اهمیت هوشمندسازی تعرفه خودرو در تنظیم درآمد دولت از واردات

0 774
علیرغم ابلاغ مجوز ۵ ساله واردات خودرو به دولت، آیین‌نامه اجرایی هنوز به‌طور قطعی تعریف و تصویب نشده است. بنابراین هنوز نمی‌توان درباره مسائلی همچون سقف قیمت‌ها، حجم مجاز موتور، عوارض و غیره اظهارنظر کرد. با این حال، هوشمندسازی تعرفه خودرو به‌عنوان شاخص مهمی در تنظیم واردات خودرو و درآمدهای دولت مطرح شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی مصاحبه اخیر خود به لزوم هوشمندسازی تعرفه خودرو اشاره کرده و آن را عامل مهمی در قانون‌گذاری واردات خودرو، تنظیم درآمدهای دولت و حل مسائل مربوط به تولید خودرو دانسته است.

در گذشته، لوکس بودن خودروها بر اساس معیارهایی همچون حجم موتور ارزیابی می‌شد. ولی قیمت خودرو می‌تواند شاخص منطقی‌تری برای لوکس بودن به حساب آید. هوشمندسازی تعرفه به این معنی است که خودروهای گران‌تر باید با تعرفه بیشتر و مالیات بالاتری وارد شود. بدین ترتیب دولت می‌تواند از طریق واردات خودرو، منابع ارزی خود را تأمین کرده و از آن برای حل مسائل دیگر و کاهش فاصله طبقاتی استفاده کند.

دولت در حوزه واردات خودرو تاکنون تصمیمات مؤثری را اتخاذ کرده که هوشمندسازی تعرفه‌های خودرو می‌تواند یکی دیگر از آن‌ها باشد. در حال حاضر تعرفه موردنظر برای خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی بین ۵ تا ۱۰ درصد، خودروهای هیبریدی و برقی ۱۰ درصد و سایر ماشین‌ها بالای ۴۵ درصد لحاظ شده است. مبحث واردات خودروهای دست‌دوم و کارکرده نیز به‌طور کامل بسته شده و واردکنندگان حق عرضه این خودروها را به بازار ایران ندارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.