اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

کدام خودرو دست دوم بهتر است؟ امروزه با ‌توجه به افزایش قیمت خودروهای صفر، خرید خودرو دست دوم و کارکرده برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه‌تر است. البته که چنین کاری ملزومات خود را داشته و خریداران باید به نکاتی از جمله بدنه و رنگ خودرو، مدارک، سال تولید، مسافت پیموده شده با خودرو و… دقت کنند تا با خرید خودرو دست دوم متحمل ضرر و زیان نشوند. در همین راستا راهنمای خرید خودرو دست دوم ونکاتی که هنگام خرید خودرو باید توجه کرد را در اینجا آورده‌ایم تا با خواندن آن بتوانید تجربه خرید موفقی داشته باشید.

همین‌طور توصیه می‌کنیم ویدیوی زیر را نیز ببینید.

بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم

معمولا بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم و کارکرده بعد از تعطیلات عید نوروز است. چراکه اکثر فروشندگان قبل از تعطیلات تمامی سرویس‌های خودرو خود را اعم از تعویض روغن موتور، گیربکس، لنت‌ها، شمع و وایر، لاستیک‌ها انجام داده‌اند. بنابراین چنین خودرویی حداقل برای چندین ماه نیازی به سرویس دوره‌ای ندارد. یکی دیگر از دلایلی که می‌گوییم خرید خودرو را به بعد از تعطیلات عید موکول کنید، کاهش قیمت خودروهاست و علتش این است که خرید و فروش در این مقطع زمانی نسبت به سایر مواقع کمتر است.

توجه داشته باشید زمانی که خودروهای صفر وارد بازار می‌شوند می‌تواند زمان خوب دیگری برای خرید خودرو کارکرده باشد. در این زمان مردمی که قصد خرید خودرو صفر دارند، تصمیم به فروش خودروی قبلی خود می‌گیرند. با این حساب شما می‌توانید با یک قیمت مناسب خودرو کارکرده خریداری کنید.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

نکات مهم در خرید خودرو دست دوم

موارد متعددی برای راهنمای خرید خودرو دست دوم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اگر خودتان در مورد خودرو چیزی نمی‌دانید بهتر است با یک فرد حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید یا یک کارشناس را همراه خود برای بازدید خودرو ببرید. در ادامه این نوشته درباره تعدادی از مهمترینِ موارد را می‌خوانید. همین طور می‌توانید نگاهی به اینفوگرافی زیر بیاندازید تا با آنها آشنا شوید. چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم این است که موارد گفته شده را رعایت نکنید.

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید
  • شاسی‌ها خودرو را بررسی کنید

اول از همه شاسی‌های خودرو را بررسی کنید. شاسی خراب یکی از بزرگترین ضعف‌های خودرو بوده که ضرر زیادی در آینده برای راننده به همراه خواهد داشت. اگر شاسی ضربه شدید خورده باشد، جلوبندی خودرو در بازه‌های زمانی کوتاه دچار مشکل شده و خودرو تا حدی از وضعیت تنظیم فرمان خارج شده که همین امر موجب ساییدگی لاستیک‌‌ها می‌شود. در این صورت خریدار باید هر چند ماه یک بار برای جلوبندی و خرید لاستیک هزینه کند. با توجه به بالا رفتن قیمت قطعات خودرو، خریدن خودرویی که از قسمت شاسی آسیب دیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  • سقف‌و ستون‌ها را چک کنید

قسمت سقف و ستون‌‌های خودرو را چک کنید که خودرو تصادف و ضربه شدید نداشته باشد. معمولا اگر سقف خودرو آفتاب‌سوختگی (از بین رفتن رنگ خودرو بخاطر تابش مستقیم نور خورشید) داشته باشد یعنی فابریک کارخانه بوده و تعویض نشده است. با این حال شما باز هم لاستیک‌های دور سقف را جدا کرده و قسمت‌های جوش خورده آن را بررسی کنید. زیرا برخی از فروشندگان هنگام تصادف سقف آفتاب سوخته را جایگزین سقف خراب می‌کنند تا هنگام فروش، مشتری متوجه تصادفی بودن خودرو نشود.

  • به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر دقت کنید

قسمت‌های زیر و گلگیر خودرو را از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید. اگر خودرویی از قسمت زیر پوسیدگی داشته باشد، هنگام بارش باران آب به داخلش نفوذ کرده که باعث ایجاد مشکلات مختلف و اذیت شدن سرنشینانش می‌شود.

  • سلامت موتور و سیستم برق‌رسانی را جدی بگیرید

مورد دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد، قسمت موتور و برق خودرو است. در هنگام بازدید از فروشنده زمان تعویض تسمه تایم را بپرسید‌. اگر تسمه تایم بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده باشد حتما باید تعویض گردد. چرا که اگر تسمه تایم پاره شود موجب خرابی موتور خودرو می‌گردد و به دنبال آن شما برای تعمیر موتور هزینه زیادی باید پرداخت کنید.

  • دود‌ خروجی اگزوز را چک کنید

به خودرو گاز بدهید. اگر هنگام گاز دادن دود آبی از خودرو خارج شد ناشی از خرابی موتور است. اگر دود سفید یا بخار خارج شود، ناشی از خرابی واشر سرسیلندر است. اگر دود سیاه خارج شد، ناشی از مصرف سوخت زیاد است.

به این نکته در راهنمای خرید خودرو دست دوم داشته باشید که برخی از فروشندگان از روغن‌های سفت استفاده می‌کنند که از دود کردن خودرو جلوگیری ‌کنند که در این صورت شما متوجه خرابی موتور نمی‌شوید. روغن‌های سفت را به اصطلاح اس‌تی‌پی می‌نامند که به راحتی در بازار یافت می‌شود. توصیه می‌کنیم از این نوع روغن استفاده نکنید چون به موتور خودرو آسیب جدی می‌رساند.

خواندن مقاله انواع رنگ دود اگزوز به شما کمک زیادی می‌کند تا از روی رنگ دود، خودروی موردنظرتان را عیب‌یابی کنید.

  • سیم‌کشی خودرو نباید خشک شده باشد

سیم‌کشی خودرو را چک کنید که بر اثر حرارت خشک نشده باشد. چرا که اگر خشک باشد امکان پارگی سیم‌ها وجود دارد. حتی در برخی موارد باعث سوختن سیم‌کشی می‌شود که همین عامل باعث از کار افتادن خودرو می‌شود. برای تست کامل خودرو، چندین کیلومتر با خودرو حرکت کنید و به صداهای مختلف آن گوش کنید. اگر متوجه صدایی از هر جای خودرو شدید به یک تعمیرکار یا کارشناس نشان داده تا عیب آن را به شما بگوید.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

  • اعتبار و تخفیف بیمه‌نامه اهمیت دارد

بیمه‌نامه خودرو را چک کنید. هرچقدر درصد بیمه ثبت شده در بیمه‌نامه بیشتر باشد هزینه بیمه کردن خودرو کمتر می‌شود که به نفع خریدار است. بد نیست بدانید بالاترین درصد تخفیف بیمه ۷۰ درصد است که طی ۷ سال به این عدد می‌رسد. بعد از این مدت نیز درصد بیشتری به تخفیف اضافه نمی‌شود. تا چندین سال قبل اگر کسی از بیمه‌نامه یک برگ کوپن پاره کرده و استفاده می‌کرد، کل درصد بیمه صفر می‌شد و باید از اول بیمه را شروع می‌کرد. اما امروزه اگر از بیمه‌نامه کوپن استفاده شود تخفیف بیمه صفر نمی‌شود، بلکه با توجه به مبلغ استفاده شده، درصدی از بیمه کم می‌شود. این نکته نیز قابل‌ذکر است که فروشنده هنگام فروش می‌تواند بیمه‌نامه را به خودرو جدید خود انتقال دهد و هیچ منع قانونی در این مسئله وجود ندارد.

  • مراقب دلالان خودرو باشید

اگر برای پیدا کردن خودروی موردنظر خود به پارکینگ‌های خرید و فروش مراجعه کردید و و در هنگام مذاکره بر سر خودرویی که پسندید، متوجه شدید شخصی به جمع شما اضافه شده و قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی شما پیشنهاد می‌دهد، از آن معامله صرف‌نظر کنید. چرا که احتمالا آن شخص از آشنایان فروشنده بوده و قصد بازار گرمی دارد تا شما را تحریک کند که به قیمت بالاتری خودرو را خریداری کنید. این افراد معمولاً دلالان خودرو هستند که به صورت گروه‌های چند نفری خریدار را احاطه کرده و سعی در جلب‌نظر وی دارند.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

  • مسافت پیموده شده را درنظر بگیرید

نکته دیگری که در خرید خودرو دست دوم و کارکرده باید بررسی کنید مسافت پیموده شده با خودرو است. توجه داشته باشید هرچقدر میزان مسافت پیموده شده با خودرو بیشتر باشد خودرو فرسوده‌تر خواهد بود. البته تعداد کمی از افراد هستند که با اینکه خودروی‌شان مسافت زیادی را طی کرده، به دلیل انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای، به نسبت سالم‌‌تر از نمونه‌های مشابه کم‌کارکردتر است. این نوع خودروها یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید خودرو دست دوم هستند. برای همین می‌توان گفت مسافت پیموده شده ملاک بر سالم بودن خودرو نیست، اما حداقل به شما کمک می‌کند که بفهمید چه مقدار از خودرو استفاده شده است و آیا آن خودرو ارزش خرید دارد یا خیر.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که امروزه برخی از افراد مسافت پیموده شده خودرو را دستکاری می‌کنند. راهی که کمک می‌کند متوجه این موضوع شوید، مراجعه به یک تعمیرگاه یا نمایندگی معتبر است. آنها با استفاده از دستگاه‌های دیاگ، مسافت واقعی پیموده شده که در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شود را چک می‌کنند. البته ممکن است این راه هم جواب ندهد، یعنی دستکاری خودرو طوری صورت گرفته باشد که به این آسانی‌ها هم متوجه آن نشوید. 

مراحل خرید خودرو دست دوم 

در این قست مطلب راهنمای خرید خودرو دست دوم ، چک لیست خرید خودرو دست دوم را ارائه دادیم تا در هنگام خرید راحت‌تر بتوانید کارهایتان را پیش‌ ببرید.

– اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید باید حتما مدارک خودرو را مورد بررسی قرار دهید. قبل از هر چیزی خودرویی خریداری کنید که مدارک موجود به نام صاحب خودرو باشد.

– حتی‌الامکان از دلال‌ها خودرو نخرید، زیرا اکثر عیوب خودرو را پنهان می‌کنند و برای خریدار بازگو نمی‌کنند. دلال‌ها معمولا به ظاهر خودرو رسیدگی می‌کنند و به اصطلاح خودرو را شیک می‌کنند تا به راحتی خودرو را بفروشند. یکی از مواردی که نشان می‌دهد فروشنده یک دلال است، این بوده که مدارک خودرو به نام خودش نیست که این مشکل شما را به دردسر خواهد انداخت. به همین دلیل بهتر است در همان ابتدا مدارک را چک کنید. مدارکی که باید هنگام خرید خودرو دست دوم بررسی کنید شامل کارت خودرو، برگ سبز (سند مالکیت خودرو)، بیمه‌نامه، معاینه فنی و سند رسمی خودرو می‌شود. نوشته ما در در زمینه دلالی خودرو را بخوانید تا با موارد بیشتر آن آشنا شده و در دام آنها نیفتید.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

– اگر خودرویی را پسندیدید و قصد خرید نهایی داشتید، باید اول قولنامه قانونی با فروشنده بنویسید (نوشتن قولنامه). برای این‌کار به دفتر معاملاتی بروید و قرارداد خود را ثبت کنید. هنگام ثبت قولنامه تمام مواردی که در خودرو وجود دارد را قید کنید. برای مثال اگر فروشنده به شما بگوید که یک در رنگ دارد، باید آن را قید کند، چرا که اگر بعد از مدتی متوجه شدید خودرو کامل رنگ است بتوانید مدعی شوید که فروشنده شما را فریب داده است. در این صورت می‌توانید از او شکایت کرده و خسارت بگیرید. در قولنامه قید کنید که هزینه خلافی و عوارض شهرداری و ثبت سند رسمی به عهده فروشنده است. البته هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

– مرحله بعدی شما باید به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کرده و مراحل ثبت پلاک را بگذرانید. در مرکز تعویض پلاک خودرو خلافی خودرو باید توسط فروشنده پرداخت گردد و سایر هزینه‌ها بر عهده خریدار است. 

– پس از تعویض پلاک به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرده و سند قطعی خودرو را به نام خود انتقال دهید. هزینه انتقال سند قطعی نیز بر عهده فروشنده است. هزینه عوارض شهرداری را نیز فروشنده در دفترخانه باید پرداخت کند. 

حتما بخوانید: مراحل نقل و انتقال سند خودرو و ۱۰ توصیه مهم درباره آن

جمع‌بندی

در این راهنمای خرید خودرو دست دوم سعی شده تا بهترین راهنمایی‌های ممکن برای خرید خودرو دست دوم گفته شود. بنابراین اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید، نکات مهمی که در این مطلب گفته شده را مدنظر قرار داده و با اطلاعات کامل‌تری برای خرید اقدام کنید. البته شایان ذکر است که در تمام این فرآیندها شما می‌توانید از اطلاعات و راهنمایی‌های افراد متخصص و کارشناسان خودرو در این زمینه استفاده کنید تا ریسک موارد گفته شده را به حداقل برسانید.

ما در کارنامه بهترین کارشناسان خودرو را گرد هم آورده‌ایم تا به شما کمک‌های لازم را در زمینه کارشناسی خودرو ارائه کنند. پس اگر به دنبال یک خرید بدون دغدغه هستید، علاوه بر مطالعه دقیق این مقاله، می‌توانید از تخصص کارشناسان ما برای داشتن بهترین خرید ممکن بهره بگیرید.

به غیر از موارد بالا، اگر شما هم نکاتی را می‌دانید که به تجربه خرید بهتر خودرو دست دوم کمک می‌کند، آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

/blog/buying-second-hand-car-guide/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (19)
نظر بدهید
  • حمیدرضا

    عالی بود ممنون

  • کوروش. س

    سلام
    مطالب راهنمای خرید خودرو عالی بود برای بنده به نوبه خود تشکر از نویسنده مطلب وهمچنین کارنامه???
    حتماً از کارشناس تان بهره خواهم برد

  • حمیدرضا

    سلام تشکر فراوان

  • مرتضی پارسیان

    ممنون از شما بسیار کارآمد

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • اکبری

    عالی بود! خیلی راهکارهای خوب دادید!

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • پژمان

    دروود بر شما،مطالب خیلی،عالی بو،سپاس

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • پسر شجاع

    سلام. بر اساس عرف بازار شیراز و قوانین جدید کشور، هیچ نوع هزینه ای جهت نقل و انتقال در دفتر اسناد رسمی بر عهده فروشنده نیست و در صورت تمایل و اسرار خریدار ،به انتقال سند محضری، هزینه های مربوطه تماما به عهده شخص خریدار میباشد.

  • Sama

    با سلام
    من شنیده بودم که دیگه نیازی به رفتن دفترخونه نیست و توی تعویض پلاک به نام هم‌میزنن؟ صحت داره؟ یا دفترخونه رو باید حتما بریم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید دیگر نیازی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • طاهر

      مطالب عالی

  • احسان

    مطالب همگی درست و به جا بود به غیر از قسمت سند قطعی . اول اینکه سند قطعی کاملن اختیاری هست نه اجباری . دوم اینکه در صورت درخواست خریدار به سند زدن قطعی پرداخت هزینه به صورت توافقی هست نه وظیفه ی فروشنده

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به گذشت زمان و تغییرات قوانین مقاله ها هم آپدیت میشن و این مطلب در مورد اون تامی بوده که قوانین تغییرات پیدا نکرده بودند .لی الان آپدیت شدن.
      بازم ممنونم از شما.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • منوچهر

    سلام وقتتون بخیر
    در همین پست کاملا برای شما توضیح داده شده است همه موارد لطفا مطالعه کنید و اگر سوالی بود بنده در خدمتم.
    امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • منوچهر

    سلام وقتتون بخیر
    کاملا در این پست به این مورد اشاره کردیم.
    لطفا مطالعه کنید و اگر سوالی بود در خدمتتون هستم.
    امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    عالی

    • منوچهر

      مننون از دیدگاه خوبتون.