اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

وظایف گلگیر و شلگیر خودرو و تفاوت‌های آن‌ها با هم

بدنه خودروها در هر کلاس و شکلی که باشند برخی اجزا و بخش‌های ثابت دارند. مانند ستون‌ها، سپر، کاپوت و درها. این اجزا ممکن است در طراحی‌های مختلف بزرگ، کوچک، بلند یا کوتاه شوند اما در هر حال هستند. این اجزای ثابت در بدنه، عموما وظایف مهمی دارند و بودنشان دلایل مشخصی دارد که قابل حذف نیستند. یکی از اجزای ثابت بدنه خودروها گلگیر است. اصولا نمی‌توان خودرویی را حتی در ابعاد بزرگ و باری بدون گلگیر تصور کرد. اما نقش گلگیر ماشین چیست؟ آیا آن را باید بخشی از بدنه دانست یا جزئی جدا و مستقل؟ امروز قصد داریم در این خصوص بیشتر صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

گلگیر خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

گلگیر بخشی از بدنه خودرو است که دور چرخ‌ها قرار دارد. گلگیر را در انواع کامیون و حتی موتور سیکلت نیز می‌بینیم. ضرورت وجود گلگیر، ممانعت از پاشیدن آب، گل، شن، گرد و خاک و اجسام روی جاده به هوا است. گلگیر را درست بالای چرخ‌های هر دو ردیف عقب و جلو شاهد هستیم.

این  بخش که معمولا از جنس فلز است، کمی برآمده‌تر از سطح بدنه دیده می‌شود و معمولا با بدنه خودرو به‌صورت یکپارچه و ادغام‌شده طراحی می‌شود. البته گاهی گلگیر را روی بدنه سوار می‌کنند. در این صورت می‌توان آن را تعویض کرد. گلگیر اطراف چرخ‌ها را کامل پوشانده و در کنار درهای عقب و جلو قرار دارد. درواقع به بخشی از بدنه که بین درهای عقب و جلو سپرها قرار دارد گلگیر گفته می‌شود. همین محل قرارگیری باعث می‌شود که گلگیر به‌شدت در معرض ضربات جانبی باشد. به همین دلیل هنگام خرید خودروی کارکرده رنگ‌شدگی یا سلامت گلگیرها بسیار مورد توجه است.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و چند روش‌ کاربردی آن

گلگیرها معمولا در ظاهر خودرو نیز مؤثر هستند. معمولا برای هرچه عضلانی‌تر شدن بدنه خودرو، آن‌ها را حجیم‌تر و برامده‌تر طراحی می‌کنند. البته سبک طراحی گلگیر تا حدودی به کلاس خودرو نیز بستگی دارد. برای مثال فرم گلگیر سوپرکارها با سدان‌ها یا هاچ‌بک‌ها متفاوت است. وظیفه دیگری که می‌توان برای گلگیر ماشین درنظر گرفت، پیشگیری از ورود گرد و خاک، گل و لای، آب و هرگونه جسم خارجی به درون موتور و اجزای فنی زیر کاپوت است. به این ترتیب گلگیر بخش فنی خودرو را از نفوذ این ذرات و اجسام نیز محافظت می‌کند. البته گلگیر همزمان از لاستیک‌ها و سیستم چرخ‌ها نیز محافظت می‌کند. در کنار تمام نقش‌های حفاظتی گلگیر، این بخش از بدنه را می‌توان مؤثر در خصوصیات آیرودینامیکی آن نیز دانست. به‌این ترتیب گلگیر به حرکت خودرو در برابر باد نیز کمک می‌کند.

گلگیر ماشین کجا نصب می‌شود؟

گفتیم که گلگیر را معمولا در ظاهر با بدنه خودرو یکپارچه و ادغام‌شده ‌می‌بینیم. اما باید گفت که گلگیر درواقع با بدنه به‌صورت یک‌تکه طراحی نشده و ساخته نمی‌شود. درواقع گلگیر ماشین نیز مانند درها، کاپوت و سپر به‌صورت جداگانه طراحی و ساخته می‌شود و سپس روی شاسی با اتصالات مخصوص پرچ شده و نصب می‌گردد. البته فرایند ساخت و طراحی گلگیر پیشتر به‌صورت یکپارچه با بدنه صورت می‌گرفت. اما برخی مقاوم‌سازی‌ها در بخش گلگیر، طراحی متفاوت و حجیم‌تر شدن آن و گاها تفاوت ورق به‌کار رفته در ساخت این بخش باعث شده است تا گلگیر ماشین امروزه معمولا به صورت مجزا طراحی و ساخته شود.

جنس گلگیر ماشین چیست؟

جنس گلگیر باتوجه به وظیفه حفاظتی آن معمولا از فلزی مستحکم است. استحکام ذکر شده البته با اضافه شدن یک لایه ورق اضافه در پشت آن تقویت می‌شود. ظاهر گلگیر مانند باقی قسمت‌های بدنه صاف و صیقلی بوده و همرنگ بدنه است. گلگیر را در گذشته تنها از ورق فولاد خمیده می‌ساختند اما امروزه به‌منظور کاهش وزن خودرو گلگیرهای مقاوم اما سبک‌تری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع گلگیر خودرو با توجه به متریال عبارتند از:

  • گلگیر آلومینیومی مزیت وزن کمتر، ضد زنگ‌بودن و استحکام کافی را دارد.
  • گلگیر فایبر گلاس در عین وزن کم، سفت و بسیار مقاوم است.
  • گلگیر پلاستیک سنگین وزن کمی ندارد اما در برابر خوردگی و آسیب‌های شیمیایی مقاوم است.

البته استفاده از گلگیرهای فولادی نیز همچنان در خودروسازی رواج دارد. چرا که فولاد را می‌توان سفت‌ترین و مقاوم‌ترین متریال قابل‌استفاده در برابر سایش دانست. گلگیرها از نظر موقعیت مکانی دو گروه گلگیر جلو و عقب دارند که شاید در یک خودرو تفاوت سایز داشته باشند؛ اما از یک جنس هستند.

شلگیر چیست و چه وظایفی دارد؟

شلگیر را تاحدودی می‌توان بخشی از گلگیر یا حتی سیستم چرخ خودرو دانست. این بخش که زیر گلگیر و بالای لاستیک می‌نشیند، درواقع نوعی آپشن برای خودرو محسوب می‌شود. شلگیر در مهار گل و لای و آب جاده به گلگیر کمک کرده و مانع از پاشیدن آن‌ها به بخش‌های داخلی بدنه می‌شود. درواقع در جاده‌های خیس، در روزهای بارانی، قطعا بخشی از آب روی جاده و گل و لای توسط چرخ‌ها به بخش داخلی بدنه پاشیده می‌شوند. وظیفه شلگیر ممانعت از این اتفاق است. شلگیر همچنین در جاده‌های خشک و قدیمی یا خاکی مانع از برخورد قطعات ریز سنگ‌ریزه و موارد مشابه به بدنه می‌شود. این امر از سوراخ شدن و هرگونه آسیب دیگر به بدنه به دلیل حرکت در جاده‌های خاکی و قدیمی پیشگیری می‌نماید.

محل نصب شلگیر کجاست؟

شلگیر معمولا روی خودروهای عادی نصب نمی‌شود و به‌عنوان یک آپشن ارائه می‌گردد. گاهی راننده‌ها خود اقدام به نصب شلگیر می‌کنند. این قطعه که پشت لاستیک و زیر گلگیر قرار دارد توسط پیچ و مهره و خارهای روی آن به بدنه وصل می‌شود. شلگیرهای چرخ‌های جلو معمولا کوچکتر از شلگیرهای ردیف عقب هستند. همچنین شلگیر را شیاردار طراحی می‌کنند تا مانع از تردد هوای زیر کاپوت نشود. این هوا که به خنک شدن موتور کمک شایانی می‌کند، از زیر گلگیرها و بین شیارهای باریک شلگیرها خارج می‌شود.

حتما بخوانید: از عجیب‌ترین آپشن‌های خودروهای جهان چه می‌دانید؟

جنس شلگیر از چیست؟

شلگیر که به‌صورت یک قطعا کاملا مجزا از بدنه زیر گلگیر نصب می‌شود، برخلاف آن از جنس پلاستیک است. اما برای ایجاد مقاومت لازم در این قطعه، آن را از پلاستیک فشرده می‌سازند. در واقع شلگیرها از پلی پروپیلن با مقداری نرم‌کننده مانند پلی اتیلن سبک خطی ساخته می‌شوند تا ضمن مقاومت کافی، از انعطاف لازم نیز برخوردار باشند. شلگیر را برای هر خودرو در ابعاد و فرم متناسب با بدنه، گلگیر و چرخ آن می‌سازند. بنابراین شلگیر یک خودرو قابل نصب بر روی خودرویی دیگر نیست. شلگیر با توجه به محل نصب، باید مقاومت لازم در برابر حرارت را نیز داشته باشد و البته در کنار نقطه ذوب بالا، استحکام کافی در مقابل سرما و یخبندان را نیز از خود نشان دهد. بنابراین شلگیر باید ضربه‌پذیر، دارای نقطه ذوب بالا و مقاوم دربرابر سرما باشد تا اگر روغن داغ، ضد یخ یا اسید باتری روی آن ریخت، دچار آسیب نشود.

سخن آخر

در این مطلب با گلگیر و شلگیر و نقش هرکدام در خودرو آشنا شدیم. حال دوست داریم از شما بشنویم. برای خودرویتان شلگیر تهیه کرده‌اید؟‌ فکر می‌کنید شلگیر برای خودرو ضروری است یا نه؟ لطفا دیدگاهتان را برایمان بنویسید تا با هم در این‌باره بحث کنیم.

معرفی قطعات خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید