اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نکاتی درباره کارشناسی برق خودرو که قبل از خرید آن باید بدانید

شما هم از آن کسانی هستید که دوست دارند درباره امور فنی و غیرفنی خودرو بدانند؟ خب! این خیلی جذاب است. داشتن اطلاعات مختلف در این زمینه به شما کمک می‌کند که در زمینه‌های مختلف بهتر عمل کنید؛ مثلا زمانی که قرار است، خودرویی دست‌دوم بخرید یا زمانی که می‌خواهید مشکلی فنی یا غیرفنی را در خودرو رفع کنید. برق خودرو هم یکی از این مقوله‌‌های فنی است که بد نیست درباره‌اش بدانید. پس اجازه بدهید که نکاتی درباره کارشناسی برق خودرو برایتان بگوییم. هر چه بیشتر بدانید، بهتر است. قبول دارید؟

چرا کارشناسی برق خودرو مهم است؟

سیستم برق‌کشی خودرو مهم است؛ این اهمیت به‌واسطه ارتباطی به‌وجود می‌آید که میان این بخش با بخش‌های متنوع وجود دارد. گاهی‌اوقات، یک خودرو سالم به نظر می‌رسد و در ظاهر مشکلی ندارد اما در واقعیت، یک جای کار می‌لنگد و این لنگیدن هم زیر سر سیستم برق است. حال فرض کنید که می‌خواهید یک خودروی دست‌دوم را خریداری کنید، همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد اما چیزی در سیستم برق خودرو به‌درستی کار نمی‌کند. برای همین بهتر است که با زوایای مختلف این سیستم آشنایی داشته باشید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که گاهی اگر به مشکلی کوچک در سیستم برق رسیدگی نشود، مشکلات و خسارات هنگفت دیگری روی دستتان خواهد ماند. خودرو یک نظام است؛ این نظام دارای بخش‌هایی است که به هم ربط دارند و کارکرد نامطلوب یکی از بخش‌های به‌هم‌پیوسته، کل عملکرد را مخدوش و از حالت ایدئال دور می‌کند.

اجزای مرتبط با سیستم برق خودرو را بشناسید

برای بررسی وضعیت برق خودروها باید با سیستم و اجزایش آشنا باشید. پس اجازه بدهید که به شما بگوییم، سیستم برق ماشین‌ها شامل چه قطعات و بخش‌هایی است:

  •       باتری؛ برق خودرو را تأمین و آن را در خود ذخیره می‌کند.
  •       دینام؛ همین بخش است که برق تولید می‌کند و باتری را پُر نگه می‌دارد.
  •       کوئل؛ برق خودرو را برای شمع و جرقه‌زدن تقویت می‌کند.
  •       شمع؛ در پیشرانه جرقه ایجاد می‌کند تا احتراق از طریق شمع انجام شود.
  •       دلکو؛ جریان برق کوئل را میان شمع‌ها تقسیم می‌کند و قطع/وصل جریان هم به‌عهده آن است.
  •       وایر شمع؛ وایرها سیم‌هایی عایق‌دارند که برق را به شمع‌ها می‌رسانند.
  •       آفتامات؛ این بخش ولتاژ تولیدی دینام را بی‌نوسان و منظم می‌کند.
  •       مدارهای الکتریکی؛ مدارهای اصلی و فرعی برق را در خودرو به بخش‌های مختلف می‌رسانند.
  •       سوکت‌ها؛ رابطی میان مصرف‌کننده‌های برق در اتومبیل و سیم‌ها هستند.
  •       کنترل‌کنند‌ه‌ها؛ قطع‌ و وصل جریان برق بخش‌های مختلف خودرو به عهده همین کنترل‌کننده‌هاست.

شناخت این‌ها می‌تواند راهی برای بررسی مشکلات برق خودرو باشد. رصدکردن اوضاع هریک از بخش‌های سیستم برق برای کشف مشکلات خودرو مفید واقع می‌شود.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

برای بررسی خودرو چه باید کرد و چه نکاتی را در نظر گرفت؟

بررسی سیستم برق را از کجا باید شروع کرد؟ اگر مسیری مشخص را بدانید، بررسی ماجرا برایتان راحت‌تر خواهد شد:

جعبه فیوز

 نخستین مشکلات سیستم برق معمولا خود را در قالب قطعی قسمت‌های الکتریکی نشان می‌دهند یا در بیشتر مواقع، نوساناتی در بخش‌های برقی پیش می‌آید. بررسی چنین موضوعی باید در جعبه فیوز پیگیری شود. گاهی کافی است که فیوزی سوخته را تعویض کنید تا مشکلات دیگر حل شود. پس همیشه بررسی و کارشناسی برق خودرو را از پایه‌ای‌ترین مشکل محتمل پیگیری کنید.

خرابی و سولفاته‌شدن اتصالات باتری

زمانی که اتصالات باتری دچار خرابی و سولفاته‌شدن می‌شود هم سیستم برق به‌درستی کار نخواهد کرد. وجود مشکل در این بخش از سیستم موجب اختلال در تولید و توزیع برق می‌شود. چنین وضعیتی مانع از ذخیره برق در باتری است. حتی اگر دینام هم به‌درستی کار کند، چنین اختلالاتی مانع از ذخیره برق باتری می‌شوند.

مشکل در دینام خودرو

دینام خودرو هم از مهم‌ترین بخش‌های سیستم برق است. اگر دینام به‌درستی کار نکند، مشکلات متعددی امکان وقوع خواهند داشت. کارنکردن دینام یا وجود اختلال در آن می‌تواند موجب قطعی و از کارافتادن بخش‌های مختلفی شود. برای نمونه، عیب در دینام می‌تواند واشر سرسیلند را بسوزاند.

وجود اشکال در شمع خودرو

در کارشناسی برق خودرو باید حواستان به شمع‌ها هم باشد. برای بررسی این بخش می‌توان به سراغ سر شمع‌ها رفت و دید که آیا شمع‌ها کهنه و خراب هستند یا خیر. در صورت لزوم، احتیاج است که شمع‌های خودروها تعویض شوند.

بخش‌های عمومی دیگری هم در سیستم برق خودرو وجود دارند که نگاهی به آنها می‌تواند کارساز باشد:

  •       چراغ‌های مختلف خودرو
  •       سوئیچ خودرو

آیا نیاز به حضور کارشناسی حرفه‌ای وجود دارد؟

بخش‌هایی از سیستم برق خودرو که در قسمت قبلی مطرح شد، برای عموم آشناتر هستند، اما قسمت‌هایی هم وجود دارد که تنها با حضور یک کارشناس خبره می‌توان به رصد و شناخت وضعیتشان رسیدگی کرد. برای مثال:

– وضعیت دلکوی خودرو چگونه است؟ اگر این بخش خراب شده باشد یا ترک‌خوردگی در آن دیده شود، مشکلاتی جدی برای خودرو رخ می‌دهد. بررسی اوضاع دلکو نیاز به حضور کارشناسی خبره دارد.

– بررسی سیم‌کشی‌های خودرو هم مهم است. اگر عیبی در این بخش‌ها وجود داشته باشد، کارشناسان حرفه‌ای با نگاه تیزبینشان می‌توانند متوجه مشکل شوند.

– خازن‌ها هم در سیستم برق خودرو نقش مهمی ایفا می‌کنند. کارشناسان متخصص هستند که می‌توانند نگاهی به این اجزای خودرو داشته باشند و ببینند که اوضاع از چه قرار است.

اگر می‌خواهید که خودرویی دست‌دوم بخرید یا ماشینتان را عیب‌یابی کنید، برای بررسی‌های تخصصی در سیستم برق، نیاز به حضور یک کارشناس دارید؛ کارشناسانی متخصص و حرفه‌ای

کارنامه و سرویس کارشناسی خودرو برای خرید را می‌شناسید؟

کارنامه مجموعه‌ای قوی و خوش‌سابقه است که سرویس‌های کاربردی و مناسبی را برای خریدوفروش خودرو ارائه می‌دهد. در تیم کاری این مجموعه، کارشناسان متخصصی حاضر هستند که می‌توانند به‌سادگی با بررسی ابعاد فنی و غیرفنی خودرو، به شما در رسیدن به انتخابی بهتر کمک کنند.

همان‌طور که گفته شد، کارشناسی برق خودرو در برخی از قسمت‌های سیستم الکتریکی آن، کار هرکسی نیست. بنابراین، اگر کسی باشد که در مسیر ارزیابی وضعیت خودروی موردنظر برای خرید به کمکتان بیاید، به‌طور قطع، تصمیم‌های بهتری خواهید گرفت. استفاده از سرویس کارشناسی خودرو می‌تواند خیالتان را در فرایند معامله کاملا راحت کند.

بد نیست برای آشنایی بیشتر با سرویس کارشناسی خودرو این مجموعه سری به وب‌سایت کارنامه بزنید.

/blog/car-electrical-inspection/amp/
آشنایی با کارنامهتوصیه‌های خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید