کاهش عرضه خودروسازان؛ افزایش قیمت خودروها

0 837

صعودی شدن قیمت خودروها در اوایل خرداد ماه ۱۴۰۰ در بازار آزاد در حالی رقم می‌خورد که چشم‌انداز روشنی در خصوص مذاکرات برجام وجود داشته و از طرف دیگر بهای دلار نیز چندین پله کاهش یافته است. این در حالی است که تا پیش از این بازار به سمت کاهش بهای خودرو گام برداشته و تصور می‌شد که این روند ادامه‌دار نیز باشد.

علت نوسانات قیمتی اخیر را می‌توان در عدم عرضه محصولات خودروسازان در بازار جستجو کرد که البته این موضوع نیز ریشه در اختلاف نظر شورای رقابت با خودروسازان در خصوص تعیین قیمت نهایی خودروها دارد.

به هر روی موج کاهش قیمتی که از اواسط فروردین ماه آغاز شده بود، این روزها به کار خود پایان داده و در هفته نخست خرداد ماه ۱۴۰۰ نمودار قیمت تعدادی از خودروها در حال صعودی شدن است.

افزایش متوسط قیمت خودروهای داخلی چه در محصولات صفر کیلومتر و چه در محصولات دست دوم خود گواه دیگری بر این ادعاست. همانطور که پیش از این نیز گفتیم ریشه این افزایش قیمت به کاهش عرضه محصولات خودروسازان باز می‌گردد.

جالب است بدانید که قیمت خودروهای مونتاژی برخلاف خودروهای تولید داخل روند نزولی قبلی خود را حفظ کرده و در اردیبهشت ماه به نسبت اولین ماه از فصل بهار حدود نیم درصد کاهش یافته است.

کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان در اردیبهشت

تا پیش از آنکه شورای رقابت درصد افزایش قیمت خودروها را در اواسط اردیبهشت ماه اعلام کند، خودروسازان کاهش عرضه را در دستور کار خود قرار داده بودند تا بتوانند بعد از اعلام نظر شورای رقابت خودروهای تولیدی خود را با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کنند.

البته پس از آنکه شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کرد، همچنان خودروسازان به روند قبلی خود ادامه دادند چراکه درصدهای اعلامی شورای رقابت با آنالیز قیمتی مدیران ارشد صنعت خودروسازی کشورمان فاصله معناداری داشت.

همین موضوع سب شد که روند عرضه خودرو از جانب خودروسازان در بازار کند شده و در نهایت قیمت خودروها افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.