جهش شاخص عرضه خودرو و بازگشت شاخص قیمت به مدار صعودی در شهریورماه

0 772

به گزارش کارنامه، شاخص عرضه خودروها در آخرین ماه از تابستان ۱۴۰۲، افزایش شدیدی را ثبت کرده است. همچنین شاخص قیمت نیز نسبت به ماه قبل رشد داشته است. کارنامه با استناد به بیش از ۴ میلیون آگهی فروش خودروهای نو و دست‌دوم و همچنین ده‌ها هزار معامله خودرویی که در آن حضور داشته، شاخص‌های قیمت و عرضه خودرو را مورد بررسی و محاسبه قرار داده است.

جهش شاخص عرضه با ارزشمند شدن خودروهای فرسوده

با بررسی اخبار و اتفاقات بازار خودرو، مهم‌ترین عامل برای جهش ۱۲۹ واحدی شاخص عرضه نسبت به مرداد ماه، شایعه الزام اسقاط خودروهای فرسوده برای واردات خودروهای کارکرده بود. در هفته دوم شهریور بود که مالکین خودروهای فرسوده با ثبت نجومی قیمت برای آگهی‌های خودروهای خود، تیتر اصلی اخبار بازار خودرو بودند. این شایعه ۲،۳ روزه میزان عرضه و قیمت خودروهای فرسوده در بازار را به شکل غیرعادی افزایش داد. به‌طوری پیکان که حدود ۲ دهه از توقف تولید آن می‌گذرد، به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی رسید.

شاخص قیمت خودرو شهریور 1402

البته این شایعات تکذیب شد و به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، قیمت گواهی اسقاط خودروهای سواری ۳۵ میلیون در نظر گرفته شده و نیازی هم به اسقاط خودروهای جدید نیست. چرا که گواهی خودروهایی که از قبل اسقاط شده‌اند، به میزان کافی موجود است.

دلیل بعدی افزایش شاخص قیمت در شهریور، اعلام و افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا بود. خودروهای جدیدی چون شاهین اتومات، اطلس G، کوییک GXR، ساینا GX و SDA برای اولین بار از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری شدند که قیمت اعلامی بیش از انتظار بازار بود. همچنین برخی خودروهای ایران خودرو نیز به استناد اضافه شدن برخی استانداردهای ۸۵ گانه، افزایش قیمت داشتند.

ریزش قیمت خودروها در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲

با بررسی بازه شش ماه ابتدایی امسال، از ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، نمودار قیمتی بازار را در شیب نزولی مشاهده می‌کنیم. این افت قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده است که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، قیمت خودروها در بازار، یک نمودار کاملا صعودی را ثبت کرده بود.

با وجود افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در نیمه دوم سال گذشته، قیمت این خودروها در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲،‌ با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که دنا پلاس دنده‌ای، پژو پارس سال، ۲۰۷ اتومات ام‌سی، ۲۰۷ دنده‌ای و ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون ریزش قیمت پیدا کردند.

قیمت خودرو داخلی 6 ماهه اول 1402

وضعیت ریزش قیمت در بازار خودروهای چینی شدیدتر است. در ۶ ماه اخیر، محصولات فونیکس که یکی از برندهای محبوب بازار چینی‌هاست، بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت پیدا کرد. نکته قابل توجه در بازار خودروهای چینی، کاهش قیمت کارخانه‌ای برخی از این خودروها بود که محرک خوبی برای کاهش قیمت بازار نیز شد. به‌طور مثال قیمت جدید لاماری حدود ۱۲۵ میلیون تومان ارزان شد و تیگو ۸ پرو، ۴۷۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت خودروهای چینی در شش ماه اول 1402

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.