌ای این کار را برای کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام می‌دهند. ولی نمی‌دانند که این کار نتیجه عکس می‌دهد و باعث می‌شود که روان‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبرو شود و به مرور خراب شدن گیربکس را به‌همراه داشته باشد. انجام این کار علاوه‌بر اینکه برای گیربکس مفید نیست حتی ممکن است باعث بروز حادثه نیز شود زیرا با خلاص کردن دنده کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود.

۴- تغییر حالت دنده خودروی در حال حرکت

این کار به شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می‌شود که به مرور باعث خراب شدن آنها می‌شود. جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیدا به گیربکس آسیب می‌زند. البته منظور تغییر در حالت‌های درایو، پارک و خلاص است. در حالت تیپ‌ترونیک که بدیهی است تعویض بین‌ دنده‌ها عادی است.

۵- قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل

قرار دادن دنده در حالت P سبب می‌شود که یک پین قفل‌کننده، داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار گیرد. انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت است خطر شکستن این پین را بالا می‌برد. پس هرگز سعی نکنید که این کار را انجام دهید، اول کاملاً توقف کنید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

۶- شیوه توقف نادرست در سطوح شیبدار

هنگام توقف در سطوح شیبدار بهتر است ابتدا ترمز‌دستی را بکشید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید. با انجام این‌کار از وارد آمدن فشار اضافه بر گیربکس خودداری می‌کنید.

اگر خودروی شما اتوماتیک است و هرکدام از این عادات غلط را هنگام رانندگی انجام می‌دهید سعی کنید این عادت‌ها را ترک کنید. همچنین اگر قصد دارید خودرویی اتوماتیک بخرید حتماً این موارد را کاملاً رعایت کنید تا بعداً ناچار نباشید هزینه سنگینی را برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

بعد از خواندن این بخش، نگاهی نیز به ویدیوی زیر بیاندازید تا با اشتباهاتی که ممکن است در حین رانندگی با ماشین گیربکس انوماتیک مرتکب شوید، بیشتر آشنا شوید.

نکاتی کاربردی برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

  • انجام سرویس‌های دوره‌ای

با توجه به هزینه‌های زیاد تعمیرات گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های معمولی بهتر است که سرویس‌های دوره‌ای این خودروها را به‌موقع انجام دهید. هر چند ماه یک‌بار خودرو را نزد کارشناس برده و چکاپ کنید، حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشد.

  • تعویض به موقع روغن گیربکس و فیلتر آن

روغن گیربکس و فیلتر آن باید در زمان‌های معین تعویض شوند. در سرویس گیربکس تنها تعویض روغن کافی نیست و باید کارتل گیربکس باز شده و فیلتر آن تعویض و یا شستشو شود.

رسیدگی به فیلتر بسیار مهم است. چون فیلتر گرفته، باعث عبور کمتر جریان روغن، ایجاد آسیب شدید و نیز سوخته شدن گیربکس می‌شود. بعضی از مدل‌های بالا گیربکس‌های امروزی مثل پژو ۲۰۶ ، هیوندا، کیا، فیلتر در داخل گیربکس نصب‌شده و یا به عبارتی گیربکس‌های یک‌بارمصرف هستند، چون با کثیف شدن و گرفته شدن فیلتر عمر گیربکس نیز به پایان می‌رسد. بنابراین دقت در تعویض به‌موقع روغن در این گیربکس‌ها، عملاً می‌تواند افزایش عمر گیربکس را در برداشته باشد.

در کتابچه راهنما اتومبیل زمان تعویض روغن گیربکس مشخص‌شده و بسته به تولیدکننده آن، این زمان از ۲۰۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر است. اما این را در نظر داشته باشید که عامل خرابی گیربکس اتوماتیک، گرمای بیش‌ازحد است و عامل اصلی گرما، ترافیک سنگین خصوصاً در شهرهای بزرگ و شرایط آب و هوایی کشورمان است. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که هر ۴۰۰۰۰ کیلومتر روغن گیربکس را تعویض کنید. چراکه توصیه تولیدکنندگان اتومبیل‌ها را بیشتر با ذهنیت ترافیک و شرایط آب و هوایی کشورهای آمریکایی و اروپایی منطبق می‌دانیم.

