مجازی شدن فرایند اخذ مالیات خودرو تا پایان سال جاری

0 473

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در مصاحبه اخیر خود از امکان مجازی شدن فرایند اخذ مالیات خودرو تا پایان سال جاری خبر داد. سامانه مالیات بر مشاغل خودرو در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی به حالت مودی محور درمی‌آید.

سازمان امور مالیاتی کشور در صدد است با الگوبرداری از سیاست اقتصادی اکثر کشورهای پیشرفته جهان، فرایند دریافت مالیات را اصلاح کرده و آن را نه به شیوه ممیز محور، بلکه به صورت مودی محور پیاده‌سازی کند تا بدین ترتیب مانع فرار دلالان و افراد ثروتمند از مالیات شود.

در روش مالیات ممیز محور، یک مأمور از سمت وزارت امور اقتصاد و دارایی موظف به تعیین مالیات افراد و شرکت‌ها است. این روش امکان فرارهای مالیاتی را میسر می‌سازد. در عوض اخذ مالیات مبتنی بر مودی، به طور مستقیم با شخص حقیقی و حقوقیِ موظف به پرداخت مالیات سروکار دارد.

سازمان امور مالیاتی کشور قصد دارد تمامی فرایندهای ضروری را به سرویس‌های الکترونیکی و آنلاین تبدیل کند. این سازمان قرار است با ایجاد سامانه‌های الکترونیکی و قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر همانند قطعات پازل، به مهم‌ترین اهداف خود از جمله خدمت‌رسانی فوری به ارباب‌رجوع و جلوگیری از فرار مالیاتی دست پیدا کند.

سامانه مالیات بر مشاغل خودرو مودی‌محور خواهد بود

در راستای هدف هوشمندسازی نظام مالیاتی، سرویس‌های مهم مالیاتی متعددی در سال جاری به حالت الکترونیکی درآمدند. اگر همه‌چیز طبق انتظار پیش رود، مجازی شدن فرایند اخذ مالیات خودرو تا پایان سال جاری محقق خواهد شد. سامانه مالیات بر مشاغل خودرو به صورت مودی محور راه‌اندازی می‌شود. این سامانه به مودیان اجازه می‌دهد بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان، انتظار در صف‌های طولانی و سپس پر کردن فرم‌های وقت‌گیر، مالیات وسیله نقلیه خود را در زمان دلخواه مشاهده و نسبت به پرداخت آن به صورت فوری و آنلاین اقدام کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور به دنبال اتصال سازمان‌ها و نهادهای دیگر است تا بتواند داده‌های شغلی، معادن، کسب و کارهای مختلف، شرکت‌ها و … را جمع‌آوری و پالایش کرده و بدین ترتیب، امکان خدمت‌رسانی غیرحضوری برای افراد و مودیان فراهم شود. با مجازی شدن فرایندهای مختلف، دیگر نیازی به مراجعات حضوری به اداره امور مالیاتی نیست و ارباب‌رجوع می‌تواند با مراجعه به درگاه ملی مالیات، از خدمات مختلف اعم از پرداخت مالیات خودرو بهره‌مند شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.