رانندگی بدون گواهینامه چه عواقبی دارد؟

0 275
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران از حبس رانندگان بدون گواهینامه به عنوان مجازات تردد بدون مجوز خبر داد.

به گزارش کارنامه، براساس اعلام سرهنگ گنجی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران: براساس ماده ۲۶ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هرکس بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری-زمینی رانندگی کند، باید گواهینامه متناسب رانندگی آن وسیله نقلیه را داشته باشد. با متخلفان برابر قوانین رفتار می‌شود.

براساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، هرکس بدون گواهینامه رسمی با وسایل موتوریِ نیازمند گواهینامه رانندگی کند، یا اگر به‌موجب حکم دادگاه از رانندگی با وسایل نقلیه موتوری منع شده باشد اما رانندگی کند، بار اول به حبس تعزیری تا ۲ ماه یا جزای نقدی یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد، به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد.

خیلی از افراد بدون اینکه گواهینامه داشته باشند، اقدام به رانندگی می‌کنند. نوجوانان زیر سن قانونی، افرادی که مجوز آن‌ها توسط پلیس توقیف شده و یا افراد سالمندی که دیگر گواهینامه آن‌ها تمدید نشده اقدام به نشستن در پشت فرمان می‌کنند. بنا بر اعلام پلیس این کار جرم تلقی می‌شود؛ حال چنانچه تصادفی پیش آید، نه تنها در هر وضعیتی مقصر فرد بدون گواهینامه است بلکه قانون نیز از او در هیچ حالتی حمایت نکرده و در صورت آسیب به سرنشینان وسیله مقابل فرد ملزم به پرداخت خسارت سنگین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.