با ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

3 39,146

اگر تا همین دو سال پیش می‌خواستیم راهنمایی برای خرید خودروهایی ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون بنویسیم، گزینه‌های متعددی پیش روی‌مان قرار داشت که عمدتا وارداتی‌های کره‌ای و فرانسوی و ژاپنی بودند. حتی لازم نبود در بین مونتاژی‌ها در این بازه قیمتی جستجویی داشته باشیم. اما امروز داستان کاملا متفاوت است. بسیاری از تولیدات قابل قبول و نسبتا خوش ساخت داخلی بالای ۲۰۰ میلیون هستند و به ندرت در بین مونتاژی‌ها نیز زیر ۲۰۰ میلیون تومان خودرویی دیده می‌شود. بنابراین تنظیم یک راهنمای مناسب نیاز به توجه بیش از پیش به ارزش بیشتر در مقابل خرید دارد. البته که تقریبا ۱۰۰ درصد خودروهای موجود در بازار کشور، ارزشی برابر خرید‌شان ندارند اما می‌توان از استراتژی بد در برابر بدتر استفاده کرده و برخی انتخاب‌ها را مناسب‌تر از باقی دانست.

بررسی شرایط عمومی خودروهای بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

معمولا در راهنماهای خرید خودرو، گزینه‌های موجود بین گروه‌ها وارداتی و داخلی، کارکرده و صفر تقسیم می‌شوند. اما از آنجا که در حال حاضر از آخرین واردات رسمی خودرو بیش از دو سال می‌گذرد و نمونه صفر خارجی در بازار موجود نیست، این گروه بندی چندان امکان پذیر به نظر نمی‌رسد. همچنین افزایش چشم‌گیر و دور از منطق قیمت‌ها باعث شده است که تمامی نمونه‌های وارداتی کم سن و سال و مربوط به سال‌ها ۲۰۱۲ به بعد قیمتی بالاتر از ۴۰۰ میلیون داشته باشند. حتی بسیاری از صفر کیلومترهای چینی و مونتاژی با کیفیت ساخت بالاتر و امکانات بیشتر نیز قیمتی بالای ۵۰۰ میلیون دارند. بنابراین در ابتدا باید خاطر نشان شد که گزینه‌های مورد بررسی عمدتا بین صفر کیلومترهای داخلی و کارکرده‌های جوان‌تر مونتاژی و وارداتی‌های مسن خارجی خواهند بود.

حتما بخوانید: مقایسه کیا اپتیما ۲۰۱۷ GTline، هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ و تویوتا کمری ۲۰۱۶ GLX

پژو ۲۰۷ هاچ‌بک

در بین تولیدات داخلی، موارد محبوب و خوش سابقه‌ای مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رنو تندر ۹۰ وجود دارند که از مزایایی همچون قطعات یدکی در دسترس، هزینه نگهداری پایین و بازار کارکرده‌های مناسبی بهره می‌برند. اما در این بین باید به طراحی بدنه، امکانات رفاهی و تجهیزات رفاهی نیز دقت داشت. در واقع ۲۰۶ با چهره‌ای نسبتا تکراری‌تر و قدیمی‌تر و تندر ۹۰ با طراحی نه چندان جذاب، در جایگاهی پایین‌تر از پژو ۲۰۷ قرار می‌گیرند. هر چند برخی کارشناسان ارزش در مقابل خرید این خودروها را ۵۰ درصد و برابر می‌دانند اما در بین کاربران و خریداران، ۲۰۷ با وجود قیمت بیشتر، به دلیل طراحی به‌روزتر و امکانات بیشتر خودروی مناسب‌تری به نظر می‌رسد. بخصوص نسخه هاچ‌بک که جذابیت ظاهری بیشتری دارد. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر TU5 پژو ۲۰۶ تولید می‌شود و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته یا دستی ۵ سرعته. گیربکس آن نیز با ۲۰۶ تیپ پنج یکی است. البته به نظر نمونه دستی از عملکرد بهتری بهره می‌برد.

خودرو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانجک J4

به طور کلی خودروهای جک در بین چینی‌های خوش‌ساخت‌ بازار قرار دارند و از محبوبیت بالایی بهره می‌برند. سری S این برند از بهترین کراس‌اورهای چینی بازار هستند. J4 سدان سایز کوچک جک است که بین دو نمونه J3 و J5 قرار می‌گیرد. از مزایای آن می‌توان به کیفیت ساخت قابل قبول، فنر بندی مناسب و سواری نرم اشاره کرد. البته J4 از نظر امکانات و تجهیزات در سطحی پایین‌تر از آریزو ۵ و بسترن B30 قرار می‌گیرد ولی باید در نظر گرفت از نظر اقتصادی نیز قیمت مناسب‌تری از آن‌ها دارد. در واقع نمونه صفر دو خودرو مذکور در بازه قیمتی مورد بررسی ما قرار نمی‌گیرند. J4 با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس CVT دو حالته ۱۰۳ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد که توان چندان بالایی نیست اما برای بدنه کوچک و ۱۱۰۰ کیلوگرمی آن مناسب به نظر می‌رسد. مصرف سوخت این خودرو نیز ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.

خودرو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانجیلی GC6

تولیدات کمپانی جیلی در ایران از اعتبار بالایی برخوردارند و به دلیل واردات محدود و حضور کم‌رنگ، چند مدل موجود آن در کشور بسیار مورد توجه و استقبال هستند. GC6 سدان جمع و جور این کمپانی است که در بم‌خودرو مونتاژ می‌شود و تنها ۳۰ درصد آن داخلی سازی است. نسخه فیس لیفت آن که با عنوان تیپ اکسلنت عرضه می‌شود نمونه صفر کیلومتر موجود در بازار است که از سال ۹۷ عرضه می‌شود. این خودروی جدید طراحی بهتری نسبت به قبل دارد و حامل یک گیربکس اتوماتیک با کیفیت‌تر ساخت ژاپن است. از مزایای آن می‌توان به کیفیت ساخت، امکانات رفاهی خوب و سواری نرم اشاره کرد. البته عرضه محدودش نیز از معایبش است. این خودرو دارای یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک JATCO است.

خودرو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانام‌جی ۳۶۰ اتوماتیک توربو ۹۷

سدان میان سایز ۳۶۰ از محصولات کمپانی خوش ساخت و خوش نام ام‌جی است. این کمپانی که حضور موفقی در ایران داشت، با همین سدان تولید در ایران را آغاز نمود و البته در سال ۹۸ به پایان رساند. در واقع ام‌جی ۳۶۰ آخرین خودروی این کمپانی است که در بازار ایران حضور داشت. ۳۶۰ را می‌توان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین چینی‌های موجود در ایران دانست که ضمانت اجرایی عقبه اروپایی را با خود همراه دارد. این خودرو طراحی زیبا و عملکرد فنی مناسبی دارد. سطح امکانات آن نیز قابل قبول است. نمونه‌های کارکرده و سلامت نسخه اتوماتیک توربوی آن را می‌توان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون خریداری کرد که امتیاز خوبی در بخش ارزش در مقابل خرید به آن می‌دهد. ۳۶۰ دارای یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که با یک گیربکس ۶۶ سرعته اتوماتیک دو حالته همراه شده است. سقف توان این خودرو ۱۳۰ اسب بخار و مصرف سوخت آن ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

خودرو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانهیوندای i20 2011

کره‌ای‌ها همیشه در ایران پرفروش و پر طرفدارند. از هیوندای گرفته تا کیا و سانگ یانگ. اما در بین آن‌ها هیوندای معتبرتر و قابل اعتنا تر به نظر آمده است. سری i این کمپانی در ایران در سه مدل i30، i20 و i40 حاضر شد. این سری که در نسخه‌های هاچ‌بک و سدان تولید شده در ایران با نمونه‌های هاچ‌بک شناخته می‌شوند. اما از مزایای i20 نسبت به برادرانش می‌توان به مونتاژ آن در داخل و عرضه پرتعدادترش در نتیجه تامین راحت‌تر قطعات یدکی آن اشاره کرد. i20 هاچ‌بک کوچک و اقتصادی هیوندای است که طراحی جالبی دارد و از کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برد.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

سطح امکانات رفاهی آن مانند باقی هیوندای‌ها بالا نیست اما نسبت به تولیدات ایرانی و چینی هم قیمتش خوب است. استهلاک آن پایین اما کیفیت سواری‌اش کمی خشک و ناراحت است. این خودروی کوچک یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر دارد به همراه یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک. سقف توان آن ۱۴۰ اسب بخار بوده و مصرف سوخت ترکیبی‌اش ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. در مورد اصلی‌ترین مزیت آن می‌توان به فضای خوب کابین با وجود ابعاد کوچکش اشاره کرد.

خودرو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانتویوتا کرولا XLI 2007

این خودروی قدیمی که بدون شک تحت تاثیر طراحی‌های محافظه‌کارانه و قدیمی تویوتا، چهره کسل‌کننده و منفعلی نیز پیدا کرده است، تنها یک دلیل را برای پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون تومان ارائه می‌کند. کیفیت بالای ساخت. البته در ادامه باید با عملکرد فنی همچنان کم‌نقص و کم‌نظیر، سواری نرم و راحت و استهلاک پایین آن نیز اشاره کرد. در تویوتا نمی‌توان منتظر امکانات رفاهی متعدد و تجهیزات مختلف بود. بخصوص تولیدات قدیمی‌تر آن. بنابراین کرولا که محصول اقتصادی این کمپانی است، می‌تواند شرایط ضعیف‌تری نیز در این بخش داشته باشد. البته هستند کسانی که همچنان به موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر این سدان سایز کوچک و گیربکس ۵ سرعته دستی آن اعتماد بیشتری دارند . سقف توان ۱۲۰ اسب بخاری آن را قابل باورتر می‌دانند. کرولا خودرویی کم‌مصرف است.

خودرو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانپایان بندی

در نهایت باید به این مهم اشاره کرد که با توجه به بازار آشفته و بی‌ثبات فعلی، نمی‌توان به هیچ خریدی مطمئن و قطعی نگاه کرد و توصیه با اطمینان خاطر ارائه نمود. بسیاری از این خودروها در ماه‌های گذشته با نوسان قیمتی بسیار جدی مواجه بوده‌اند و افت و خیز شدیدی را تجربه کرده‌اند. البته ممکن است در آینده نیز مجددا دچار افت یا افزایش قیمت شوند. اما با در نظر گرفت شرایط فعلی بازار (زمستان ۹۹) و بررسی نسبی آینده آن، انتخاب‌های مطرح شده در بین بهترین‌ها و ارزنده‌ترین‌ها قرار می‌گیرند که بسته به اولویت‌های مختلف فردی معرفی شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. عاشور
    عاشور می گوید

    متشکرم استفاده کردم

  2. تقي
    تقي می گوید

    مطمئنی کرولا تو این رده قیمت قرارمیگیره؟

  3. تقي
    تقي می گوید

    عکس کرولا رو عوض کن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.