اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

خودرو تمام رنگ و دور رنگ؛ روش‌های تشخیص و سختی‌های فروش این خودروها

یکی از نکات بسیار مهمی که هنگام خرید خودروی کارکرده باید به آن توجه کرد، این است که آیا خودرو را رنگ کرده‌اند یا نه. رنگ‌شدگی خودرو به دو صورت انجام می‌شود: تمام رنگ و دور رنگ. هر کدام از این دو حالت ویژگی‌ها و مزایای خاص خودشان را دارند که روی تصمیم برای خرید خودرو تأثیر می‌گذارند. در این مقاله قصد داریم خودرو تمام رنگ و دور رنگ را بررسی کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید با نحوه تشخیص خودرو تمام رنگ و دور رنگ آشنا شوید و درباره میزان افت قیمت، دلایل رنگ‌شدگی ماشین و سایر موضوعات مربوط به رنگ‌کردن خودرو بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ماشین تمام رنگ چیست؟

خودرو تمام رنگ به خودرویی گفته می‌شود که کاملا رنگ شده است. در این نوع رنگ‌آمیزی تمام قسمت‌های خودرو مانند کاپوت، ستون‌ها، صندوق، گلگیر، سپر، بدنه و به‌طور کلی تمام قسمت‌های خودرو را رنگ‌آمیزی کرده‌اند.

ماشین دور رنگ چیست؟

نوع بعدی رنگ‌شدگی، دور رنگ است که به خودرو‌هایی که فقط اطراف آن‌ها رنگ شده است، گفته می‌شود. در خودروهای دور رنگ قسمت‌هایی مانند سقف، کاپوت و ستون‌ها فاقد رنگ هستند.

نحوه تشخیص ماشین تمام رنگ و دور رنگ

در این بخش می‌خواهیم نحوه تشخیص خودرو تمام رنگ و دور رنگ را بررسی کنیم.

خودروی تمام رنگ

برای تشخیص خودروی تمام رنگ یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توان انجام داد این است که آن را زیر نور آفتاب بررسی کرد. خودرو‌هایی که کاملا رنگ شده باشند، در برخی از قسمت‌های صاف آن‌ها ازجمله درب‌ها و گلگیر‌ها می‌توان موج‌هایی را مشاهده کرد. البته برخی از صافکار‌های حرفه‌ای ممکن است بتوانند این موج‌ها را از بین ببرند. روش بعدی تشخیص رنگ‌شدگی کامل خودرو، استفاده از ابزار‌های مخصوص تشخیص رنگ یا ضخامت‌سنج است.

البته برای استفاده از این ابزار‌ها، شرط اول داشتن تجربه کافی است. ناگفته نماند که ضخامت رنگ بدنه، حتی در خودرو‌های صفر هم یکسان نیست. بنابراین بهترین و مطمئن‌ترین راه تشخیص رنگ‌شدگی خودرو، مراجعه به شرکت‌های کارشناسی خودرو و استفاده از خدمات کارشناسی رنگ آنهاست. در این شرکت‌ها، تکنسین‌های مجرب از اتاق رنگ و ابزار‌های مدرن استفاده می‌کنند و می‌توانند ریز‌ترین قسمت رنگ‌شده خودرو را نیز تشخیص دهند.

 

دور رنگ

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم‌، در این نوع رنگ‌شدگی تنها دور خودرو رنگ می‌شود و قسمت‌های دیگر مانند کاپوت یا ستون‌ها رنگ نمی‌شوند. از همین رو یکی از راه‌های تشخیص خودرو‌های دور رنگ، نگاه چشمی و تشخیص تفاوت قسمت‌ها با یکدیگر است. رنگی که کارخانه استفاده می‌کند کد‌های مشخصی دارد. به همین سبب اغلب رنگی که نقاش خودرو به‌کار می‌برد با رنگ کارخانه متفاوت است.

  • یکی از روش‌های تشخیص خودرو دور رنگ، یافتن نشانه‌هایی از رنگ پاشیدگی به قسمت‌های دیگر است. برای این کار باید کاپوت را بالا بزنید و درب‌ها را باز کنید. در صورتی که خودروی مورد نظر دور رنگ نباشد، نباید روی لبه داخلی کاپوت و درب‌ها رنگ پاشیده شده باشد.
  • روش بعدی که از طریق آن می‌توان به دور رنگ بودن خودرو پی برد، اثر سنباده‌کشی روی خودرو است.
  • همچنین می‌توان از خودرو عکس گرفت. اگر خودرو رنگ‌شده باشد، پوسته‌پوسته می‌شود و این موضوع به‌خوبی خودش را در عکس نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان به فابریک نبودن رنگ خودرو پی برد.
  • بسیاری از نقاشان برای صیقلی کردن سطح رنگ‌شده از کلیر استفاده می‌کنند. کلیر فابریک با کلیری که نقاشان استفاده می‌کنند از نظر بافت تفاوت دارد. کلیری که روی سطح خودرو پاشیده می‌شود، خانه‌های شش‌ضلعی و منظم ایجاد می‌کند که می‌توان با کمی دقت آن را مشاهده کرد.
  • روش بعدی استفاده از آهنرباست. البته باید از آهنربا‌های ضعیف استفاده کنید. آهنربا را روی قسمت‌های مختلف بدنه خودرو بکشید. در صورتی که میزان جاذبه آهنربا تفاوت داشته باشد، یعنی خودرو رنگ شده است.
  • برای روش بعدی باید نوک انگشت را روی بدنه خودرو بکشید. در صورتی که خودرو رنگ‌شده نباشد، سطح صیقلی و صافی دارد. اگر خودرو حالت زبری و ناهمواری داشته باشد و یکنواخت نباشد، یعنی آن قسمت از خودرو رنگ شده است.
  • استفاده از دستگاه دیجیتال راه دیگر برای تشخیص رنگ‌شدگی محسوب می‌شود. تراکم و ضخامت، فاکتور‌های مهمی در رنگ خودرو هستند که دستگاه آنها را بررسی خواهد کرد.

تفاوت قیمت خودرو دور رنگ و تمام رنگ

هرگونه رنگ‌شدگی خودرو می‌تواند روی قیمت آن هنگام خرید و فروش تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، هنگامی که خودرو تصادف می‌کند و بدنه آن به‌شدت آسیب می‌بیند، بدیهی است که نقاط دیگر آن هم دچار مشکل می‌شوند. از همین رو خودرو‌های تمام رنگ و دور رنگ هنگام خرید و سپس فروش مجدد آن، افت قیمت شدیدی دارند. محاسبه افت قیمت معمولا به این صورت است:

در خودرو‌های دور رنگ یعنی ماشین‌هایی که به‌عنوان مثال کاپوت آن‌ها رنگ شده است، حدود ۵% از قیمت کل خودرو کاهش می‌یابد. همچنین در صورتی که قسمت‌هایی مانند درب و گلگیر‌های خودرو رنگ شده باشد حدودا ۲.۵% از قیمت کل خودرو کاهش می‌یابد. رنگ‌شدگی صندوق خودرو نیز ممکن است بین %۳.۵ تا ۴.۵% از قیمت کل خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. اگر خودروی موردنظر تمام رنگ باشد یعنی تمام این موارد را شامل می‌شود و ممکن است قیمت کل خودرو حتی تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

مشکلات و چالش‌ها هنگام فروش خودروی رنگ‌شده

با توجه به اینکه خودرو تمام رنگ امکان دارد که تصادف شدید کرده باشد و از لحاظ فنی آسیب دیده باشد، طبیعتا خریدار بعد از بررسی خودرو رنگ‌شده و اطلاع از تمام رنگ بودن آن، به احتمال زیاد از خرید آن منصرف می‌شود یا قیمت آن را تا درصد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه فروش خودرو تمام رنگ کار بسیار دشواری است و صاحب خودرو تمام رنگ باید آن را به قیمت بسیار پایین بفروشد. چرا که هم کیفیت رنگ بازار با رنگ کارخانه قابل مقایسه نیست و هم ممکن است تصادف شدیدی کرده باشد. خرید چنین خودرو‌هایی، احتمالا با دردسرهای زیادی برای تعمیر یا ترمیم همراه است و خرج روی دست خریدار می‌گذارد.

درباره خودرو دور رنگ، فروش آن در مقایسه با خودرو تمام رنگ راحت‌تر است و قیمت آن کمتر کاهش پیدا می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که حتی اگر فروشنده خودرو رنگ‌شده خودرو خود را برای سلیقه و برای تمیزی و زیبایی آن رنگ کرده باشد، باز هم فروش آن کار آسانی نیست؛ چرا که باز هم رنگ بازار کیفیت رنگ کارخانه را ندارد.

دلایل رنگ شدگی خودرو

برخی از دلایل باعث از بین رفتن رنگ خودرو می‌شوند که در نتیجه صاحبان خودرو تصمیم به رنگ کردن آن می‌گیرند. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

۱. باران اسیدی

باران اسیدی یکی از عوامل خراب‌شدن رنگ خودرو است. درواقع خودرویی که بعد از باران کثیف می‌شود، به‌دلیل اثرات باران اسیدی است.

۲. تابش شدید نور خورشید

یکی از خطرناک‌ترین عواملی که می‌تواند موجب خراب‌شدن رنگ خودرو شود، تابش نور خورشید است. در برخی از مناطق که تابش نور خورشید شدید است، لایه شفاف روی رنگ و رزین آن را از بین برده و موجب زرد شدن این لایه می‌شود.

۳. اکسید شدن خودرو‌های فاقد لایه شفاف

اکسیدن شدن نیز دلیل دیگری برای از بین رفتن رنگ خودرو است. خودرو‌هایی که فاقد لایه شفاف هستند، اکسید می‌شوند و کم‌کم سطح رنگ دارای پیگمنت را اکسید و مات می‌کند.

۴. استفاده از شوینده نامناسب

بی‌توجهی در انتخاب مایع شست‌وشو برای شستن خودرو، می‌تواند موجب تخریب قطعات پلاستیکی، لاستیکی و رنگ آن شود.

۵. تصادف‌های شدید

برخی از تصادف‌ها آنقدر شدید هستند که بعد از صافکاری و تعمیر خودرو، به‌صورت تمام رنگ، رنگ‌آمیزی می‌شوند. به‌عنوان مثال ممکن است خودرو مورد نظر در اثر چپ شدن، پرت شدن در یک دره، افتادن یک شیء سنگین از بالا روی سقف، سقف آن عوض شده یا رنگ شود. چرا که در اثر یک تصادف ساده و جزئی سقف خودرو را تعویض نمی‌کنند.

 

۶. سلیقه مالک خودرو

گاهی اوقات، دلیل رنگ‌شدگی خودرو تصادف شدید نیست و تنها دلیلش این است که مالک می‌خواهد رنگ خودرو را به سلیقه خود تغییر دهد. این رنگ حالت تزئینی دارد و به این نوع رنگ‌آمیزی خودرو آبرنگ می‌گویند.

۷. کشیده شدن خودرو روی دیوار یا جسم سخت

گاهی اوقات ممکن است بدنه خودرو روی دیوار یا بدنه خودروهای دیگر کشیده شود، طوری که رنگ آن به‌صورت جزئی از بین برود. احتمال دارد راننده برای زیبایی و جلوگیری از پوسیدگی آن قسمت را رنگ کند.

۸.برخورد جسم تیز

برخورد جسم تیز یا شن و ماسه هم می‌تواند گاهی موجب رنگ‌پریدگی خودرو مخصوصا روی گلگیر‌های آن شود.

تفاوت رنگ کارخانه با رنگ بازار

رنگ‌هایی که در کارخانه به‌کار می‌روند کدهای مخصوصی دارند که نقاشان معمولا از آن اطلاع ندارند. رنگ فابریک کارخانه در مقایسه با رنگ‌های جعلی پوسته‌پوسته نمی‌شود و کیفیت بالایی دارد؛ اما رنگ‌هایی که فابریک نیستند معمولا شفافیت کمتری دارند. رنگ‌های فابریک خودرو صاف و یکنواخت هستند و موج ندارند. همچنین در کارخانه هنگام رنگ‌آمیزی خودرو لبه‌های قسمت‌هایی مانند کاپوت، صندوق و گلگیر‌ها را با موم خاصی موم‌کشی می‌کنند.

کلیر کارخانه از لحاظ بافت در مقایسه با کلیری که نقاشان می‌زنند متفاوت است (کلیر آخرین لایه روی بدنه خودرو است که روی هردو لایه آستر و رنگ اصلی خودرو قرار می‌گیرد. این لایه از رنگ بدنه خودرو  محافظت می‌کند و بدون آن امکان تخریب سطح خودرو بالا می‌رود).

سؤالات متداول

۱. اصطلاح رویت رنگ به چه معناست؟

این اصطلاح به معنای کارشناسی رنگ است.

۲. آیا آبرنگ هم جزو رنگ‌شدگی خودرو است؟

بله آبرنگ هم جزو رنگ‌شدگی خودرو محسوب می‌شود. اما آبرنگ به این معناست که خودرو تصادف سنگینی نداشته و به دلیل سایش بدنه به موانعی مانند در و دیوار و سطوح مختلف یا سایر خودرو‌ها آن را رنگ زده‌اند. معمولا در این روش یک لایه نازک رنگ روی بخش یا بخش‌های مختلف ساییده‌شده خودرو می‌زنند. ممکن است برای زیبایی ماشین این کار را انجام دهند.

۳. درج عبارت «تمام رنگ فابریک کارخانه» در برگه کارشناسی خودرو به چه معناست؟

به معنای همان رنگ کارخانه است و نشان می‌دهد خودرو رنگ نشده است. در نتیجه افت قیمت هم ندارد.

سخن آخر

در مقاله امروز درمورد خودرو تمام رنگ و دور رنگ صحبت کردیم. دریافتیم که خودرو تمام رنگ به خودرو‌هایی می‌گویند که به دلایلی مانند تصادف شدید، کاملا رنگ شده‌اند. از طرفی دیگر خودرو‌های دور رنگ به خودرو‌هایی می‌گویند که تنها برخی از قسمت‌های آن‌ها رنگ شده است. این نوع خودرو ها به‌سختی فروش می‌روند و افت قیمت شدیدی هم دارند. شما چه نظری دارید؟ در چه صورتی حاضرید خودرو تمام رنگ خریداری کنید؟ لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

/blog/buy-a-full-color-car-or-not/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید