اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

با زشت‌ترین خودروهای دنیا آشنا شوید

در هر صنعت، محصولاتی وجود دارد که مایه آبروریزی آن هستند! فقط به فهرست فیلم‌هایی نگاه کنید که در گیشه شکست می‌خورند، محصولات بهداشتی که فروش نمی‌روند، لباس‌هایی از طراحان معروف که هیچ‌کس حاضر نمی‌شود آنها را بپوشد. صنعت خودروسازی هم از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری از خودروسازان بزرگ هستند که خودروهایی را وارد بازار کرده‌اند که در طراحی آنها هیچ زیبایی خاصی دیده نمی‌شود. البته زشتی و زیبایی نسبی است و به نگاه افراد بستگی دارد؛ با این حال خودروهایی که در اینجا معرفی کرده‌ایم، به‌عنوان زشت ترین خودروهای دنیا شناخته شده‌اند. با ما همراه باشید تا این خودروها را بیشتر بشناسیم.

۱. فیات مولتیپلا (Fiat Multipella)

گل سرسبد زشت ترین خودروهای دنیا. کل گوگل را بگردید و هر مطلبی را درباره زشت ترین خودروهای دنیا بخوانید، محال است فیات مولتیپلا در میان آن خودروها نباشد.

درون آن واقعا جادار است و رانندگی با آن اصلا بد نبود؛ اما ظاهر وحشتناک آن طوری بود که هرکس آن را می‌دید، ترجیح می‌داد پیاده راه برود تا اینکه او را درون این ماشین ببینند.

دو ردیف صندلیِ سه‌سرنشین، درون ماشینی به این کوچکی واقعا زیاده‌روی بود. از آن بدتر، چراغ‌های گرد کوچک در جلوی ماشین انگار به‌اندازه کافی افتضاحش نکرده بود، یک نوار برآمده بزرگ هم که از سرتاسر عرض کاپوت عبور می‌کرد روی آن قرار دادند تا تکمیل شود.

خوشبختانه فیات خیلی زود برای آن یک فیس‌لیفت در نظر گرفت تا آبرویی که سال‌ها با تولید خودروهای بسیار محبوبش به دست آورده بود بیشتر از این نریزد!

۲. نیسان کیوب (Nissan cube)

کارتون عروسکی پت پستچی را دیده‌اید؟ فقط کافی است یک نیسان کیوب قرمزرنگ را در نظر بگیرید و یک گربه سیاه‌سفید در صندلی مسافر بنشانید، باور کنید فرقی با وانت پت پستچی نخواهد داشت!

طراحی این ماشین طوری است که انگار یک جعبه را روی چهار تا چرخ قرار داده‌اند. پشت آن شکلی نامتقارن دارد و حالت فرورفته است. شیشه عقب و شیشه پشتی از یک سمت به هم متصل و از سمت دیگر جدا هستند. درون ماشین هم به همان نسبت فاجعه است! یک قالیچه گرد کوچک روی داشبورد آن قرار دارد و هیچ‌کس تا حالا نفهمیده که دقیقا چرا آن را آنجا قرار داده‌اند. از بالا به درون ماشین نگاه کنید از هر طرف حالت منحنی دارد.

شاید تعجب کنید اگر بگوییم این ماشین به‌مدت ۲۰ سال همچنان تولید می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ تولید آن را متوقف کردند. درست است که می‌شد به آن اعتماد کرد و علاوه بر قدرت کافی، فضای داخلی بزرگی هم داشت؛ اما آخر ماشین نباید کمی زیبایی داشته باشد؟

۳. نیسان اس‌کارگو (Nissan S-cargo)

هدف اولیه نیسان از تولید این ماشین یک ون باری کوچک بود و اتفاقا نام خلاقانه‌ای هم برای آن در نظر گرفت. از آنجا که تلفظ اس کارگو شبیه تلفظ واژه فرانسوی escargot به‌معنای حلزون است، نیسان تصمیم گرفت با کلمات بازی کند. اگر از نمای جانبی به این ماشین نگاه کنید شبیه حلزون هم هست. اتفاقا موتور آن هم با طراحی آن مطابقت دارد. با قدرت ناچیز ۷۵ اسب‌بخار، سرعت این ماشین واقعا هم بیشتر از حلزون نبود!

۴. شورولت اس‌اس‌آر (Chevrolet SSR)

این ماشین فقط ۴ سال در جاده‌ها حضور داشت و تعجبی هم ندارد. مایه آبروریزی شورولت شده بود!

این ماشین دونفره از نوع کانورتیبل است که گلگیرهای آن آن‌قدر بزرگ هستند کاملا از بدنه بیرون زده‌اند. سقف آن طوری است که بعد از بسته‌شدن هیچ تناسبی با ماشین ندارد. هرچند فضای داخلی آن راحت بود و موتور ۸ ولتی آن با قدرت ۳۰۰ اسب بخار خوب کار می‌کرد؛ ولی نمی‌شد با ظاهر زشت آن کنار آمد. طوری آن را طراحی کرده بودند که انگار کسی قسمت جلویی فولکس واگن بیتل را به یک کامیون چسبانده است؛ همان‌قدر بی‌قواره و بدون هیچ حس زیبایی‌شناختی خاصی.

۵. پونتیاک آزتک (Pontiac Aztek)

یکی از بدترین ویژگی‌های این خودرو بخش پلاستیکی بزرگ و وحشتناکی است که کل قسمت پایینی خودرو را پوشانده است و خاکستری‌رنگ است. هرچند در مدل‌های بعدی رنگ آن را تغییر دادند، مشکلی را که حل نکرد هیچ، بدتر هم شد. درپوش باک بنزین بزرگ و مشخصی دارد که از چند فرسخ آن‌طرف‌تر هم دیده می‌شود و توی ذوق می‌زند. شیشه عقب آن دو بخشی است و یک نوار غیرضروری وسط آن قرار داده‌اند که اصلا معلوم نیست هدفشان از طراحی آن چه بوده است!

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

۶. سوزوکی ایکس ۹۰ (Suzuki X-90)

خیلی شبیه اسباب‌بازی است، نه؟

واقعا چطور توانسته‌اند خودرویی را طراحی کنند که ابعاد آن این همه بی‌تناسب باشد، ما هم نمی‌دانیم. آن هم از خودروسازی که جزو بهترین‌های این صنعت است.

به نظر می‌رسد شکل عجیب‌وغریب این ماشین با آن سقف تی‌شکل زشت، حاصل ترکیب نامناسب خودروهای مختلف باشد. درست مانند پازلی که بد چیده شده است.

۷. هیوندای تیبورون (Hyundai Tiburon)

این خودرو ظاهرش آن‌قدرها هم بد نیست؛ حداقل از بعضی جزئیات کوچک می‌توان چشم‌پوشی کرد. شاید تنها مشکل این ماشین تعداد چراغ‌های جلو باشد که آن را کاملا شبیه عنکبوت کرده است.

خوشبختانه آنها به‌سرعت در نسخه‌های بعدی این مشکل را برطرف کردند؛ واقعا هم از این خودروساز بزرگ که خودروهای زیبایی را طراحی می‌کند بعید بود که اجازه دهد این اشتباه در طراحی حیثیتش را زیر سؤال ببرد!

۸. پلیموث پرولر (Plymouth Prowler)

پلیموث پرولر حتی اگر ماشین مسابقه هم بود، باز جزو زشت‌ترین خودروهای مسابقه‌ای بود؛ چه برسد به اینکه در جاده‌ها با آن رانندگی کنید. چرخ‌های جلو با کاپوت وی‌شکل آن باعث می‌شود این خودرو برای مسیرهای شهری مناسب نباشد.

بدتر از همه، سپرهای این ماشین هستند که هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از بدنه بیرون زده‌اند. از سوی دیگر اصلا معلوم نیست چرا این قدر جلوی آن را نوک‌تیز کرده‌اند. همان طور که گفتیم، اگر خودروی اسپرت به شمار می‌رفت، تا این حد ناامیدکننده نبود، حداقلش این بود که می‌گفتیم یکی از آن ماشین‌های عجیب‌وغریب است که برای رانندگی در شهر ساخته نشده است و برای سرگرمی در مسابقات کاربرد دارد.

۹. کرایسلر پی‌تی کروزر (Chrysler PT Cruiser)

آنچه از ظاهر این خودرو عجیب‌تر است، محبوبیت بیش‌ازحد آن در سال ۲۰۰۰ است که برای اولین‌بار به بازار عرضه شد. در آن زمان ظاهرا کسی آن را زشت نمی‌دانست!

بدنه این کرایسلر به‌طرز عجیبی بزرگ و جعبه‌مانند است که با قسمت جلویی دراز و وی‌شکل آن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. انگار یکی قسمت جلوی این ماشین را گرفته و از هر طرف کشیده است. سپرهای پلاستیکی این ماشین هم که رنگشان متفاوت از بدنه آن است، هیچ زیبایی خاصی به آن نداده‌اند.

۱۰. اسمارت فورتو (Smart Fortwo)

اسمارت خودروهای زیبایی می‌سازد، مصداق بارز آن هم رودستر (Roadster) با آن زیبایی منحصربه‌فردش است؛ اما این خودروی دونفره کوچک و جعبه‌ای… واقعا چنگی به دل نمی‌زند.

ایده پشت فورتو این بود که یک خودروی کوچک ایمن باشد؛ اما طراحی آن افتضاح از آب درآمد. مخصوصا چرخ‌های جلو و عقب آن که کاملا به‌شکلی ناهماهنگ بیرون زده‌اند و توی ذوق می‌زنند.

۱۱. سانگ یانگ رودیوس (Ssangyong Rodius)

سانگ یانگ عادت دارد خودروهایی بسازد که قیافه خشنی دارند؛ اما با رودیوس دیگر سنگ‌تمام گذاشت. سانگ یانگ در طراحی این خودرو هر عنصر زشت و بدترکیبی که به دستش رسید به کار برد؛ اما ظاهرا بدترین قسمت آن پشت و شیشه پشتی آن است. پشت این خودرو به‌طرز نامناسبی بلند است و شیشه‌اش حالت گوه‌ای‌شکل دارد که اصلا زیبا نیست.

۱۲. سوبارو برَت (Subaru Brat)

در اصل هدف از ساخت این خودرو این بود که یک کامیون کوچک باشد؛ اما تصمیماتی که درباره شکل، طراحی و ابعاد آن گرفتند، آن را به یک ماشین واقعا زشت تبدیل کرد. حیفِ وقتی که بابت تولید این ماشین تلف شد.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

۱۳. لاگوندا استون مارتین (Aston Martin Lagonda)

این ماشین که در دهه ۱۹۸۰ عرضه شد، چندان هم زشت نیست و حتی می‌توان گفت کلکسیونرها به‌دنبال آن هستند. مشکل اینجاست که از استون مارتین با آن همه خودروهای زیبا و خفن، بعید بود چنین خودروی بی‌قواره‌ای را وارد بازار کند. کاپوت آن که به‌شکلی کاملا بی‌روح و با شیبی تند جلو آمده است و طراحی ساده آن بدون گلگیرهای زیبا و… همگی باعث شده‌اند این بدترین ماشین تولیدی این خودروساز بزرگ باشد.

۱۴. رولز رویس کامارگیو (Rolls-Royce Camargue)

رسیدیم به چهاردهمین مورد از بین زشت ترین خودروهای دنیا! حقیقت این است که این خودرو هم نسبت به خودروهای این فهرست چندان زشت نیست؛ اما هیچ‌وقت ظرافت سیلور شادو یا بنتلی T2 را نداشت. انگار رولز رویس با تأثیر از ترند مینیمالیستی و زاویه‌دار آن دوران تصمیم گرفته بود بدترین عناصر طراحی را در این ماشین پیاده کند تا هیولایی بسازد که وقتی به آن نگاه می‌کنی، انگار چند عدد یخچال را به هم جوش داده‌اند! از همه بدتر اینکه هزینه زیادی بابت ساخت این ماشین صرف شد.

۱۵. باند باگ (Bond Bug)

این یکی دیگر شاهکار است. واقعا با دیدن این ماشین یاد اسباب‌بازی نمی‌افتید؟ البته ایده اولیه ساخت باند باگ این بود که ماشینی جالب و فانتزی به بازار عرضه کنند؛ اما در عوض چیزی تحویل دادند که افتضاح به بار آورد. طراحی آن بسیار نچسب و بی‌مزه بود و هیچ جذابیتی نداشت. بنابراین این خودرو هم نام خود را در بین خودروهای زشت دنیا ثبت کرد.

در آخر

همیشه برندهایی هستند که تصمیماتی اشتباه می‌گیرند و در دوره‌ای، به آبرو و شهرت خودشان لطمه می‌زنند. بزرگترین برندها آنهایی هستند که از این اشتباهات درس می‌گیرند و رشد می‌کنند. صنعت خودرو هم مثل همه؛ این طور نیست که همیشه بهترین تصمیم را بگیرد، حداقل درباره طراحی و سبک که این‌طور است.

حالا چرا مردم این چیزها را می‌خرند؟ این چیزی است که شاید هرگز نتوانیم بفهمیم!

نظرتان چیست؟ آیا هرگز تصور می‌کردید چنین خودروهای وحشتناکی در دنیا وجود داشته باشند و بیشتر آنها را خودروسازانی طراحی کرده باشند که داشتن حتی یکی از خودروهای آنها آرزوی خیلی‌هاست؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (5)
نظر بدهید
  • جواد

    به نظر من که تک تک این ماشین ها باز هم نسبت به سال ساختشون از تیبا و تیبا۲ و سمند جذاب تر و قشنگ ترن البته به جز سه چرخ آخری

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    بخش زیادی از محصولات رنو در این لیست و در رده های بالا جای می گیرند. جایشان خالیست. مخصوصا ال۹۰

  • سعید

    رنو ول ساتیس هم می تونست تو لیست باشه

  • پارسا

    عشق فقط یک کلام رخ پراید وسلام