اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

درباره سیستم کیلس استارت و امنیت آن بیشتر بدانید

در طول تاریخ صنعت خودروسازی، از ابتدا تا امروز، خودروسازان همواره به‌دنبال تأمین هرچه بیشتر رفاه حال مشتریان خود بوده و هستند. این تلاش در حوزه‌های مختلف فنی، امنیتی، ظاهری و تجهیزاتی خودروها نمود داشته است. به‌طوری‌که امروزه شاهد گیربکس‌ و موتورهای بهینه، طراحی‌های آیرودینامیک بدنه و ارگونومیک کابین‌ها و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بسیار پیشرفته هستیم. تا جایی که پیش می‌آید گاهی برخی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ناشناخته و ناآشنا هستند و اسم آن‌ها کمی عجیب هم به نظر می‌رسد. سیستم کیلس یا کیلس استارت یکی از این سیستم‌های جدید است که چند سالی می‌شود در بین آپشن‌های حتمی خودروهای مدرن وارداتی قرار گرفته و البته به‌تازگی در خودروهای تولید داخل نیز دیده می‌شود. اکنون می‌خواهیم از این سیستم بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کیلس چیست؟

کیلس یا کیلس استارت (keyless) در واقع آنقدرها هم تکنولوژی به‌روز و جدیدی نیست. البته که امروزه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین‌ آپشن‌ها در صنعت خودروسازی تبدیل شده است، کاربرد آن در انواع خودروهای سواری پیش از ورود به قرن ۲۱ آغاز شد. کیلس در واقع از ترکیب دو واژه key به معنای کلید و less به معنای حذف شده تشکیل می‌شود. این آپشن به راننده اجازه می‌دهد تا خودروی خود را بدون نیاز به کلید روشن و خاموش کند همچنین درب آن را باز و بسته نماید. به همین دلیل این سیستم در برخی منابع با عنوان سیستم ورود و خروج بدون کلید و روشن و خاموش بدون کلید نیز شناخته می‌شود. البته به این سیستم کلید هوشمند نیز گفته می‌شود.

در خودروهای مجهز به این سیستم، کلیدی برای استارت زدن خودرو وجود ندارد و این عمل تنها با فشردن یک دکمه صورت می‌گیرد. همچنین با نزدیک شدن ریموت مخصوص سیستم به خودرو، درها به‌صورت خودکار باز می‌شوند. در نمونه‌های پیشرفته‌تر، همزمان با باز شدن درها، بر اساس تنظیمات صورت گرفته توسط راننده، آینه‌ها باز شده، شیشه‌ها پایین می‌آیند یا سان‌روف باز می‌شود.

تاریخچه سیستم کیلس استارت

مبتکر سیستم کیلس نیز مانند بسیاری دیگر از تکنولوژی‌های مدرن و جدید که در خودروسازی رواج یافتند، شرکت مرسدس بنز بود. این شرکت در اواسط دهه ۹۰ میلادی این سیستم را ابتدا در خودروهای لوکس خود به‌کار برد و بعدتر در نمونه‌های دیگر کلاس‌ها نیز لحاظ کرد. جذابیت این سیستم باعث شد تا به سرعت مورد استقبال دیگر خودروسازان لوکس در جهان قرار بگیرد و در محصولات شرکت‌هایی مانند فورد، بنتلی، رولزرویس، مرکوری و کنتینانتال دیده شود. نام کیلس اولین بار توسط شرکت فورد برای این سیستم برگزیده شد. با موردپسند واقع شدن این سیستم، امروزه آن را در بسیاری از خودروهای سطح متوسط جهان و حتی برخی تولیدات چینی می‌بینیم. به‌تازگی سیستم کیلس برای بعضی تولیدات داخلی جدید مانند تارا و دنا پلاس توربوشارژ از ایران‌خودرو و شاهین و کوییک از سایپا استفاده شده است.

حتما بخوانید: از عجیب‌ترین آپشن‌های خودروهای جهان چه می‌دانید؟

سیستم کیلس استارت چگونه کار می‌کند؟

همه چیز در این سیستم وابسته به یک ریموت کنترل است. این ریموت کنترل شامل یک فرستنده با برد کوتاه می‌شود. همزمان در خودرو حسگرهای مخصوص وجود دارد، به‌منظور دریافت و شناسایی امواج رادیویی برد کوتاهی که این ریموت ارسال می‌کند. با نزدیک شدن سوئیچ، کارت یا ریموت این سیستم به خودرو، حسگرها امواج را دریافت کرده و قفل‌ها باز می‌شوند. همچنین با دور شدن از خودرو و فاصله گرفتن امواج، قفل‌ها مجددا فعال خواهند شد. البته در نمونه‌های قدیمی‌تر، برای قفل شدن درها نیاز به فشردن یک دکمه روی درها و یا ریموت کنترل بود. برای روشن کردن خودروی مجهز به کیلس تنها کافی است پدال ترمز را فشرده و دکمه استارت را فشار دهید. خودرو شروع به کار خواهد کرد. البته در نمونه‌های قدیمی‌تر نیاز است ریموت یا همان سوئیچ را در محل مخصوص خود قرار دهید. فاصله‌ای که نیاز است تا امواج توسط حسگرها دریافت شوند معمولا یک متر محاسبه می‌شود. اما در سیستم‌های جدید کیلس برای انجام برخی کارها این فاصله افزایش می‌یابد. برای مثال شما می‌توانید از دفتر کار خود که در طبقات بالایی یک ساختمان بلند قرار دارد با فشردن یک دکمه، درب خودروی خود را باز کنید یا شیشه‌های آن را بالا و پایین بکشید.

سیستم کیلس نیز مانند بسیاری از دیگر تکنولوژی‌های مدرن همواره در حال پیشرفت است و امروزه آن را به دو صورت شاهد هستیم. این دو نوع که در امکانات و قابلیت‌ها متفاوت هستند عبارتند از:

کیلس REK

این نوع سیستم کیلس با نام کامل Remote Keyless Entry نمونه ساده‌تری است که قابلیت‌های محدود‌تری دارد. این سیستم قابلیت باز و بسته کردن درب خودرو را ارائه می‌کند و در مواردی نیز می‌تواند برخی هشدارها و اطلاعات نظیر ولتاژ باتری و دمای خودرو را نیز اعلام کنند. البته این قابلیت‌ها در نمونه‌های جدیدتر مدل REK وجود دارد. آخرین پیشرفت‌های این نوع سیستم کیلس باعث شده تا بتوان از طریق آن حتی تا فاصله صد متری باز و بسته شدن درها را کنترل کرد و حتی چراغ‌های خودرو را خاموش و روشن نمود.

حتما بخوانید: ۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود

کیلس PKE

نام کامل این سیستم Passive Keyless Entry است. این نمونه پیشرفته‌تر، علاوه‌بر امکانات قبلی، امکان روشن کردن بدون سوئیچ خودرو را نیز به شما می‌دهد. این نمونه هوشمند کنترل خودرو را در سطح وسیع‌تری در اختیار شما می‌گذارد و باز و بسته شدن درها را پس از شروع حرکت و توقف نیز تنظیم می‌کند. به این ترتیب که پس از روشن شدن خودرو قفل درها را به‌صورت خودکار می‌بندد و هنگام خاموش شدن باز می‌کند. نمونه‌های پیشرفته‌تر این نوع کیلس اطلاعات مربوط به وضعیت صندلی‌ها، صدای سیستم پخش و رادیوی خودرو، دمای کولر یا بخاری و مواردی از این دست را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهند.

البته برخی از تنظیمات ذکر شده را می‌توان با کمی هزینه به این دو نوع سیستم اضافه کرد.

مزایا و معایب سیستم کیلس استارت

به‌طور قطع هر سیستم و تکنولوژی نوظهوری معایب و مزایای خود را دارد. با گذشت زمان و تشخیص این معایب، طراحان و سازندگان سعی در برطرف نمودن آن‌ها کرده و بر مزایای سیستم می‌افزایند. در ادامه برخی معایب و مزایای کیلس را ذکر می‌کنیم:

حتما بخوانید: جلوگیری از سرقت خودرو؛ چه خودروهایی بیشتر دزدیده می‌شوند؟

معایب

بزرگترین عیب سیستم کیلس، باگ امنیتی آن است. اگر از مقوله گم شدن ریموت که خود یک خطر جدی است بگذریم، باید به این حقیقت اشاره کرد که در صورت هک شدن سیستم و دست‌یابی سارقان به امواج قابل پردازش حسگرهای خودرو، باز کردن درب آن و حتی روشن کردنش بی‌نیاز به ریموت سیستم خواهد شد. این معضل البته در مورد سیستم کیلس فابریک کارخانه کمتر احساس می‌شود اما درخصوص سیستم‌های اضافه شده بسیار جدی است.

فراموش نکنیم با این سیستم، ریموت خودرو همیشه باید با شارژ کافی همراه راننده باشد. بدون ریموت خودرو عملا هیچ قابلیتی ندارد.

هزینه تعمیرات سیستم کیلس بالاست و البته هر تکنسینی قادر به تعمیر این سیستم نیست. در نظر داشته باشید با خرابی این سیستم بسیاری از دسترسی‌های خودرو معیوب می‌شود.

مزایا

با وجود باگ‌های امنیتی ذکر شده، سیستم کیلس در صورتی که نصب‌شده از سوی کارخانه باشد، از نظر امنیتی در سطح بالاتری نسبت به سیستم‌های دزدگیر قدیمی قرار می‌گیرد.

تأمین رفاه و آسایش هرچه بیشتر راننده و سرنشینان از اهداف این سیستم بوده که به‌خوبی به آن دست یافته است.

در فصول گرم یا سرد سال، می‌توان به کمک سیستم‌های پیشرفته کیلس، پیش از ورود به خودرو دمای آن را با کمک این سیستم تنظیم کرد و کولر یا بخاری را روشن کرد.

در نهایت باید اضافه کرد اگر قصد اضافه کردن سیستم کیلس استارت به خودروی صفر خود را دارید حتما پیش از این کار با تکنسین‌ها و متخصصان مشورت کنید. ممکن است استفاده از این سیستم بر بخش‌های دیگری از تنظیمات خودروی شما تأثیر منفی داشته باشد.

سخن آخر 

سیستم کیلس استارت آپشن جذابی به نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟ خودروی شما هم چنین آپشنی دارد؟ اگر نه، تابه‌حال به فکر نصب آن روی خودرویتان افتاده‌اید؟ یا شاید هم شما یکی از متخصصان نصبش هستید! درباره هزینه‌های نصب کیلس چیزی می‌دانید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را برایمان بنویسید.

معرفی قطعات خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید