اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

علائم نیم‌سوز شدن پمپ بنزین خودرو و روش‌های پیشگیری از آن

نقش اصلی پمپ بنزین خودرو بسیار ساده اما مهم است: انتقال مقدار صحیح سوخت از مخزن به موتور برای اطمینان از حرکت روان و کارآمد خودرو. احتمالا می‌توانید تصور کنید که نیم‌سوز شدن پمپ بنزین به‌معنای عملکرد نامناسب خودرو است؛ چراکه اگر اختلالی در عملکرد پمپ بنزین ایجاد شود، سوخت کافی برای احتراق در سیلندرها وجود نخواهد داشت. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب هر آنچه را که باید درباره نیم‌سوز شدن پمپ بنزین خودرو بدانید، برایتان می‌گوییم.

کارکرد پمپ بنزین چیست؟

وظیفه اصلی پمپ بنزین این است که سوخت را با فشار مناسب از مخزن سوخت به موتور انتقال دهد تا عملکرد موتور، روان و یکنواخت باشد. این پمپ معمولاً در داخل یا نزدیک مخزن سوخت قرار دارد و بی‌وقفه کار می‌کند تا مطمئن شود موتور خودرو همیشه سوخت کافی دریافت می‌کند؛ به‌خصوص در حین رانندگی با سرعت بالا یا در مسیرهای سربالایی.

پمپ بنزین به دو نوع اصلی مکانیکی و برقی تقسیم می‌شود. پمپ بنزین مکانیکی معمولاً در خودروهای قدیمی کاربراتوری یافت می‌شود، اما پمپ بنزین برقی در خودروهای مدرن‌تر استفاده می‌شود و با سیستم‌های تزریق سوخت کار می‌کند. شورولت وگا اولین وسیله نقلیه تولیدی با پمپ بنزین برقی بود که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی تولید شد.

قانون کلی این است که هر خودرویی که بعد از سال ۱۹۸۰ تولید شده است، به احتمال بسیار زیاد پمپ بنزین آن برقی است.

علائم نیم‌سوز شدن پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو به‌طور متوسط بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر عمر می‌کند و بیشتر خودروها نیازی به تعویض مداوم پمپ بنزین ندارند. با‌این‌حال، برخی علائم می‌توانند نشان‌دهنده نیم‌سوز شدن پمپ بنزین باشند؛ مثل:

۱. صدای زوزه از مخزن سوخت

اگر پمپ بنزین نیم‌سوز شود، ممکن است از خود صدای بلند و زوزه‌مانندی تولید کند. البته این صدا زمانی که سوخت موجود در مخزن کم یا آلوده باشد هم شنیده می‌شود.

شنیده شدن صدای وزوز کوتاه از پمپ بنزین طبیعی است؛ مشکل زمانی‌ست که به‌جای این صدای خفیف، صدای زوزه‌مانند و بلندی از پمپ به گوش برسد.

۲. استارت دشوار

اگر پمپ بنزین نتواند بنزین را از مخزن به موتور برساند، در روشن کردن خودرو با مشکل مواجه خواهید شد. در این وضعیت، خودرو تلاش می‌کند استارت بخورد، اما نمی‌تواند؛ چون بنزین کافی به موتور آن نمی‌رسد.

۳. ریپ زدن موتور

 اگر پمپ بنزین نیم‌سوز باشد و نتواند سوخت لازم برای موتور را خصوصا در سرعت‌های بالاتر تولید کند، مشکل ریپ زدن موتور رخ می‌دهد و احتمالا خودرو خاموش شود.

۴. خاموش شدن خودرو

پمپ بنزین نیم‌سوز، ممکن است بیش‌ازحد داغ شود و همین گرم شدن پمپ می‌تواند کل موتور را داغ کند. داغ شدن موتور هم ممکن است درنهایت به خاموش شدن خودرو منجر شود.

۵. کم شدن قدرت خودرو

اگر متوجه شدید قدرت وسیله نقلیه‌تان هنگام حرکت در شیب‌های تند یا حمل بارهای سنگین کم می‌شود، ممکن است ایراد از پمپ بنزین باشد. چراکه طبیعتا موتور در چنین شرایطی به سوخت بیشتری نیاز دارد، اما پمپ بنزین نمی‌تواند این سوخت را تأمین کند.

۶. افزایش قدرت ناگهانی خودرو

تا به اینجای مطلب، درباره تبعات نرسیدن بنزین کافی به موتور درنتیجه‌ی نیم‌سوز شدن پمپ بنزین صحبت کردیم. اما گاهی خرابی پمپ بنزین باعث می‌شود بنزین بسیار بیشتری به موتور برسد. در چنین حالتی هنگام رانندگی حس می‌کنید قدرت خودرو بسیار شده است.

۷. افزایش دفعات سوخت‌گیری

گفتیم که اگر پمپ بنزین نیم‌سوز شود، ممکن است سوخت بسیار بیشتری به موتور برسد. در چنین شرایطی خودرو نسبت به حالت عادی بنزین بیشتری خواهد سوزاند. همه این‌ها یعنی باید به دفعات بیشتری به ایستگاه‌های پمپ بنزین مراجعه کنید و بنزین بزنید.

جلوگیری از نیم‌سوز شدن پمپ بنزین

برای جلوگیری از نیم‌سوز شدن پمپ بنزین خودرو، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • تعویض به‌موقع فیلتر بنزین: این کار در جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و درنتیجه حفظ کارایی سوخت، نقش زیادی دارد.
  • خالی نگذاشتن باک: سعی کنید قبل از آنکه سوخت خودرو بیش‌ازحد کم شود، حتما بنزین بزنید. رانندگی با سوخت کم باعث می‌شود پمپ بنزین فشار بیشتری تحمل کند و زودتر خراب شود.
  • شست‌وشوی انژکتورها: انژکتورها را به‌صورت دوره‌ای شست‌وشو دهید تا عملکرد بهتری داشته باشند و فشار کمتری به پمپ بنزین وارد شود.

سؤالات متداول

۱. اگر پمپ بنزین خراب شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

کاهش قدرت موتور، مشکل در استارت زدن، خاموش شدن ناگهانی، صدای غیرعادی از سمت پمپ بنزین و افزایش مصرف سوخت،‌ مواردی هستند که در صورت خرابی پمپ بنزین با آن‌ها مواجه خواهید شد.

۳. چرا پمپ بنزین آسیب می‌بیند؟

اگر سوخت آلوده باشد، در سیستم برق خودرو نوسانات الکتریکی رخ دهد یا فیلتر سوخت کثیف یا مقدار سوخت کم باشد، امکان دارد پمپ بنزین آسیب ببیند.

سخن آخر

برطرف کردن سریع مشکلات پمپ بنزین برای بهبود ایمنی و عملکرد خودرو بسیار مهم است. پمپ معیوب می‌تواند باعث ریپ زدن یا خاموش شدن موتور شود که خطراتی به‌ویژه در سرعت‌های بالا، ایجاد می‌کند. هرچه این مشکل را زودتر حل کنید، می‌توانید از آسیب گسترده‌تر موتور و هزینه‌های سنگین جلوگیری کنید.

ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید