طرح واردات خودرو از مناطق آزاد تصویب شد

1 8,701

سرانجام کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی طرح واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را تصویب کرد. این موضوع در حالی به تصویب می‌رسد که دولت چندان تمایلی به اجرایی کردن آن ندارد.

دی ماه امسال کمیسیون تلفیق بودجه دولت را مکلف کرد که خودروهای خارجی غیرآمریکایی را در مناطق آزاد شناسایی کرده و زمینه ورود آنها به سرزمین اصلی را فراهم کند. در همین راستا دولت می‌بایست نسبت به ثبت سفارش و صدور مجوز ورود خودروهای غیرآمریکایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اقدام کند.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

با تصویب این مصوبه در دی ماه سیل گسترده‌ای از انتقادها نسبت به آن مطرح شده و کارشناسان و فعالان حوزه واردات ناکارآمدی آن را تایید کردند. سخنگوی دولت نیز بلافاصله اعلام کرد:

دولت تمایل چندانی به واردات خودرو از مناطق آزاد ندارد و حتی با وجود کسب درآمد از محل اجرای این طرح چندان موافق اجرایی کردن آن نیست. کلا ۱۴ هزار دستگاه خودرو در مناطق آزاد امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته و این تعداد خودرو یک درآمد ۵ هزار میلیاردی را به دولت اختصاص خواهد داد. این در حالیست که بر اساس طرح تازه تصویب شده مجلس مبنی واردات خودرو از مناطق آزاد درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی به خزانه دولت جاری می‌شود. مصوبه‌ای که به نظر نمی‌رسد چندان با واقعیت تطابق داشته باشد.

اما و اگر‌های تصویب طرح واردات خودرو از مناطق آزاد

اولا که کسب درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی از محل اجرایی شدن این مصوبه همچنان محل تردید است و حتی کسب درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیز بعید به نظر می‌رسد.

دوما نیز احتمالا اجرایی شدن مصوبه مذکور سبب ایجاد رانت در بازار خودرو خواهد شد. ضمن آنکه اثرگذاری آن بر تنظیم بازار نیز جای سوال فراوان دارد.

کارشناسان معتقدند که اقداماتی مانند آزادسازی واردات، لغو نرخ‌گذاری دستوری و بهبود تولید و عرضه، سبب تنظیم بازار خودروهای داخلی و خارجی خواهد شد و مصوبه‌هایی مانند مصوبه مذکور چندان نمی‌تواند اثر ملموسی بر بازار گذارد.

promotion banner

مجلس با واردات خودرو از مناطق آزاد مخالفت کرد [به‌روز‌رسانی-اسفند ۹۹]

با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بند الحاقی تبصره ۶ ماده واحده مرتبط با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور، از بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حذف شد.

در نشست علنی روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه، مجلس شورای اسلامی با اصلاحات اعمال شده بند مرتبط با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور (با ۲۱۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن) از بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده مخالفت کرد.

با این کار پرونده مرتبط با واردات خودرو از مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ به طور کلی بسته شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حافظ
    حافظ می گوید

    از مناطق آزاد به سرزمین اصلی یعنی چی؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.