اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

شاخص بازار خودرو در اسفند ۱۴۰۱

گزارش «کارنامه» از وضعیت بازار خودرو: میانگین قیمت خودروهای بازار، در هفته گذشته کاهش داشت!

مجموعه کارنامه به‌عنوان دستیار معتبر خرید و فروش خودرو در بازار آزاد، گزارشی را از شاخص قیمت خودرو و رونق بازار به دست آورده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارنامه با تحلیل رفتار کاربران سایت‌های منتشرکننده آگهی، رصد بیش از ۱ میلیون آگهی فروش خودرو و مطالعه معاملاتی که به کمک کارنامه انجام گرفته‌اند، تغییرات قیمت و وضعیت معاملات در بازار خودرو را نسبت به هفته گذشته بررسی کرده است.

شاخص قیمت خودرو در هفته سوم اسفند ماه ۱۴۰۱

براساس گزارش مجموعه کارنامه از بازار خودرو، میزان تقاضای بازار در هفته سوم اسفند  ماه ۵۰٪ کاهش پیدا کرده است.

کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، بر اساس تحلیل داده‌ سایت‌های انتشار آگهی و نیز اطلاعات مربوط به خودروهای معامله شده به کمک کارنامه، به‌شکل هفتگی دو شاخص قیمت خودرو وشاخص تقاضا در بازار آزاد را بررسی می‌کند.

سقوط آزاد بازار خودرو / قیمت کاهش پیدا کرد و تقاضا ۵۰٪ کم شد!

در ادامه به بررسی گزارش وضعیت بازار آزاد خودرو در هفته سوم اسفند خواهیم پرداخت

 

شاخص بازار قیمت خودرو در هفته سوم

کاهش ۵۰ درصدی تقاضای بازار

براساس این گزارش، هفته سوم اسفند ماه در حالی به پایان رسید که میزان تقاضا در بازار آزاد خودرو  ۴۹٪ ریزش داشت. نکته مهم‌تر این که بعد از اعلام زمان قطعی عرضه ۵۰۰ هزار خودرو، میزان تقاضای بازار آزاد در یک روز ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

ریزش قیمت در بازار خودرو

در نیمه اول هفته، علی‌رغم کاهش شدید قیمت دلار، فروشندگان بازار تغییر محسوسی در قیمت خودروهای عرضه‌شده اعمال نکردند؛ از طرفی خریداران منتظر کاهش قیمت در بازار خودرو بودند و همین موضوع باعث شد تا در نیمه ابتدایی هفته و قبل از اعلام زمان دقیق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، تقاضا برای خرید خودرو در بازار کاهش پیدا کند.

وضعیت عرضه در بازار هفته گذشته

همان‌طور که در نمودار پیداست، هفته گذشته شاخص قیمت خودرو با سرعت کم‌تری نسبت به قیمت دلار، کاهش داشت و سه روز ابتدای هفته درحالی سپری شد که شاخص قیمت روی  بالاترین عدد  قرار گرفت. براساس آنچه در نمودار آمده، موج کاهش قیمت دلار در اواسط هفته به بازار خودرو رسید و شاخص قیمت خودرو در پایان هفته ۶ درصد ریزش پیدا کرد.

بررسی‌های مجموعه کارنامه نشان می‌دهد که میزان عرضه خودرو در هفته گذشته با نوسان روبه‌رو بوده است هفته سوم اسفند در حالی به پایان رسید که عرضه خودرو در بازار آزاد حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

شاخص قیمت خودرو در هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۱

در هفته دوم اسفند رخ داد: «خبر عرضه‌ی  ۵۰۰ هزار خودرو،  تقاضا برای خرید ماشین را  کاهش داد!»

کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، بر اساس تحلیل داده‌ سایت‌های انتشار آگهی و نیز اطلاعات مربوط به خودروهای معامله شده به کمک کارنامه، به‌شکل هفتگی دو شاخص قیمت خودرو وشاخص تقاضا در بازار آزاد را بررسی می‌کند.

در ادامه به بررسی گزارش وضعیت بازار آزاد خودرو در هفته دوم اسفند خواهیم پرداخت.

همزمان با رشد قیمت دلار، میانگین قیمت خودروهای داخلی و خارجی در نیمه اول هفته گذشته افزایش پیدا کرد؛ اما باتوجه به ریزش دلار و تأثیر مستقیم آن بر بازار خودرو ، هفته دوم اسفند در حالی به پایان رسید که شاخص قیمت خودرو در دو روز آخر هفته نزولی شد.

براساس آنچه در نمودار بالا پیداست، بعد از انتشار اخبار تکمیلی درباره عرضه‌ی بدون قرعه‌کشی ۵۰۰ هزار خودرو در هفته گذشته، شاخص تقاضای بازار افت پیدا کرد. علی‌رغم کند شدن شیب رشد قیمت در نیمه دوم هفته گذشته، بازار خودرو رونق نگرفت و میزان تقاضا برای خرید خودرو در بازار آزاد، با شیب تندی کاهش یافت.

همچنین بررسی کارنامه نشان می‌دهد که همزمان با کاهش میزان تقاضای خودرو در هفته دوم اسفند ماه، عرضه خودرو در بازار آزاد نیز با کاهش همراه شد.

یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته مربوط به افزایش ۴۵ تا ۳۴۰ میلیون تومانی قیمت محصولات مدیران‌خودرو بود؛ اما به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار و موج اخبار مربوط به حذف قرعه‌کشی  خودروهای داخلی، باعث شد که علی‌رغم افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودروها، قیمت آن‌ها در بازار آزاد با کاهش روبه‌رو شود.

به‌طوری کلی ثبت‌نام بیش از ۷۰ هزار نفر در طرح قرعه‌کشی خودروهای وارداتی در هفته گذشته نشان داد خریداران تمایل زیادی به خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان داشتند و با تأمل بیشتری  برای خرید خودرو در بازار آزادتصمیم‌گیری کردند.

شاخص قیمت خودرو در هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۱

رشد شاخص قیمت خودرو همزمان با افزایش قیمت دلار

در طول هفته گذشته، همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو در بازار آزاد  حدود ۹.۵ درصد افزایش پیدا کرد. عرضه پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس کالا و خبر عرضه ۲۹ هزار محصول ایران‌خودرو در بورس کالا کمکی به کاهش قیمت بازار خودرو نکرد.

قیمت خودروهای صفر محبوب بازار  به‌طوری رشد پیدا کرد که  دنا پلاس دنده‌ای: ۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵: ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات: ۸۰ میلیون تومان، پژو پارس XU7P: ۱۰۰ میلیون تومان، کوییک اتومات: ۲۰ میلیون تومان، تیبا سدان: ۲۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۷۰ میلیون تومان در یک هفته افزایش قیمت داشتند.

نکته مهم این که بازار خودروهای دست‌دوم  نیز تحت تاثیر افزایش قیمت خودروهای صفر، با نوسان مواجه شد. هفته اول اسفند ماه در حالی به پایان رسید که بازار ماشین‌های کارکرده با افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی همراه بود.

رونق خرید خودرو در بازاری که افزایش قیمت داشت

علی‌رغم افزایش شدید قیمت خودرو در هفته اول اسفند و رشد قابل‌توجه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، بازار  خرید خودر رونق پیدا کرد. همان‌طور که در نمودار بالا پیداست، هفته اول اسفند در حالی به پایان رسید که رشد شاخص رونق بازار از افزایش شاخص قیمت خودرو پیشی گرفت و میزان تمایل مشتریان به خرید خودرو در بازار آزاد با افزایش ۳۶ درصدی مواجه شد.

روزهای ابتدایی اسفند با رشد میزان عرضه خودرو  در بازار آزاد نیز همراه بود؛ در واقع رشد قابل‌توجه قیمت، تاثیری روی کاهش شاخص رونق و یا کاهش میزان تمایل فروشندگان نسبت عرضه خودرو  در بازار آزاد نداشت.

مشتریان در بهمن‌ماه، به امید خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان، تمایل کمتری نسبت به خرید خودرو از بازار آزاد داشتند. اما به‌نظر می‌رسد در روزهای ابتدایی اسفند، با اتمام فرصت شرکت در طرح‌های فروش ویژه، خریداران مجددا بازار آزاد را برای خرید خودرو انتخاب کردند.

وضعیت قیمت خودروی بورسی در بازار آزاد چه شد؟

روز سه‌شنبه ۲ اسفند، ۱۰،۰۰۰  دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای درحالی  به‌فروش رسید که بیش از ۲۳ هزار تقاضا برای خرید آن شکل گرفت. با احتساب خواب پول، مالیات و هزینه‌های جانبی، ۲۰۷ دنده‌ای با قیمت  ۴۹۳،۴۱۴،۰۰۰ تومان در بورس کالا معامله شد.

به‌نظر می‌رسد میزان تقاضای خریداران برای خرید ۲۰۷ در بورس کالا،  اختلاف قیمت نهایی بورس و قیمت بازار آزاد این ماشین، و رشد چشم‌گیر قیمت خودرو باعث شد تا این ماشین در بازار روز های بعد، حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کند.

/blog/car-market-index-1401-12/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید