دوزیست‌های دوست‌داشتنی؛ از جاده تا دریا با خودروهای آبی‌-خاکی

1 5,600

طی تاریخ، جابه‌جایی‌های زمینی و هوایی و دریایی، سه نوع اصلی جابه‌جایی بشر بوده‌اند. انسان همواره به فکر روش‌هایی برای ادغام کردن این سه نوع جابه‌جایی بوده‌ است: اینکه چطور بتواند وسیله‌ای بسازد که هم پرواز کند و هم در جاده حرکت کند، یا بتواند از آب و خشکی بگذرد.

تاریخ ساختن وسایل نقلیهٔ آبی-خاکی به چندین قرن پیش برمی‌گردد. در آن زمان‌ها روی قایق‌های چوبی چرخی نصب می‌کردند که باعث می‌شد بتوانند آن‌ها را در خشکی هم به حرکت درآورند. هر چند این طرح بسیار ساده بوده است، اما نشان می‌دهد ایدهٔ ساختن خودروهای آبی‌-خاکی طی سال‌های متمادی در ذهن بشر بوده است و در قرن نوزدهم میلادی تلاش‌های ناموفق زیادی برای عملی کردن آن صورت گرفت. در اواخر این قرن قایق‌های بزرگی با نام «سوسمار» ساخته شدند که می‌توانستند مسافت‌های میان رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را در خشکی طی کنند. اما حالا این نسل از وسایل نقلیه آبی-خاکی تغییرات قابل توجهی کرده‌اند. امروزه به وسایل نقلیه‌ای که قابلیت حرکت در زمین و دریا را دارند، وسایل نقلیهٔ آبی-خاکی (Amphibious) می‌گویند.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

به جز تغییر شکل قایق‌ها، عده‌ای هم به فکر ساختن دوچرخه‌های خاکی-‌آبی افتادند. اوایل قرن بیستم میلادی تب تولید دوچرخهٔ آبی-خاکی در بسیار از دانشگاه‌های مهندسی داغ شد و خیلی‌ها برای ساختن نمونهٔ موفق آن اقدام کردند. این طرح‌ها بعدها به فراموشی سپرده شد و کمتر کسی پی آن‌ها را گرفت.

شاید معروف‌ترین خودروهای آبی‌-خاکی جهان امفی‌باس‌های هلند باشند، اتوبوس‌هایی که باعث بازدید افراد بسیاری از این کشور می‌شود. این اتوبوس‌ها هر چند سرعت زیادی ندارند، اما آنقدر جذاب هستند که تجربهٔ منحصر به فردی را برای سرنشینانشان رقم بزنند.

حتما بخوانید: با یک میلیارد تومان چه ماشینی بخریم که واقعا بیارزد؟

در ادامه با ۱۰ ماشین آبی-خاکی که در عمل قابل استفاده‌اند، آشنا می‌شویم.

۱۰. Gibbs Quadski

گیبس کوآدسکی یک ماشین همه‌جارو با موتور چهارزمانه است که می‌تواند به یک قایق شخصی تبدیل شود. این ماشین آبی-خاکی حداکثر تا دو ساعت بر روی آب قابل استفاده است و حداکثر سرعت آن بر روی خشکی ۷۲ کیلومتر بر ساعت است. این ماشین دیدنی با همین سرعت می‌تواند در آب هم حرکت کند. رانندهٔ کوآدسکی می تواند با فشار دادن یک دکمه، چرخ ها را به داخل جایگاهی مخصوص در درون بدنهٔ خودرو هدایت و آن‌ها را از سیستم محرکه جدا کند.

خودروهای آبی‌-خاکی۹. Amphicar

امفی‌کار اولین وسیله نقلیهٔ دوزیستی تولید انبوه بود که در سال ۱۹۶۱ساخته شد. این ماشین توسط هانس تریپل طراحی شده بود و در مقایسه با قایق‌ها یا اتومبیل‌های معمولی، عملکرد متوسطی داشت. تا سال ۱۹۶۵ حدود ۴۰۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شد. این اتومبیل آبی-خاکی ۴۳ اسب بخار قدرت داشت و برای بسیاری از علاقه‌مندان خوردرو، ماشینی کلکسیونی به شمار می‌آمد. امفی‌کار برای فروش در ایالات متحده طراحی و ساخته شد.

promotion banner

خودروهای آبی‌-خاکی۸. Gibbs Aquada

گیبس آکوادا یک خودروی مفهومی است که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ساخته شد. این خودرو از یک موتور دو و نیم لیتری V6 بهره می‌برد تا عملکرد خوبی در خشکی و آب داشته باشد. حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در خشکی و ۵۰ کیلومتر در ساعت در آب است. آکوادا در اوکلند نیوزلند توسعه داده شد و برای رسیدن به بهترین عملکرد در ساختن آن از خودرویی الهام گرفته نشد و کاملاً از صفر طراحی شد.

خودروهای آبی‌-خاکی۷. Rinspeed Splash

این خودروی اسپرت در سوئیس و توسط شرکت معروف طراح و تنظیم‌کنندهٔ خودرو یعنی Rinspeed ساخته شد. خودروی دوزیست رین‌اسپید اسپلش، اتومبیلی مفهومی بود که به لطف موتور ۷۵۰ سی‌سی و دو سیلندر توربوشارژ می‌توانست با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در خشکی و ۸۵ کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند.

خودروهای آبی‌-خاکی۶. SeaRoader Lamborghini Countach

کانتاچ به عنوان اولین لامبورگینی دوزیست جهان، اتومبیل ارزانی نبود. این ماشین لوکس توسط مایک رایان ساخته شد. دماغهٔ جلویی کانتاچ در آب توسط یک هیدروفویل بلند می‌شود و سیستم تعلیق آن به کمک فعال‌کننده‌های هیدرولیکی فشرده می شود.

خودروهای آبی‌-خاکی۵. Gibbs Humdinga

این ماشین مفهومی با چهارچرخ متحرک از موتور V8 با قدرت ۳۵۰ اسب بخار برخوردار است. اَبَردوزیست شرکت گیبس از فناوری‌ای مشابه گیبس آکوادا بهره می‌برد و می‌تواند با سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت در خشکی و ۶۵ کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند.

خودروهای آبی‌-خاکی۴. Hydra Spyder

این خودرو آبی-خاکی روباز، با حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت در خشکی و ۸۵ کیلومتر بر ساعت روی آب حرکت می‌کند و توسط شرکت CAMI ساخته شده است. هیدرا اسپایدر مجهز به موتور شش لیتری V8 است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

خودروهای آبی‌-خاکی۳. Dobbertin HydroCar

این ماشین دیدنی و اسپرت، با چرخاندن یک سوئیچ، از حالت زمینی به حالت آبی تبدیل می‌شود. موتور پرتوان این سوپرماشین آبی-خاکی از ۷۶۲ اسب بخار قدرت برخوردار است!

خودروهای آبی‌-خاکی۲. Sea Lion

سی‌لایِن یا همان شیر دریا، در خشکی و روی آب سرعتی خیره‌کننده دارد. حداکثر سرعت آن در خشکی ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت و در آب ۹۶ کیلومتر بر ساعت است. این خودروی دیدنی و خوش‌قیافه برای ثبت رکوردهای جهانی در خشکی و آب، توسط مارک ویت طراحی و بدنهٔ آن با آلومینیوم سبک ساخته شد.

خودروهای آبی‌-خاکی۱. WaterCar Panther

پلنگ آبی-خاکی! برای پایان‌بندی این مطلب با یک ماشین شاسی‌بلند حرفه‌ای دوزیست موافقید؟ دیو مارچ، بنیانگذار شرکت پنتر، ماشین واترکار پنتر را بر اساس جیپ CJ8 Scrambler طراحی کرد. این اس‌یووی خوش‌قیافه می‌تواند با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت در آب و ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در خشکی حرکت کند.

خودروهای آبی‌-خاکی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امیر
    امیر می گوید

    ماشین های جالبی بودن مخصوصا مدل نهم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.