اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

سیستم رادار نقطه کور چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سال‌ها پیش شرکت ولوو، سیستم رادار نقطه کور (Blind Spot Information System) یا به‌اختصار BSIS را در قالب یک طرح آزمایشی بر روی خودروهای خود آغاز کرد و این روزها این سیستم بسیار موردتوجه خودروسازان و خریداران قرار گرفته است. بسیاری از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌هایی که در ساخت و طراحی خودرو به‌کار می‌رود، در جهت ایمنی بیشتر مردم است؛ آینه بغل، آینه وسط، چراغ راهنما، کمربند ایمنی و کیسه هوا همگی برای افزایش ایمنی و حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو به‌کار گرفته شده‌اند. سیستم رادار نقطه کور هم آمد تا کاستی‌های آن‌ها را برطرف کند. این سیستم بخش‌هایی از مسیر حرکت خودرو را که راننده دید کافی و کاملی به آن‌ها ندارد، مدیریت می‌کند. در عین حال، هیچ‌گاه جایگزین خوب و قابل اعتمادی برای آینه‌های داخلی و خارجی خودرو نیست. بلکه در کنار آن‌ها، به راننده دید بیشتری از اطراف می‌دهد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم درباره رادار نقطه کور و مزایا و معایبش بیشتر برایتان بگوییم.

هشدار سیستم رادار نقاط کور

سیستم نقطه کور خودرو چیست؟

هیچ خودرویی تا‌به‌امروز نتوانسته به‌طور کامل نقاط کور دیدش را پوشش دهد و دیدی ۳۶۰ درجه داشته باشد. سیستم رادار نقطه کور که شرکت فورد آن را «مجموعه چشم خودرو» می‌داند، دقیقا برای پاسخ به این نیاز طراحی و پیاده‌سازی شده است.

سیستم رادار نقطه کور برای کمک به دیدن وسایل نقلیه و اشیایی است که در منطقه کور خودرو قرار دارند. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که اگر وسیله نقلیه‌ای در محدوده کورتان و در حال حرکت به‌سمت شما باشد، به شما هشدار دهد.

خودروهایی که با حرف A نشان داده شده‌اند، نقاط کور خودروی آبی‌رنگ هستند.

این هشدار عموما با یک علامت زردرنگ روی آینه بغل فعال می‌شود. البته در بعضی سیستم‌ها این هشدار به‌صورت فرمان صوتی یا لرزش فرمان خودرو هم خود را نشان می‌دهد.

بر طبق استاندارد ISO، برد سنسورهای رادار نقطه کور خودرو باید حداقل ۳ متر باشد. اما با آزمایش‌هایی که شرکت فورد روی خودروها انجام داده است، مشخص شد برد ۴.۵ متری بهتر است.

اگر خودروی شما مجهز به سیستم رادار نقاط کور است، تصور نکنید دیگر به آینه‌های داخلی و خارجی نیاز ندارید. آینه‌ها در رانندگی ایمن نقشی اساسی دارند و سیستم رادار نقطه کور به‌هیچ‌عنوان به‌تنهایی برای رانندگی ایمن کافی نیست.

طرز کار سیستم رادار خودرو

سیستم رادار نقطه کور خودرو از سنسورهای اولتراسونیک در عقب و جلوی خودرو استفاده می‌کند. این سنسورها امواج رادیویی را به اطراف ارسال می‌کنند و بسته به اینکه سرعت و مدت زمان رفت‌وبرگشت آن‌ها چقدر است، داده‌هایی درباره فاصله و جهت حرکت خودروهای اطراف جمع‌آوری و آنها را آنالیز می‌کنند. اگر فاصله خودروهای اطراف‌تان تا شما از حد مشخصی کمتر شود، آینه جانبی یا ال‌ای‌دی نصب‌شده در کابین به شما هشدار می‌دهد.

در خودروهای فورد زمانی که موتور روشن می‌شود و خودرو با سرعت بالای ۵ کیلومتر بر ساعت رو به جلو شروع به حرکت می‌کند، سیستم رادار نقطه کور فعال می‌شود. این سیستم تا زمانی که دنده خلاص باشد یا خودرو رو به جلو حرکت کند، روشن می‌ماند. اگر گیربکس در حالت دنده عقب قرار داده شود، سیستم وارد حالت هشدار ترافیک متقابل می‌شود.

جالب است بدانید که اگر وسایل نقلیه در کمتر از ۲ ثانیه از ناحیه نقطه کور خودرو عبور کنند، سیستم رادار خودرو فعال نخواهد شد.

 

مزایای سیستم رادار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور آپشن خوبی برای خودروهاست که به افزایش ایمنی سرنشینان خودرو کمک می‌کند و قطعا بزرگترین مزیتش هم همین است. همچنین:

  • در خودروهایی که به این آپشن مجهزند، راننده تسلط بیشتری به اطراف خودرو دارد و در مواقع اضطرار، بهتر می‌تواند عکس‌العمل نشان دهد.
  • با سیستم رادار نقطه کور خطرات ناشی از پیچیدن به چپ و راست تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • دیگر نیازی نیست راننده برای بررسی وضعیت خودروهای دیگر، سرش را از پنجره خارج کند و به اطراف نگاه کند. هشدار این سیستم بسیار نرم است و بدون حواس‌پرتی، راننده را از وجود وسایل نقلیه اطرافش مطلع می‌سازد.
  • در رانندگی‌های طولانی این آپشن کارایی بیشتری دارد؛ چراکه احتمال خستگی بالا می‌رود و توجه راننده به اطراف خودرو کم می‌شود.
  • هشدار نقطه کور در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری دارد.

معایب سیستم رادار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور در کنار مزایایش، معایب و کاستی‌هایی هم دارد که بهتر است بدانید. مثلا این سیستم:

  • بسته به مدل خودرو و کمپانی سازنده، در سرعت‌های مختلفی فعال می‌شود. مثلا در خودروهای فورد در سرعت ۵ کیلومتربرساعت و در خودروهای دیگر معمولا در سرعت ۳۰ تا ۶۵ کیلومتربرساعت فعال می‌شود. به همین خاطر، بیشتر در بزرگراه‌ها و جاده‌ها کاربرد دارد.
  • در سرعت‌های پایین، کیفیت عملکرد آن کم می‌شود. برای همین در چنین مواقعی حتما حواستان به اطراف خود و نگاهتان به آینه‌ها باشد.
  • در ترافیک‌های سنگین عملکرد مناسبی ندارد.
  • در زمان پارک فعال نیست. برای فعالسازی، باید با سرعت مشخصی حرکت کنید.
  • در برخی از مدل‌های خودرو، زمانی عملکرد صحیحی دارد که بتواند خط‌کشی جاده را تشخیص دهد. اگر بین خطوط رانندگی نکنید یا جاده خط‌کشی نداشته باشد، با مشکل مواجه می‌شود.
  • اگر سنسورها با گردوخاک جاده کثیف یا با برف پوشیده شوند، عملکرد سیستم با مشکل مواجه می‌شود. تجربه ثابت کرده است سیستم رادار خودرو در آب‌وهوای آفتابی و با خودروی تمیز، بهترین عملکرد را دارد.
خودروهای مجهز به رادار نقطه کور

کدام خودروها سیستم رادار نقطه کور دارند؟

فناوری رادار نقطه کور اولین‌بار در ماشین ولوو S80 به‌کار رفت که یک سدان لوکس خانوادگی بود. این سیستم در سرعت‌های بالای ۶۴ کیلومتربرساعت فعال می‌شد و وجود وسایل نقلیه در منطقه کور را با روشن کردن لامپ هشداری در پشت آینه به راننده اطلاع می‌داد.

بعدها کمپانی مزدا هم سیستم رادار را در خودروی CX 9 به‌کار برد. ولوو و مزدا اولین و دومین شرکت‌های خودروسازی بودند که این فناوری را به مشتریان خود عرضه کردند. بعدها دیگر خودروها ازجمله بنز، بی‌امو، آئودی، کیا، فولکس واگن، هیوندا، تویوتا، فورد و … هم به‌مرور این سیستم را به لیست آپشن‌های خودروهای خود اضافه کردند.

 

نصب سیستم رادار نقطه کور روی خودرو

رادار نقطه کور را می‌توان در مراکز معتبر به خودرو اضافه کرد. این سیستم قرار نیست اختلالی در سیستم برق خودرو ایجاد کند و حتی نصب آن نیازی به تغییر دادن سیم‌کشی خودرو ندارد. ال‌ای‌دی هشداردهنده این سیستم هم در قسمت پشت آینه‌ نصب می‌شود.

امکان نصب سیستم رادار نقطه کور روی تمام خودروهای داخلی و خارجی که سیستم برقی‌شان جدید و مناسب است، وجود دارد.

سؤالات متداول

۱. آیا سیستم رادار نقاط کور در وضعیت دنده عقب کار می‌‌کند؟

خیر این سیستم در وضعیت دنده عقب خودرو به سیستم هشدار ترافیک متقابل تبدیل می‌شود.

۲. آیا سیستم رادار نقطه کور به افراد یا وسایل پارک‌شده هم حساس است؟

خیر. این سیستم وسایل نقلیه پارک‌شده، افراد، حیوانات یا اشیایی مثل نرده‌ها، درختان و … را شناسایی نمی‌کند. این سیستم تنها برای کمک به آگاه کردن راننده نسبت به وسایل نقلیه متحرک در نقاط کور خودرو است.

۳. قیمت سیستم رادار نقطه کور چقدر است؟

بسته به مدل خودرو متفاوت است. مثلا برای سراتو ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای پژو ۲۰۷ حداقل ۲ میلیون تومان است.

۴. سیستم رادار نقطه کور چه‌طور هشدار می‌دهد؟

این هشدار یا به‌صورت علامتی زردرنگ روی آینه بغل یا اطراف آن، یا به‌صورت چراغ ال‌ای‌دی پشت آینه وسط یا به‌صورت هشدار صوتی یا لرزش فرمان است.

۵. از کجا بدانیم که خودرو سیستم رادار نقطه کور دارد؟

در دفترچه راهنمای خودرو ،بودن یا نبودن این سیستم اعلام شده است. البته وجود این سیستم و عملکرد صحیح آن در سرویس کارشناسی کارنامه هم به‌طور دقیق بررسی می‌شود.

سخن آخر

گفتیم که سیستم رادار نقطه کور خودرو آپشنی است که از کمپانی ولوو و مزدا شروع شد و به دیگر خودروها هم سرایت کرد. این سیستم نقاطی از جاده را پوشش می‌دهد که در دید مستقیم و غیرمستقیم راننده قرار ندارند. زمانی که خودرویی با سرعت مشخص در حال نزدیک شدن به خودروی شما باشد، سنسورهای سیستم رادار نقطه کور، از طریق هشدار بصری یا صوتی نزدیک شدن خودرو را به شما اعلام می‌کنند تا تسلط بیشتری بر رانندگی داشته باشید و برای عکس‌العمل‌های احتمالی آمادگی پیدا کنید.

حال شما به ما بگویید، نظرتان درباره این سیستم چیست؟ آیا تجربه‌ای از نصب و فعالسازی آن روی خودروی خود داشته‌اید؟ لطفا نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

/blog/blind-spot-information-system/amp/
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید