آیا درنهایت خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

0 1,378

براساس طرح عرضه خودرو در بورس کالا قرار بود خودروسازان تمامی خودروهای سواری خود را در بورس عرضه کنند تا نرخ فروش خودرو در بستر عرضه و تقاضای بورس کشف شود طرحی که زمزمه‌های لغو آن به گوش می‌رسد.

در حقیقت نخستین بار وزیر صمت عنوان کرد که کمیته خودرو با وزارت‌خانه وی همراهی کرده و طرح عرضه خودرو در بورس کلا منتفی شده است. البته نمایندگان مجلس نظری متفاوت داشته و مدعی هستند که طرح مذکور در حال بررسی در کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است. اتفاقی که اگر رخ دهد قانون تلقی شده و رفتاری خلاف آن جرم محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

مطابق با این طرح، خودروهای داخلی با تیراژ ۵ هزار دستگاه و خودروهای وارداتی که در ۱۲ ماه بیشتر از ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها وارد کشور شده است در بورس کالا عرضه خواهند شد.

عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است؟

گفتنی است در طرح مذکور هر خودرو شناسه و کد خاص خود را دارد و با استفاده از این شناسه و کد می‌توان خرید و فروش خودرو را ردیابی و پیگیری کرد.

یکی از راهکارهایی که به واسطه آن قرار است عرضه و تقاضای کاذب در بورس کالا مدیریت شود اعمال محدودیت برای افرادی است که خواهان خرید و فروش خودرو در بورس هستند. در همین راستا خریداران باید ۱۸ سال تمام داشته و دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشند. همچنین متقاضیان خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشند. خریداران می‌توانند هر سه سال یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا بخرند.

امید می‌رود با در نظر گرفتن شفافیت‌های رایج در بورس این طرح بتواند جلوی دلالی در بازار خودرو را بگیرد و بازار را تا حدودی تنظیم کند. در واقع حقیقی شدن قیمت‌ها در بورس کالا سبب خواهد شد که دلالان از بازار خودرو خارج شوند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.