اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معرفی آئودی Q4 e-tron؛ کراس‌اوور جذاب آلمانی چه مشخصاتی دارد؟

ورود خودروهای الکتریکی به بازار ایران با محصولات جذابی از برندهای مطرح دنیا آغاز شد که آئودی Q4 e-tron یکی از آن‌ها بود. پیش‌تر آئودی Q5 e-tron را در کارنامه بررسی کرده بودیم. این‌بار به سراغ نسخه کوچک‌تر و اسپرت‌تر آن یعنی آئودی Q4 برقی یا دقیق‌تر بگوییم Audi-Q4 50 e-tron (بخوانید: آئودی کیو ۴ ۵۰ ای ترون) خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

معرفی آئودی Q4 e-tron

آئودی Q4 e-tron یکی از محصولات خانواده e-tron است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. برخلاف نسخه Q5 e-tron که مخصوص بازار چین توسعه یافته بود، مدل Q4 به‌عنوان یکی از محصولات مهم خانواده e-tron در بازارهای جهانی حضور دارد. البته این نسخه هم توسط FAW چین و آئودی آلمان ساخته می‌شود تا در مناطق مختلف دنیا عرضه شود. نمونه‌ای که نادین خودرو برای بازار ایران انتخاب کرده است، مدل Audi-Q4 50 e-tron و نتیجه همکاری این دو غول خودروسازی چین و آلمان است. در ادامه این کراس‌اوور جذاب را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه چیزهایی برای عرضه کردن و به چالش کشیدن سایر محصولات بازار دارد.

مشخصات ظاهری آئودی Q4 برقی

طبق معمول ابتدا نگاهی به مشخصات ظاهری خودرو خواهیم داشت. آئودی Q4 E-tron با طول ۴۵۸ سانتی‌متری در دسته کراس‌اوورهای کامپکت و شاید متوسط قرار می‌گیرد. البته فاصله محوری بسیار خوب ۲۷۶ سانتی‌متری آن سبب می‌شود تا بیشتر به کراس‌اوورهای سایز متوسط متمایل باشد. جدول دقیق‌تر مشخصات ظاهری را در ادامه می‌بینید:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۵۸۸ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۱۴ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۶۴ میلی‌متر
وزن ۲,۰۴۵ کیلوگرم

 

بررسی آئودی Q4 e-tron از نمای جلو

طراحی خارجی آئودی Q4 e-tron ترکیبی جذاب از خطوط کلاسیک آئودی و المان‌های مدرن و اسپرت است. در نمای جلو اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند جلوپنجره یک‌پارچه (Singleframe) آئودی است که به زیبایی هرچه تمام‌تر با چراغ‌های LED هم‌نشین می‌شود. طراحی بسته جلوپنجره نه‌تنها از جذابیت ظاهر خودرو کم نکرده، بلکه به بهبود ویژگی‌های آیرودینامیک هم کمک می‌کند. برای اسپرت‌تر شدن ظاهر Q4 e-tron، زیر جلوپنجره یک لیپ با رنگ متفاوت کشیده شده که تا ورودی‌های هوای کناری امتداد پیدا می‌کند. طراحی نمای جلو Q4 e-tron شباهت‌های زیادی با Q5 e-tron وارداتی دارد و به‌طور کلی بسیار جذاب است.

بررسی آئودی Q4 e-tron از نمای جانبی

آئودی در نمای جانبی المان‌ها را کاهش داده است و در عوض، حجم‌پردازی‌ها را بیشتر کرده تا کراس‌اووری قدرتمند و عضلانی را به نمایش بگذارد. خطوط تیز و برجسته در بدنه، به آئودی Q4 e-tron ظاهر دینامیک و اسپرت می‌بخشند. آئودی با اضافه کردن رینگ‌های غول‌پیکر ۲۱ اینچی، جذابیتِ طراحی نمای جانبی را به اوج خود رسانده است.

 

بررسی آئودی Q4 e-tron از نمای عقب

نمای عقب آئودی Q4 e-tron تا حدودی شبیه به نسخه کشیده‌تر خود یعنی Q5 e-tron است اما زوایای آن تیزتر شده‌اند تا با روح یک کراس‌اوور کامپکت اسپرت هماهنگ باشد. چراغ‌های LED کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند و با یک نوار LED نازک به هم متصل شده‌اند. از آنجایی‌که با یک کراس‌اوور الکتریکی طرف هستیم، خروجی‌های اگزوز حذف شده‌اند و تنها دیفیوزرهایی را می‌بینیم که قرار است آیرودینامیک Q4 e-tron را به حداکثر برسانند.

طراحی خارجی آئودی Q4 e-tron یکی از جذاب‌ترین و خیره‌کننده‌ترین طراحی‌هایی است که در بازار ایران و حتی دنیا می‌توان دید.

مشخصات فنی آئودی Q4 e-tron

آئودی Q4 e-tron در دو نسخه دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک تولید شده که البته مشخصات فنی متفاوتی هم دارند. نسخه‌ای که نادین خودرو برای بازار ایران انتخاب کرده است، با نام Audi-Q4 50 e-tron شناخته می‌شود. این مدل به پکیج باتری‌های ۸۵ کیلوواتی مجهز شده که وظیفه تأمین قدرت محور عقب این خودرو را برعهده دارند.

بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی این خودرو بیندازیم:

مشخصات فنی آئودی Q4 e-tron
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت
ظرفیت باتری ۸۴.۸ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۱۲ ساعت
حداکثر پیمایش ۶۰۰ کیلومتر

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، پیشرانه برقی Q4 e-tron حدود ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بنابراین می‌توان گفت مدل‌های Q4 و Q5 برقی از پیشرانه مشابهی بهره می‌برند. با توجه به وزن کمتر Q4، می‌توان انتظار شتاب بهتری از این خودرو داشت و در عمل هم این موضوع مشاهده می‌شود. درست از لحظه‌ای که پای خود را روی پدال گاز می‌گذارید، تمام ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور Q4 برقی به چرخ‌ها منتقل می‌شود تا ظرف تنها ۸.۵ ثانیه این کراس‌اوور ۲ تُنی را به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. با وجود این، حداکثر سرعت آئودی Q4 e-tron عدد چندان جذابی نیست و باید به ۱۶۰ کیلومتربرساعت راضی باشید؛ البته با توجه به وضعیت جاده‌های کشورمان، این عدد چندان هم بد نیست!

کیفیت سواری و هندلینگ Q4 e-tron همان چیزی است که از یک خودروی آلمانی انتظار دارید، البته نه یک ب‌ام‌و M4! از آنجایی که خودروی مدنظر ما بیش از ۲ تن وزن دارد، نباید انتظار پاسخگویی فوق‌العاده‌ای را در شرایط چالش‌برانگیز داشته باشید. با وجود این، چیزی که Q4 e-tron ارائه می‌دهد، از بیشتر کراس‌اوورهای حال حاضر بازار ایران بهتر است.

مصرف انرژی و مدت شارژ چطور است؟ همان‌طور که در جدول می‌بینید، آئودی Q4 e-tron با یک‌بار شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند تا ۶۰۰ کیلومتر پیمایش کند، البته در شرایط ایده‌آل! از آنجایی که شرایط ایده‌آل آزمایشگاهی هیچگاه در دنیای واقعی وجود ندارد، نمی‌توانید به چنین اعدادی دست یابید، بنابراین در دنیای واقعی احتمالا شاهد پیمایش ۵۰۰ کیلومتری خواهیم بود.

در بحث سرعت شارژ هم Q4 e-tron اعداد خوبی را از خود نشان می‌دهد. زمانی که از شارژر سریع استفاده کنید، حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا شارژ باتری از ۲۰ به ۸۰ برسد. از آنجایی‌که شارژ سریع، روش اصلی شارژ خودروهای برقی نیست باید سرعت شارژ با شارژر خانگی را مدنظر قرار دهید که چیزی حدود ۱۲ ساعت است.

 

آئودی Q4 e-tron در قسمت مشخصات فنی و رانندگی، شاید سریع‌ترین یا نرم‌ترین کراس‌اوور بازار نباشد اما قطعا در جمع بهترین‌ها قرار می‌گیرد.

امکانات کابین و طراحی داخلی آئودی کیو ۴ ای ترون

جذابیت آئودی Q4 e-tron کاملا به داخل کابین آن هم نفوذ کرده است. شاید فضای کابین به‌اندازه نسخه بزرگترش فوق‌العاده نباشد، اما در تمام قسمت‌های کابین، کیفیت بالا و تکنولوژی‌های مدرن دیده می‌شود.

داشبورد طراحی چندلایه با خطوطی کاملا تیز و شکسته دارد و به همین دلیل حس یک خودروی آینده‌نگرانه را به‌خوبی منتقل می‌کند. فرمان در هر دو طرف برش خورده و پشت آن یک کلاستر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی قرار گرفته است. روی فرمان از تزئینات کرومی مات استفاده شده که هم لوکس و هم مدرن است. تمام کنترل‌های روی فرمان به‌صورت لمسی طراحی شده که به مدرن‌تر شدن کابین کمک کرده است اما شاید استفاده از آن به‌راحتی استفاده از دکمه‌های فیزیکی نباشد. سمت راست میزبان یک صفحه نمایش مولتی‌مدیا ۱۱.۶ اینچی است که کمی به‌سمت راننده متمایل شده و همین موضوع باعث می‌شود تا طراحی کلی کابین، راننده‌محور به نظر برسد.

کنسول میانی آئودی Q4 e-tron به‌صورت دو طبقه طراحی شده که طبقه بالایی حالتی شناور دارد. این قسمت میزبان دکمه استارت/استاپ و کنترل‌های حرکتی خودرو است، بنابراین چیزی به نام اهرم دنده در این کراس‌اوور آلمانی دیده نمی‌شود. در بحث مواد سازنده هم با یک محصول لوکس و باکیفیت طرف هستیم. در تمام قسمت‌های داشبورد و رودری‌ها از چرم یا ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم استفاده شده که کاملا حس یک کراس‌اوور لوکس را منتقل می‌کند، البته اگر تجربه خودروهایی مثل Sکلاس و سری ۷ را نداشته باشید!

 

صندلی‌های آئودی Q4 e-tron هم همان‌طور که انتظار دارید، به‌صورت اسپرت طراحی شده‌اند و ارگونومی خوبی دارند. کیفیت صندلی‌ها هم بسیار خوب است و چرم استفاده شده در آن‌ها کاملا متفاوت از چیزی است که در یک کراس‌اوور اقتصادی چینی می‌بینید. در بحث فضای کابین هم همان‌طور که گفته شد، تفاوت زیادی بین Q5 برقی و این خودرو وجود دارد؛ اما باید توجه داشته باشید که Q5 یک کراس‌اوور ۷نفره خانوادگی است درحالی‌که Q4 یک کراس‌اوور اسپرت کامپکت محسوب می‌شود. با وجود این، فضای کابین به لطف فاصله محوری ۲,۷۶۴ میلی‌متری کاملا کافی به نظر می‌رسد.

کابین آئودی Q4 e-tron تمام انتظارات را از یک کراس‌اوور مدرن و باکیفیت برآورده می‌کند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی Q4 برقی

یک خودروی اسپرت و مدرن باید آپشن‌های مدرنی هم داشته باشد و آئودی این را می‌داند. به همین دلیل آئودی کراس‌اوور Q4 e-tron را به جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز مجهز کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به رانندگی خودکار سطح ۲، صندلی‌های برقی با گرمکن و سردکن در ردیف جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سقف پانورامای برقی، کروز کنترل هوشمند، رادار خط‌خوان و تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر وایرلس و فرمان حساس به سرعت اشاره کرد. البته نسخه‌های فول‌تر این خودرو آپشن‌های بیشتری مانند گرمکن و سردکن صندلی‌ها برای ردیف عقب را هم ارائه می‌دهند که هنوز مشخص نیست در بازار ایران حضور پیدا می‌کنند یا خیر. در ادامه می‌توانید لیست کامل آپشن‌ها و امکانات رفاهی آئودی Q4 e-tron را ببینید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی آئودی Q4 e-tron

کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی
صندلی سرنشین جلو برقی
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی دارد
ماساژور صندلی دارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

آئودی Q4 e-tron در یک نگاه (اینفوگرافی)

قیمت و رقبای آئودی Q4 50 e-tron

هنوز قیمت نهایی آئودی Q4 e-tron از سوی نادین خودرو مشخص نشده است. به‌محض اعلام قیمت نهایی این کراس‌اوور آلمانی، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد. از آنجایی که قیمت نهایی Q4 e-tron مشخص نیست، هنوز زود است که رقیبی برای آن معرفی کنیم.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید