کارنامه صنعت خودروسازی در سال ۹۹

0 1,354

وزارت صمت کارنامه صنعت خودروسازی کشور در سال ۹۹ را منتشر کرد. براساس این کارنامه تولید خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در حدود ۱۸ درصد رشد کرده اما با توجه به هدف از پیش تعیین شده تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی، خودروسازان همچنان از برنامه تولید عقبتر بود‌ه‌اند.

در سال گذشته چیزی در حدود ۹۹۲ هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین در خطوط تولید خودروسازان کشورمان تولید شده است و این رقم در مقایسه با آمار تولید حدوداً ۸۴۰ هزار دستگاهی سال ۹۸ حکایت از رشد ۱۸ درصدی دارد.

کارنامه صنعت خودروسازی در سال ۹۹ نشان می دهد که خودروهای سواری بیشترین میزان تولید در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن‌ها خودروهای تجاری سبک‌وزن یا همان وانت‌بارها در جایگاه دوم قرار داشته و جایگاه سوم نیز به کامیون، کامیونت و کشنده تعلق می‌گیرد.

به‌طور قطع عمده‌ترین دلیل افزایش تولید خودروهای سواری خودروسازان در سال گذشته را می‌توان در افزایش بهای کارخانه‌ای این محصولات آن‌هم در سه مرحله جستجو کرد.

تولید کامیون بالا رفت؛ تولید اتوبوس پایین آمد!

جالب است بدانید که تنها بخشی که در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با افت تولید مواجه شده است بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون است. این دسته از وسایل‌نقلیه نسبت به سال ۹۸ یک افت تولید ۸ درصدی را تجربه کرده و میزان تولید آن‌ها از دو هزار و ۳۱ دستگاه در سال ۹۸ به هزار و ۸۷۳ دستگاه در سال ۹۹ رسیده‌ است. عمده‌ترین دلیل این کاهش تولید را باید در خروج شرکای بین‌المللی و اعمال تحریم‌ها جستجو کرد چراکه مراحل تولید این دسته از وسایل‌نقلیه نسبت به سایرین خودکفایی کمتری داشته و بیشتر به واردات وابسته است.

این در حالی است که بیشترین رشد تولید در میان محصولات شرکت‌های خودروساز مرتبط به بخش کامیون، کامیونت و کشنده است. خودروسازان فعال در این حوزه موفق شده‌اند در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ یک رشد تولید ۵۳ درصدی را تجربه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.