چین نیز همانند فرانسه به لیست تحریم واردات خودرو اضافه می‌شود؟

0 592

جمعه گذشته، مورخ ۱۸ آذرماه سال ۱۴۰۱، بیانیه مشترکی بین رئیس‌جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج فارس صادر شد که تمامیت ارضی ایران را مورد هدف قرار داد. اگر دولت ایران بخواهد همانند فرانسه با چین رفتار کند، آنگاه ممکن است قانون دیگری مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای چینی به بازار کشور تعریف شود.

بیانیه مشترک میان چین و سران شورای خلیج فارس، به زبان ساده به تعلق سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به کشور امارات اشاره می‌کند. به بیان بهتر، چینی‌ها پشت دولت ایران را خالی کرده و در مورد مالکیت سه جزیره مذکور، در موضع مقابل ایران قرار گرفته‌اند و طرفدار جدایی آن‌ها هستند.

این موضع‌گیری چینی‌ها علاوه بر واکنش‌های منفی در رسانه‌های آفلاین و آنلاین، پرسشی را در اذهان عمومی مخصوصا کارشناسان حوزه خودرو ایجاد کرده است. آیا دولت ایران با برادر چینی خود نیز همانند فرانسه غربی برخورد خواهد کرد و باید منتظر ممنوعیت واردات خودروهای چینی باشیم؟

علت ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی به ایران چه بود؟

علیرغم پشتیبانی رنو و پژوسیتروئن از تحریم‌های بین‌المللی و گله‌مندی وزارت صمت از رفتار این دو خودروساز بزرگ، خودروهای فرانسوی باز هم در صدر لیست واردات خودرو قرار داشتند. ولی دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با یکی از افراد اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی و موضع‌گیری این دولت در قبال اعتراضات اخیر در ایران، باعث شد که وزارت صمت علنا ورود خودروهای فرانسوی به بازار کشور را ممنوع اعلام کند.

حال که چین با شرکای عربی خود دست به یکی کرده و تمامیت ارضی ایران را مورد هدف قرار داده، عموم انتظار دارند وزارت صمت رفتار مشابه با فرانسه را در قبال چینی‌ها در پیش بگیرد و خبر ممنوعیت واردات خودروهای چینی را اعلام کند. در غیر این صورت پرسش مهم دیگری مطرح می‌شود که چرا دولت ایران نسبت به عملکرد غربی‌ها تا این اندازه حساس و تندمزاج و نسبت به عملکرد چین با ملایمت رفتار می‌کنند؟!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.