علت باد گرم کولر ماشین + ترفندهای نگهداری و استفاده از کولر خودرو

0 14,991

در روزهای گرم سال، هر راننده‌ای برای غلبه بر گرما، به سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر خودرو متکی است. چه در حال شروع یک سفر جاده‌ای باشید و چه صرفاً در مسیر رفت‌وآمد روزانه خود، هوای خنک کولر می‌تواند گرمای هوای تابستان را برایتان تحمل‌پذیرتر کند. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم درباره استفاده از کولر در تابستان، شارژ گاز کولر، علت گرم بودن باد کولر و روش‌های نگهداری از آن با شما صحبت کنیم.

علت گرم بودن باد کولر چیست؟

باد گرم کولر شایع‌ترین مشکل کولر خودرو است که به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

۱. کم بودن گاز کولر

یکی از رایج‌ترین دلایل باد گرم کولر، کم شدن مبرد یا همان گاز کولر است. مبرد رگ حیاتی سیستم AC است و کمبود آن می‌تواند درنتیجه نشت یا نگهداری نادرست از کولر باشد. نشت مایع مبرد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شایع‌ترین‌شان ایجاد ترک‌ها یا سوراخ‌هایی در کندانسور، خطوط لوله، شیرهای ولوم و متصل‌سازها است. از مهم‌ترین نشانه‌های نشت گاز کولر هم گرم شدن ناگهانی هوای کولر و شنیده شدن صدای خش‌خش است.

پیدا کردن دلیل نشت گاز کولر ممکن است زمانبر و مشکل باشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این کار را به‌عهده افراد متخصص بگذارید.

۲. خرابی کندانسور

کندانسور یکی از اجزای اصلی سیستم کولر خودرو است که وظیفه تبدیل فریون گرم به فریون سرد را برعهده دارد. در صورت خرابی کندانسور، عملکرد سیستم تهویه هوا و کولینگ مختل می‌شود و مشکلاتی به‌وجود می‌آید. تجمع گرد‌وغبار، آلودگی‌ها و رسوبات در سطح کندانسور از اصلی‌ترین دلایل خرابی کندانسور و باد گرم کولر است. برفک زدن بخشی از کندانسور، می‌تواند نشانه اصلی خرابی آن باشد.

۳. خرابی فن‌های خنک‌کننده

فن خنک‌کننده بخش مهمی از سیستم AC خودرو را تشکیل می‌دهد و در کنار کندانسور، وظیفه خنک کردن سیال مبرد را به‌عهده دارد. اگر فن‌های کندانسور بنا به دلایلی کثیف یا دچار ترک یا آسیب شوند، مبرد به‌اندازه کافی خنک نمی‌شود و سیستم کولر خودرو هوای گرم را به داخل کابین هدایت می‌کند. خرابی فن خنک‌کننده قابل‌تعمیر نیست و باید تعویض شود.

۴. مشکلات کمپرسور

عملکرد صحیح کمپرسور برای فشرده‌سازی و گردش مبرد حیاتی است. اگر کمپرسور از کار بیفتد یا خراب شود، راندمان خنک‌کننده کاهش می‌یابد و ممکن است هوای گرم تولید کند. یکی از دلایل خرابی کمپرسور، کمبود روغن در داخل کمپرسور است که باعث افت فشار و افزایش اصطکاک قطعات می‌شود. تسمه فرسوده هم می‌تواند باعث شود کمپرسور به‌درستی کار نکند. اگر کمپرسور کار نکند، هیچ هوای سردی تولید نمی‌شود و سیستم تهویه به‌درستی عمل نمی‌کند. صداهای غیرعادی، وزوز و لرزش هم می‌توانند از وجود مشکل در کمپرسور خبر دهند.

 

۵. خرابی سیستم الکتریکی

کولر خودرو یک سیستم الکتریکی است و یکی از شایع‌ترین دلایل باد گرم کولر، نقص در این سیستم الکتریکی است. اگر هرکدام از فیوزها، رله‌ها و کلیدها آن‌طور که باید کار نکنند، کل سیستم برق خودرو مختل می‌شود و درنتیجه کولر به‌درستی کار نمی‌کند. به‌دلیل پیچیدگی سیستم الکتریکی، عیب‌یابی و حل مشکلات برق‌رسانی باید توسط یک متخصص مطمئن بررسی شود.

روش‌های نگهداری از کولر خودرو

نگهداری صحیح از سیستم کولر خودرو می‌تواند به افزایش عمر مفید و بهبود عملکرد آن کمک کند. در ادامه، به روش‌های نگهداری از سیستم کولر خودرو اشاره می‌کنیم. با رعایت نکات زیر، می‌توانید عملکرد بهتر سیستم کولر خودروی خود را تضمین کنید و از هوای خنک آن در روزهای گرم سال لذت ببرید.

نحوه کار کولر

۱. انجام سرویس‌های دوره‌ای

سعی کنید سرویس دوره‌ای خودرو را مطابق دفترچه راهنمای خودرویتان انجام دهید. با این کار نه‌تنها از عملکرد صحیح سیستم کولر، بلکه از سلامت کلی خودروی خود اطمینان پیدا می‌کنید و از حرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های زیاد هم پیشگیری می‌کنید.

۲. تعویض به‌موقع فیلتر کندانسور

فیلتر مکش خارجی کولر (کندانسور) به تصفیه هوا و حذف گرد‌وغبار کمک می‌کند. تعویض دوره‌ای این فیلتر برای بهبود عملکرد کولر ضروری است.

۳. بررسی دوره‌ای گاز کولر

بررسی مُبَرِد (گاز کولر) به‌صورت دوره‌ای، به حفظ عملکرد بهینه کولر کمک می‌کند. مُبَرِد اصلی‌ترین عنصر در سیستم خنک‌کنندگی خودروی شماست؛ بنابراین مراقب کاهش یا نشت آن باشید و در صورت کم‌شدن آن، به متخصص مراجعه کنید.

۴. روشن کردن کولر

حداقل یکبار در ماه، کولر را برای مدت کوتاهی روشن کنید؛ حتی در فصول سرد سال. این کار به حفظ عملکرد کمپرسور کولر ماشین و دیگر اجزای آن کمک می‌کند و از طرفی باعث به‌گردش درآمدن مُبَرِد در سیستم کولر می‌شود.

۵. پارک کردن در سایه

اگر امکان دارد، خودرو را در مکان‌های سایه‌دار پارک کنید تا از برخورد مستقیم نور خورشید به خودرو و داغ شدن بیش‌ازحد آن جلوگیری کنید.

۶. تمیز کردن قطعات خودرو

خودروی خود را تمیز نگه دارید. گرد‌وغبار و آلودگی‌ها می‌توانند به‌سرعت قطعات کولر را کثیف و عملکرد آن را تضعیف کنند. همچنین با مرتب کردن و بررسی اتصالات الکتریکی می‌توانید جلوی مشکلات احتمالی ازجمله قطعی برق را بگیرید.

promotion banner

نحوه سرویس کردن کولر ماشین

سرویس کولر ماشین در تابستان

با انجام کارهای زیر، می‌توانید مطمئن شوید که سیستم AC خودروی شما در روزهای گرم تابستان به‌خوبی کار می‌کند:

  • بررسی کنید که سطح مبرد خودرو در محدوده توصیه‌شده توسط سازنده خودرو قرار داشته باشد. کم بودن سطح مبرد باعث می‌شود هوای کولر به‌اندازه کافی خنک نباشد. درصورتی‌که گاز کولر کم شده باشد، حتما به مراکز تخصصی مراجعه و گاز کولر را شارژ کنید.
  • اگر فیلتر هوا کثیف باشد، جریان هوا محدود و کارایی سیستم AC خودرو کم می‌شود. برای حفظ جریان مناسب هوا، این فیلترها را به‌طور مرتب تمیز یا تعویض کنید.
  • به اجزای مختلف سیستم AC خودرو ازجمله تسمه‌ها، شلنگ‌ها و اتصالات دقت کنید. به‌دنبال علائم فرسودگی، آسیب یا نشتی باشید و اگر چنین علائمی دیدید، به‌سرعت به آن‌ها رسیدگی کنید.

شارژ کولر ماشین و مراحل انجام آن

شارژ کولر به‌طور معمول به‌عنوان سرویس کولر ماشین هم شناخته می‌شود. اگر متوجه شدید گاز کولر خودرو کم شده است، باید یا با مراجعه به مراکز تخصصی آن را شارژ کنید یا خودتان دست‌به‌کار شوید. در ادامه مراحل و نکات مربوط به شارژ کولر را بررسی کرده‌ایم:

  • رایج‌ترین مایع‌های خنک‌کننده کولر خودرو R134a و R1234yf هستند. خنک‌کننده مناسب خودرویتان را بشناسید و از همان نوع برای شارژ کولر استفاده کنید.
  • قبل از شارژ مایع جدید، مایع قدیمی را با استفاده از وکیوم از مخزن خارج کنید.
  • بعد از خارج کردن مایع قدیمی، سیستم کولر را به‌دقت بررسی کنید. خطوط لوله‌ها، واحد‌های داخلی و فیلترها باید در وضعیت خوبی باشند. در صورت لزوم، قبل از شارژ تعمیرات موردنیاز را انجام دهید.
  • مرحله شارژ گاز کولر بسیار حساس است، زیرا گاز کولر باید دقیقا همان مقداری باشد که در دفترچه راهنمای خودرو نوشته است. با استفاده از مانومتر، فشار داخل سیستم کولر را کنترل کنید.
  • پس از شارژ مایع جدید، موتور خودرو را روشن کنید و کولر را در حالت خنک‌کنندگی تست کنید. مطمئن شوید کولر به‌درستی کار می‌کند و هوا به‌خوبی خنک می‌شود.
پیشنهاد می‌کنیم شارژ گاز کولر را به متخصصان مجرب و حرفه‌ای واگذار کنید، زیرا این کار نیازمند دقت و تخصص زیادی است.

نکاتی برای استفاده بهینه از کولر در تابستان

استفاده صحیح از کولر

با افزایش دمای هوا در روزهای گرم سال، استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو هم بیشتر می‌شود. با اجرای نکات زیر، می‌توانید عملکرد سیستم AC خودروی خود را به حداکثر برسانید:

  • هنگام ورود به خودرو و قبل از روشن کردن AC، شیشه‌ها را پایین بکشید و کولر را روی حالت فن (بدون AC) بگذارید تا هوای گرم از خودرو خارج شود و سیستم AC بهتر کار کند.
  • ابتدا AC را روی دمای بالاتر تنظیم کنید و با خنک شدن کابین، به‌تدریج دما را کاهش دهید. این کار باعث می‌شود که فشار زیادی به سیستم تهویه وارد نشود و بهتر کار کند.
  • دریچه‌های کولر را کمی به‌سمت بالا ببرید. هوای خنک سنگین‌تر از هوای گرم است و خودبه‌خود به سمت پایین حرکت می‌کند، بنابراین با تنظیم دریچه‌های کولر به‌سمت بالا، می‌توانید کابین خودرو را خنک نگه‌دارید.
  • در صورت امکان، ماشین خود را در سایه پارک کنید تا کابین بیش‌ازحد گرم نشود.
  • استفاده از شیشه‌های دودی (مطابق با قوانین راهنمایی‌ورانندگی) باعث می‌شود دمای داخل خودرو خیلی زیاد نشود. علاوه‌بر این، آفتابگیرهایی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای شیشه‌های ردیف عقب خودرو استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱. علائم کاهش گاز کولر چیست؟

از مهم‌ترین نشانه‌های کاهش گاز کولر می‌توان به کاهش میزان خنک‌کنندگی کولر، افزایش مصرف سوخت، کاهش عملکرد و صداهای عجیب فن اشاره کرد.

۲. هر چندوقت یک‌بار باید کولر را شارژ کنم؟

معمولا نیازی نیست گاز کولر را شارژ کنید مگر اینکه سیستم نشتی داشته باشد. اگر باد کولر خودرو خنک نیست، به‌جای شارژ مجدد مُبَرِد، از یک متخصص برای بررسی نشتی‌ها و رفع‌شان کمک بخواهید.

۳. آیا استفاده از کولر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

به‌صورت کلی روشن کردن کولر در سرعت‌های پایین ممکن است مصرف سوخت را افزایش دهد. البته در سرعت‌های بالا استفاده از کولر بهتر از پایین کشیدن شیشه‌هاست؛ زیرا پایین کشیدن شیشه‌ها در سرعت‌های بالا مقاومت خودرو در برابر هوا را افزایش می‌دهد و درنتیجه مصرف سوخت بالا می‌رود.

سخن آخر

سیستم تهویه مطبوع خودرو در تابستان یک نجات‌دهنده واقعی است و سفرهای شما را راحت و لذت‌بخش می‌کند. به یاد داشته باشید که تعمیر و نگهداری منظم خودرو، کلید تضمین عملکرد بهینه سیستم کولر خودرو هستند. با اجرای نکات ارائه‌شده در این مطلب، می‌توانید کارایی سیستم AC خودرو را به حداکثر و مصرف انرژی را به حداقل برسانید.

درانتها اگر سؤال یا نکته‌ای درباره کولر خودرو دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.