اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

همه چیز درباره رنگ پریدگی ماشین؛ از دلایل تا روش‌های ترمیم و پیشگیری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر خودرو که در تمیزی و زیبایی آن تأثیر بسزایی دارد، صاف و یک‌دست بودن رنگ آن است. هیچ‌کس دوست ندارد خودرویش رنگ‌پریدگی داشته یا تکه‌هایی از رنگ آن کنده شده باشد. اما دلیل رنگ پریدگی خودرو چیست؟ آیا می‌توان آن را ترمیم کرد؟ آیا می‌توان کاری کرد که به رنگ خودرو آسیب نرسد؟ در این مطلب به همه این پرسش‌ها درباره رنگ پریدگی ماشین، علل رنگ پریدگی، نحوه ترمیم و پیشگیری از آن پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

رنگ پریدگی ماشین چیست؟

رنگ پریدگی به‌معنای از بین رفتن مولکول‌های رنگ خودرو یا کاهش تعداد آن است. هرچه مولکول‌های بیشتری از بین بروند، رنگ پریدگی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

دلایل رنگ پریدگی ماشین

رنگ پریدگی خودرو به چند دلیل ممکن است رخ دهد:

۱. تابش نور خورشید

تابش شَدید نور خورشید خصوصا در فصول گرم سال یا شهر‌های گرمسیر به‌علت وجود اشعه uv در نور خورشید (اشعه فرابنفش)، موجب آفتاب سوختگی خودرو و درنتیجه رنگ پریدگی آن می‌شود.

۲. فضولات پرندگان

فضولات پرندگان اسیدی است و به رنگ خودرو آسیب می‌رساند.

۳. باران‌های اسیدی

در کلان‌شهر‌هایی که به دلایل مختلف آلودگی هوا دارند، باران‌های اسیدی موجب رنگ پریدگی خودرو می‌شود. تهران، کرج و نظایر آنها، برخی از این کلان‌شهرها هستند.

۴. تصادف و اصابت اجسام

در برخی از تصادفات جزئی یا برخورد اجسام تیز به خودرو، رنگ پریدگی خودرو اتفاق می‌افتد.

۵. شست‌وشوی خودرو

گاهی در هنگام شستن خودرو خصوصا در کارواش‌ها که خودرو با فشار زیاد آب شسته می‌شود، رنگ خودرو آسیب می‌بیند. همچنین در شست‌وشوی خودرو باید در انتخاب مواد شوینده دقت شود، چرا که استفاده از شوینده‌های نامرغوب به رنگ خودرو آسیب می‌رساند.

۶. بخار و مواد شیمیایی

بخار و مواد شیمیایی که در کارگاه‌های صنعتی، ریخته‌گری‌ها و … وجود دارد، موجب رنگ پریدگی خودرو می‌شود.

۷. آب و هوای برخی از مناطق

در برخی از مناطق کشور نظیر خوزستان، سیستان و بلوچستان و … که به‌دلیل وجود معادن شن و ماسه در هوای آنها شن و ماسه وجود دارد، رنگ خودروها بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. وجود رطوبت در شمال کشور هم باعث رنگ پریدگی خودرو می‌شود. در برخی از شهر‌ها هم سرمای شدید روی رنگ خودرو تأثیر می‌گذارد.

۸. کیفیت پایین رنگ‌ها و پولیش‌های خودرو

هرچند کیفیت رنگ کارخانه معمولا خوب است، باز هم برخی خودروها هستند که کیفیت رنگ آنها از بعضی خودروهای دیگر پایین‌تر است. از سوی دیگر، رنگ و پولیشی هم که صافکار‌ها در نقاشی خودرو استفاده می‌کنند ممکن است به‌پای کیفیت رنگ کارخانه نرسد. همه اینها می‌تواند در رنگ پریدگی خودرو تأثیر بگذارد.

۹. تمیز نکردن خودرو

اگر صاحبان خودرو  بعد از بارندگی خصوصا باران‌های اسیدی، اتومبیل خود را تمیز نکنند، رنگ خودرو آسیب می‌بیند.

۱۰. سن خودرو

وقتی سن خودرو بالا می‌رود، خودرو در برخی از نقاط دچار رنگ پریدگی می‌شود. مخصوصا در کشورهایی مانند کشور ما که خودروها به‌علت مشکلات اقتصادی بیشتر از طول عمر استانداردشان استفاده می‌شوند این امر شایع‌تر است.

۱۱. نمک‌های مورد استفاده در فصل زمستان

نمک‌هایی که برای یخ‌زدایی سطح جاده‌ها و خیابان‌ها در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دلیل دیگری برای رنگ پریدگی خودرو هستند.

نحوه ترمیم رنگ پریدگی ماشین با پولیش و رنگ محافظ

در این بخش مراحل ترمیم رنگ خوردگی را به‌صورت مرحله به مرحله شرح می‌دهیم:

مرحله اول: شستن خودرو

اولین مرحله که باید قبل از  ترمیم رنگ خوردگی خودرو انجام شود، شستن آن است. چرا که با این کار هرگونه آلودگی که روی بدنه خودرو وجود دارد، پاک می‌شود. آلودگی‌های موجود روی بدنه خودرو، صرفا گرد و خاک نیستند، بعضی از آلودگی‌ها با چشم دیده نمی‌شوند. چند نمونه از این آلودگی‌ها شامل اثر انگشت، چربی، برخورد حشرات ریز به خودرو، لکه‌های باران و … هستند. خوشبختانه این آلودگی‌ها با شست‌وشوی خودرو در کارواش تمیز می‌شوند. خودتان هم می‌توانید با مایع ظرفشویی خودرو را بشویید و چربی‌‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرید.

 

مرحله دوم: تمیز کردن بدنه خودرو با پاک‌کننده مخصوص

برخی از آلودگی‌ها از منابع مختلف به سطح خودرو می‌چسبند و با شستن معمولی خودرو از بین نمی‌روند. این آلودگی‌ها قابل رؤیت نیستند اما برای ترمیم رنگ پریدگی خودرو باید از بین بروند.

برای پاک کردن آنها، ابتدا با یک دستکش پلاستیکی روی سطح خودرو دست بکشید. با این کار می‌توانید برآمدگی‌های ریز و آلودگی‌های سطحی را احساس کنید. سپس باید از پاک‌کننده‌های مخصوص که Detailing clay نام دارند، استفاده کنید.

این پاک‌کننده برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ در ژاپن اختراع شد. پاک‌کننده Detailing clay یک تمیزکننده رنگ ماشین است که به رنگ بدنه خودرو آسیبی نمی‌رساند و آلودگی‌هایی را که با شست‌وشوی معمولی از بین نمی‌روند، پاک می‌کند. دقت داشته باشید که این کار با پولیش کردن خودرو تفاوت دارد و قبل از پولیش کردن بدنه خودرو انجام می‌شود.

مرحله سوم: پولیش کردن خودرو

در این مرحله، خراش‌ها و آسیب‌های روی بدنه خودرو ترمیم می‌شوند. با استفاده از پولیش و عمل پولیش‌کاری هرگونه خط‌وخش اضافی از روی بدنه خودرو از بین می‌رود. لازم به ذکر است که این کار بدنه خودرو را شفاف‌تر و براق‌تر می‌کند.

در این مرحله باید مقداری پولیش روی قسمت آسیب‌دیده ریخته و سپس با یک پد یا پارچه مناسب روی بدنه خودرو مالیده شود. این کار باید فشار کم، با حرکات پیوسته و به‌صورت رفت و برگشتی انجام شود. البته حرکت دیگری به نام حرکت دایره‌ای نیز وجود دارد که در صورت انجام پولیش‌کاری به‌صورت دایره‌‌وار، باید تمام حرکات بعدی هم به همین شکل باشند.

حرکت عمود بهترین نوع حرکت پولیش‌کاری است. پولیش‌کاری باید آن‌قدر ادامه یابد تا مواد پولیش از روی بدنه خودرو کاملا پاک شود.

مرحله چهارم: استفاده از محافظ رنگ

بعد از عمل پولیش‌کاری، خودرو براق می‌شود. حال برای تثبیت و ماندگاری این شفافیت، باید از ماده‌ای به نام محافظ یا سیلانت رنگ استفاده کنید. سیلانت مانند یک لایه روی بدنه خودرو قرار می‌گیرد و به‌مدت چند ماه می‌تواند از رنگ خودرو محافظت کند و مانع رنگ‌پریدگی آن شود.

 

ترمیم رنگ پریدگی خودرو با کلیر

کلیر ماده‌ای شفاف است که روی بدنه خودرو قرار می‌گیرد و از آن در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. این ماده برای ترمیم رنگ خودرو در اثر آفتاب‌سوختگی و خط‌وخش‌های ناشی از تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که کلیر نوعی پولیش یا واکس نیست.

مراحل ترمیم رنگ پریدگی خودرو با کلیر

۱. ابتدا قسمت موردنظر را بشویید و به آن حرارت دهید. سپس از یک سمباده برای تمیز و مات کردن آن قسمت کمک بگیرید. این مرحله باید چندین‌بار تکرار شود.

۲. در قدم بعدی باید عملیات کلیرپاشی صورت بگیرد. کلیرپاشی تنها برای قسمت آسیب‌دیده انجام نمی‌شود بلکه اطراف قسمت آسیب‌دیده هم باید کلیرزنی شود؛ چرا که در غیر این صورت آن قسمت دو رنگ می‌شود. مثلا اگر قسمتی از درب خودرو، به کلیرزنی نیاز داشته باشد، باید برای کل آن درب عملیات کلیرزنی را انجام داد.

کلیر را می‌توان به‌صورت اسپری و صنعتی تهیه کرد. کلیر به‌صورت اسپری کیفیت پایین‌تری در مقایسه با کلیر صنعتی دارد و با چندبار شست‌وشو از بین می‌رود. متخصصان از کلیر صنعتی استفاده می‌کنند چون در برابر مواد مختلف همچون آب، بنزین و تینر، مقاومت و کیفیت بالاتری دارد.

ترمیم آفتاب سوختگی بدنه خودرو

برای ترمیم آفتاب سوختگی بدنه خودرو، باید از سه وسیله پولیش سخت، دستگاه پولیش و یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید.

مراحل ترمیم آفتاب سوختگی بدنه خودرو

اولین نکته مهم درمورد استفاده از پولیش این است که باید آن را در روز‌های گرم استفاده کنید. چرا که پولیش در هوای گرم نرم می‌شود و درنتیجه راحت‌تر می‌توانید عملیات پولیش‌کاری را انجام دهید. در مرحله اول مقدار کمی پولیش سخت روی دستگاه بریزید و آن را به‌آرامی و به‌طور یکنواخت روی ناحیه آفتاب‌سوخته بمالید.

در مرحله دوم باید دستگاه پولیش را روشن کنید و به‌آرامی روی ناحیه آفتاب‌سوخته بکشید.

پس از پوشاندن کل نواحی آفتاب‌سوخته خودرو با پولیش، باید این نواحی را با آب شست‌وشو دهید و با یک دستمال تمیز و خشک پاک کنید.

در مرحله آخر با استفاده از یک واکس بدنه خودرو را برق بیندازید. واکس از بدنه خودرو و پولیش سخت محافظت می‌کند.

روش‌های پیشگیری از رنگ پریدگی ماشین

یکی از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از رنگ پریدگی خودرو این است که خودرو را در جایی که نور مستقیم و شدید آفتاب می‌تابد، پارک نکنید. اگر جایی که هستید سایه ندارد، روی خودرو کاور بکشید.

هنگام شستن ماشین دقت لازم را به خرج دهید. بردن خودرو به کارواش تا حد امکان بسیار بهتر است. اگر خودتان می‌خواهید خودرو را بشویید، از مواد شوینده نامرغوب استفاده نکنید.

سخن آخر

در این مقاله درمورد رنگ پریدگی ماشین صحبت کردیم و دریافتیم که رنگ پریدگی زمانی اتفاق می‌افتد که تراکم مولکول‌های رنگ کم شود. این اتفاق می‌تواند به دلایلی همچون فضولات پرندگان، تابش نور خورشید، بخار و مواد شیمیایی، تصادف و … بیفتد. ترمیم رنگ پریدگی خودرو با پولیش در چهار مرحله انجام می‌شود که این مراحل شامل شستن خودرو، تمیز کردن آلودگی‌ها، پولیش کاری و براق کردن خودرو هستند. برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی می‌توانید خودرو را در سایه پارک کنید و شست‌وشوی خودروی خود را به کارواش‌های معتبر بسپارید. آیا شما تجربه آفتاب سوختگی یا رنگ پریدگی خودرو خود را داشته‌اید؟ تجربیات و نظریات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

/blog/car-paleness/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید