اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آشنایی با قطعات بدنه خودرو، جنس و کارکردهای آنها

بدنه و شاسی خودرو، حامل تمامی اجزا و قطعات کوچک و بزرگ آن است. در واقع هر آنچه در خودرو می‌بینیم، چه در بخش فنی، چه رفاهی چه ایمنی و … روی بدنه یا شاسی سوار می‌شوند. این حقیقت بدیهی نشان می‌دهد که اتاق خودرو بسیار گسترده و پیچیده است و جزئیات بسیار زیادی دارد. اکنون قصد داریم مهم‌ترین قطعات بدنه خودرو را بررسی کنیم. با ما همراه شوید.

آشنایی با بدنه خودرو

بدنه خودرو، در گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های مشخصی، براساس ابعاد، تعداد درها، صندلی‌ها، فرم سقف و …. قرار گرفته است. این گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها را کلاس‌بندی خودرو می‌نامند. اما کلیات این بدنه در هر کلاسی که باشد، ستون‌بندی و فرم ثابتی دارد. به این ترتیب که در ساختمان خودرو،  سقف معمولا به وسیله ستون‌های دو طرف بدنه نگه داشته می‌شود. حتی سقف‌های متحرک نیز بر ستون‌های دو طرف شیشه جلو تکیه دارند. قسمت‌های شیشه‌ای بدنه نیز که برای افزایش دید طراحی شده‌اند، در تمامی انواع بدنه خودرو ثابت‌اند. اما فرم طراحی این بخش‌ها به دلایل زیباشناختی در خودروهای مختلف متفاوت است.

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت قطعات بدنه خودرو

۱. فولاد

عمده متریالی که در تمامی کمپانی‌ها برای ساخت بدنه انواع خودرو به‌کار می‌رود، فولاد است. دلیل آن هم قیمت پایین و امکان کاهش دادن هزینه تمام‌شده تولید، دسترسی ساده و راحت به‌دلیل فراوانی فولاد در اقصی نقاط جهان و راحت‌تر پیش‌رفتن فرایند تولید است. البته برای بهبود قابلیت فرم‌گیری، آلیاژ‌های فولادی با عناصر مختلف استفاده می‌شود تا تحت فشارهای شدید شکل‌دهی دچار چروکیدگی یا پارگی نشود و فرم‌گیری خوبی داشته باشد. باید اضافه کرد که در فرایند ساخت بدنه از فولاد گالوانیزه با روکش محافظ روی و فولاد ضدزنگ برای بخش‌هایی که بیشتر در معرض فرسایش قرار دارند استفاده می‌شود.

۲. آلومینیوم و الیاف شیشه

به‌ندرت و به‌ویژه در سال‌های اخیر، در برخی کارهای خاص از موادی مثل آلومینیوم، الیاف شیشه (فایبرگلاس) و پلاستیک تقویت‌شده با الیاف کربن نیز در ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود. دلیل این‌کار خواص ویژه این مواد مانند وزن سبک‌تر آن‌هاست.

۳. پلی‌استر، پلی‌آمینه، پلی‌پروپیلن و …

مواد پلی آمینه، پلی‌استر، پلی‌استایرن، پلی‌پروپیلن و پلاستیک‌های اتیلنی نیز در بخش‌هایی که نیاز به سختی بالاتر، مقاومت بیشتر در برابر تغییر فرم و شکنندگی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال از این مواد برای ساخت روکش نمایشگرهای بدنه استفاده می‌شود.

۴. پلاستیک

در بخس‌های مختلف بدنه خودرو از مقادیر زیادی پلاستیک نیز استفاده می‌شود. میزان و کیفیت این پلاستیک در خودروهای اقتصادی و غیراقتصادی متفاوت است. ابزار و قطعات پلاستیکی عموما هزینه کمتری دارند و زمان لازم برای ساخت آن‌ها از زمان ساخت قطعات فولادی کمتر است، بنابراین طراحان می‌توانند با هزینه کمتری آن‌ها را تغییر دهند.

برای ساخت بدنه خودروها ممکن است از تمامی مواد اولیه‌ای که نام بردیم یا تنها برخی از آنها استفاده شود. یک نکته مهم این است که قیمت و کلاس خودروها در نوع متریال بدنه آن‌ها تأثیر بسیاری دارد.

مهم‌ترین قطعات بدنه خودرو

۱. برف‌پاک‌کن خودرو

 برف‌پاک‌کن خودرو قطعه‌ای مکانیکی است که وظیفه تمیز نگه داشتن شیشه جلو و گاه پشت ماشین، مخصوصا در روزهای برفی و بارانی را برعهده دارد. این قطعه در گذشته کاملا مکانیکی بود و از داخل کابین کنترل می‌شد، اما امروزه کاملا برقی است و منبع نیرویی از کاپوت آن را کنترل می‌کند.

برف‌پاک‌‌کن از بخش‌هایی مانند موتور، رابط، تیغه و آب‌پاش تشکیل شده است. البته انواع مدرن‌تر آن در خودروهای پیشرفته به سنسور باران هم مجهز هستند. این برف‌پاک‌کن‌ها علاوه‌بر قطعات یاد شده، به سنسور اپتیکال تشخیص باران هم مجهزند.

۲. آینه بغل خودرو

آینه بغل یکی دیگر از قطعات بدنه خودرو است که همه خودروها به آن مجهز هستند. این قطعه به افزایش میدان دید راننده و افزایش دقت در رانندگی کمک می‌کند. آینه بغل در مدل‌های قدیمی کاملا مکانیکی بود و نهایتا با کمک دست تنظیم می‌شد. اما این روزها این قطعه با کمک برق ماشین کار می‌کند و گزینه‌هایی مانند چراغ LED و سنسور به آن اضافه شده است.

حتما بخوانید: با زشت‌ترین خودروهای دنیا آشنا شوید

۳. سپر خودرو و قطعات جانبی

سپر ماشین هم مانند درب‌ها از قطعات بیرونی خودرو محسوب می‌شود. کارکرد اصلی سپر، خنثی کردن ضربات وارده به اتومبیل است و نقش مهمی در ایمنی آن بازی می‌کند. سپر و قطعات جانبی آن از آلیاژ فلز، فیبر کربن و پلاستیک ساخته می‌شود. هدف از این کار کاهش وزن سپر و افزایش مقاومت آن است. پیشانی یا پوسته، تیر عرضی و ضربه‌گیر از اجزای اصلی این قطعه هستند.

۴. جلوپنجره

جلوپنجره یکی دیگر از قطعات بیرونی خودرو است که بالای سپر قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی جلوپنجره خودرو، انتقال هوا به رادیاتور و کمک به خنک کردن آب آن است. این قطعه علاوه‌بر رادیاتور، به خنک ماندن قطعات موتور خودرو و عبور جریان هوا در آن هم کمک می‌کند. البته نمی‌توان از نمایی که جلوپنجره به خودرو می‌دهد هم به‌سادگی عبور کرد. این قطعه معمولا از فلز یا پلاستیک‌های مقاوم ساخته می‌شود.

۵. سقف، درب‌ها و کاپوت

اولین چیزی که در مواجهه با خودرو جلب توجه می‌کند، قطعات بدنه آن هستند. درب خودرو، سپر و کاپوت علاوه‌بر محافظت از خودرو و سرنشینان آن، نقش مهمی در ظاهر و زیبایی خودرو بازی می‌کنند. سقف، درب‌ها و کاپوت از اجزای مهم بیرونی خودرو و درواقع چیزی شبیه به روکش آن هستند. این اجزا علاوه‌بر امنیت، وظیفه حفظ نمای خودرو را هم برعهده دارند و تلاش خودروسازان همواره بر این است که با ساخت و طراحی آلیاژهای مقاوم مانند استیل و فولاد، مقاومت و ضربه‌گیری آن‌ها را به حداکثر ممکن افزایش دهند.

۶. چراغ‌ها

بدنه خودرو به انواع چراغ مجهز است. معمولا روی هر خودرو چندین چراغ اعم از چراغ‌های جلو، عقب، راهنما، ترمز و… به چشم می خورد. وظیفه چراغ‌های خودرو علااوه‌بر افزایش روشنایی جاده و بهبود دید رانندگان، اعلام خطر، نشان دادن وضعیت راننده جلو است.

حتما بخوانید: ۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود

۷. سینی زیر موتور

سینی زیر موتور درواقع وظیفه حفاظت از موتور خودرو و همه اجزای داخل کاپوت را برعهده دارد. این قطعه دقیقا زیر کاپوت نصب می‌شود و روکش زیرین آن به‌حساب می‌آید.

این قطعه مانعی قدرتمند دربرابر گل‌ولای، آب، سرمای زیاد و سایش است و از ورود آن‌ها به موتور جلوگیری می‌کند. معمولا سینی زیر موتور را از آلیاژی مقاوم می‌سازند تا خورده نشود یا زنگ نزند.

سخن آخر

بدنه خودرو، یکی از اصلی‌ترین متغیرهای موجود در انواع خودروست که تأثیر بسیار زیادی در فروش محصولات کمپانی‌های جهانی می‌گذارد. به همین دلیل خودروسازان همواره در حال ارائه طرح‌های جدید برای تمام تولیدات خود هستند. شما قطعه مهم دیگری در بدنه خودرو می‌شناسید که در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم؟ لطفا دیدگاهتان را برایمان بنویسید و اگر سؤالی درباره قطعات بدنه خودرو دارید ختما بپرسید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

معرفی قطعات خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید