اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی سوزوکی جیمنی ۵ درب؛ این شاسی‌بلند مکعبی چه مشخصاتی دارد؟

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، یک SUV جذاب برای علاقه‌مندان به آفرود در بازار ایران معرفی شد. سوزوکی جیمنی! یکی از خودروهای نمادین در دسته شاسی‌بلندهای آفرودی که با قیمت معقول و مشخصات خوب، در بازارهای دنیا همواره با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است. در این مطلب از کارنامه قرار است این SUV ریزنقش ژاپنی را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی سوزوکی جیمنی ۵ درب

سوزوکی جیمنی ۵ درب، محصولی از ماروتی سوزوکی است که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد. ماروتی سوزوکی، یکی از شرکت‌های تابعه سوزوکی و بزرگترین خودروساز منطقه آسیای جنوبی است.

جیمنی ۵ درب، مدل بزرگ‌تر جیمنی ۳ درب افسانه‌ای است که طول آن ۳۴ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده تا با اضافه شدن درهای عقب، راحتی بیشتری برای سرنشینان ردیف عقب تأمین کند. جیمنی یک SUV کوچک است که شاسی آن مستقل از بدنه‌اش است و به همین دلیل، گزینه مناسبی برای آفرود است. SUV کوچک و ارزان‌قیمت سوزوکی جیمنی، رقبای زیادی پیش روی خود نمی‌بیند؛ اما آیا می‌تواند تنها با قابلیت‌های آفرودی خود، به جنگ کراس‌اوورهای مدرن چینی برود؟ بیایید با بررسی ابعاد مختلف جیمنی به این سؤال پاسخ دهیم.

مشخصات ظاهری سوزوکی جیمنی ۲۰۲۴

مثل همیشه قبل از پرداختن به جزئیات طراحی، نگاهی به مشخصات ظاهری سوزوکی جیمنی ۵ درب خواهیم داشت. برخلاف تصور، جیمنی اصلا خودروی بزرگی نیست و طول آن چند میلی‌متر کمتر از ۴ متر است؛ چراکه این خودرو توسط شرکت هندی ماروتی سوزوکی تولید می‌شود. طولِ کمتر از ۴ مترِ خودروها، یکی از سیاست‌های تولیدکنندگان هندی است تا به این ترتیب مالیات کمتری به خودرو تعلق بگیرد!

ابعاد دقیق جیمنی را در جدول زیر می‌بینید:

مشخصات ظاهری
طول ۳,۹۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۵۹۰ میلی‌متر
وزن ۱,۱۰۰ کیلوگرم

 

جعبه‌ای، مکعبی و جی‌کلاس! این‌ها، اولین توصیفاتی هستند که در مواجهه با سوزوکی جیمنی ۵ درب به ذهن می‌رسند. البته جیمنی سال‌ها قبل‌تر از محصول مرسدس متولد شد و نمی‌توان به آن لقب «کپی» داد. فلسفه طراحی جیمنی، بر کاربری و امنیت بالا استوار است و این موضوع به‌خوبی در تمام ابعاد آن دیده می‌شود. شیشه‌های عمودی و کاپوت صاف، فرم کلی جیمنی را جعبه‌ای‌شکل کرده‌اند. شیشه جلوی تقریبا عمودی، دید عالی را در مسیرهای ناهموار فراهم می‌کند و کاپوت صاف به راننده اجازه می‌دهد گوشه‌های جلویی خودرو را ببیند که برای مانور دقیق خارج از جاده بسیار مهم است.

جالب است بدانید، چراغ‌های دایره‌ای جیمنی هم که به نوعی نماد این خودرو هستند، طوری طراحی شده‌اند که هم عملکرد خوب و هم کارایی بالایی داشته باشند. اگر کمی دقت کنید، می‌بینید که چراغ‌ها کمی در جلوپنجره فرو رفته‌اند تا در برخورد‌های کوچک، آسیب نبینند. هم‌چنین، تمام اجزای خودرو از سپر تا گلگیرها، طوری طراحی شده‌اند که در عین محافظت کافی از بدنه، به‌راحتی قابل تعویض باشند.

در مجموع باید گفت که طراحی سوزوکی جیمنی واقعاً جلب‌توجه می‌کند و این خودرو را در بین شاسی‌بلندهای پُرزرق‌وبرق متمایز می‌کند. در طراحی جیمنی، عملکرد خوب حرف اول را می‌زند و هر عنصر طراحی، به افزایش قابلیت‌های افسانه‌ای جیمنی در خارج از جاده کمک خواهد کرد.

مشخصات فنی جیمنی ۵ درب

مشخصات فنی جیمنی همان چیزی است که در سوزوکی سیاز و بالنو دیده بودیم، بنابراین انتظار اعداد هیجان‌انگیز را نداشته باشید. یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر زیر کاپوت این SUV دوست‌داشتنی قرار دارد. جمینی با دو گیربکس دستی ۵سرعته و اتوماتیک ۴سرعته تولید شده است که به نظر می‌رسد نسخه اتوماتیک آن به بازار ایران عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۰۱ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، جیمنی یکی از کُندترین خودروهایی است که در بازار حضور دارد. برخی از منابع، شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه‌ای را برای جیمنی اعلام می‌کنند. اما باید گفت که این عدد مربوط به نسخه دنده‌ای است و شتاب نسخه اتوماتیک چیزی حدود ۱۸ ثانیه است! نااُمید شدید؟ اگر این‌طور است، پس این شاسی‌بلند مناسب شما نیست، چرا که جیمنی قرار است یک خودروی آفرودی با قیمت اقتصادی باشد نه یک کراس‌اوور سریع یا یک افرود گران‌قیمت! پس بیاید به آنچه جیمنی را تعریف می‌کند، بپردازیم؛ آفرود اقتصادی!

برای طرفداران اعداد، فاصله از زمین ۲۱۰ میلی‌متر و زاویه نزدیک شدن، شکست و خروج به ترتیب ۳۶ درجه، ۲۴ درجه و ۵۰ درجه است. برای مقایسه بد نیست بدانید که در این قسمت، جیمنی حتی بهتر از رقبایی مانند تویوتا لندکروزر عمل می‌کند. جیمنی همچنین به سیستم کنترل حرکت در سراشیبی مجهز است و می‌تواند قفل دیفرانسیل را شبیه‌سازی کند. سوزوکی به همه این‌ها سیستم انتقال نیرو AllGrip Pro را اضافه کرده است تا حالت‌های ۲H، ۴L و ۴H را ارائه دهد.

رانندگی با جیمنی در آفرود عالی است. سیستم تعلیق سه‌اتصاله صلب به‌همراه میله پیچشی و لاستیک‌های آفرودی با فاق زیاد سبب می‌شوند تا با جیمنی سواری نرمی را در بیراهه‌نوردی تجربه کنید. اگرچه قدرت جیمنی برای خودرویی با این وزن و ابعاد کافی به نظر می‌رسد، اما گشتاور بیشتر می‌توانست اطمینان خاطر بیشتر و قدرت مانور بهتری را ارائه دهد.

از نظر مصرف سوخت، جیمنی ادعا می‌کند در هر ۱۰۰ کیلومتر، کمتر از ۷ لیتر می‌سوزاند. بااین‌حال، آزمایش‌های واقعی نشان می‌دهند که این ارقام می‌توانند تا حدود ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم برسد.

درنهایت، به‌عنوان یک خریدار باید از خود بپرسید که آیا جیمنی را می‌خرید تا هر روز خودتان را به محل کارتان برسانید و برگردید؟ یا می‌خواهید از آن برای آفرود استفاده کنید؟ اگر برای هدف اول آن را می‌خواهید، باید بدانید که رانندگی با یک مکعب غیرآیرودینامیک در بزرگراه با قدرت محدود، بسیار طاقت‌فرساست. اما زمانی که از جاده خارج شوید، جیمنی در رده قیمتی خود پادشاه بی‌چون‌وچرا است!

امکانات کابین و طراحی داخلی

در داخل سوزوکی جیمنی همه‌چیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که حداکثر دید به بیرون و حداکثر دسترسی به ابزارهای داخل کابین را داشته باشید. بنابراین خبری از لاکچری‌بازی یا طراحی چشم‌نواز نیست. سرتاسر کابین پلاستیک سخت دیده می‌شود که البته کیفیت خوبی دارد و حس استحکام را منتقل می‌کند. سوزوکی برای نشان دادن روح آفرودی و سخت‌جانی جیمنی، از پیچ‌هایی در نقاط مختلف کابین (مثلا داشبورد) استفاده کرده است که البته به نظر نمی‌رسد واقعی باشند. یکی از نکات جذاب کابین جیمنی، کلاستر آنالوگ آن است که تم نارنجی‌رنگی دارد و حس‌وحال جت‌های دهه ۸۰ را تداعی می‌کند.

جذابیت‌های داخل کابین همین‌جا تمام می‌شود. نمایشگر ۹ اینچی در نگاه اول کابین را مدرن‌تر نشان می‌دهد. اما به‌محض اینکه روشن می‌شود، شما را به ده سال پیش می‌برد؛ تم کهربایی با رابط کاربری بیش‌ازحد ساده و صفحه نمایش TFT که کنتراست خیلی خوبی ارائه نمی‌دهد! صندلی‌های جیمنی هم خیلی راحت به نظر نمی‌رسند و چه از نظر کیفیت رویه و چه از نظر راحتی، در سطح کاملا متوسطی هستند. فضای سر و پا برای افرادی با قد متوسط تا بلند کافی است. یادتان باشد نباید به‌عنوان یک خودروی ۵نفره روی جیمنی حساب کنید. محفظه‌های ذخیره‌سازی هم محدود است و تنها دو جالیوانی برای کل کابین وجود دارد.

​آپشن‌های رفاهی و ایمنی سوزوکی جیمنی

خب به قسمت بررسی آپشن‌ها می‌رسیم و نیاز است که مجددا یادآوری کنیم سوزوکی جیمنی یک SUV اقتصادی آفرود است؛، بنابراین زمانی که بحث آپشن این خودرو مطرح می‌شود، باید سطح انتظاراتتان را در حد «خودروهای اقتصادی» نگه دارید. طبق کاتالوگ منتشرشده توسط راسا موتور، خریداران می‌توانند آپشن‌هایی مانند کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین عقب، سنسور نور و باران و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک را در جیمنی ببینند. برخی از آپشن‌های این خودرو هم ازجمله نمایشگر دیجیتال ۹ اینچی، کروز کنترل، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی، سفارشی هستند. در مجموع سوزوکی جیمنی آپشن‌های زیادی ندارد و از این لحاظ، شانسی در مقابل کراس‌اوورهایی با قیمت بسیار پایین‌تر هم نخواهد داشت.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل سفارشی
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای ندارد
ورود بدون کلید داردندارد
سنسور جلو و عقب ندارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار حرکت بین خطوط ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS)
حالت‌های رانندگی ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی‌لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰درجه ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۲ کیسه هوا

پرده‌ای و جانبی (سفارشی)

ورود بدون کلید ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف ندارد
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای سوزوکی جیمنی

قیمت سوزوکی جیمنی در بازارهای جهانی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار است. در زمان نگارش این مطلب، هنوز قیمت نهایی سوزوکی جیمنی در ایران اعلام نشده است. به‌محض اینکه قیمت رسمی این SUV اعلام شود، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد. با توجه به مشخص نبودن قیمت جیمنی، هنوز زود است که رقیبی برای این خودرو معرفی کنیم.

سخن آخر

در این مطلب با سوزوکی جیمنی ۵ درب و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را درباره این خودرو گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره جیمنی دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/suzuki-jimny-5-door/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید