اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بهترین خودروهای هیبریدی بازار ایران؛ کدام خودرو مناسب شماست؟

وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، اولین علتی که به ذهن‌مان می‌رسد خودروها هستند. در کشورهای در حال توسعه مثل ایران، کیفیت خودروها و سوخت مصرفی آنها اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا محسوب می‌شوند. به همین دلیل هم آن دسته از افرادی که حفظ محیط زیست برایشان اهمیت دارد، ترجیح می‌دهند که از خودروهای هیبریدی استفاده کنند.

برقی شدن خودروها آرزوی دور و درازی بود که چندین سال است به واقعیت پیوسته و خودروسازان بزرگ در سطح جهان دست به تولید خودروهای هیبریدی باکیفیتی زده‌اند. این خودروها مصرف سوخت بسیار پایین و میزان آلایندگی اندکی دارند.

همراهمان بمانید؛ در این مقاله به معرفی تعدادی از بهترین خودروهای هیبریدی پرداخته‌ایم که در بازار ایران هم خرید و فروش می‌شوند.

۱. هیوندا سوناتا هیبریدی

یکی از بهترین خودروهای هیبریدی در بازار ایران، هیوندا سوناتا هیبریدی، محصول کره جنوبی است. شرکت پاکرو اولین فیس لیفت سوناتا LF را در سال ۲۰۱۸ به کشور وارد کرد که محدود به نسخه هیبریدی بود. در حال حاضر ۳ تیپ از این خودرو در بازار وجود دارد.

سوناتا هیبرید از یک موتور ۴ سیلندر GDi با موتورالکتریکی با حجم ۲ لیتر بهره می‌برد. این خودروی هیبریدی علاوه‌بر پیشرانه بنزینی، یک موتور الکتریکی ۵۱ اسب بخار هم دارد که با باتری‌های لیتیوم‌یونی ۲۷۰ ولت تغذیه می‌شود. حداکثر قدرت این خودرو ۲۰۷ اسب بخار، شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۹.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف سوخت بسیار پایین این خودرو که ۴.۷ لیتر در صد کیلومتر است، یکی از ویژگی‌های مهم آن به‌شمار می‌رود.

علاوه‌بر سیستم فنی قدرتمند، سوناتا هیبرید به امکانات بسیار خوبی نیز مجهز است که در تیپ ۳ به کامل‌ترین شکل خود می‌رسد. از جمله آپشن‌های ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توانیم به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز ضد قفل، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، دوربین عقب، شش کیسه هوا، استارت دکمه‌ای و … اشاره کنیم.

۲. تویوتا کمری هیبرید

کمری هیبرید، خودروی جذاب از غول خودروسازی ژاپنی، در سه تیپ SE و LE و XLE وارد کشور شد. تیپ SE ارزان‌ترین تیپ و XLE فول‌آپشن‌ترین آنها بود. یکی از برتری‌های تویوتا کمری نسبت به سوناتا، شتاب تند و تیزتز این خودرو است که از طریق موتور حجیم‌تر آن (۲.۵ لیتر) تأمین می‌شود.

این خودرو به یک موتور بنزینی ۴ سیلندری به‌همراه موتور الکتریکی مجهز است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب تویوتا کمری ۷.۸ ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت. مصرف ترکیبی سوخت آن نیز حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

کمری هیبرید فاقد حالت رانندگی تمام برقی است. یعنی این ECU خودرو است که تصمیم می‌گیرد در چه زمانی از موتور بنزینی و در چه زمانی از موتور الکتریکی استفاده شود.

جعبه‌دنده تویوتا کمری مجهز به فناوری E-CVT است و فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق در آن به نرمی صورت می‌گیرد. این خودرو همچنین از امکانات رفاهی و ایمنی خیلی خوبی بهره می‌برد، از جمله کروز کنترل هوشمند، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، دی‌لایت، اتولایت، روکش چرم، نویگیشن، دوربین عقب، ۱۰ کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف، و بسیاری امکانات دیگر.

۳. کیا اپتیما هیبرید

بازار خودرو ایران در سال ۱۳۹۸ و به‌واسطه اطلس‌خودرو با اپتیما هیبرید آشنا شد. این مدل از نظر ظاهری تفاوت‌های قابل‌توجهی با نسخه بنزینی دارد که با نگاهی به سپر جلو و عقب و جلوپنجره‌ها متوجه آن می‌شویم. با این حال، کابین هر دو مدل شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. البته اپتیما هیبرید از یک نظر به سوناتا هیبرید نیز شبیه است، یعنی نداشتن حالت رانندگی تمام برقی که در بالا توضیح دادیم.

کیا اپتیما هیبرید از یک پیشرانه ۴ سیلندر GDIبا حجم ۲ لیتر بهره می‌برد. گیربکس این خودرو از نوع ۶ دنده اتومات با تکنولوژی شیفت‌لاک است. شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو ۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف سوخت ترکیبی ۴.۷ لیتری اپتیما هیبرید جزو ویژگی‌های برتر آن به‌شمار می‌رود. همان‌طور که گفتیم، این خودرو مجهز به فناوری AutoChange و تعویض سوخت هوشمند و خودکار است. در واقع، هنگام سرعت و شتاب زیاد، موتور برقی با جابه‌جایی خودکار به کمک موتور بنزین‌سوز می‌آید.

اپتیما هیبرید از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی نیمه‌فول محسوب می‌شود، اما با این حال، امکاناتی مثل سنسورهای عقب و جلو، کنترل پایداری، کروز کنترل، آینه عقب الکتروکرومیک، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، چراغ مه‌شکن و مجموعاً ۷ کیسه هوا در آن وجود دارد.

۴. تویوتا پریوس

پریوس جزو پرفروش‌ترین و البته ارزان‌ترین خودروهای هیبریدی جهان محسوب می‌شود، که نسل سوم آن به بازار خودروی ایران هم رسید. در حال حاضر ۵ تیپ از این خودرو با آپشن‌های متفاوت در ایران وجود دارد و تیپ C سفارش اروپا که گران‌قیمت‌ترین آپشن‌ها را دارد هم وارد کشورمان شده است.

مصرف سوخت بسیار پایین این خودرو که تنها ۳.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است شاید جالب‌توجه‌ترین ویژگی آن باشد. البته نمی‌توان از پیشرانه قدرتمند ۴ سیلندری و شتاب سریع ۱۰ ثانیه‌ای آن هم گذشت.

همان‌طور که گفتیم، تویوتا پریوس دارای آپشن‌های مختلفی است، با این حال، برخی آپشن‌های آن در تیپ C به‌صورت سفارشی تعبیه شده‌اند، از جمله کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، تشخیص عابر پیاده، هدآپ، گرمکن صندلی …. .

۵. میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر چند سالی است که توسط آرین‌موتور به کشور وارد شده و توانسته در بازارهای جهانی فروش بسیار خوبی را تجربه کند و یکی از موفق‌ترین محصولات هیبریدی دنیا باشد.

میتسوبیشی اوتلندر از سیستم فنی قدرتمندی برخوردار است. علاوه‌بر پیشرانه ۴ سیلندری ۲.۴ لیتری، این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز است که وظیفه نیرودهی به محورهای جلو و عقب را دارند.

یکی از ویژگی‌های میتسوبیشی اوتلندر این است که می‌توان به‌صورت تمام الکتریکی از آن استفاده کرد، و دلیل آن هم پلاگین هیبرید بودن این خودرو است. به این ترتیب، می‌توان هنگام رانندگی تنها از موتورهای برقی استفاده کرد و نکته‌ی جالب‌تر اینجاست که با تکنولوژی پیشرفته‌ به‌کار رفته در آن، در صورت تمام شدن شارژ موتورها، می‌توان حین رانندگی آنها را شارژ کرد.

کیفیت ساخت میتسوبیشی اوتلندر می‌تواند نظر هر راننده‌ای را به خودش جلب کند. دو دیفرانسیل ۳ حالته (اکو، نرمال، قفل)، گیربکس CVT بهبودیافته، شتاب ۱۰ ثانیه‌ای و مصرف سوخت ۲ لیتری این خودروی ژاپنی همگی از ویژگی‌های جذاب آن هستند.

میتسوبیشی اوتلندر در کنار دوام فنی، سیستم تعلیق کارآمد و فضای خوب کابین، آپشن‌های رفاهی و ایمنی راضی‌کننده‌ای هم دارد. اما واردات محدود و کمبود قطعات یدکی آن جزو نقاط ضعفی است که برخی را از خریدش منصرف می‌کند.

۶. تویوتا C-HR هیبرید

در این لیست به گزینه دیگری از شرکت تویوتا برمی‌خوریم. این کراس اوور ژاپنی که از سال ۱۳۹۶ وارد بازار ایران شده است، در دو تیپ پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی توربوشارژ و ۱.۸ لیتری هیبریدی ارائه شد. پیشرانه استفاده‌شده برای نسخه هیبریدی این خودرو کاملاً مشابه موتور تویوتا پریوس است؛ یعنی یک پیشرانه بنزینی ۱۷۹۸ سی‌سی و یک پیشرانه الکتریکی که در مجموع ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.

شاید مهم‌ترین نقطه تمایز تویوتا C-HR ظاهر جذاب و خاص آن است که این جذابیت از نمای پشت، توجه بیشتری جلب می‌کند.

از امکانات رفاهی تویوتا C-HR می‌توان به دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، کمک پارک هوشمند (IPA)، سنسور باران، روشنایی در روز (DRL)، سیستم نوربالای اتوماتیک (AHB)، سیستم صوتی حرفه‌ای JBL به همراه ۹ بلندگو، تهویه و گرم‌کن صندلی‌های سرنشینان جلو و فرمان، آینه وسط الکتروکرومیک و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه اشاره داشت.

۷. لکسوس CT200h

لکسوس همیشه جزو ماشین‌های جذاب و پرطرفدار بوده است، اما از آنجایی سازندگان لکسوس CT200h بیشتر روی جنبه‌های اقتصادی آن تأکید داشته‌اند، شاید این مدل به‌اندازه سایر مدل‌های لکسوس جذاب به نظر نرسد.

لکسوس CT200h اولین خودروی هیبریدی وارداتی بود، اما نتوانست به موفقیت چندانی برسد. قطعات یدکی این خودرو بسیار کمیاب بودند و عملکرد فنی آن هم تعریفی نداشت. ولی در هر حال اگر به‌دنبال یک سواری نرم و راحت با یک خودروی لوکس هیبریدی هستید، می‌توانید این گزینه را در نظر بگیرید.

از مشخصات فنی این خودرو می‌توانیم به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه موتور الکتریکی، گیربکس E-CVT، شتاب ۱۰.۳ ثانیه‌ای، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۴.۱ لیتری در هر صد کیلومتر اشاره کنیم.

امکانات رفاهی و ایمنی لکسوس نیز عبارتند از کروز کنترل، چهار حالت رانندگی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور باران، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، نمایشگر لمسی مرکزی ۸ اینچی، سامانه نویگیشن و دوربین عقب، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیمات ۱۰ حالته برقی به‌همراه حافظه و تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی جلو، پورت USB، مجموعاً هشت عدد کیسه هوا و … .

کدام خودروی هیبریدی را بخریم؟

اگر بودجه لازم را برای خرید خودروی هیبریدی دارید، باید ببینید که مشخصات فنی یا آپشن‌های کدام خودرو برایتان راضی‌کننده‌تر است.
البته موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید این است که قطعات و لوازم یدکی خودروهای هیبریدی کمیاب هستند و شاید برای پیدا کردن تعمیرکار متخصص نیز با دشواری مواجه شوید.
با در نظر گرفتن تمام این‌ها، اگر همچنان قصد خرید خودروی هیبریدی دارید پیشنهاد می‌کنیم که با تحقیقات بیشتر دست به اقدام بزنید. اگر هم مشکل‌تان بودجه است، می‌توانید سراغ خرید خودروهای کم‌مصرف ارزان‌تر بروید.

/blog/best-hybrid-cars/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید