اصول نشستن صحیح پشت فرمان ماشین + نکات تنظیم آینه و صندلی

0 2,702

صحیح نشستن پشت فرمان، حتی از صحیح نشستن روی مبل منزل هم مهم‌تر است. چراکه هنگام رانندگی، شما ساعت‌ها در یک موقعیت ثابت می‌مانید و رانندگی می‌کنید که این وضعیت، باعث منقبض شدن ماهیچه‌های شما می‌شود. همچنین در شرایط مختلف مانند ترافیک، فعالیت ماهیچه‌ها در قسمت پاها بیشتر می‌شود و تنش عضلانی ایجاد می‌کند.

اگر به‌درستی در خودرو ننشینید و صندلی، آینه‌ها، فرمان و … را درست تنظیم نکنید، هنگام رانندگی مجبور می‌شوید بارها کمر و گردن خود را خم کنید. رانندگی در این حالت برای مدت طولانی، شما را به مشکلات مختلفی ازجمله کمردرد، درد شانه و گردن، گرفتگی پا، سردرد یا حتی خستگی چشم گرفتار می‌کند. هرقدر برای مدت طولانی‌تری رانندگی کنید، احتمال نمایان شدن این مشکلات هم بیشتر می‌شود. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم نحوه صحیح نشستن در خودرو را بررسی کنیم.

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که خودرو باید متناسب با اندام و چثه شما باشد. برای مثال اگر قد بلندی دارید، ماشین‌های کوچک برای شما مناسب نیستند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید به‌درستی در آن‌ها بنشینید.

وضعیت درست زانوها و پاها

برای اینکه بتوانید به‌راحتی رانندگی کنید، باید پاهایتان کاملا به پدال برسد و بتوانید آن‌ها را تا انتها فشار دهید. برای این کار باید زانوی شما حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه خم شود. اگر زانو صاف باشد، در خطر ابتلا به زانودرد قرار می‌گیرید.

هنگامی که از پدال‌ها استفاده نمی‌کنید، باید پای خود را روی کف خودرو قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید پدال‌ها را فشار دهید. با این کار، پاهای خود را استراحت می‌دهید و از آسیب دیدن لگن و کمر جلوگیری می‌کنید. همچنین پاشنه پای شما باید تقریبا جلوی پدال ترمز قرار بگیرد تا بتوانید پای خود را به‌راحتی بین پدال گاز و ترمز حرکت دهید. از آنجایی که خودروهای اتوماتیک کلاچ ندارند، آسیب‌های فیزیکی کمتری برای راننده دارند.

هنگام نشستن پشت فرمان، پشت زانوی شما نباید به لبه صندلی برخورد کند؛ در غیر این‌صورت زانو و بدن‌تان آسیب می‌‌بیند. فاصله بین پشت زانو و صندلی خودرو باید حدودا دو انگشت باشد.

چند نکته:

  • هنگام نشستن در ماشین باید ابتدا لگن و سپس زانوهای خود را وارد خودرو کنید. همچنین وقتی می‌خواهید از خودرو پیاده شوید، ابتدا زانوی خود را به‌سمت بیرون خودرو بچرخانید و از ماشین پیاده شوید. هنگام خارج شدن از خودرو، هیچ‌گاه بدن خود را سریع نچرخانید.
  • پوشیدن دمپایی و کفش پاشنه‌بلند هنگام رانندگی، علاوه‌بر دشوار کردن کنترل خودرو، باعث کمردرد هم می‌شود. همچنین کفش‌های پاشنه‌بلند قد شما را افزایش می‌دهند که درنتیجه تنظیماتی که از قبل انجام داده‌اید، دیگر فایده‌ای ندارند. کتانی بهترین نوع کفش برای رانندگی است که خطر ابتلا به کمردرد را کاهش می‌دهد.

وضعیت درست کمر و لگن

بخش بزرگی از تنظیمات خودرو به تنظیم صندلی مربوط است. اگر صندلی را درست تنظیم کنید، هنگام ترمز گرفتن به جلو پرتاب نمی‌شوید. گرچه این مشکل در خودروهای مدرن با بهینه کردن کمربند ایمنی برطرف شده است.

ارتفاع صندلی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کمر و زانوهای‎تان هم‌راستا باشند. اگر بتوانید جاده را کامل ببینید، یعنی ارتفاع شما صحیح است. نباید طوری بنشینید که هنگام رانندگی و برای دیدن مسیر مجبور به بالا بردن یا خم کردن سر خود شوید. اگر باز هم نمی‌توانید جاده را ببینید و به ارتفاع بیشتری نیاز دارید، می‌توانید یک بالش مخصوص یا یک کوسن روی صندلی خود بگذارید. کوسن‌ها لرزش‌های جاده‌ای را هم کاهش می‌دهند و از صدمات فیزیکی جلوگیری می‌کنند.
زاویه درست کمر و لگن هنگام رانندگی

پشتی صندلی باید طوری تنظیم شود که فشاری به کمر و لگن‌تان وارد نشود. بدین منظور شیب پشتی صندلی باید حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد. این زاویه، فشار روی کمرتان را کاهش می‌دهد.

زاویه درست صندلی هنگام رانندگی

وقتی درحال رانندگی هستید، سعی کنید در موقعیت صحیح بمانید و هیچ‌گاه خود را به‌سمت شاگرد یا صندلی‌های پشت خم نکنید. این کار به کمر و شانه‌های شما آسیب وارد می‌کند. اگر کار واجبی دارید، خودرو را کنار بزنید و کارتان را انجام دهید.

اگر گودی کمر دارید و رانندگی می‌کنید، امکان دارد با گذشت زمان دچار کمردرد و پادرد شوید. به همین خاطر، باید تکیه‌گاه صندلی خودروی خود را به‌‌گونه‌ای تنظیم کنید که قوس کمرتان پُر شود؛ خصوصا اگر گودی کمرتان زیاد است. برای اینکه بفهمید گودی کمر شما زیاد است یا کم، ابتدا کاملا به صندلی تکیه دهید و سعی کنید دست خود را در فاصله بین کمر و صندلی قرار دهید. اگر نتوانید دست خود را وارد این قسمت کنید، یعنی مقدار گودی کمرتان زیاد نیست. در غیر این صورت، توصیه می‌کنیم یک پشتی مخصوص خودرو یا صندلی تهیه کنید و آن را در قسمت خالی کمر خود بگذارید.

 

قبل از نشستن در خودرو، وسایل موجود در جیب‌های خود را خارج کنید. وجود این وسایل در جیب شلوار به‌مدت طولانی، ممکن است باعث کمردرد شود. چون اگر به آنها نیاز پیدا کنید، باید مدام خود را خم کنید.
promotion banner

وضعیت درست دست‌ها

فاصله بین راننده و فرمان باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر باشد تا در موقع نیاز، ایربگ های خودرو به‌درستی عمل کنند. در خودروهایی با قابلیت تنظیم فرمان، فاصله مناسب به‌صورت پیش‌فرض تنظیم شده است. برای گرفتن درست فرمان، بازوی خود را صاف و مچ دست خود را روی لبه فرمان خم کنید. در چنین شرایطی باید زاویه دستتان ۱۲۰ درجه باشد.

ارتفاع صندلی باید طوری باشد که داشبورد را به‌خوبی ببینید. اگر فرمان خودرو را مانند یک ساعت تصور کنید، برخی از راننده‌ها دستشان را روی ساعت نه و سه می‌گذارند، برخی دیگر که معمولا شانه یا گردن‌درد دارند، دست‌ها را روی ساعت ۷ و ۴ تنظیم می‌کنند. از بین این دو، بهترین حالت ساعت ۹ و ۳ است؛ زیرا در این حالت شما می‌توانید تا حد امکان شانه و گردن خود را تکان دهید. شما باید بتوانید فرمان خودرو را با دست و نوک انگشتان خود به‌راحتی نگه دارید. در غیر این صورت، ستون فقرات شما آسیب می‌بیند.

برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، هیچ‌گاه فرمان را با یک دست نگه ندارید.

زاویه درست دست روی فرمان

وضعیت درست شانه و گردن

پشتی صندلی خودرو باید به شانه‌هایتان برسد. البته، اگر کمی پایین‌تر یا بالاتر از شانه‌هایتان است و احساس راحتی دارید، ایرادی ندارد. برای تنظیم پشتی کوچک صندلی، باید آن را طوری تنظیم کنید که مرکز پشتی، در راستای گوش‌هایتان قرار بگیرد.

وضعیت درست شانه و گردن هنگام رانندگی

نحوه تعویض و نگه داشتن دنده هم اصل دیگری است که باید آن را رعایت کنید تا شانه و گردن شما دچار مشکل نشود. برای اینکه بتوانید در زاویه‌ای درست دنده ماشین خودرو را عوض کنید، بازوی شما نباید بیش از ۹۰ درجه خم شود. همچنین، باید انگشت شست شما روی دکمه دنده و چهار انگشت دیگر در قسمت پایین آن قرار بگیرد. هیچ‌گاه برای تعویض دنده، کف دست خود را روی دنده قرار ندهید؛ زیرا با این کار به‌مرور زمان به دست خود آسیب می‎‌رسانید.

نکات تکمیلی

هنگامی که وضعیت نشستن خود را در خودرو درست کردید، وقت تنظیم کردن آینه‌ها رسیده است. این تنظیمات در وضعیت نشستن و رانندگی شما تأثیر دارد. زیرا اگر آینه‌های خودرو تنظیم نباشند، نمی‌توانید جاده یا ماشین‌های اطراف را واضح ببینید، به همین دلیل مجبورید بدن و سر خود را تکان دهید یا حتی کمر خود را بالاتر ببرید که همین کارها باعث آسیب رساندن به قسمت‌های مختلف بدن‌تان می‌شود.

روش تنظیم آینه‌های کناری

در برخی خودروها تنظیم آینه‌ها به‌صورت الکتریکی است و معمولا دکمه تنظیم آن‌ها در سمت راست فرمان یا روی درب راننده قرار دارد. در ماشین‌های قدیمی هم تنظیم آینه‌ها به‌صورت دستی است. برای تنظیم این آینه‌ها، آن‌ها را حرکت دهید تا جایی که لبه انتهایی خودرو قابل مشاهده باشد. اگر هیچ‌کدام از قسمت‌های خودرو قابل دیدن نیستند، یعنی آینه بیش‌ازحد به‌سمت خارج خودرو چرخیده‌ است. اگر هم زیاد به سمت خودرو چرخیده باشد، بخش زیادی از اتومبیل را می‌بینید. فراموش نکنید که شما در هر حالت نقطه کور خواهید داشت اما باید تلاش کنید که مقدار نقاط کور را به حداقل برسانید.

 

روش دیگری هم برای تنظیم آینه‌های کناری وجود دارد. در این حالت باید دستگیره درب خودرو در گوشه پایینی آینه قرار بگیرد. در چنین شرایطی، جاده پشت سر باید تا انتها به‌صورت مستقیم مشخص باشد.

تنظیم آینه خودرو

روش تنظیم آینه عقب

این آینه باید طوری تنظیم شود که تمام شیشه عقب در آن قابل مشاهده باشد. اگر این آینه درست تنظیم شود، زاویه دید در هر دو طرف صحیح است. ممکن است هنگام رانندگی برای دید بهتر، این آینه را چندین‌بار تکان دهید.

روش صحیح بستن کمربند ایمنی

بیشتر خودروهای امروزی دارای سه نقطه کمربند ایمنی هستند که از آسیب‌های احتمالی هنگام حوادث جلوگیری می‌کنند. برخی از خودروها، کمربند ایمنی تنظیم‌شونده دارند که می‌توانند در صحیح نشستن به شما کمک کنند.

برای بستن کمربند ایمنی، بدن خود را به‌سمت عقب ببرید و با یک دست بالای کمربند، با دست دیگر وسط آن را بگیرید و کمربند را ببندید.  قسمت پایینی کمربند ایمنی باید از شکم‌تان عبور کند تا در صورت بروز حوادث، به اندام‌های داخلی بدن آسیب نرسد. خانم‌های باردار باید این وضعیت را جدی بگیرند. قسمت بالایی کمربند هم باید از روی ترقوه و جناغ رد شود و اگر روی شانه یا زیر بازو قرار بگیرد، یعنی درست تنظیم نشده است.

 

سخن آخر

در این مطلب درباره نحوه نشستن صحیح پشت فرمان صحبت کردیم. اگر تمامی این موارد را به‌درستی انجام دهید، احتمال آسیب دیدن قسمت‌های مختلف بدن مانند کمر و گردن‌تان تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

آیا تا‌به‌حال به‌علت غلط نشستن در خودرو به مشکل خورده‌اید؟ لطفا از تجربیاتتان برایمان بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.