اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه کیا سراتو وارداتی و مونتاژ؛ کدام مدل مناسب شماست؟

خودروهای کره‌ای طی این سال‌ها محبوبیت زیادی بین خریداران ایرانی پیدا کرده‌اند. یکی از این خودروها، کیا سراتو است که علاوه‌بر نمونه وارداتی آن، نسخه مونتاژی ساخت شرکت سایپا نیز در بازار است. همراهمان بمانید؛ در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه کیا سراتو وارداتی و مونتاژی بپردازیم.

سراتو وارداتی

سراتو که در کره جنوبی با نام K3 و در بیشتر بازارهای غربی با نام فورته شناخته می‌شود، در سه کلاس هاچ‌بک، سدان و کوپه تولید شد اما تنها مدل‌های کوپه و سدان آن وارد بازار داخلی ایران شد. این خودرو با برخورداری از کیفیت بسیار بالا و آپشن‌های زیاد خیلی زود در سراسر آمریکا و اروپا به شهرت رسید و به لیست پرفروش‌ترین خودروها پیوست.

سراتو مونتاژی

شرکت سایپا در سال ۱۳۹۳ اولین نمونه‌ سراتوهای نسل دوم مونتاژی را تحویل مشتریان داد. در این نسخه، آپشن‌هایی مثل کیسه هوا جانبی، ترمز دیسکی، سیستم کنترل پایداری، آینه تاشو برقی و … حذف شده بودند. همچنین، در سراتوهای مونتاژی برخی قطعات مثل صندلی‌ها و رودری‌ها تا حدودی داخلی‌سازی شدند که این تغییر با کاهش کیفیت نهایی و نارضایتی مشتریان همراه بود. سپس، سایپا نمونه اتوماتیک سراتو (۲۰۰۰) را از سال ۱۳۹۴ عرضه کرد که نسبت به مدل دنده‌ای، به امکانات بیشتری مجهز بود و می‌توانست با نسخه وارداتی رقابت کند.

تفاوت‌های سراتو وارداتی و مونتاژ

سراتو وارداتی و مونتاژ شاید تفاوت چشمگیری نداشته باشند و دلیل آن هم این است که سایپا تصمیم گرفت محصولی تولید کند که از نظر قیمت برای مصرف‌کننده داخلی به‌صرفه‌تر باشد. در ادامه تفاوت‌های این دو خودرو را از نظر ظاهر، آپشن‌ها و قیمت بررسی کرده‌ایم.

تفاوت ظاهری و طراحی

در نگاه اول تفاوت چندانی میان این دو خودرو دیده نمی‌شود، اما اگر بیشتر دقت کنیم، متوجه تفاوت در رینگ آن‌ها می‌شویم. رینگ‌های به‌کاررفته در نسخه سایپا کمی کوچک‌تر است. گرافیک داخلی چراغ‌ها در نمای عقب نیز بخشی از این تغییرات است. در نمونه سایپا، مه‌شکن جای یکی از چراغ‌های ترمز را در هر دو چراغ گرفته‌ است. همچنین، سر اگزوز کرومی‌رنگ نسخه وارداتی نیز در نسخه مونتاژ وجود ندارد.

تفاوت دیگر این دو خودرو رنگ آنهاست. رنگ سراتو وارداتی شفاف و باکیفیت‌تر است، اما رنگ سراتو سایپا از نظر کیفی کاملاً معمولی است. اگر با دقت به آنها نگاه کنیم، به‌راحتی می‌توانیم این تفاوت را تشخیص دهیم.

 

تفاوت‌ آپشن‌های موجود در کابین

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، سایپا بخشی از آپشن‌های سراتو وارداتی را حذف کرد تا با کم کردن هزینه‌های تولید، خودرویی به‌صرفه‌تر را به بازار عرضه کند. آپشن‌هایی که در این نسخه حذف شده‌اند عبارتند از:

  • گرم‌کن صندلی؛
  • سانروف؛
  • آینه فوتوکرومیک؛
  • استارت دکمه‌ای؛
  • سنسور دنده عقب؛
  • سیستم کنترل پایداری ESP؛
  • ایربگ‌های جانبی؛
  • دکمه‌ی جمع‌کن آینه‌ها؛
  • دنده پشت فرمانی.

البته سایپا در سال ۱۳۹۶ نمونه آپشنال سراتو ۲۰۰۰ را به بازار عرضه کرد که به امکاناتی از جمله سانروف، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، روکش صندلی چرمی، سوئیچ هوشمند و پدال شیفتر پشت فرمان مجهز بود. موارد زیر نیز سایر آپشن‌‎هایی هستند که در سراتو وارداتی و مونتاژ دیده می‌شوند.

سیستم تهویه

سیستم تهویه سراتو وارداتی خودکار است، اما در سراتو مونتاژ تهویه دستی تعبیه شده است.

روکش صندلی‌ها

روکش صندلی سراتو وارداتی از نوعی چرم باکیفیت ساخته شده است. اما روکش سراتو مونتاژ کاملاً معمولی است و هیچ شباهتی به نسخه وارداتی ندارد. همین‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، صندلی‌های سراتو مونتاژ مجهز به گرمکن نیستند.

کیسه هوا

در سراتو وارداتی، هم صندلی‌ها دارای کیسه هوا هستند، و هم کیسه‌ هوای جانبی در خودرو به‌کار رفته است. در واقع، مجموعاً ۱۰ کیسه هوا در نمونه وارداتی وجود دارد و طبیعتاً امنیت بسیار بالاتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این در حالی است که در سراتو مونتاژی، تنها ۲ کیسه هوا تعبیه شده است که امنیت چندان بالایی را تأمین نمی‌کند.

صفحه نمایشگر و مالتی مدیا

سراتو سایپا به یک نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا بزرگ مجهز است که طراحی جذاب و کیفیت صدای خیلی خوبی دارد. این آپشن در سراتو وارداتی دیده نمی‌شود و یکی از تفاوت‌های قابل توجه این دو خودرو به‌شمار می‌رود.

تفاوت‌های فنی سراتو وارداتی و مونتاژ

سراتو وارداتی و مونتاژ تا حد زیادی از نظر فنی مشابه هستند. هر دو نسخه از موتورهای دو لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برند که توان تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نمونه‌های وارداتی مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هستند، و سایپا در نمونه مونتاژی خود از موتور ۴ سرعته اتوماتیک استفاده کرده است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سراتو حدود ۱۰٫۵ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۷٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

مدل خودرو سراتو سایپا سراتو وارداتی
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۴ سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۰۰۰ سی‌سی
حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار ۱۵۶ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر ۱۹۴ نیوتن متر
گیربکس گیربکس ۶ دنده اتوماتیک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷,۸ لیتر ۷,۸ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۰,۵ ثانیه ۱۰,۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

با این وجود، این دو خودرو از نظر فنی تفاوت‌هایی دارند که در اینجا به آنها پرداخته‌ایم:

حذف ترمز دیسکی

در سراتو وارداتی، برای ترمز جلو و عقب از ترمز دیسکی استفاده شده است. استفاده از ترمز دیسکی ایمنی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. اما در سراتو مونتاژی، ترمز کاسه‌ای تعبیه شده است. ساختار و نحوه عملکرد ترمز کاسه‌ای به گونه‌ای است که در سرعت‌های بالا امکان دارد امنیت سرنشینان را به خطر بیندازد.

استفاده از رینگ ۱۶ اینچی

در نسخه وارداتی سراتو از رینگ ۱۷ اینچی استفاده شده است و در نسخه مونتاژی از رینگ ۱۶ اینچی. یکی از مزایای استفاده از رینگ ۱۶ اینچی این است که خودرو در پستی و بلندی‌های جاده کوبندگی کمتری ایجاد می‌کند و در نتیجه سرنشینان آرامش بیشتری خواهند داشت.

تفاوت قیمت سراتو وارداتی و مونتاژ

در حال حاضر سراتو وارداتی (نسخه آپشنال) با قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. در حالی که سراتو وارداتی را باید با قیمتی حدود ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. بنابراین می‌بینیم که تفاوت قیمت قابل توجهی میان این دو مدل وجود دارد.

 

کدام مدل را بخریم؟ وارداتی یا مونتاژی؟

اگر صفر بودن خودرو برایتان اهمیت زیادی دارد و در عین حال دوست دارید آپشن‌های خوبی در خودرویتان داشته باشید، می‌توانید نسخه آپشنال سراتو مونتاژی را خریداری کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید خودروی خارجی سوار شوید و از کیفیت بالای آن بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم که سراتو وارداتی بخرید. حتی مدل کارکرده‌ی تمیز آن هم می‌تواند خودروی بسیار خوبی باشد.

سخن آخر

سراتو وارداتی و مونتاژی هر دو می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند، با این حال اگر قصد خرید دارید، باید در نظر بگیرید که آپشن‌هایی مثل سیستم کنترل پایداری و ترمزهای دیسکی در نسخه مونتاژی موجود نیست. با این وجود، سراتو سایپا یک سدان خانوادگی مناسب است که همچنان پرطرفدار خواهد ماند.

/blog/imported-domestic-kia-cerato/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید