اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی گک جی‌اس ۳ (GAC GS3)؛ کراس‌اوور فوق جذاب و متفاوت بازار ایران

این روزها چینی‌ها مسیر خودروسازی را با سرعت بیشتری طی می‌کنند و در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در نوآوری، طراحی و عملکرد داشته‌اند. GAC GS3 (بخوانید گَک جی اس ۳ یا جی ای سی جی اس ۳) یکی از مدل‌هایی است که به‌خوبی تفکر روبه‌جلوی چینی‌ها را در خودروسازی نشان می‌دهد. حالا این کراس‌اوور جذاب قرار است به‌زودی وارد خیابان‌های کشور شود. به همین دلیل، ما در کارنامه تصمیم گرفتیم تا GAC GS3 را زیر ذره‌بین بگیریم. با ما همراه باشید.

معرفی GAC GS3

گک یا جی‌ای‌سی همیشه به‌عنوان یک برند خوب اما محافطه‌کار شناخته می‌شد؛ اما در سال گذشته، محصولاتی مانند امپو، امکو و GS3 را عرضه کرد تا همه را غافلگیر کند. همه این خودروها فوق‌العاده اسپرت هستند که در بین‌شان، GS3 کراس‌اووری کامپکت با طراحی خشن و عملکرد اسپرت است. GS3 که عمدتا با پسوند امزوم (emzoom) هم شناخته می‌شود، قرار است توسط راساموتور خاور‌میانه به بازار ایران بیاید. در ادامه، امزوم را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

مشخصات ظاهری GAC Emzoom

GAC GS3 کراس‌اوور بزرگی نیست و ابعادی برابر با ۴۴۱×۱۸۵×۱۶۰ سانتی‌متر برای طول، عرض و ارتفاع دارد. فاصله محوری GS3 هم حدود ۲۶۵ سانتی‌متر است که سبب می‌شود این خودرو در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار بگیرد. از لحاظ ابعاد، این کراس‌اوور تا حد زیادی شبیه به فونیکس FX است و از لحاظ ظاهری هم فلسفه طراحی مشابهی دارند.

قبل از پرداختن به جزئیات، بیایید نگاهی به جدول مشخصات ظاهری بیندازیم:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۴۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۰۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر
وزن ۱,۳۷۰ کیلوگرم

اجازه بدهید در همین ابتدا بگوییم که کراس‌اوور GS3 Emzoom، جسورانه‌ترین و چشمگیرترین طراحی را در بین تمام کراس‌اوورهای حال حاضر بازار ایران دارد. در حقیقت، اولویت GAC فقط تولید یک کراس‌اوور جمع‌وجور و کاربردی نبوده است؛ بلکه می‌خواهد GS3، سرها را به‌سمت خود برگرداند. آیا در تحقق این هدف موفق بوده است؟ بله، به‌شدت!

جلوپنجره عمودی بزرگ و چراغ‌های LED، خطوطی فوق‌العاده تیز و تهاجمی دارند و سبب شده‌اند خودرو همانند حیوان درنده به نظر برسد! المان‌های مثلثی از گوشه‌های چراغ شروع می‌شوند و هرچه به‌سمت وسط جلوپنجره می‌روند، بزرگ‌تر می‌شوند تا درنهایت، به یک طرح مثلثی بزرگ در وسط جلوپنجره می‌رسند. طراحان GAC حتی این خطوط تیز را کافی نمی‌دیدند، بنابراین به تقلید از «Em-Power» بی‌ام‌و، خطوطی نارنجی را به‌سمت راننده جلوپنجره اضافه کردند. در قدم بعد، ورودی‌های هوا و بال‌های جلو را در این قسمت قرار دادند تا ظاهر تهاجمی GS3 Emzoom به اوج خود برسد.

المان‌های مثلثی و خطوط تیز در نمای جانبی خودرو هم دیده می‌شوند؛ اما چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند، رینگ‌های ۱۸ اینچی GS3 است که به‌ندرت در کراس‌اوورهایی با این ابعاد می‌بینید. خطوط نارنجی که پیش‌تر در نمای جلو دیده بودیم هم دور رینگ‌ها، روی ریل سقف و ستون C استفاده شده است. سقف با شیب ملایم و خطوط تیز به ستون C متصل شده است و با اینکه جذاب است، اما باعث کوچک شدن پنجره‌ها شده است.

در نمای عقب هم همه‌چیز به‌شدت اغراق‌شده است؛ دیفیوزر غول‌پیکر، اسپویلر کشیده و دو خروجی اگزوز بزرگ، مهم‌ترین المان‌های طراحی نمای عقب GAC GS3 هستند. برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای مشابه، هر دو خروجی اگزوز واقعی هستند و از آن جذاب‌تر اینکه کیت اگزوز هم برای این خودرو پیش‌بینی شده است. شیب پنچره عقب کم شده است که باعث شده خودرو شبیه فونیکس FX شود. درنهایت، چراغ‌های خطر را داریم که شبیه به چراغ‌های جلو هستند و طراحی مثلثی‌شکل و تیزی دارند.

استایل زاویه‌دار و تهاجمی GS3 ممکن است برای برخی بیش‌ازحد جسورانه باشد، اما برای مخاطبان هدف آن، قطعا «عشق در نگاه اول» خواهد بود! بال‌های جلو، اسپویلر عقب دوتکه و دیفیوزر بزرگ، ظاهری فوق‌العاده جذاب به گک GS3 بخشیده‌اند.

مشخصات فنی GAC GS3 Emzoom

در باطن این چهره خشن، یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری وجود دارد که به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر متصل شده است. مجموع همه این‌ها، ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌تر گشتاور به شما خواهد داد. با وجود اینکه بیشتر از این مقدار قدرت را با همین حجم موتور دیده بودیم، اما این مشخصات برای خودرویی با این وزن، راضی‌کننده است.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر
حجم موتور ۱.۵لیتر
قدرت ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۶.۱ لیتر در صد کیلومتر

 

اجازه دهید اعداد و ارقام روی کاغذ را کنار بگذاریم و وارد دنیای واقعی شویم. GAC GS3 تنها در ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و لقب پرشتاب‌ترین کراس‌اوور بازار را از فونیکس FX گرفته است. بااین‌حال، توربو در حالت‌های Eco و Comfort تأخیر دارد که ممکن است در شتاب‌گیری آنی، عملکرد خودرو را تحت‌تأثیر قرار دهد. خوشبختانه، تغییر به حالت Sport یا Sport+ تا حد زیادی این تأخیر را از بین می‌برد و سواری هیجان‌انگیزتری ارائه می‌دهد.

GS3 تعادل قابل‌تحسینی بین هندلینگ اسپرت و راحتی روزمره برقرار کرده است. سیستم تعلیق کمی سفت است و برای یک خودروی اسپرت باید هم همین‌طور باشد؛ اما خشن نیست. سواری GAC GS3 برای رفت‌وآمد روزانه راحت است و درعین‌حال، امکان رانندگی هیجان‌انگیز در جاده‌های پرپیچ‌وخم را فراهم می‌کند. این تعادل در یک کراس‌اوور کامپکت بسیار مهم است؛ چراکه طیف وسیعی از سناریوهای رانندگی را برآورده می‌کند. به‌طورکلی، سواری گک GS3 همان چیزی است که از اکثر کراس‌اوورهای حال حاضر انتظار دارید؛ اما با چاشنی اسپرت بیشتر!

امکانات کابین و طراحی داخلی

دیدیم که نمای بیرونی گک GS3 اسپرت است و جسارت فراوانی به نمایش می‌گذارد، اما روایت فضای داخلی متفاوت است. زمانی که وارد خودرو می‌شوید، با فضایی روبه‌رو خواهید شد که بر تجمل و راحتی تمرکز دارد. تریم داخلی، ترکیبات دو رنگی از بژ و مشکی، سرمه‌ای و سفید، سرمه‌ای و مشکی و … است که فوق‌العاده جذاب‌اند. کیفیت مواد سازنده هم بسیار خوب است و از پلاستیک نرم و چرم مصنوعی در کابین استفاده شده است.‌

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های داخلی GAC GS3 Emzoom، شیفتر دنده‌ای «کریستالی» است که توجه به جزئیات را در طراحی به نمایش می‌گذارد. چیدمان کابین هم به‌خوبی طراحی شده است و کنترل‌ها کاملا در دسترس هستند. البته، بیشتر کنترل‌ها به صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی منتقل شده‌اند و به همین دلیل در هنگام رانندگی خیلی قابل استفاده نیستند. فرمان D کات GS3 تا حد زیادی یادآور محصولات اسپرت مرسدس بنز است و حس خوبی می‌دهد.

فضای عقب هم با اینکه در حد و اندازه کراس‌اوورهای خانوادگی مانند تیگو ۷ پرو نیست، اما برای دو سرنشین با قد متوسط کاملا راحت به نظر می‌رسد. فضای سر هم همین شرایط را دارد و اگر خیلی قدبلند هستید، بهتر است شانس‌تان را برای نشستن در ردیف جلو امتحان کنید! جنس صندلی‌ها چه در ردیف عقب و چه در جلو کیفیت خوبی دارد و به‌هیچ‌وجه حس چرم ارزان‌قیمت را منتقل نمی‌کند. به‌طورکلی همه‌چیز در کابین GS3 خوب است و ترکیبی از تکنولوژی، طراحی مدرن و فضای متوسط را تجربه خواهید کرد.

​آپشن‌های رفاهی و ایمنی GAC GS3

کراس‌اوور GAC GS3 خودروی مدرنی است و از لحاظ آپشن‌های جدید هم چیزهای زیادی برای ارائه دارد. از مهم‌ترین آپشن‌های GS3 باید به کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، نگه‌دارنده بین خطوط، مانیتور فشار باد لاستیک، سنسور تصادف از جلو، سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد. علاوه‌بر این، GS3 لیست بلندی از آپشن‌های رفاهی را ارائه می‌دهد که شامل مواردی مانند سانروف پانوراما، شارژ بی‌سیم، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، استارت از راه دور، صندلی‌های برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم صوتی با ۶ بلندگو می‌شود. متأسفانه آپشن‌هایی مانند گرم‌کن و سردکن صندلی در این خودرو دیده نمی‌شوند و هنوز مشخص نیست که آیا در نسخه نهایی حضور خواهند داشت یا خیر.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار حرکت بین خطوط دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS+EBD)
حالت‌های رانندگی دارد((eco-comfort-sport-sport+
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو برقی ۴ جهته
گرمکن صندلی ندارد
سرد کن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای GAC GS3

قیمت GAC GS3 از سوی کرمان موتور ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان تعیین شده است. GAC GS3 Emzoom از لحاظ قیمتی رقبای زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به تیگو ۸ پرو، بستیون T77، جتا VS5 و هیوندای کرتا اشاره کرد. با وجود این، تنها یک رقیب صفر کیلومتر واقعی برای GAC GS3 در بازار حال حاضر ایران وجود دارد و آن فونیکس FX است. محصول چری چه از لحاظ سبک طراحی و چه از لحاظ عملکرد و تعداد آپشن‌ها می‌تواند رقیبی سرسخت برای GS3 باشد. باید منتظر ماند و دید کدام‌یک از این دو خودرو، برنده رقابت خواهند بود.

سخن آخر

در این مطلب با گک جی‌اس ۳، خودروی جدید کرمان‌موتور و مشخصات آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/gac-gs3/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید