اخذ مالیات خودروهای لوکس از خرداد ۱۴۰۰

0 5,364

با تصویب مصوبه مرتبط با اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس در کمیسیون اقتصادی، دولت یک گام بلند در این مسیر برداشته شده است و امید می‌رود سرانجام بعد از یک سال تعلل شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

با التهاب بازار خودروهای لوکس و افزایش تند شیب قیمت خودروهای لوکس در طی ۲ سال گذشته سیاست‌گذاران کلان تصمیم گرفتند که به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی مصوبه اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس را مطرح کنند. البته ناگفته نماند که در بیشتر کشورهای جهان استفاده از خودروهای لوکس مشمول پرداخت عوارض و مالیات خاص است. این مصوبه علاوه‌بر آنکه یک مسیر جدید درآمدی را ایجاد می‌کند از ورود دلالان و واسطه‌گران به این بازارها نیز جلوگیری خواهد کرد. مالیات را می‌توان به مانند اهرمی دانست که همواره مسیر فعالیت دلالی و واسطه‌گری را سخت می‌کند.

البته مصوبه مرتبط با اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نیز درنظر گرفته شده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد حاصل از اجرایی شدن این مصوبه تاکنون صفر درصد بوده است. ریشه اصلی این عدم تحقق درآمد را باید در اهمال دولت در ارائه آیین‌نامه اجرای اخذ مالیات از آنها جست‌وجو کرد.

حتما بخوانید: جلوگیری از سرقت خودرو؛ چه خودروهایی بیشتر دزدیده می‌شوند؟

درآمد ۲ هزار میلیاردی دولت در سال ۱۴۰۰

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت در سال آینده از محل اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس درآمدی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت. با توجه به تصویب این مصوبه در کمیسیون اقتصادی دولت، به احتمال قریب به یقین در سال آینده شاهد خواهیم بود که دولت از محل دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس درآمدی را به خزانه خود واریز خواهد کرد.

مصوبه‌ای که تاکنون در این مطرح شده به شرح زیر است:

کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می‌شوند.

  • تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد
  • تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال دو درصد
  • تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال سه درصد
  • نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

اخذ مالیات خودروهای لوکس از خرداد ماه (به‌روزرسانی‌شده در فروردین ۱۴۰۰)

با وجود آنکه در قانون بودجه سال گذشته نیز موضوع اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس مطرح شده بود اما در سال ۹۹ مالیاتی از این محل وصول نشد. حالا به نظر می‌رسد که از سال جاری از خودروها و خانه‌های لوکس مالیات اخذ خواهد شد.

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و در نظر گرفتن گفته‌های رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به نظر می‌رسد که تا خرداد ماه افراد مشمول مالیات خودرو‌ و منازل لوکس شناسایی و موضوع اخذ مالیات به آنان ابلاغ خواهد شد.

به این ترتیب قرار است با هوشمندسازی فرآیند مالیاتی، درصد بالایی از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی تایید شوند. با این کار مراحل اجرایی ثبت اظهارنامه‌ها کاهش یافته و تا خرداد ماه موضوع اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس عملیاتی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.