اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۹ ترفند فروشنده‌های خودرو که باید حواستان به آنها باشد

یکی از چالش‌های بزرگ هر خریدار هنگام خرید خودرو نو یا دست‌دوم، سروکله‌زدن با فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو است؛ افرادی با تجربیات و مهارت‌های بسیار عالی در فروش که همیشه هم برای دروغ‌گفتن انگیزه کافی دارند! حتی صادق‌ترین آنها اگر بخواهند بهترین و گران‌قیمت‌ترین خودرو را هم به فروش برسانند، باید دروغ‌های کوچکی را چاشنی کارشان کنند. نه اینکه خریداران دروغ نمی‌گویند؛ اما هر دروغی هم بگویند در نهایت سر فروشنده کلاه نمی‌رود. زرنگ‌ترین خریدارها هم نمی‌توانند از پس فروشندگان خودرو بربیایند. حالا اگر قصد خرید ماشین دارید، این مطلب را بخوانید تا با برخی از دروغ‌های رایج بین فروشندگان خودرو آشنا شوید تا حواستان جمع باشد و کمتر ضرر کنید.

۱. سوابق بیمه را ببینید، هیچ گزارشی در آن نیامده است

هنگامی که تصادف رخ می‌دهد، مالک خودروی تصادفی آن را به بیمه گزارش می‌کند و همه جزئیات در گزارش کارفکس ذکر می‌شود. با این حال، گاهی پیش می‌آید که مالک خودرو بی‌سروصدا ماشینش را به یک مکانیک محلی می‌سپارد تا آن را تعمیر کند؛ بدون اینکه گزارش تصادف در سوابق بیمه ثبت شود. در این صورت شما با دیدن کارفکس خالی تصور می‌کنید این ماشین هرگز تصادف نکرده است. بنابراین به حرف فروشنده در این باره اکتفا نکنید و از مکانیک معتمد خودتان بخواهید بازرسی کند و ببیند آیا ماشین تصادفی بوده است یا نه.

۲. قیمت مقطوع است، اصلا راه ندارد

همیشه روی قیمت هرچیزی می‌توان مذاکره کرد، مخصوصا خودرو. معمولا فروشنده می‌گوید قیمت نهایی است و اصلا راه ندارد؛ اما اهمیتی ندهید. آنها از قبل فکرش را کرده‌اند که ممکن است تخفیف بگیرید. همیشه تا آخرین لحظه مقاومت می‌کنند و می‌گویند نمی‌توانیم روی قیمت مذاکره کنیم، ولی وقتی خریدار تهدید می‌کند که ماشین را نمی‌خواهد و تصمیم به ترک نمایشگاه می‌گیرد، ناگهان قیمت قابل‌مذاکره می‌شود! بنابراین مطمئن باشید قیمت ماشین مقطوع نیست.

یک نکته در اینجا وجود دارد. گاهی فروشنده با اینکه می‌بیند شما در حال رفتن هستید، کوتاه نمی‌آید. در این مواقع آنجا را ترک کنید و سراغ فروشنده دیگری بروید. این فروشنده یا برای آن ماشین مشتری دیگری هم دارد یا اینکه فکر می‌کند شما برمی‌گردید و قیمت را می‌پذیرید. در هر صورت بدون مذاکره روی قیمت ماشین نخرید.

۳. پیش پای شما مشتری آمد و ماشین را فروختم!

گاهی یک آگهی فروش خودرو می‌بینید و با شماره داده‌شده تماس می‌گیرید، آنگاه فروشنده به شما اطمینان می‌دهد که ماشین موجود است. بلافاصله به نمایشگاه می‌روید تا آن را معامله کنید، به شما می‌گوید که پیش پای شما ماشین را فروخته است و می‌تواند ماشین بهتری به شما نشان دهد. شک نکنید این ترفند فقط برای کشاندن شما به نمایشگاه بوده است؛ وگرنه وقتی تماس گرفتید، باید آن را در حالت رزرو قرار می‌داد تا شما برسید. اگر چنین رفتاری از فروشنده دیدید، هرگز ماشین دیگری با او معامله نکنید و به‌سراغ فروشنده دیگری بروید.

۴. تعداد اقساط را بیشتر کنید و مبلغ آنها را کمتر، سود خیلی زیادی روی آن نمی‌آید

بسیاری از فروشندگان هنگام فروش اقساطی ماشین، وقتی می‌بینند مبلغ اقساط تعیین‌شده برایتان زیاد است، پیشنهاد می‌کنند تعداد اقساط را بیشتر کنید تا مبلغ ماهانه کمتری بپردازید. یک حساب سرانگشتی برایتان انجام می‌دهند و می‌گویند سودی که روی اقساط ۲۴ماهه می‌پردازید، با سود اقساط ۳۶ماهه نهایتا چند میلیون تفاوت دارد. این دروغ است و اگر دقیق حساب کنید خیلی بیشتر می‌شود.

آنها این دروغ را می‌گویند تا هرطور هست معامله را زنده نگه دارند.

حتما بخوانید: آشنایی با لیزینگ خودرو (خرید اقساطی خودرو)، مراحل و شرایط انجام آن

۵. قیمت این خودرو همین است؛ اگر جای دیگر ارزان‌تر دیده‌اید حتما با این خودرو فرق دارد

این گزینه درباره خودروهای دست‌دوم صدق نمی‌کند؛ چون خودروهای دست‌دوم نمی‌توانند قیمت مشابهی داشته باشند.

در بسیاری از مواقع ممکن است یک خودرو را در دو نمایشگاه ببینید و متوجه شوید قیمت آن در یک نمایشگاه گران‌تر است. از فروشنده بخواهید دلیل تفاوت قیمت را برایتان توضیح دهد. احتمال دارد درباره تفاوت آپشن‌ها یا مدل به شما چیزهایی بگوید. اگر قانع‌کننده بود که مشکلی نیست؛ اما اگر حاضر به این کار نشد، تشکر کنید و بگویید «پس بروم از آن فروشنده ماشین را بخرم». به واکنش او دقت کنید. اگر حاضر به معامله نشد دارد حقیقت را می‌گوید؛ اما اگر بلافاصله قیمت را کاهش داد، یعنی دروغ گفته است.

۶. همین حالا هم برایش مشتری دارم؛ ولی دوست دارم آن را به شما بفروشم

اگر برای خودرو انتخابی شما مشتری پروپاقرص دارد، چرا دارد سعی می‌کند آن را به شما بفروشد؟ چرا آن مشتری نیامده ماشین را بخرد؟ این هم دروغی است که برخی از فروشندگان می‌گویند. باور کنید حتی دوست و آشنایی دارند که خودشان را جای مشتری جا می‌زنند. با او تماس می‌گیرند و می‌گویند: «چون دیر کرده‌اید می‌خواهم ماشین را به مشتری دیگری که همین حالا در نمایشگاه حضور دارد بفروشم». با این کار شما تصور می‌کنید کسی رقیب شماست و اگر این ماشین را نخرید از دست‌تان می‌رود. از نظر روانشناسی هم این حس رقابت باعث می‌شود حریص شوید و حتی قیمت بیشتری برای آن خودرو بپردازید؛ در حالی که چنین خریداری وجود ندارد. این دروغ‌ها را باور نکنید.

۷. از این ماشین سود زیادی به من نمی‌رسد

بسیاری از نمایشگاه‌داران هنگام فروش خودرو به شما قیمت را کاهش نمی‌دهند و می‌گویند دقیقا از همین ماشین انتخابی شما سود زیادی برایشان نمی‌ماند. حتی خودروهای دیگری را نشان می‌دهند و ادعا می‌کنند که از آن خودروها شاید سود بیشتری داشته باشند اما از این یکی نه! این دروغی است که به خریدار هر ماشین دیگری هم می‌گویند. فروشندگان هرگز از کل معامله ضرر نمی‌کنند و هرگز از سود مشخصی پایین‌تر نمی‌آیند. اگر این طور باشد امکان ندارد با آن خریدار معامله کنند.

۸. قرارداد کاملا درست است، با این حال عجله نکنید آن را بخوانید

باورتان نمی‌شود که این هم یک ترفند است! اغلب اوقات فروشندگان تلاش می‌کنند با سرعت کار کنند و معامله را پیش ببرند، طوری که هول شوید و فرصت نداشته باشید قرارداد را خوب بخوانید. اتفاقا به شما حق می‌دهند و می‌گویند عجله نکنید، قرارداد را کامل مطالعه کنید، این حق شماست. با این کار اعتماد شما را جلب می‌کنند و شما هم وقتی می‌بینید دارند به شما فرصت می‌دهند، فکر می‌کنید صادق هستند؛‌ بنابراین قرارداد را سرسری مطالعه می‌کنید و از توجه به جزئیات غافل می‌شوید. یک تکنیک ریز دیگر هم دارند و آن این است که وقتی در حال مطالعه هستید خودکار و استامپ را آرام کنار دست‌تان می‌گذارند. با این کار حواستان کمی پرت می‌شود و بقیه قرارداد را از زیر چشم می‌گذرانید.

یادتان باشد، همیشه هرچیزی را که باید امضا کنید کامل و دقیق بخوانید. حتی یک توضیح یا بند ممکن است به ضرر شما باشد یا منظورش را متوجه نشده باشید. از فروشنده بخواهید درباره آن به شما توضیح دهد.

۹. کیلومتر آن خیلی کم است، می‌توانید کیلومترشمار را بررسی کنید

چقدر عالی! فروشنده به شما راهنمایی می‌کند که کیلومترشمار را بررسی کنید و ببینید که این ماشین مسافت زیادی را نپیموده است. مشکل اینجاست که بسیاری از خریداران نمی‌دانند که کیلومترشمار دیجیتال را می‌توان به عقب برگرداند! بهترین راه برای تعیین مسافت پیموده‌شده بررسی سوابق ماشین است. اگر برایتان ساده نیست، حتما خودرو را به مکانیک نشان دهید تا به شما بگوید کیلومتر آن چقدر است.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

جمع‌بندی

در هنگام خرید خودرو حواستان به دروغ‌های فروشنده باشد. این طبیعی است که هر کسی به فکر سود خودش باشد و تقریبا همه فروشندگان همین کار را می‌کنند. با این حال شما باید به‌عنوان خریدار تا حد امکان به‌فکر جیب خودتان باشید.

برخی از این دروغ‌ها تکنیک‌های مذاکره هستند و نمی‌توان بابت آنها به فروشنده خرده گرفت؛ اما برخی دیگر دروغ‌هایی هستند که از نظر قانونی اشکال دارند و اگر ثابت شود، فروشنده مسئول خواهد بود. آیا درباره این دروغ‌ها چیزی می‌دانید؟

اگر هنوز نمی‌دانید که آیا می‌توانید از پس فروشندگان و تکنیک‌های مذاکره (!) آنها بربیایید یا نه، می‌توانید از سرویس خرید خودرو با ضمانت کارنامه استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که کارشناسان ما خودروی دلخواه‌تان را از هر لحاظ کارشناسى و ۸۰۰ میلیون هم ضمانت می‌کنند.

توصیه‌های خرید خودروراهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • فریـد

    واقعا دقیقا زمانی که داشتم گول فروشنده رو می خرودم با کارنامه تماس گرفتم و درخواست کارشناسی کردم خیلی ممنون از اینکه کارنامه افراد خبره ای را دور هم گرد آورده برای کارشناسی خودرو من با کمک افراد کارنامه تونستم یه ماشین سالم بخرم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.