حتما بخوانید: انواع روغن موتور خودرو و مقایسه آنها

  • تعویض کردن روغن صرفا نزد متخصص این کار

این را باید اضافه کنیم که با اینکه سرویس کردن گیربکس ظاهراً کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما حتماً باید توسط متخصص گیربکس انجام شود. زیرا در صورت استفاده از روغن تقلبی یا فاسد، انتخاب نوع اشتباه روغن، درست نبودن سطح روغن خصوصاً کم بودن روغن، و یا استفاده از واشر‌های بی‌کیفیت (که باعث روغن‌ریزی و کم شدن روغن می‌شوند)، عواقب پرهزینه‌ای منظرتان خواهد بود.

نحوه‌ چک کردن روغن گیربکس اتوماتیک در اتومبیل‌های دارای گیج روغن

–  اتومبیل باید گرم باشد. برای این کار، موتور را روشن کنید و بگذارید که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کار کند.

– درحالی‌که دنده در حالت P است، گیج را بکشید، بعد از پاک کردن آن مجدداً تا آخر داخل کرده و دوباره بیرون بکشید. اثر روغن باید تا خط دوم بالایی گیج باشد.

– در مرحله بعد قسمت روغنی گیج  را به انگشتتان بکشید. رنگ‌ روغن باید شفاف و آلبالویی رنگ باشد و در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.

حتما بخوانید: علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف‌ کردن آن

کاربرد چراغ Sport و Snow

روشن شدن چراغ S یا Sport و چراغ Snow (*) با صدای بوق اخطار، به معنی وجود اشکال در گیربکس است. این چراغ در واقع چراغ چک کردن وضعیت گیربکس است.

در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت پیش آمدن این مشکل است:

۱- ضعیف یا خراب شدن شیر برقی؛ که در این حالت گیربکس به دنده ۳ رفته و از آن خارج نمی‌شود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو.

۲- رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود (گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده‌ای است که بسته به فشار وارد شده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین می‌کند)؛ در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با خاموش و روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمی‌شوند.

۳- کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیین‌شده، یکی دیگر از عللی است که باعث روشن شدن چراغ S و * می‌شود.

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

جمع‌بندی

رانندگی با خودرو گیربکس اتوماتیک بسیار راحت‌تر ولی حساس‌تر نسبت به گیربکس معمولی است. پس هنگام استفاده از این نوع خودرو‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید تا متحمل ضرر و زیان نشوید. رانندگی صحیح و اصولی و انجام سرویس‌های دوره‌ای باعث می‌شود عمر قطعات خودرو بیشتر شود و آسیبی به خودرو نرسد. مهم‌ترین نکته در استفاده از این خودروها،جابجایی صحیح دنده‌ها در شرایط مختلف و تعویض به‌موقع روغن گیربکس‌ است. فراموش نکنید که حتماً باید از روغن مخصوص گیربکس‌های اتوماتیک استفاده شود.

اگر علاوه بر موارد گفته‌شده در این نوشته، نکات دیگری نیز هست که به استفاده اصولی‌تر از گیربکس اتوماتیک کمک می‌کند، ‌آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

چنانچه همزمان از خودروی دنده‌ای نیز استفاده می‌کنید، خواندن مقاله ۵ عادت غلط رانندگی با خودروهای دنده‌ای را به شما توصیه می‌کنیم.

/blog/tips-care-automatic-transmission/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (88)
نظر بدهید
  • رضا

    سلام به نظر من در هنگام توقف در مکانهای شیبدار بهتر است ابتدا در حالیکه پا روی پدال ترمز هست دنده در حالت N قرارداده وپس از کشیدن ترمز دستی به حال P قراردهیم چون زمانیکه دنده در حالت خلاص قرار میگیرد کلا وزن ماشین از روی گیربکس برداشته می شود و تحمل وزن بر روی ترمزهاست .

    • کارنامه

      سلام.
      حرفتون کاملا درسته. برای ماشین‌های دارای گیربکس اتومات، این فرایند در همه شرایط توصیه میشه.

    • رضا

      سلام وقت بخیر
      در ماشین اتومات در حالت توقف بدون گرفتن ترمز به حالت p رفتم.ایا اینکار برای‌ ماشین مشکلی ایجاد میشود؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون.
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • بهنام

    باسلام و عرض ادب
    در خودروهای دنده اتومات درصورتی که خودرو در حال حرکت، به هر دلیلی خاموش شد آیا به گیربکس آسیب وارد میشود؟ در اینجور مواقع چکار باید کرد؟
    با تشکر فراوان

    • behnam.haji198160

      بله در گیربکس اتومات چون روغن در حال حرکت است و به واسطه قطع شدن یکدفعه روغن، به گیربکس فشار وارد می‌شود.
      حتما موتور خاموش و به یک مکانیک و یا نمایندگی انتقال یابد.

  • رضا

    لطفا این مورد هم اضافه کنید:
    ماشین گیربکس اتوماتیک را هیچ گاه با بکسل نکنید.

    • علیرضا

      پس با چی بکنن ؟

  • محمد 1543

    سلام من در حال حرکت چند بار دنده را به حالت نرمال و سپس به حالت درایو بردم آیا با این چند بار گیربکس آسیب دیده؟ باید به مکانیک نشون بدم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اگر در عملکرد مشکلی وجود دارد بله نیاز به سرویس دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امین

    سلام ماشین من برخی مواقع بعداز اینکه یه کوچلو و برخی مواقع ترمز کامل میگیرم وبعد از رها کردن ترمز برا حرکت کردت میخوام گاز بدم ماشین فقط دور موتورش میره بالا وحرکت نمیکنه انگار که خلاص هس و یکباره به دنده میوفته انگار که از پشت انگار کوبیدن به ماشین این مشکلش چی میتونه باشه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خرابی توی گیربکس خودروتون هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • خشایار

    جناب آقای رضا درست فرمودند.
    من به شخصه ابتدا در گیربکس اتوماتیک دنده را روی N میگذارم. بعد ترمز دستی را می‌کشم. سپس پا را از روی ترمز بر میدارم اجازه میدهم ترمز دستی کامل درگیر شود. دوباره ترمز را فشار داده و دنده را روی P میگذارم.

  • مژگان

    برای جاده های بین شهری ماشین باید رو چه حالتی باشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اکونومی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رضایی

    سلام‌x33دارم امروز دنده رو حالت pخارج نمیشه البته وقتی ماشین روشن کردم ی دل زد تا روشن شد.مشکل چیه کسی میدونه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      گیربکس نیاز به کانفیگ و تعمیر دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن

    سلام وقتتون بخیر
    یه آریو اتومات دارم اکثر اوقات در زمان پارک دستی رو میکشم ودر حالت خلاص پارک میکنم ایا ضرر داره

    • منوچهر

      سلام وقت شما هم بخیر
      پارک خودرو در حالت خلاص فقط در مواقعی باید انجام بشه که احتمال حمل توسط جرثقیل رو میدین.
      این رو در نظر داشته باشید که اگر به هر علتی سیستم ترمز دستی شما به مشکل بخوره ؛خودروتون خلاص میشه و امکان حرکت و سانحه وجود داره.
      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • س ک ع

    اگر روی حالت N پا را روی پدال گاز قرار دهیم و پدال را فشار بدهیم و این کار را چندین بار تکرار بکنیم، آیا مشکلی برای ماشین پیش می آید؟
    چون بعضی از تعویض روغنی ها بعد از تعویض روغن میخواهند که این کار را انجام بدهیم.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در طولانی مدت و گاز خلاص دادن بله اسیب میزند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Abolfaz

    سلام خسته نباشید میخاستم بدونم احتمال در رفتگی چرف دنده تو گیربکس های اتو مات هست اما ماشین ما رو دنده N.R.P میره اما رو D ک میذاریم نشون نمیده و ماشین جلو نمیره و میزنه ک خلاسه احتمالش هست مشکل در رفتگی جای دنده یا چرخ دنده باشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مصطفی

    سلام اشتباها در حال حرکت رفتم به حال آر یعنی دنده عقب؛‌ یک صدای استکاک شدیدی اومد و سریع دنده رو خلاص کردم البته سرعتم پایین بود؛ آیا مشکلی واسه گیربکس پیش میاد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در بعضی موارد این امکان ود دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سورنا

    با سلام به شما و تشکر از مقاله خودتان
    سوال من اینه که خودروی ایکس ۳۳ وقتی دکمه snow فعال هست از شتاب و صدای خودرو کم شده و مصرف بنزین هم کمتر میشه و این حالت را بیشتر می پسندم آیا رانندگی همیشه با دکمه اسنو فعال برای گیربکس ضرر دارد یا خیر؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله در رانندگی با حالت برف ، گیربکس در ابتدای حرکت به جای دنده ۱ با دنده ۲ شروع به حرکت میکند و این در طولانی مدت به خودروی شما آسیب میزند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ایمان

    سلام
    استارت زدن رو حالت N مشکلی داره ؟
    برای استارت زدن رو حالت N هم باید پامون رو ترمز باشه ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی ندارد.
      بله پا باید روی پدال ترمز باسد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Pooya

    سلام
    ایا در حال حرکت ماشین رو روی حال اسپرت بزاریم برای ماشین مشکلی پیش میاد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی پیش نمیاد نگران نباشید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام آیا زمانی خودرو درحال p است دنده درحالتD بگذاریم بعد ترمز دستی آزاد کنیم یا درحالت N گذاشته ترمز دستی آزاد کنیم بعد به حالت Dانتقال بدیم لطفا روش صحیح را راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      قرار دادن دنده در حالت P سبب می‌شود که یک پین قفل‌کننده، داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار گیرد. انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت است خطر شکستن این پین را بالا می‌برد. پس هرگز سعی نکنید که این کار را انجام دهید، اول کاملاً توقف کنید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید.
      در حالت پارک وشروع به حرکت نیز نوع اولی که اشاره کردید صحیح می باشد.
      امیدوارم که براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنار ما باشید و مارو همراهی کتید.

  • قیصری

    سلام وقت بخیر
    وقتی ک خودرو در حالت d در حال حرکت هست و ما به سر بالایی و سرپایینی های پی در پی میرسیم ،ایا ما میتونیم حین حرکت از دنده را از حالت اتومات به حالت منوال تغییر دهیم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • احسان

    سلام
    من تویوتا راو۴ دارم وقتی ماشین تازه روشن میشه دنده عقب میزنم با تاخیر حرکت میکنه ایا اشکالی در گیربکس هست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکان خرابی شیر برقی گیربکس وجود داره و اگر خیلی اذیتتون میکنه به نمایندگیهای مجاز برای تعمیر گیربکس مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام
    پارس tu5دارم در حالت پارک بوده از پشت زنجیره ای به ماشینم برخورد شده و حدود ۵ متر حرکت کرده ایا احتمال داره به گیربکس اسیب وارد شده باشه ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اگر داخل دنده باشه احتمالش وجود داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • Saeid.p

    سلام
    آیا در هنگام توقف در پشت چراغ قرمز مثلا تا ۳۰ ثانیه من میتونم برم تو حالت خلاصN مشکلی پیش نمیاد برای ماشین و دیگه اینکه آیا لازم برای تغییر حالت دنده اتومات ترمز رو تا آخر بگیری یا یه اشاره کافیه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی پیش نمیاد و بهتره که پا رو تا اخر روی ترمز قرار دهید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • هادی

        سلام وقت بخیر من ماشین دنا دنده اتومات دارم آیا در حین حرکت با سرعت بالا روی دنده اتومات می توان به حالت دنده ی دستی برد؟

  • هادی

    سلام وقت بخیر من ماشین دنا دنده اتومات دارم آیا در حین حرکت با سرعت بالا روی دنده اتومات می توان در همان حالت به حالت دنده ی دستی برد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • لک

    باسلام
    به هنگام ورود به متزل جهت باز کردن درب اگه خودرو رو در حالت دی وترمز دستی رو بکشیم ایراد نداره نثل زمانی که پشت چراغ قرمز هستی منتها انجا از ترن پایی استفاده میشه اینجا به ناچار لز ترمز دستی

  • درخشان

    سلام وخداقوت ممنون که تواین وضع اقتصادی وقت میزارید وکمک میکنید
    من جکj5اتومات دارم و۶ماهه خریدم شمع ووایرروهمون اول عوض کردم
    جدیدامتوجه شدم ماشین توسربالایی خیلی کم میاره وانگارداره خاموش میشه ودل دل میکنه انگاراسب سوارشدی روغن گیربکس رونگاه کردم شفاف وسفیده مثل آب .میشه راهنماییم کنیدچراکم میاره واصلا گارنمیخوره درحالیکه توهمون سربالایی خلاص میکنم راحت گازمیخوره
    ممنون وسپاس

  • فرجس

    سلام بنده اچ سی کراس دارم دنده به حالت p نمیره وقتی به نمایندگی مراجعه کردم گفتن شیفت لاک دنده خراب شده و باید تعویض بشه فعلا موقع پارک کردن فقط از دستی استفاده میکنم خواستم راهنمایی کنید که آیا شیفت لاک قابل تعمیر هست یا فقط باید تعویض شود ممنون پاسخ بدید

  • علی

    سلام و وقت بخیر
    خودروی من mvm هستش. در حالت p قرار داشت و روشن نمیشد. و من به زور دنده رو از حالت p خارج کردم و ماشین رو هل دادیم به جای مناسب.
    آیا برای گیربکس مشکلی پیش اومده در این حالت؟؟
    چون الان ماشین کلا روشن نمیشه

  • رضا

    سلام دوستان
    بنده هواسم ببودبدون اینکه ترمزرابگیرم رفتم به حالت p مشکلی پیش میاد؟

  • یوسف

    با سلام. اگر در حال گاز دادن خودروی اتومات متوجه بشیم که تغییر دنده داره دیرتر از حد معمول انجام میشه آیا این موضوع به گیربکس مربوط هست یا چیز دیگری است؟

  • مهدی

    سلام من دنا اتومات توربو دارم ، در دنده دستی برای افزایش یا کاهش دنده باید اهرم کنار دسته دنده فشرده بشه یا فرقی نداره؟

  • فرهاد

    سلام
    آیا خاموش کردن ماشین اتومات روی حالت D
    خطرناکه و آسیبی به گیربکس میزنه؟

  • مهدی هاشمی

    سلام
    من برلیانس اتومات دارم بعضی مواقع لازمه که ماشین رو به حالت درجا روشن نگه دارم بهتره که وضعیت دنده در چه حالتی باشت n یا p ؟درجا کار کردن موتور به گریبکس آسیب میزنه یا نه؟

  • سید مرتضی

    سلام.وقت بخیر.بنده پژو پارس اتوماتیک دارم.زمانیکه در حالت دی قرار میدم دنده رو ، نمایشگر حرف پی رو نشون میره و بهمون حالت تغیری هم نمیکنه و دور موتور بالا میری.بعضی موقع ها اتفاقی نمایشگر میره رو دی که همه چیز اوکی میشه و وضعیت نرمال میشه ولی دوباره که ماشین رو خاموش میکنم و بعد میخوام حرکت کنم باز پی رو نشون میده.اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

  • مهدی

    سلام
    من یبار در حین رانندگی اشتباها دنده رو از حالت D رو حالت N قرار دادم یه صدایی مثل موقعی که گاز می دین از ماشین اومد
    به نظرتون این می تونه به گسربکس ماشین اسیب زده باشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با یکبار انجام این حرکت بعید میدونم آسیبی به گیربکس وارد شده باشه ولی با انجام متداول این مورد امکان آسیب زدن به گیربکس قطعا وجود دارد.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بابک

    سلام
    سوال من موقع روشن کردن ماشین روی p باشه استارت بزنیم مشکلی پیش میاد ؟
    موقع حرکت ابتدا رو خلاص بزاریم بعد d ؟؟؟
    موقع پارک و خاموش ابتدا ترمز کامل و ترمز دستی بعد p ؟؟؟ باید قبل از انتقال از خلاص به p ترمز بگیریم ؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر موقع روشن شدن مشکلی پیش نمیاد.
      خیر در موقع حرکت هم باید در سون باشد خودرو.
      موقع خاموش کردن هم ترمز کامل و ترمز دستی رو پس میکشین.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حمید

    سلام وقت بخیر
    x22 اتوماتیک مدل سی وی تی دارم، از روی خلاص به درایو ماشین لرزش دارد و تکان میخورد، علت چیست، خودرو ۱۰۰۰ تا کار نکرده

  • مجتبی

    سلام من x33دارم آیا پارک در سطوح صاف لزوم ب رفتن روی حالتpداره یا اگر روحالتN وترمز دستی باشه بی ضرره؟؟
    این درسته که میگن روی حالتPی فشار روغن از رو گیربکس برداشته میشه ممنون

  • فرخ حدادی

    چرا وقتی از حالت D به N میریم لرزش برطرف میشه…لرزشی که در زیر پا کاملا احساس میکنم

    • منوچهر

      چون خودروتون در حالت خلاص هست و هیچ درگیری ای بین سیستم مولد نیرو و سیستم انتقال نیرو وجود ندارد.

  • امیر

    من در پمپ بنزین ماشین درحالت دنده N گذاشتم و خاموش کردم هنگام روشن کردن دوباره دیدم چراغ استارت زرد رنگ چرا

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      احتمالا ارور موقت بوده و از بین بره اگر مشکل مجدد داشتید حتما بیان کنید در خدمتتون هستیم.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام
    من کوییک اتومات دارم چرخ جلو سمت شاگرد افتاد توی جوی آب عمیق ، بعد امداد با بوکسل از جلوی ماشین آورد بیرون ، چند روز بعد تعلیق ماشین مشکل پیدا کرد و از سرعت ۴۰ تا بالاتر نمیره و گاز هرز میخوره علتش چیه ؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      احتمال خرابی در سیستم انتقال قدرت وجود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • احمد

    سلام در مگان اتومات وقتی کولر میگیرم دنده از حالت اتومات به دستی میره مشکل کجاست با تشکر

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      مشکل رو در تی سی یو جستجو کنید با دیاگ اصلی رنو.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شاهین حسام

    سلام هیوندای النترا مدل۱۹۹۴ دارم اتومات شب ماشین را بردم داخل پارکینگ صبح که اومدم برم ماشین روشن شد ولی حرکت نمی کنه در حالت Rونه در حالت Dهرز می گرده وهیچ صدایی نمی ده گیربکس قبلا هم هیچ عیب نداشت لطفا راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      احتمال خرابی سر پلوس وجود داره و باید توسط تعمیرکار ماهر خودروتون مورد بررسی قرار بگیره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مصطفی

    موقع پارک روی حالت D بعد از توقف میخوای مثلا یکم عقب جلو بشه ماشین باید از D بری روی N و بعد R یا یهو از D بریم روی R و همونطور برعکس؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      حالت اولی که ذکر کردین صحیح است.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مسیح

    عرض ادب ، من ساینا اتومات دارم ، برخی اوقات ناچار به روشن نگه داشتن خودرو درجا برای استفاده از سیستم گرمایش و یا سرمایش هستم ، آیا این عمل به گیربکس آسیب می‌رساند ؟
    در چنین شرایطی بهتر است گیربکس در حالت N باشد یا P ؟
    سپاس بیکران

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      جواب سوالتون رو در کامنت قبلی خدمتتون عرض کردم.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مسیح

    عرض ادب ، بنده خودرو ساینا اتومات دارم ، در برخی مواقع ناچار به روشن نگه داشتن درجا خودرو برای استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش هستم ، آیا این عمل آسیبی بر گیربکس وارد مینماید ؟
    اگر نه در چنین شرایطی بهتر است گیربکس در حالت N باشد یا P ؟
    سپاس

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      خیر اسیبی وارد نمیکند ولی در طولانی مدت میتونه گرمای موتور باعث مصطهلک شدن زودتر قطعات بشه از جمله سر سیلندر خودروتون.
      بستگی به شرایط توقفتون در توقف های طوانی و ساکن باید در p باشد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حسام

    سلام اگر در حالت N ماشین حرکت کند مشکلی برای گیربکس هست؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      خیر اگر مسافت کوتاهی باشد در حد چند متر نه بیشتر.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امیرحسین

    سلام ببخشید من اریزو۵ توربو اتومات دارم من می‌خوام بدونم ماشین و وقتی نگه داشتم می‌خوام کولر استفاده کنم دنده رو رو چه حالتی بزارم مثلاً نیم ساعت

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      رو حالت پارک قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا علیزاده

    سلام هنگام خاموش کردن خودرو دنده دستی کشیده بعد در حالت N قرار میدهم خودرو را خاموش کرده بعد درحالتP قرار میدهم آیا کارم اشتباه است هنگامی که خودرو خاموش هست می‌توان دنده را تعقیر داد

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      لطففا در زمان روشن بودن این کار رو انجام بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مسلم

    سلام وقت شما بخیر
    بنده سانتافه دارم یه مدتی هست وقتی از حالت D به N میبرم تقه کوچکی میده و زیر پدال ترمز هم حس میشه البته بعضی مواقع هم از حالت R به N چنین تقه ای میده ولی در این حالت کمتر پیش میاد .
    ممنونم میشم دلیل این مشکل رو بفرمایید.
    با سپاس از همکاری شما

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خرابی از داخل گیربکس هست و باید باز بشه تا دقیقا مشخص بشه از کدوم قسمت هست.
      شما باید روغن گیربکس رو هم در کیلومتر ذکر شده تعویض کنید و از روغن مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.
      اگر روغن گیبرکس رو تعویض نکردید اینکار رو انجام بدین امکان داره که مشکلتون حل بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • میثم

    سلام وقت بخیر ساینا اس اتومات دارم .
    در حالت دنده عقب خصوصا تو شیب خیلی ملایم و ناچیز ماشین گاز هرز میخوره و حرکت نمیکنه بعد یهو با شتاب حرکت میکنه و تحت کنترل دقیق نیست
    اگه هم گاز ندم ماشین شبیه خلاص رو به جلو حرکت میکنه فقط دنده عقب مشکل داره .
    مشکل از کجاست؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      گیربکس خودروتون نیاز به تعمیر دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سلام

    لطفا طریقه صحیح از پارک در آوردن خودروی اتومات رو بگید؟
    اول باید ترمز دستی رو بخوابونیم
    یا اول باید بزنیم توی دنده

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      اول پا روی ترمز باشه بزارید داخل دی و سپس ترمز دستی رو ازاد کنید و شروع به حرکت کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.