تعویض روغن موتور و دانستنی‌هایی درباره آن

6 23,000

وظیفه اصلی روغن‌موتور روانکاری قطعات متحرک موتور و جلوگیری یا به حداقل رساندن سایش و اصطکاک آن‌ها است. روغن‌موتور همچنین وظیفه خنک‌کاری قطعات و جذب رسوبات و ذرات معلق را بر‌عهده دارد. در این مطلب به نکات کاربردی در خصوص روغن‌موتور و زمان تعویض آن خواهیم پرداخت.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ارتباط مصرف سوخت با روغن‌موتور

زمانی که موتور خودرو در حال کار است دمای آن بسیار بالا می‌رود. همین مسئله روی عملکرد قطعات موتور تأثیر می‌گذارد و اگر موتور به‌درستی محافظت نشود قطعات آن در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. وظیفه محافظت از موتور خودرو بر عهده روغن‌موتور است. بنابراین تعویض روغن بهترین راه برای تضمین کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالا است.

به‌راحتی می‌توان با تعویض روغن در زمان مناسب جان دوباره‌ای به موتور خودرو بخشید. البته باید توجه داشته باشید که هر روغن‌موتوری برای موتور خودرویتان مناسب نیست و باید به نوع سوخت و سال ساخت خودرو و استانداردهای روغن توجه کنید.

نیاز است که روغن‌موتور را بر اساس یک برنامه منظم تعویض کنید. چنانچه روغن‌موتور را به‌موقع تعویض کنید موتور در وضعیت مطلوبی کار خواهد کرد و همین قضیه می‌تواند تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت نیز شود.

تعویض روغن موتور
برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

دلیل اصلی سیاه شدن روغن‌موتور

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که سیاه شدن روغن دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن است در‌حالی‌که عکس این قضیه کاملا درست است. یعنی اگر روغن بعد از مدتی که از کارکرد آن گذشت کماکان رنگ اولیه خود را حفظ کرده بود باید به کیفیت آن شک کنید زیرا روغن مناسب تمام ذرات، آلودگی‌ها و دوده‌های موجود در موتور را جذب می‌کند و به مرور سیاه می‌شود. در واقع سیاه شدن روغن دلیل بر عملکرد مناسب آن است.

بنابراین اگر روغن‌موتور شما دیر سیاه می‌شود یعنی نمی‌تواند آلودگی‌های حاصل از احتراق در موتور را جذب کند و به‌همین‌دلیل این آلودگی‌ها در دیواره‌ها رسوب می‌کنند و به مرور موجب خراب شدن آن می‌شوند.

حتما بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز و دلایل آن

نکاتی که برای تعویض روغن باید به آن توجه کرد

 

  • با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر، در هنگام تعویض روغن نمی‌توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می‌شود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود.
  •  به‌هیچ‌وجه نباید از روغن‌های با سطح کارایی پایین‌تر در خودرو‌های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.
  •  در مورد استفاده از روغن‌موتور با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد.
  • هرگز دو روغن‌موتور متفاوت را با هم مخلوط  نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن‌ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن‌ها اثرات غیر قابل پیش‌بینی دارد و می‌تواند به موتور آسیب بزند.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

  • تخلیه روغن بوسیله دستگاه‌های مکش از بالا به اندازه تخلیه از طریق کارتر کارایی لازم را ندارد. به‌همین‌دلیل بهتر است هر چند‌وقت یک‌بار روغن را از کارتر خارج کنید.
  •  هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض شود.
  • در انتخاب روغن‌موتور همواره باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن دقت کنید.
  •  همیشه غلظت و کیفیت روغن‌موتور را از طریق گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت نیاز دارد.

حتما بخوانید: بهترین روغن موتور خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟

  • اگر صدای موتور خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است یکی از دلایل آن می‌تواند فرسوده شدن روغن و یا نامناسب بودن آن باشد. در مواجهه با چنین حالتی روغن‌موتور را تعویض کنید.
  • روشن شدن چراغ روغن نشان‌دهنده کم شدن روغن در موتور خودرو است. در چنین وضعیتی ابتدا روغن را تا اندازه مناسب سرریز کنید و در اولین فرصت برای پیدا کردن نشتی احتمالی اقدام کنید.
  •  در صورتی که حتی از خودرو استفاده نمی‌کنید حداقل سالی یک‌بار روغن آن را تعویض کنید.

تعویض روغن موتور

اگر علاوه بر نکات فوق، نکات دیگری به ذهن‌تان می‌رسد که رعایت‌شان در حین تعویض روغن موتور می‌تواند تجربه این کار را بهتر و آسان‌تر نماید، با ما به اشتراک بگذارید. چرا که برخی نکات درباره نگهداری از خودرو هستند که دانستن و رعایت آنها به افزایش عمر مفید ماشین‌ کمک می‌کنند. به طور مثال اینکه آیا شما می‌دانستید که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟ 

اگر نوشته بالا برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقالات دیگر ما در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو مانند علل برق دزدی ماشین و علت جا نرفتن دنده خودرو بیاندازید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. محمد
    محمد می گوید

    سلام، ماشینم(سمند۸۸)کامپیوترش اعلام میکنه روغن و فیلتر روغن و هوا تعویض گردد،رفتم این کارا رو انجام دادم بازم اعلام میکرد هشدار بالارو تکرار میکنه،یبار هم بست باطریش رو بمدت یکی دو ساعت برداشتم مدتی مشکل نداشت ولی بازم شروع به هشدار میده،لطفا دلیلش رو بفرمائید ممنون

    1. behnam.haji198160
      behnam.haji198160 می گوید

      باید داخل کامپیوتر مجدد اعلام کنید که تعویضات انجام شده و خودش تا کیلومتر بعدی به شما یاداوری کنه.

  2. زاهد
    زاهد می گوید

    با سلام و درود و سپاس فراوان از شما مطالب خیلی عالی است.

  3. شایان کرمی
    شایان کرمی می گوید
  4. سعید
    سعید می گوید

    سلام
    به هنگاهم تعویض روغن از طریق پیچ کارتل باد گرفتن از بالا داخل موتور ممکنه مضر باشه؟

  5. محمد صادقی
    محمد صادقی می گوید

    با سلام ، من هفته قبل رفتم تعویض روغنی ، و سرویس کنم که معمولا من وقتی سرویس ماشینم رو انجام میدم به فرد تعویض روغنی میگم که یه بار فیلتر روغن رو عوض کنه یه بار نه ، این دفعه یعنی باید عوض نمی‌کرد که یارو بعد خالی کردن روغن ، گفت برو استارت بزن منم گفتم خطرناکه که قبول نکرد گفت پنج ثانیه کار کنه ایرادی ندارد و استارت زد تا روغن فیلتر خالی شه بعدش سرویس ها رو عوض کرد حالا هم صداش از همون روز عوض شد و حالا به مکانیک نشون دادم میگه رینگ شکوندی ، یعنی با اون یه استارت و پنج ثانیه کار میشه رینگ بشکنه؟؟؟؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.