اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی لونا GRE؛ سدان برقی ایران خودرو + قیمت و رقبا

بعد از معرفی سینوگلد تانگو ۵ به‌عنوان سدان برقی اقتصادی سایپا، نوبت ایران‌خودرو بود که نماینده برقی خود را برای رقابت با تانگو ۵ معرفی کند. Luna GRE (بخوانید: لونا جی آر ای) محصول منتخب ایران‌خودرو برای بازار ایران است که ابتدا برای خدمت به ناوگان تاکسی‌رانی و در وهله بعدی به‌عنوان یک سدان برقی، اقتصادی و خانوادگی به سامانه یکپارچه راه پیدا می‌کند. همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم لونا GRE ایران خودرو را از نظر مشخصات فنی، ظاهر، امکانات رفاهی، قیمت و رقبا بررسی کنیم.

معرفی لونا  GRE

لونا GRE جدیدترین محصول ایران خودرو در دسته‌بندی سدان‌های برقی است که از نظر بسیاری قرار است به‌عنوان جایگزینی برای پژو ۴۰۵ عرضه شود. این خودرو حاصل همکاری رنو فرانسه و جیانگلینگ چین است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. لونا GRE تحت نام‌ها و برندهای مختلفی در برخی از بازارهای اروپایی مثل آلمان و بازارهای آسیایی عرضه شده است. نسخه‌ای که ایران‌خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته، نسخه پایه GRE محسوب می‌شود تا در ناوگان تاکسی‌رانی عرضه شود و در کنار آن بتواند به‌عنوان یک سدان برقی اقتصادی، توجه خانواده‌ها را به خود جلب کند. در ادامه می‌خواهیم لونا GRE را زیر ذره‌بین کارنامه ببریم تا ببینیم چقدر در دستیابی به این اهداف موفق خواهد بود.

مشخصات ظاهری لونا GRE

همان‌طور که گفتیم، تانگو ۵ یکی از نمونه‌های بنزینی چری آریزو ۵ است. اجازه دهید مثل همیشه با بررسی ابعاد خودرو شروع کنیم؛ جایی که لونا GRE با طول ۴۶۷ سانتی‌متر، عرض ۱۸۳ سانتی‌متر و ارتفاع ۱۴۸ سانتی‌متری تا حد زیادی از لحاظ ابعاد شبیه ریسپکت پرایم است. فاصله محوری ۲۷۵ سانتی‌متری لونا هم نشان می‌دهد که با خودرویی در دسته سدان‌های سایز متوسط طرف هستیم.

در ادامه می‌توانید جدول کامل مشخصات ظاهری محصول برقی ایران خودرو را ببینید:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۶۷۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۵۰ میلی‌متر
وزن ۱,۵۳۵ کیلوگرم

 

بررسی ظاهری لونا GRE از نمای جلو

طراحی لونا GRE نتیجه اصرار بر تولید خودرویی آینده‌نگرانه ولی کاملا اقتصادی است. نمای روبه‌رو، چراغ‌های کشیده و جلوپنجره بسته، به برقی بودن این خودرو اشاره دارد. طراحی چراغ‌های دی لایت مانند یک بوم‌رنگِ نوک‌تیز است اما به‌خوبی با چراغ‌های اصلی ترکیب نمی‌شود. روی کاپوت هم دو خط تیز و برآمده وجود دارد که درنهایت به چراغ‌ها می‌رسد.

بررسی ظاهری لونا GRE از نمای جانبی

در نمای جانبی طراحی فست‌بک را شاهد هستیم که میزبان پنجره‌های بسیار بزرگی است. فرم کلی این قسمت تا حدودی شبیه به محصولات تسلا، خصوصا تسلا مدل ۳ است که باعث شده لونا GRE در این نما جذاب‌تر دیده شود. رینگ‌های ۱۷ اینچی برای سدانی با این ابعاد مناسب است؛ اما در برخی از نمونه‌های به نمایش درآمده، از قالپاق‌های پلاستیکی استفاده شده که امیدواریم درنهایت به رینگ‌های آلومینیومی تبدیل شوند.

بررسی ظاهری لونا GRE از نمای عقب

جذاب‌ترین بخش طراحی لونا، قسمت عقب آن است. طراحی این قسمت به‌حدی خوب است که در نگاه اول شما را یاد محصولات لوکس هونگچی می‌اندازد. طراحی بوم‌رنگیِ چراغ‌های خطر شبیه به پرچمداران هونگچی است و هماهنگی خوبی با طراحی چراغ‌های جلو دارد. لبه بالایی صندوق عقب کمی برآمده طراحی شده و حس یک اسپویلر یکپارچه را تداعی می‌کند. همه این‌ها در کنار حجم‌ خوب گلگیرهای عقب و فرم فست‌بک صندوق باعث شده‌اند لونا GRE طراحی جذابی را در این قسمت به نمایش بگذارد.

در مجموع طراحی لونا GRE برای یک سدان اقتصادی خوب است؛ اما تفاوت زیادی بین طراحی جذاب نمای عقب و طراحی ناپخته نمای جلو وجود دارد.

مشخصات فنی لونا GRE

نسخه وارداتی لونا GRE به یک موتور الکتریکی با پکیج باتری‌های ۴۳.۹ کیلووات‌ساعتی مجهز شده است که وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های جلو را به‌عهده دارد. لونا GRE، قدرتی برابر با ۱۴۰ اسب بخار و ۲۲۵نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. این اعداد در مقایسه با تانگو ۵ سایپا اعداد بهتری هستند؛ اما باید ببینیم لونا GRE در دنیای واقعی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

مشخصات فنی
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۱۴۹ اسب بخار
گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت
ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات‌ساعت
مدت زمان شارژ ۸ ساعت
حداکثر پیمایش ۴۰۰ کیلومتر

 

هنوز مشخص نیست که رنو تا چه حد در توسعه پیشرانه این خودرو مشارکت داشته اما عملکردی که در این خودرو می‌بینید، راضی‌کننده خواهد بود. حدود ۹.۵ ثانیه طول می‌کشد تا لونا GRE به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد؛ عددی که در مقایسه با بسیاری از سدان‌های بنزینی بازار و رقیب برقی آن یعنی تانگو ۵، بهتر است. حداکثر سرعت این سدان اقتصادی هم چیزی حدود ۱۴۰ کیلومتربرساعت اعلام شده که برای هدف کاربری این خودرو مناسب است.

سیستم تعلیق خودرو لونا GRE هم مطابق با استانداردهای یک خودروی اقتصادی است، بنابراین سیستم تعلیق نیمه‌مستقل در محور عقب و سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو تعبیه شده‌اند. با وجود اینکه سیستم تعلیق پیشرفته‌ای در این سدان نمی‌بینیم، اما سواری در شرایط معمولی راضی‌کننده است.

بُرد محصول ایران خودرو در شرایط ایده‌آل تا ۴۱۰ کیلومتر است، دوباره تأکید می‌کنیم: «در شرایط ایده‌آل»! در شرایط معمولی بُرد این خودرو به ۳۵۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و اگر بخواهید از تمام سیستم‌های برقی خودرو مانند کولر، چراغ‌ها و … استفاده کنید، احتمالا نتوانید بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر را با آن طی کنید. سرعت شارژ سریع هم برای شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد حدود ۳۰ دقیقه اعلام شده که آن هم مربوط به شرایط ایده‌آل است، یعنی دمای هوا مطلوب باشد و ایستگاه شارژ تحت فشار نباشد. زمان شارژ با شارژر خانگی هم حدود ۸ ساعت است که به شما اطمینان می‌دهد در شروع روز با باتری‌های پُر، خانه را ترک می‌کنید.

روش‌های شارژ خودروی برقی لونا GRE (اینفوگرافی)

امکانات کابین و طراحی داخلی لونا GRE

لونا GRE در کابین خود چیزهای زیادی برای پذیرایی از شما ندارد، زیرا ایران‌خودرو نسخه پایه آن را برای بازار ایران در نظر گرفته است. در دوره‌ای که خودروهای وارداتی با نمایشگرهای بزرگ سعی دارند با سلیقه خریداران همسو باشند، محصول ایران‌خودرو به کلی نمایشگر را حذف کرده است. به نظر می‌رسد این تصمیم به دو دلیل گرفته شده است:

  1. پایین نگه داشتن قیمت خودرو برای خانواده‌های قشر متوسط
  2. پیش‌بینی قسمتی برای نصب تاکسی‌متر در ناوگان تاکسی‌رانی

به‌هرحال، امیدواریم در عرضه عمومی لونا، صفحه نمایش مالتی‌مدیا به‌عنوان یک آپشن ارائه شود.

به‌جز جای خالی صفحه نمایش، طراحی بقیه کابین خوب و زیباست. طراحی فرمان مدرن است و کلاستر هم کاملا دیجیتال است. خطوط و لایه‌های افقی به‌خوبی روی هم قرار گرفته‌اند و طراحی نسبتا مدرنی را ارائه می‌دهند. در بحث مواد سازنده هم با کابین نسبتا باکیفیتی روبه‌رو هستیم؛ در رودری‌ها از پلاستیک نرم استفاده شده و پلاستیک روی داشبورد هم با اینکه خشک است، اما حس ارزان بودن را القا نمی‌کند.

 

لونا GRE در بحث فضای داخلی کاملا خوب عمل می‌کند و فضای سر و پا در هر دو ردیف بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. اما مشکلی در ردیف عقب وجود دارد: کفی ردیف عقب کمی بالاست و اگر قد بلندی داشته باشید، زانوهایتان کمی بالاتر از سطح صندلی قرار می‌گیرد. البته، این مشکل در بسیاری از خودروهای برقی دیده می‌شود، زیرا باتری‌های تعبیه‌شده در کف خودرو باعث می‌شوند تا کفی آن بالاتر باشد.

در مجموع باید گفت که کابین و فضای داخلی لونا GRE به‌عنوان یک سدان اقتصادی می‌تواند انتظارات را برطرف کند اما چیزی بیشتر از قیمت خود ارائه نمی‌دهد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی لونا GRE

همان‌طور که گفتیم، لونا GRE در وهله اول برای استفاده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد شد، به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار آپشن‌های زیاد و گران‌قیمتی را در این خودرو داشته باشیم. زمانی که به لیست آپشن‌های این خودرو نگاه کنید، تنها چند مورد از آپشن‌های پایه مانند فرمان کمکی برقی، سیستم‌های کنترل پایداری و کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز کمکی اضطراری، ترمز پارک برقی، سنسور پارک عقب، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و سنسور باران و سیستم تهویه اتوماتیک را می‌بینید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی ندارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب نامشخص
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران ندارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب ندارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ دارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک‌کاناله
سانروف نامشخص
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای لونا GRE

ایران خودرو قیمت نهایی لونا GRE را ۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان اعلام کرده است. این عدد برای یک سدان اقتصادی برقی کمی زیاد به نظر می‌رسد. هنوز سدان‌های برقی زیادی وارد بازار نشده‌اند، اما سدان برقی سایپا یعنی سینوگلد تانگو ۵ می‌تواند مهم‌ترین رقیب این خودرو باشد.

متأسفانه هیچ‌یک از این دو خودرو نمی‌توانند مزایای قابل‌توجهی در مقایسه با سدان‌های بنزینی هم‌قیمت خود ارائه دهند. به‌عنوان مثال در رده قیمتی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌توانید آریزو ۶ پرو بخرید که یک سدان بنزینی جذاب با مشخصات فنی خوب و آپشن‌های مدرن است. به نظر می‌رسد اگر یک سدان برقی مثل لونا GRE بخواهد با محصولی بنزینی مثل آریزو ۶ پرو یا KMC J7 رقابت کند، باید قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان داشته باشد.

 

شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا لونا GRE می‌تواند در بازار ایران موفق شود؟ نظرات و سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید