افزایش احتمال لغو تحریم صنعت خودروسازی کشور

0 1,097

همانطور که احتمالا می‌دانید ایران و آمریکا در حال مذاکره مجدد در وین هستند و در این میان اخباری به گوش می‌رسد که حکایت از لغو برخی تحریم‌ها از جمله تحریم صنعت خودروسازی کشورمان دارد. گفتنی است که تحریم‌های بانک مرکزی و نفت کشورمان نیز به محض بازگشت همه طرفین به برجام لغو خواهد شد.

در صورتی که تحریم صنعت خودروسازی کشورمان لغو شود خودروسازان خارجی می‌توانند سرانجام بعد از سه سال به ایران بازگشته و ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان کشور با خارجی‌ها مجدد برقرار خواهد شد.

این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که هنوز صحت و درستی این شایعه توسط مقامات مربوطه تایید یا رد نشده است، اما از هم‌اکنون نیز طبل مخالفت‌ با بازگشت برخی خودروسازان خارجی توسط برخی از کارشناسان و مسئولین به صدا در آمده است.

آنچه که مشخص است با توجه به اتفاقات گذشته و تجربه تلخ ترک یکباره صنعت خودروسازی ایران توسط شرکای خارجی، ازسرگیری ارتباطات باید با سخت‌گیری‌ها و قانون‌مندی‌های بیشتری صورت پذیرد تا طرفین نسبت به تعهدات و وظایفی که دارند مسئولیت بیشتری را به عهده گیرند.

سال‌های سخت به انتها خواهد رسید؟

سه سال پیش به محض آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام خارج شد خودروسازان خارجی از جمله اروپایی‌ها و حتی برخی شرکت‌های چینی همراه با موج تحریم از کشورمان خارج شده و کوهی از مشکلات را روی دستان مسئولین و فعالان صنعت خودروسازی باقی گذاشتند.

چالش تامین مواد اولیه و قطعات از یک سمت و مشکلات مالی و رشد شدید هزینه‌ها از سمت دیگر، تقریبا صنعت خودروسازی کشورمان را زمین‌گیر کرد و کار به جایی رسید که میزان تولید خودرو در سال ۹۷ نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت. به هر روی حالا به نظر می‌رسد که روزهای خوشی در راه است و احتمالا به زودی شاهد حضور مجدد خارجی‌ها در کشور خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.