اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

اتاق رنگ چیست؟

آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که خودروها کجا رنگ می‌شوند؟ رنگ کردن خودرو یکی از تخصصی‌ترین کارهایی است که در فرایند تولید خودرو انجام می‌شود و در مکان ویژه‌ای هم اتفاق می‌افتد. این مکان اتاق رنگ نام دارد؛ اتاقی ایزوله و عاری از هر نوع آلودگی یا ذرات معلق. در ادامه بیشتر با این اتاق آشنا می‌شویم.

اتاق رنگ خودرو؛ مکانی برای یک رنگ‌آمیزی حرفه‌ای

اتاق رنگ خودرو که به آن کوره رنگ هم می‌گویند، به دلیل حساسیت بالایی که دارد توسط شرکت‌های مدرن و با استفاده از فناوری‌های به‌روز ساخته می‌شود. فضای اتاق رنگ باید به‌گونه‌ای تنظیم شود تا بتوان عملیات رنگ و پخت را به‌طور کامل در آنها انجام داد. بنابراین استانداردهایی برای آن وجود دارد که باید رعایت شود تا رنگ‌آمیزی خودرو به بهترین شکل انجام بگیرد.

مزایای استفاده از اتاق رنگ

بالاتر رفتن کیفیت و استانداردها در خودروسازی، و افزایش انتظارات مشتریان نسبت به خودروهایی که می‌خرند همگی دلایلی هستند که برای رنگ‌آمیزی خودرو از یک فضای تمیز، بدون آلودگی و مجهز استفاده کنیم. این روزها تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز زیادی را می‌بینیم که تمایل به خرید اتاق رنگ و اضافه کردن آن به مجموعه خود را دارند. استفاده از اتاق رنگ مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رنگ‌آمیزی یک‌دست خودرو در نواحی صاف و قطعات گرد و مورب
  • خشک شدن یکسان رنگ‌ در سرتاسر سطح خودرو، شفافیت رنگ، بدون ایجاد موج یا فرورفتگی
  • عدم شکستگی و ترک رنگ پس از خشک شدن خودرو
  • محافظت از کارکنان و نقاشان در برابر مواد سمی رنگ و آلودگی‌ها
  • جلوگیری از آتش‌سوزی در هنگام رنگ‌آمیزی ماشین
  • مصرف انرژی کمتر
  • کمک به حفظ محیط زیست

استانداردهای اتاق رنگ

در هر یک از اتاق‌های رنگ، سنسورهای هوشمندی قرار دارد که دمای اتاق را کنترل می‌کنند. دمای اتاق رنگ باید بین ۲۳ تا ۲۴ درجه باشد.

پس از رنگ‌آمیزی قطعات، دما باید افزایش پیدا کند. برای همین هم شخص مسئول رنگ‌آمیزی از اتاق خارج شده و دما روی ۶۲ درجه تنظیم می‌شود. دمای اتاق در تمامی نقاط به‌شکلی یکنواخت افزایش می‌یابد تا رنگ خودرو به‌طور کامل خشک شود. در طول مراحل نقاشی هوا از بیرون تأسیسات توسط سیستم فیلتر سقفی وارد می‌شود و سپس فیلترهای به‌کار رفته تمامی ذرات و آلودگی‌ها جذب می‌کنند تا فضا کاملاً تمیز شود.

ابزاری که در این فرایند به خشک شدن رنگ کمک می‌کند، چراغ‌های IR است. این چراغ‌ها نقش مهمی در رنگ‌آمیزی خودرو ایفا می‌کنند، چون دما را ثابت نگه می‌دارند و به انجام شدن هرچه بهتر فرایند کمک می‌کنند. با ثابت ماندن دما، فاصله مولکولی بین مولکول‌های رنگ کاهش می‌یابد و علاوه‌بر افزایش استحکام، شکل یک‌دست و منظمی پیدا می‌کنند.

دمای هوای اتاق رنگ 

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، دمای هوا هنگام رنگ‌آمیزی بین ۲۳ تا ۲۴ درجه، و هنگام خشک شدن روی ۶۲ درجه قرار دارد. افزایش دما به‌منظور خشک شدن رنگ قطعات انجام می‌شود.

تجهیزات اتاق رنگ خودرو 

به‌طور کلی، هر اتاق رنگ شامل تجهیزات زیر است:

  • سنسورهای تنظیم حرارت
  • سیستم روشنایی
  • پنل‌های کنترل
  • مجرای اگزوز
  • کانال اگزوز
  • کمپرسورهای هوا
  • فیلترهای تصفیه هوا
  • تفنگ اسپری
  • شیلنگ هوا و قرقره شیلنگ هوا
  • دستگاه تنفس هوا
  • تجهیزات ایمنی
  • کیت‌های سیم‌کشی
  • کفپوش و دیوارپوش
  • درب‌های غلتکی رنگ
  • مبدل‌‌های فاز
  • مانومتر

مکانیزم کارکرد اتاق رنگ

همان‌طور که گفتیم، اتاق رنگ اتاقی کاملاً تمیز و عاری از ذرات معلق و آلودگی است. به همین دلیل، کانال هوایی تحت فشار کم کار می‌کند تا در مرحله رنگ‌آمیزی هوای داخل اتاق را تمیز نگه دارد. این کانال هوای بیرون را که توسط سیستم فیلتر سقفی وارد اتاق می‌شود دریافت کرده و در برابر آن مثل یک فیلتر عمل می‌کند.

مرحله بعدی خشک شدن رنگ است که به آن پخت رنگ هم گفته می‌شود. در زمان خشک شدن، حرارت اتاق خیلی سریع افزایش پیدا می‌کند تا رنگ به خوبی روی قطعات بنشیند.

مراحل رنگ‌آمیزی خودرو در اتاق رنگ 

مرحله اول، مرحله نقاشی است. در این مرحله هوای تازه از بیرون وارد تاسیسات شده و فیلتر می‌شود و بعد از تنظیم درجه حرارت، از سقف وارد اتاق می‌گردد. در این مرحله یک فن در حال کار است که هوا را به سمت پایین می‌کشد و سپس هوا به‌وسیله مجرای اگزوز به‌صورت یکسان در تمام اتاق پخش می‌شود.

مرحله بعدی، مرحله خشک کردن است. هوای تازه از دمپر هوا عبور می‌کند و با ۹۰ درصد هوای گرم ترکیب می‌شود. سپس هوای گرم مجدداً به واحد هوای تازه انتقال داده می‌شود تا با ۱۰۰ درصد هوای تازه ترکیب و مجدداً گرم شود.

تعویض رنگ خودرو در اتاق رنگ 

اگر رنگ خودرویتان دل‌تان را زده است، می‌توانید خودرو را مجددا رنگ کنید، اما باید یک‌سری مراحل قانونی را طی کنید. پس از مراجعه به مرکز تعویض پلاک و ارائه مدارک (مدارک شناسایی و مدارک خودرو) به پلیس راهنمایی و رانندگی، یکی از کارشناسان پلیس خودرو را بررسی می‌کند تا اصالت آن تأیید شود. اگر مشکلی در میان نباشد، مجوزی برای شما صادر می‌شود که می‌توانید با ارائه آن به مراکز مجاز نقاشی خودرو، رنگ خودروی خودتان را تغییر دهید.

پس از انجام نقاشی، باید یک بار دیگر به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا پلیس مجدد از خودروی شما بازدید کند. پس از دریافت تأیید، تنها کاری که باقی می‌ماند تغییر سند و کارت ماشین است که باید در دفترخانه انجام دهید. البته این را هم یادتان باشد که تمیز درآوردن رنگ‌های خیلی خاص کار چندان راحتی نیست! پس حتماً در انتخاب رنگ دقت کنید.

هزینه استفاده از اتاق رنگ 

هزینه نهایی اتاق رنگ با توجه به مرکزی که به آن مراجعه می‌کنید می‌تواند متغیر باشد. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که هزینه رنگ بخش‌های مختلف خودرو با هم تفاوت دارد. مثلاً قیمت نقاشی سپر خودرو با قیمت نقاشی درب‌ها متفاوت است.

علاوه‌بر این، هزینه نقاشی خودروهای مختلف نیز با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال، هزینه نقاشی سپر پراید با هزینه نقاشی سپر پژو پارس متفاوت خواهد بود.

اگر خودروی شما یا قطعات آن نیاز به نقاشی کامل ندارد، می‌توانید فقط لکه‌گیری انجام دهید که هزینه خیلی مناسب‌تری دارد و در همین مراکز انجام می‌شود.

مراکز مجاز نقاشی خودرو در تهران

مجتمع اتوآرانی

نشانی: بزرگراه بابایی غرب، حد فاصل خ هنگام و بلوار نیروی زمینی، جنب کوی قمر بنی هاشم، مجتمع تعمیرگاهی صدر اتو آرانی

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۹۷۴۹۰۲ – ۰۹۱۲۳۸۸۰۱۶۵

کلینیک خودرو ایرانیان 

نشانی: سه شعبه در جم‌سنتر، بنی‌هاشم، پارک‌سوار بیهقی

شماره تماس: ۲۲۵۰۹۸۱۸ – ۸۸۱۷۶۷۰۱ – ۴۰۲۲۶۵۴۶

مرکز خدمات خودرو لوکاپرو

نشانی: امانیه، بلوار گیتی

شماره تماس:۰۹۱۲ ۳۹۸ ۸۸۷۹

مرکز تهران پلاس

نشانی: آدرس: جاده مخصوص کرج، بعد از آزادگان، خروجی عبیدی، کوچه ۱۵، پلاک ۱

شماره تماس: ۴۴۵۱۲۹۰۹

اتوبیرنگ علی مومنی

نشانی: پونک، اتوبیرنگ علی مومنی

شماره تماس:۰۹۱۲۴۲۲۵۰۵۰

ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید