اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

با پیشرفت فناوری، کیلومترشمارهای خودرو از مدل مکانیکی و الکتریکی، به دیجیتالی تبدیل شده‌اند. بعضی از فروشندگان، کیلومترشمار خودرو را دستکاری می‌کنند تا بتوانند خودرو را با قیمت بیشتری به شما بفروشند. دستکاری کیلومتر ماشین یکی از رایج‌ترین کلاه‌برداری‌هاست؛ بنابراین اگر می‌خواهید خودرو دست دوم بخرید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

کیلومتر شمار چیست و چگونه کار می‌کند؟

کیلومترشمار یا اودومتر، وسیله‌ای است که مقدار مسافت طی شده خودرو را نشان می‌دهد. این وسیله در گذشته کاملا مکانیکی بود اما امروزه همانطور که حتما تابحال مشاهده کرده‌اید؛ دیجیتالی است. لغت اودومتر یک لغت یونانی به معنای «اندازه گرفتن» راه است.

کیلومترشمارهای دیجیتالی موجود از یک سنسور و یک مدار الکتریکی تشکیل شده‌اند.

الگوریتم‌های طراحی شده در کیلومترشمارها، از گذشته تاکنون به قطر تایرها وابسته است. به همین دلیل نصب تایر و رینگ نامناسب و غیراستاندارد، باعث تغییر در تعداد چرخش تایر شده و در ادامه، مسافت غیرواقعی توسط کیلومترشمار ثبت می‌شود. بنابراین همیشه باید از نصب تایر و رینگ مناسب اطمینان حاصل کنیم.

تقلب در کیلومترشمارها

به تنظیم مجدد، قطع یا تغییر دادن کیلومترشمار برای پنهان کردن مسافت پیموده شده واقعی، دستکاری کیلومتر شمار گفته می‌شود. این نوع کلاهبرداری؛ بسیار خطرناک است، زیرا با فروش خودروهای فرسوده به‌جای خودروهای که کمتر کار کرده‌اند، علاوه بر ضرر مالی، جان خریداران نیز در خطر است.

راه‌های تشخیص دستکاری کیلومترشمار

برخی از دلالان بازار خودرو با تغییر کیلومتر ماشین می‌خواهند پول بیشتری از خریداران بگیرند. وسایل نقلیه با کیلومترشمارهای دستکاری شده زودتر از آنچه انتظار می‌رود، احتیاج به تعمیر پیدا می‌کنند؛ زیرا قسمت‌های حساس آنها مثل سیستم ترمز دچار سایش و فرسودگی شده‌ است.

در اینجا چند گام ساده برای نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو و کیلومترشمارهای دستکاری شده و جلوگیری از کلاهبرداری‌های رایج برایتان شرح داده‌ایم:

  • هوشیار باشید

اول از همه باید بدانید که ممکن است نشانه‌های دستکاری شدن بر روی کیلومتر شمار باقی نماند. یک کلاهبردار ماهر با استفاده از ابزارهای ارزان‌قیمت و به راحتی می‌تواند کیلومترشمار را بچرخاند و در تنها چند دقیقه هزاران کیلومتر مسافت طی شده خودرو را پاک کند.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

  • داخل خودرو را با دقت بررسی کنید

نگاهی دقیق به وسیله نقلیه بیندازید. آیا شرایط ظاهری خودرو با عددی که در کیلومترشمار درج شده است، مطابقت دارد؟ آیا عدد مسافت کم، اما لاستیک‌ها جدید هستند؟ یا اینکه از نظر اندازه، نوع یا مارک با یکدیگر مطابقت ندارند؟  توجه داشته باشید که شما با توجه به اعداد درج شده بر روی لاستیک‌ها می‌توانید تاریخ تولید آنها را بیابید.

در مرحله بعد چک کنید که آیا قطعات تعویض‌شده، با کیلومتری که خودرو پیموده است، جور در می‌آید؟ ممکن است خودرو مسافت کمی پیموده باشد ولی قطعات مهم آن تعویض شده باشد. بنابراین به قسمت‌هایی مثل باتری، شلنگ‌ها، بست‌ها، فن یا تهویه‌مطبوع توجه کنید. آیا در فضای داخلی خودرو مخصوصا در قسمت راننده، خط‌‌ وخش و فرسودگی بیش از حد وجود دارد؟

به دنبال علائم خراش یا پیچ‌های گشاد و مفقود شده در اطراف داشبورد باشید. علائمی را که ممکن است نشان‌دهنده ابزارهایی باشد که کلاهبرداران برای دستکاری کیلومترشمار استفاده می‌کنند، پیدا کنید. اگر کیلومترشمار خودرو مکانیکی است، اطمینان حاصل کنید که تمام اعداد رُند هستند؛ یعنی به رقم ۱۰۰۰ ختم می‌شوند نه ۹۹۹.

  • با خودرو موردنظر رانندگی کنید

تست رانندگی در هنگام خرید خودرو، کاملا ضروری است. ترمزها، فرمان، سیستم تعلیق، شتاب‌گیری و توازن خودرو را بررسی کنید. خودرو را با روشن‌بودن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، در سرعت مجاز شهر و اتوبان تست کنید.

هنگام تست رانندگی خودرو، عددهای نشان داده شده به‌وسیله سرعت‌سنج را نگاه کنید و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل کنید. اعدادی که کیلومترشمار نشان می‌دهد را یادداشت کنید. تصور نکنید که چون وسیله دیجیتالی در حال ثبت اعداد است، امکان اشتباه وجود ندارد.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

  • از یک متخصص کمک بخواهید

از یک مکانیک ماهر برای تست رانندگی و بررسی اجزای خودرو، کمک بخواهید. همچنین از او درخواست کنید در صورت امکان، چرخ‌های خودرو را دربیاورد و سیستم ترمز را در قسمت های بیش از حد ساییده شده بازرسی کند. اگر قبل از خرید کمی هزینه کنید، می‌توانید از پرداخت هزینه‌های گزاف بعدی برای تعمیرات خودرو در امان بمانید.

  • اسناد دیگر خودرو را بررسی کنید

برگه‌های بازرسی خودرو، دفترچه راهنما و یا دفترچه نگهداری خودرو را بررسی کنید. وجود صفحات گمشده در دفترچه نگهداری می‌تواند علامت دستکاری کیلومتر ماشین باشد. یعنی امکان دارد مالک خودرو صفحاتی که ممکن است اطلاعاتی درباره کیلومتر خودرو به شما بدهد را از بین برده باشد.

  • تاریخچه‌ سرویس خودرو را بررسی کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌های بررسی کیلومترشمار؛ بررسی سوابق تعمیر و سرویس آن است. اگر خودرو را قبلا برای تعمیرات یا سرویس به تعمیرگاه برده‌اند، تمام اتفاقات ثبت شده است. با مراجعه به اطلاعات سرویس خودرو، می‌توانید تعمیرات انجام شده و تاریخ انجام آنها و یا تعویض قطعات داخلی را چک کنید. البته ممکن است اطلاعات سرویس خودرو را نتوانید پیدا کنید یا کس دیگری آن را جعل کرده باشد. همچنین، به دنبال برچسب‌های سرویس در قسمت‌های در یا زیر کاپوت باشید که ممکن است مسافت پیموده شده بیشتری از کیلومترشمار را نشان دهد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

  • با مالک قبلی وسیله نقلیه صحبت کنید

فروشندگان ایالت ویسکانسین آمریکا، موظف هستند در صورت درخواست خریدار، نام و آدرس صاحب قبلی وسیله نقلیه را در اختیار خریداران قرار دهند. در کشور ما هم مشخصات مالکان قبلی خودرو به‌همراه شماره تلفن در سند آن درج شده است. با برقراری ارتباط با مالک قبلی خودرو در صورت  وجود واسطه؛ می‌توانید از صحت مسافت درج شده در کیلومترشمار اطمینان حاصل کنید.

  • زود قضاوت نکنید!

گاهی اوقات کیلومترشمار دیجیتالی خراب شده و تعویض می‌شود و کیلومترشماری که برای خودرو نصب می‌شود، دوباره از عدد صفر شروع می‌شود. این دستکاری کیلومترشمار دیجیتالی کلاهبرداری نیست! زیرا ارقام کیلومترشمار قبلی، بر کیلومترشمار جدید تنظیم می‌شود.

اگر در اطراف فرمان خودرو جای خراش یا ساییدگی دیدید، از فروشنده در مورد تعویض کیلومترشمار سوال کنید. شاید وی برای این کار دلیل معقولی داشته است. یادتان باشد؛ کلاهبرداری و تقلب در کیلومترشمار تنها دلیل باز کردن پنل فرمان نیست.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

اگر کیلومترشمار دستکاری شده بود، چه باید بکنیم؟

بعد از اطمینان از تغییر کیلومتر ماشین ، مدرک معتبری برای ادعای خود داشتید؛ باید قانونی عمل کنید. یعنی می‌توانید با مراجعه به یک وکیل، شکایتی علیه فروشنده تنظیم کنید. اما باتوجه به مراحل طولانی و دردسرهای پس از آن، بهتر است از چنین اتفاقی که هم ضرر مالی به شما می‌رساند و هم ضرر جانی، پیشگیری کنید. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، استفاده از سرویس‌ کارشناسی خودرو است.

کارشناسی خودرو کارنامه سرویسی است که به شما این امکان را می‌دهد که خودروی موردنظرتان را با خیال راحت کارشناسی کرده و سپس معامله کنید. کارشناسان کارنامه که زیر نظر اساتید برجسته دانشگاه شریف دوره گذرانده‌اند، با پیشرفته‌ترین ابزار خودروی شما را از ۴۳۵ نقطه بررسی می‌کنند و در تشخیص کارکرد واقعی خودرو مهارت دارند. آنها هر عیب و ایرادی بیابند قبل از خرید با شما در میان می‌گذارند. بهتر است برای آشنایی بیشتر با این سرویس به سایت کارنامه مراجعه کنید.

اگر شما هم در زمینه دستکاری کیلومتر ماشین تجربه‌ای دارید که دانستن آن می‌تواند به خوانندگان ما کمک کند، آن را با ما در میان بگذارید.

چنانچه خواندن این نوشته برای شما مفید بود، مقالات دیگر ما در زمینه علل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و انواع صدای ماشین را نیز بخوانید.

/blog/detect-odometer-fraud/amp/
توصیه‌های خرید خودروکلاهبرداری‌ در فروش خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (33)
نظر بدهید
  • مهدی

    بهنظرم یه دیاگ کیلومتر واقعی رو نشون میده

    • کارنامه

      سلام
      خیر به هیچ وجه نمی‌توان کارکرد دقیق ماشین را ارزیابی کرد.

  • mehdi

    kheily alie hamishe movafagh va piroz bashid
    with the best wishes

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از شما

  • علی صاحبی

    یکی از علامتهای کار زیاد ماشین چالی لیور دنده است که به مرور زیاد میشه حتی اگه لیوررا با واشر درست کنند باز هم مثل فابریکش نمیشه وبیش از اندازه سفت میشه که کاملا مشخصه

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از اینکه دیدگاه و تجربیاتتون را با خوانندگان ما به اشتراک می‌گذارید.

  • مهدی ثابتی

    سلام برای تشخیص میزان کارکرد به چند قسمت خودرو توجه نمایید :۱ -وضعیت لاستیک روی پدالها -۲-وضعیت رنگ روی پارکابها در ۴ در مخصوصا راننده-۳-لاستیک خودرو اگر تاریخ لاستیک مخصوصا عقب با تاریخ تولید ماشین مشابه باشد خودرو زیر ۸۰ تا کارکرده وگرنه بالاتر -۴وضعیت خراشهای محفظه دستگیره درب ها که اگر بیش از حد زیاد بود علامت کارکرد بالای ماشینه-۵-مقدار کدر شدگی شیشه چراغهای جلو مثل هم باشد

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از اینکه نظر و تجربیات‌تون رو با ما در میان می‌گذارید. ولی باز با این موارد هم به طور قطعی نمی‌توان کارکرد دقیق را تشخیص داد.

  • صمدی

    اول با دیاگ ، کیلیومتر را می بینیم چون در ECUخودور کیلومتر ثبت می شه ،سپس عدد کیلومتر روی داشبورد را چک می کنیم اگر یکی نبود به همین راحتی دست کلاهبردار رو می شه.

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از به‌اشتراک گذاری تجربیاتتون، ولی ممکن است کلاهبرداران کلا ecu رو عوض کنند.

  • محمد علی مقصودی

    سلام
    خدمت دوستان عرض کنم که در برخی خودرو ها که به کامپیوتر داخلی مجهز هستند با قطع اتصال باتری و وصل مجدد میتوان مسافت واقعی طی شده را علی الرغم دستکاری کیلومتر ماشین از اطلاعات کامپیوتر داخلی فهمید ؛
    این تجربه شخصی خودم از سمند ال ایکس بود که به راحتی دست فروشنده رو شد ولی هرگز بهش نگفتم که از کجا فهمیدم
    لطفااز این مطلب سوئ استفاده نشه
    و بدونید که راههای مختلف شگفت انگیزی برای فهمیدن کیلومتر واقعی ماشین وجود داره که به دلیل احتمال سوء استفاده از گفتنشون معذورم
    در پناه حق

    • کارنامه

      سلام
      متاسفانه فرمایش شما به هیچ وجه دقیق و درست نیست.

  • مصطفی

    چیزی از مقاله شما دست گیر من نشد. فقط متوجه شدم که راهی نیست جز اینکه به کارنامه زنگ بزنم.
    اینجا برام یک سوال پیش آمد، که اگر کارنامه برای من ماشینی رو کارشناسی کرد، بعداز خرید، مثلا چند روز بعد من متوجه شدم که این ماشین کیلومترش دست کاری شده و کارشناس شما متوجهش نشده، باید چه کنم؟ سوء تفاهم نشه نمیخوام بگم عمدی، کارشناسی که کار من رو انجام میده تجربه لازم رو نداشته.
    اینجا تکلیف چیه؟!!

    • کارنامه

      سلام
      در خصوص عدم تطابق کیلومتر با کارکرد واقعی خودرو، نه تنها کارنامه بلکه هیچ یک از مجموعه‌های کارشناسی خودرو به دلیل پیچیدگی موضوع، اظهارنظر قطعی و تضمین نخواهند کرد.

      • سینا

        چرا پس توی توضیحات همین متن نوشتین ک کارشناسان تون با جدیدترین دستگاها و اینا برسیش میکنن

  • محمدعلی کلی

    خب اگه آدم شک داره به خودرو چرا خودشو اذییت کنه و در ثانی جناب کارشناس کارنامه الان ماشین های هستن که حدود یک دهه و نیم از تولیدش میگذره ولی انصافا خیلی تمیزتر از ماشینهایه تولیدی الان هستن، من خودم یه پژو ۲۰۰۰ عنابی ساخت خوده فرانسه خریدم واقعا سلامت وبقول معروف زرورقی زرورقی بود و از ماشینهایه خشک الان واقعا بهتر. است

  • روزبه

    نه با دیاگ میشه فهمید نه اکو خودرو نه کارشناس فقط کارشناس و نگاه کارشناسی کمک خوبی می‌کنه ک ب حقیقت نزدیکتر شیم

  • فرهاد

    سلام وقت بخیر
    بنده یه کوئیک گرفتم با کارکرد ۵۸۰۰تا
    مدل ۹۹ خودرو از همه نظر عالیه صفر حتی زیر خودرو نگاه کردم بارون نخورده ولی تو دستگاه دیاگ ۵۹۰۰۰۰تا نشون میده جریان چیه؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      دستگاه دیاگتون پارامتر غلط رو نشون میده.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

    • امین

      احتمالا آی سی ECU عوض شده آی سی دست دوم انداختن

  • م. کشتکار

    سلام
    علت تغییر شماره کارکرد کیلومتر چیه؟ مثلا در یک روز عدد ۶۲۴۲۴ رو نشون میده بعد از چند دقیقه میشه ۶۳۸۵۱، و دوباره بعد از گذشت نیم ساعت همون ۶۲۴۲۴، ضمنا موقعی که چراغهای جلو روشنه و نورپایین تو صفحه کیلومتر علامتش نمیاد، فقط زمانیکه نوربالاست علامتش میاد. ممنون میشم راهنماییم کنید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      کیلومتر خودروتون نیاز به تعمیر دارد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • صباح

    من امروز ماشینو بردم مکانیکی باتریشو دراوردن دوباره جازدن کیلومترش که۱۰۸ بود شده ۲۱۷
    پژو اس دی

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با دستگاه دیاگ باید پارامتر خوانی انجام بدید که آیا کیلومتر واقعی ۲۱۷ است یا خیر
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • شروین

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    از یک نکته ساده هم میشود به کارکرد بالای خودرو و بدون در نظر گرفتن عدد کیلومتر پی برد و خودم بارها امتحان کردم و به نتیجه رسیدم _ به صندلی راننده توجه کنید مخصوصا در خودروهای خارجی که چرمی هستند اگر بیش از حد از خودرو سواری گرفته باشند چرم روی صندلی راننده و حتی صندلی های دیگر چروک میشود و جای نشستن را نشان میدهد و به سادگی هم قابل تعمیر و از بین بردن اثر نشستن نیست و این کاملا نشان میدهد خودرو کیلومتر بالایی دارد

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      این یکی از مواردی است که همیشه صادق نیست بطور مثال ار فردی وزن کمی داشته باشد و حتی سال ها و در کیلوتر های بالا یک خودرو را سوار شود به هیچ وجه صندلی آسیبی نمیبیند همینطور بالعکس اگر فرد سنگین وزنی کیلوتر های پایینی چندین و چند بار پیاده و سوار شود به صندلی خودرو آسیب می زند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سینا

    من برای خرید ماشین کارشناس کارنامه فرستادم،کیلومتر رو تایید کردن،اما الان فهمیدم کیلومتر غیر واقعیه،
    با کارنامه تماس گرفتم علی رغم اینکه اینجا نوشته کارشناس ما تایید و برسی می‌کنه اما الان مسئولیت کیلومتر رو قبول نمیکنه

  • عصار

    سلام وقت بخیر
    با توجه به مواردی که ذکر شده و احتمال خطای تشخیص دستگاه دیاگ،چند درصد ممکنه خطا از دیاگ باشه و کیلومتر رو بیشتر نشون بده در حالی که برگه کارشناسی نمایندگی ماشین عدد دیگه ای رو ثبت کرده؟به کدوم بیشتر میشه اعتماد کرد؟

  • علی

    با سلام برای ماشینهای که کیلومتر پایینی دارند و مدل بالا با مراجعه به نمایندگی میشه تشخیص داد
    برای شکایتم اگه از بنگاه خرید کرده باشید هم از بنگاه در اتحادیه و هم از فروشنده در دادگاه میتوان شکایت کرد

  • موجب

    سلام من آدم میشناسم با ۵۰۰۰۰۰ هزارتومان کیلومتر کم می‌کنه که از دیاگ هم مشخص نمیشه و ماشین رو جوری تمیز می‌کند که هیچ کس نمی‌فهمه دیدم که میگم ها این خود دزدی هست باید قانونی تو کشور باشه که جلوی این شیادی رو بگیرن

  • سیروسس

    اونی که ازش خریدی تغیرش داده به احتمال زیاد،چون ممکنه با این اتفاق به کیلومتر واقعی برسی اما نه حتما.

  • همت

    با سلام
    غالبا فروشنده های خودرو های دست دوم اذعان می دارند که هنوز تایر زاپاس باز نشده و فابریک است، بررسی تاریخ تولید لاستیک و مقایسه آن با لاستیک‌های زیر خودرو نشان می دهد که در سیستم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده یا خیر؟
    اگر تاریخ تولید لاستیک های زیر خودرو جدیدتر باشند و مالک فرضا بگوید خودرو ۵۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده، مطمئن باشید کیلومتر دستکاری شده ، چون در ۵۰۰۰۰ هزار کیلومتر یعنی حدود دو سال خودرو نیاز به لاستیک نو ندارد.