کاهش عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا؛ علت چیست؟

0 760
عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار کاهش یافته است و به نظر می‌رسد که علت این موضوع نیز به کم شدن میزان نقدینگی این دو خودروساز بازمی‌گردد.

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در این خصوص توضیح داد: در حال حاضر خط تولید محصولات ایران‌خودرو و سایپا همانند گذشته فعال است و خودروهای تولیدی آن‌ها از خط تولید خارج می‌شود، اما این خودروها به دلیل کسری قطعه دپو شده و به همین علت نیز عرضه خودرو کاهش یافته است. علت کسری قطعه به مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان باز می‌گردد. فعلا نقدینگی خودروسازان کاهش یافته و همین موضوع نیز سبب شده که آن‌ها در پرداخت‌های خود به قطعه‌سازان دچار مشکل شوند.

قطعه‌سازان مدعی هستند که مطالبات آن‌ها تا اردیبهشت ماه امسال به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و در حال حاضر وضعیت آن‌ها به صورتی است که حتی توانایی خرید ورق فولادی، نیم‌ساخته و دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات خودرو را ندارند.

مشکل دریافت طلب قطعه‌سازان به حدی بحرانی است که تعدادی از قطعه‌سازان برای دریافت پول خود به مجلس مراجعه کرده تا شاید از این طریق بتوانند مشکل خود را حل کنند.

گفتنی است بزرگترین مشکل قطعه‌سازان در حال حاضر نقدینگی جاری آن‌هاست. شرایط به صورتی است که اگر قطعه‌سازان بتوانند طلب خود را از خودروسازان دریافت کرده و نقدینگی خود را افزایش دهند، تولید خودرو در کشور به صورت محسوسی افزایش خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.