قبل از عید خودرو بخریم بهتر است یا بعد از عید؟

1 9,170

هر سال با فرا رسیدن اسفند ماه بازار خودرو رونق خاصی به خود گرفته و میزان خرید و فروش خودرو به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. اما امسال بازار وضعیت متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد و پیش‌بینی قیمت خودرو و شرایط بازار در سال جدید امری مبهم به نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

از یک طرف نوسانات ارز و دورنمای مبهم اقتصاد کشور و از طرف دیگر وضعیت نامشخص مذاکرات هسته‌ای که ممکن است در آینده به سرانجام برساند خریداران را در ابهام فرو برده است که قبل از عید خودرو بخرند یا بعد از عید.

این احتمال مطرح است که در سال آینده توافقی بین کشورمان و کشورهای ۵+۱ صورت پذیرد که در این حالت دور از انتظار نیست که قیمت خودرو در بازار با ریزش قابل‌توجه مواجه شود. در این شرایط خرید خودرو قبل از عید امر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه با گذر زمان قیمت‌ها کاهش یافته و خریداران با ضرر مواجه خواهند شد.

احتمال دیگر عدم دستیابی به توافق مجدد و قرارگیری مذاکرات در مسیرهای پرپیچ‌وخم است که در این حالت نیز قیمت‌ها صعودی شده و متعاقبا صنعت خودروسازی نیز گرفتار چالش‌های بیشتری خواهد شد. در این شرایط توصیه می‌شود که خریداران پیش از عید و تا قبل از افزایش مجدد قیمت‌ها نسبت به خرید خودرو اقدام کنند تا با ضرر کمتری مواجه شوند.

کارشناسان چه نظری دارند؟

در این شرایط برای پیش‌بینی قیمت خودرو و شرایط بازار در سال جدید دو احتمال مطرح است. تعدادی از کارشناسان معتقد هستند که قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. علت این امر نیز در تفاوت میزان عرضه و تقاضا ریشه‌یابی می‌شود. به عقیده این دسته از کارشناسان تقاضای مصرفی در بازار خودرو ایران حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال است. هر زمانی که خودروسازان موفق شدند میزان تولیدات خود را به این رقم نزدیک کنند قیمت خودرو در بازار کاهشی شده است. به عنوان نمونه در سال ۹۲ و ۹۳ میزان تولید تقریبا با میزان تقاضا برابر بود و در مقاطعی قیمت خودرو در بازار آزاد حتی کمتر از قیمت کارخانه شد. در سال ۹۷ نیز تیراژ ‌کاهشی شده و به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال رسید. نتیجه این موضوع عقب افتادن میزان تولید از تقاضا و افزایش بها بود.

گفتی است که در این حالت حتی با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای رشد اقتصادی به سرعت ترمیم نشده و قیمت خودرو کاهشی نخواهد بود.

اما عده‌ای دیگر از کارشناسان دستیابی به توافق هسته‌ای را از یکی از کلیدی‌ترین عوامل موثر بر بازار خودرو دانسته و معتقد هستند که قیمت‌ خودرو در بازار کشورمان بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی است. به عقیده آن‌ها با دستیابی به توافق هسته‌ای قیمت به خصوص در بازار خارجی‌ها سقوط آزاد خواهد کرد. باید در نظر گرفت که در حال حاضر خودروهای خارجی با دلار ۵۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند اما قیمت خودروهای داخلی با قیمت دلار تناسب دارد.

جالب است بدانید وزیر صمت پیش‌بینی کرده است که قیمت خودرو تا اردیبهشت ماه سال آینده کاهش خواهد شد چراکه تیراژ تولید خودروسازان در حال افزایش است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. احمد
    احمد می گوید

    حتی اگر جنگ هم بشود قیمت خودرو افزایش چشمگیر ظرف چهار سال آینده نخواهد داشت.
    در چهار سال دوم دولت بعدی البته افزایش جهشی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.