اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

با رایج‌ترین معایب خودروی شاهین قبل از خرید آن آشنا شوید

یکی از مسائلی که هنگام خرید خودرو باید درباره آن تحقیق کنیم، معایبی است که آن خودرو ممکن است داشته باشد. دانستن ایرادات خودرو می‌تواند به شما دید بازتری بدهد و در انتخاب آن کمکتان کند. به‌طورکلی حتی بزرگترین خودروسازان جهان هم گاهی خودروهایی را به بازار عرضه می‌کنند که پس از نقد و بررسی و رانندگی با آنها مشخص می‌شود معایبی دارند. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم خودروهای تولیدی کشورمان کامل و بی‌نقص باشند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در این مطلب درباره خودروی شاهین و معایب آن صحبت خواهیم کرد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، شاید بهتر باشد ابتدا بدانید که چه معایبی دارد.

آشنایی با خودروی شاهین و مدل‌های آن

شاهین یک خودروی ایرانی و محصول شرکت سایپاست. البته در ابتدا نامش رهام بود؛ اما بعدا به درخواست سازمان محیط‌زیست نامش را به شاهین تغییر دادند. ظاهرا دلیل این نام‌گذاری این است که در طراحی این خودرو از پرنده شاهین الهام گرفته‌اند.

شاهین برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ رونمایی شد. این خودرو روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده است. در ابتدا قرار بود روی پلتفرم اصلاح‌شده تویوتا یاریس با پیشرانه H300 و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شود؛ اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا این اتفاق صورت نگرفت. حالا با خودرویی روبه‌رو هستیم که گیربکس دستی ۵ سرعته دارد و پیشرانه توربوشارژ ۱٫۵ لیتری آن، همان m15 چهار سیلندر هشت سوپاپ است که در تیبا به کار رفته است. توان شاهین ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور آن ۱۶۵ نیوتن است.

این خودرو برای رسیدن به شتاب ۰ تا ۱۰۰ به ۱۵ تا ۱۶ ثانیه زمان نیاز دارد و بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

خودروی خوبی است و می‌توان گفت در بین سدان‌های همتای خودش، حرفی برای گفتن دارد؛ با این حال این بدان معنا نیست که خودروی بی‌عیب‌ونقصی است. دو مدل S و G دارد ولی ما در این مطلب فقط G را بررسی می‌کنیم؛ زیرا تغییر خاصی در آنها صورت نگرفته است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

معایب خودروی شاهین؛ از ایرادات ظاهری گرفته تا ایرادات فنی

قبل از اینکه درباره معایب خودروی شاهین صحبت کنیم، ابتدا باید یک مسئله را روشن کنیم. ذکر کردن این معایب بدان معنا نیست که این خودرو ارزش خریدن ندارد. مثلا ممکن است برای شما بسیار مهم باشد که خودرو خیلی سریع شتاب بگیرد و از صفر به صد برسد. در حالی که فرد دیگری ممکن است این موضوع برایش مهم نباشد و به فضای صندوق‌عقب ماشین اهمیت بیشتری بدهد. بنابراین همه اینها به اولویت‌های خودتان بستگی دارد و شاید چیزی که به نظر دیگری عیب به حساب می‌آید، برای شما اهمیت خاصی نداشته باشد.

اطلاعاتی که در ادامه می‌خوانید بر اساس داده‌هایی به دست آمده است که کارشناسان ما در وبلاگ کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از خودروهای شاهین مدل G به آنها دست یافته‌اند.

۱. ایرادات ظاهری خودروی شاهین

اولین مورد از معایب خودروی شاهین مدل G به بدنه آن مربوط است. کارشناسان کارنامه با بررسی ۸۸ مورد خودروی شاهین دریافتند بیشترین ایرادی که در این خودروها مشاهده شده است، بدنه ضعیف این ماشین و کیفیت پایین رنگ و متریال داخل کابین آن مخصوصا داشبورد است.

۲. ایرادات فنی شاهین

دومین مورد از معایب خودروی شاهین با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده از بررسی‌هایی که کارشناسان کارنامه انجام دادند، ایرادات فنی آن بوده است. البته تعداد این معایب نسبت به ایراد ظاهری بسیار کمتر گزارش شده است. بیشترین تعداد ایرادات مربوط به این موارد می‌شد: باتری خودرو، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی تصویری ضعیف، نمایشگر ال سی دی که می‌توانست پیشرفته‌تر باشد، دربازکن صندوق عقب که در تعدادی از آنها با مشکل مواجه بود و سیستم اتوماتیک فعال‌سازی چراغ‌های خودرو که تعداد بسیار اندکی از آنها مشکل داشت.

با همه این اوصاف، شتاب این خودرو می‌توانست بهتر از این باشد که البته شاید خیلی‌ها با آن مشکلی نداشته باشند. صدای موتور در داخل کابین هم در سرعت‌های بالا کمی زیاد است که تقریبا می‌توان گفت طبیعی است و به‌دلیل توربو بودن موتور آن است. درهرصورت، معایب خودروی شاهین بسیار محدود است و می‌توان گفت خودروی زیبایی است و کیفیت ساخت خوبی هم دارد.

انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

۳. هزینه‌ها و قطعات مصرفی شاهین

یکی دیگر از معایب خودروی شاهین را می‌توان مصرف زیاد سوخت و هزینه‌های استهلاک آن دانست. البته درست است که شاید در بین خودروهای تولید داخل کشور هزینه‌های آن چندان هم بالاتر نباشد؛ با این حال با توجه به ویژگی‌های خوب این خودرو، می‌توانست از نظر مصرف بهینه‌تر ساخته شود.

حتما بخوانید: کاهش مصرف سوخت با ۱۶ روش کاربردی و جدید

شاهین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷٫۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که مقدار قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. هزینه‌های آن مانند همه خودروهای دیگر شامل هزینه بیمه، لنت ترمز، روغن موتور، سایر مایعات و لاستیک‌هاست. سرویس‌های دوره‌ای خودرو را هم به این هزینه‌ها اضافه کنید.

جمع‌بندی

خودروی شاهین را یکی از زیباترین خودروهای شرکت سایپا می‌دانند. این خودرو ویژگی‌های خوب بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود معایب کوچک آن چندان به چشم نیایند. با این حال، شما به‌عنوان خریدار بهتر است از این عیب‌های هرچند کوچک مطلع باشید تا هنگام خرید آن آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. کارشناسان ما در وبلاگ کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از این خودرو، عیب و ایرادهای گزارش‌شده را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کرده‌اند تا به شما در این امر کمک کنند. بدیهی است این جامعه آماری کوچک است و ایرادهای گزارش‌شده بسیار محدود بوده است.

اگر خودروی شاهین خریده‌اید، برایمان بگویید چه ویژگی خاصی را در آن دوست نداشتید و به‌نظر شما جزو معایب این خودرو به شمار می‌رود؟ لطفا در دیدگاه‌ها درباره این خودرو بحث و گفت‌وگو کنید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (140)
نظر بدهید
  • امیر

    جنس داشبورد و رودری ها و دنده و دستی و کنسول و….. همش پلاستیک خشک هست که خیلی افتضاحه و چون هنوز روکش های مناسبی نیومده جلوی خروشید راحت از بین میرن و اینکه این تکه های داخلی رو منتاژشون افتضاح تر از جنسشونه چرا چون لبه های دنده و دستی حتی رودری ها که زده بیرون تیز هستن و عین اسباب بازی میمونه با این قیمت میتونید ماشین های بهتری بخرید پیشنهاد خود من پارس tu5هست بخرید لذت ببرید

    • HOSEIN

      سلام دوست عزیز باور کن کیفیت داشبوردو رودری شاهین حداقل پلاستیکه رودری پژو پارس تلق یکبار مصرفه به خدا ایمنی هم که صفره

    • محمد

      والا من دوماهه شاهین دارم تیزی از رودری و داشبورد ندیدم ضمنا به قیمت خودرو نگاه کنید بعد اوردرهای ناشتا بدین!! بنده در کیش هم یه مزدا ۶ مدل ۲۰۱۰ دارم و داشبوردش دقیقا از همین جنس خشک هست!! قرار نیست با دلار ۳۷ تومن اونم در کشوری که سمند سورن ۴۰۰ تومنه شاهینو با خودروهای لوکس چند میلیاردی مقایسه کنیم، تنها ایراد واقعی شاهین به نظر بنده که بالای ۲۰ تا ماشین با برندهای مختلف تابه حال داشتم
      ۱-صدای موتور
      ۲-مصرف سوخته
      باقی چیزایی که شما اسمشو ایراد میگذارید در این بازه قیمتی امری عادیه و ایراد نیست میشه گفت ضعفه

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        ممنون از بیان دیدگاهتون.
        امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • داود

        دقیقا درسته مشکل برخی آدما اینه که یه خودرو را با فکر خودشون نظر میدهند و اینکه هرچی پول بدی آش میخوری انتظار خرید بنز را دارند از سایپا

      • حاجی امیر

        سلام.آفرین.و صد مرحبا.
        منم بیش از ۱سال شاهین سوارم.و بزرگترین عیبش را مصرف سوخت و صدای بلند موتور که داخل کابین میاد .و میشه گفت شتاب اولیه اش هم کمتر از حتی ماشینهای ایران خودرو هستش

        • منوچهر

          سلام وقت بخیر

          ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • فردین

        سلام دوستان من با این ماشین ۱۲۰۰۰ کیلومتر کار کردم از صفر دست خودم بود باید بگم دیچه گاز برقی هس وبلافاصله خراب شد بعد تو سربالایی ها با کولر کم میاره بد جوری صدا موتور وتوربو دیوانه کننده هس الان دارمش کسی از دوستان اگه سورن پلاس دو گانه داره معاوضه میکنم

        • منوچهر

          سلام وقت بخیر
          میتوونید به نمایشگاه کارنامه و تیم فروش کارنامه مراجعه کنید .
          ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • مشایخی

      داشتم
      روغن ریزی
      خرابی کمکها
      خرابی آینه
      صدای موتور
      صدای باد تو سرلت بالا
      یه صدای عجیب دیگه هم تو موتور میومد ک صدای توربو نبود
      هرچی هم نمایندگی بردم نتونستن حتی یک ایراد برطرف کنن،قالبش کردم به یکی دیگه و تا آخر عمرم خودرو تز سایپا نمیخرم

      • واحد

        این مشکلات که گفتی ایران خودرو هم دارن…برای تخریب یه خودرو چه داستانها که مردم نمیبافن…

  • علی

    صدای موتورش واقعا آزار دهنده است. و حدس من اینه که توربو برا موتور هشت سوپاپ درآینده مشکلاتی ایجاد میکنه . چون توربو میتونه فشاری به موتور وارد کنه که درحالت تنفس طبیعی موتور تجربه نکرده .بنابراین برای موتوری مثل تیبا(کوئیک و شاهین) که کیفیت متوسط روبه پایینی داره قطعا مشکل ساز خواهد بود

  • شاهین شهرام

    سلام بنده تو شرکت خودرو سازی کار میکنم نه تو سایپا…تمام ماشینهای داخلی رو داشتم در مورد خودر شاهین.تشکر از شرکت سایپا طراحی ای خودرو.خریدارانی که مایل خرید این خودرو هستن خلاصه بگم.بنده رضایت کامل دارم تمام حرفا بیخود هستش این که ضعیف هستش راه نمیره موتور ضعیفه حرفه‌ای بیخود هستش شما که نداری چیزی از خودرو سرت نمیشه فقط بلد سوار شی چرا نظر میدی همون پراید سوار شو.بسیار خودرو عالی از نظر موتور کشتار بالا توربو شارژ وردنه قوی بدون استرس .هموطن عزیز خودرو شاهین حتی اتمام خودرو ایران خودرو بهتر حتی از ال نود وx22ودنا پلاس وآرامش
    با خیال راحت وخودمو خانواده هستش
    باتشکر از سایپا

    • مجید

      من دارم واقعا بی جونه

    • منصور

      بهتر ازال نود!!!!مطمئن شدم که حداقل ازخودرو که چه عرض کنم از فرغونم سر درنمیاری!!!

      • کامبیز

        احسنت بر پاسخ کوبنده شما.

        لطف بزرگی کردین با این جواب شما.

        یارو نزدیک بود بگه شرکت بنز و فراری و بوگاتی میخوان از سایپا مخصوصا شاهین کپی کنن🤣😂😂😂😂

    • داود

      دقیقا درسته من گفته شما را تایید میکنم برخی ها در صدد خراب کردن این نوع خودرو ها هستند تا قیمت را پایین آورده و خودشان بخرند . باید با عقل تصمیم گرفت نه با چشم

    • admin

      خودت فهمیدی چی گفتی آقای متخصص خودرو ساز!!!

  • هموطن

    بزرگترین مشکل شاهین بخش انجین آن است. موتور در دور موتور بالای ۱.۵ توربو را فعال میکند که در داخل شهر دردسر ساز است. و کاری هم برای تنظیم آن نمی توان کرد. این مشکل بسیار آزار دهنده است

  • رضا

    سلام، من ۳ ماه خوردو شاهین خریدم البته صفر نبوده، هزینه هایی که انجام شده تا حالا تعویض خنک کننده روغن(cooling oil) نمایندگی میگفت جزء ایرادات شاهین هستش که زود خراب میشه البته این اتفاق بعد از تعویض روغن به فاصله ی یک ساعت افتاد، سوختن کامل استارت به دلایل نامعلوم، تعمیرکار میگفت استارت گیر کرده اما بعید به نظر میرسه، ضعف کمک فنرها و لرزش ماشین بعد از مدتی در ترافیک بودن و کلاج و ترمز گرفتن و….

  • Ghm

    سلام ماشین خیلی هم خوبه الحمدلله و استهلاک خیلی کم دارد الحمدلله

  • Far

    من دارم. واقعا در شتاب و سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ماشینی حریفش نمی شود. صدای موتور شاید در دنده۲ شنیده شود که در ضمن غرش زیبایی است. ضعف موتور ندیدم. اتاق زیبا و صندلی راحتی دارد.رانندگی با این ماشین با ماشین های ایران خودرو در تعویض دنده و دور موتور فرق دارد

    • ناشناس

      عزیز دلم پشت پژو بشین سرعتو حال کن راحت۲۲۰پر میکنه بنظر من شاهین اندازه گنجشک هم جون ندارا

      • ناشناس

        ماشین ریپ میزنه واینها ها باز نمیشود ماشین صفره

  • راضیه

    حدود ۲۰روز است واتر پمپ خرابه نه نمایندگی تامین می‌کنه نه نمی‌زارن از بیرون تهیه کنیم چون گارانتی داره این چندروز بدون ماشین اعصابمان خراب شده پژو پارس داشتم فروختم اینوگرفتم اشتباه کردم اشتباه کردم

    • محمود

      میخواستم شاهین بخرم تمام نظرات رو خواندم حدود ۹۸ درصد نظر منفی داده بودندو آن دو درصد یا شانس آورده بودند که خودروی خوب نصیبشان شده بود یا از کیفیت خودرو سر در نمیارند .تجربه ثابت کرده سری رو که درد نمیکنه دستمال نمیبندند.

  • سیدموسی

    صدای های داخل خودرو نباید در داخل اتاق شنیده شود چرا که در مسافتهای طولانی ومسافرت راننده رو کلافه میکنه وبه نظر میاد مورد باید برطرف بشه.

  • ناشناس

    ازنظر ماشین خوبی نیست لوازمش بیرون هرگز گیر نمیاد اگر یک قطه اش خراب بشود جندین با الاف بشی همیشه برق مشکل دارد

  • امیر

    سلام بنده خودرو شاهین دارم ۱۹۰۰۰ هزار کیلومتر راه رفته واقعا تو شتاب و سرعت هیچ ماشین ایرانی بهش نمیرسه بدنه محکم و جاداری داره آپشن ها خیلی خوبه

  • عزیز

    شاهین از هر نظر عالی هست اتاق، زیبایی، راحتی، جاداری، شتاب، قدرت، هندلینگ، آپشن و ……

    • نیما

      ۱.مرداد۱۴۰۱ تحویل گرفتم و ۱۱۰۰ کیلومتر در بندرعباس کار کرده. ۲.کلید دایره ای دریچه کولر که جهت باز و بسته شدن پره های دریچه استفاده میشه،با یک فشار کوچک شکست.پس میتونین تصور کنین از چه متریال بی کیفیتی استفاده شده. ۳.نفوذ صدای موتور به اتاق برای خودرویی که بهترین محصول سازنده اش محسوب میشه،زیاده. ۴.در هنگام گاز دادن،صدایی شبیه پروانه در حال چرخش شنیده میشه که ظاهرا از منیفولدش هستش که هوا میکشه و واشر یا خود منیفولد باید عوض بشه. ۵.داخل اتاق صدای جیر جیر از قطعات شنیده میشه،دقیقا شبیه خودروی فرسوده ای که رو دری ها یا قاب ستونهاش به سر و صدا افتاده باشه. ۶.ترمز جلو سمت راننده در هنگام ترمز گرفتن صدای تق تق بلندی میده،انگار که ABS زود وارد مدار بشه و نذاره ترمز اولیه صورت بگیره. ۷.فن کولر تماما در مدار بود که در یک فراخوان، با سیم چین یک سیم رو قطع کردن که این امر باعث شده کمی از سرمای کولر کم بشه. ۸.انباره اگزوز در یک بی سلیقگی تمام عیار در طراحی،از سپر عقب معلومه و توی ذوق میزنه.شاید برای تصحیح ظاهرش بشه از سراگزوز استفاده کرد که بدلیل رو به پایین بودن لوله اگزوز،سراگزوز حتما باید دُم کج باشه ۹.چراغهای جلو فاقد لنز هستن.امری که برای خودروهای پرچمدار کاملا بدیهی هستش و سایپا تا تونسته خساست بخرج داده. ۱۰.مصرف سوخت شهری بسیار بالاتر از معیار اعلامی کارخانه ست.شاید صدی ۱۱ به واقعیت نزدیکتر باشه ۱۱.سایز رینگها با بدنه تناسب نداشته و حتما باید به ۱۶ تغییر کنه…

      • مهدی

        شما مطمینی این همه که گفتی مال ماشین شاهین است
        تصمیم داشتم بخرم ولی کلا منصرفم کردی

      • عليرضا

        همه موارد که گفتی مورد تایید هست

      • ش

        تائید میکنم…

      • @

        احسنت مخصوصا دیده شدن اگزوز ار عقب

      • وحید

        هم وطن عزیز در این نظرها هیچ چیز واقعی نیست.فقط قصد تخریب دارن .کلا تو اینجور سایت ها دنبال واقعیت و تحقیق نباشید..برید خودتون از کسی که داره حضوری بپرسید و سوار بشید دور بزنید.بنده شاهین دارم و مثل ادم استفاده میکنم و مراقبت و هیچ مشکلی ندارم از دوستام هم که شاهین دارن هیچ مشکلی نداشتن جز یکسری مشکلات جزیی مثل صدای باد یا موتور به داخل که تمام خودروهای داخلی این گونه مشکلاتی را دارن.

  • مشایخی

    دوبار از خودروسازی سایپا خرید کردم و دوبار رو اشتباه کردم،شاهین داشتم مانیتور در حد تبلتهای هشت سال پیش تاچش روانیم کرد،روغن ریزی داشت،کمکهاش خراب بود بدنه غر بود،صدای باد صدای کف جاده صدای موتور و یه صدای عجیب دیگه تو موتور میومد ،آینه ها خراب در صندوق عقب خراب….خلاصه کلکسیون درد بود دیگه تا آخر عمرم سوار براق بشم سوار ماشینای سایپا نمیشم

  • بردیا

    من این ماشین را تازه خریدم با قیمت ۳۶۰ میلیون از نظر فنی برای نظر دادن زوده ولی کیفیت متریال داخلی در حد پلاستیک افتضاح که حتی خط‌های قالب پرداخت نشده و دست آدم را می بره احساس می کنم کیفیت اسباب بازی داره و اگزوز و خمره ای آن که کاملا پیدا است خلاصه توهین به شعور ایرانی کردند آشپن های غیر کاربردی مثل کی لس را می زدید کمی به کیفیت اضافه می کردید الان دارم به خرید تارا فکر می کنم که حداقل چند آپشن کاربردی داره کیفیت متریال داخلی ایران خودروی بده ولی این افتضاحه

  • مسلم

    کجای دنیا ماشین با گیربکس دستی تولید میکنن؟ چین ماشین شاسی بلند تولید میکنه فقط ۲۰ میلیون از این ماشین گرون تره. از پلاستیک ضایعاتی داشبورد ساختن.مانیتور ک نیست تبلت ۱۵ سال پیشه‌.چراغ تو در صندوق عقبم ک انگار رو مینی بوس برداشتن نصب کردن.چراغ جلو هم ک لنز دار نیست. اینا فک میکنن مردم نمیفهمن.بلد نیستن مقایسه کنن.کم کم یاد میگیرن ک ماشینهای چین خیلی خیلی بهترن و جای ماشینهای ایرانی را میگیرن

  • عبدالقادر برنگ

    پنج ماه خودرو شاهین گرفتم که بیشتر مواقع برای رفع ایراداد در دست نمایندگی بوده ازجمله ایرادت ان خرابی واتر پمپ وخراب شدن فن موتور وصدای توربو بعلت اینکه کاتالیزور اگزوز خیلی پایین بسته شده وبا موانع حتی موانع کم ارتفاع برخورد میکنه که باعث جابجای واشر وصدا افتادن داخل توربو میشه وشرکت سایپا تعهد گرانتی و تعمییر ان نمی پذیره

  • سارا

    من حدود شش ماهه گرفتم ، واقعا لذت بردم تا الآنم مشکلی نداشتم ، خودروی بسیار نرم و راحت و سرعت و شتاب عالی به خصوص در سربالایی ها

  • جعفر

    سلام دوستان من رانا پلاس دارم شاهین هم سوار شدم از نظر فنی و بدنه و قدرت موتور و ترمز و سیستم تعلیق فرمان و کولر و بخاری و مصرف سوخت رانا پلاس ی سر و گردن از شاهین بالاتره مهمتر از همه موتور tu5 راناست که به کل هیکل شاهین می ارزه

    • کیهان

      دقیقا

    • علی

      حرف حساب میزنی. شاهین در همون حد تیباست با موتور توربوی پر استهلاک و پرخرج

    • مهرداد

      دوست عزیز اگر قرار بود مثل دنا باشه هم قیمت اون میشد. این ماشین باید با اندازه خودش مقایسه کرد. مثلا ۲۰۶ تیپ ۲

  • فرامرز

    چرا با وجود این همه مشکلات در مونیتور خودروی شاهین،شرکت فن اندیش اصرار بر تولید بی کیفیت دارید و چرا بعد از این همه مدت، چرا نتوانستید، اصلاح نمایید؟ واگر با توجه به ادعای سایپا، تولید شما منطبق بر محصول کروز است، چرا کیفیت ها متفاوت است؟

  • ارش

    دید عقب شاهین کور است و دید کافی راننده از بقل و عقب ندارد ممکن است باعث تصادف مرگ بار شود

  • نوید

    شاهین دارم و ۵۷هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم و خداروشکر تاحالا مشکلی نداشته و ازش خیلی راضیم.البته ایرادات کوچیکی داشت که با فراخوان سایپا و بدون اینکه هزینه ای بدم رفع شد

  • سپهر

    شاهین دارم و ۵۷هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم و خداروشکر تاحالا مشکلی نداشته و ازش خیلی راضیم.البته ایرادات کوچیکی داشت که با فراخوان سایپا و بدون اینکه هزینه ای بدم رفع شد

    • علی

      اینکه هر دفعه با یک اسمی نظر بدی صحیح نیست آقا سپهر یا اقا نوید یا آقای محترم دیگه

  • رضا

    بعنوان خودروی دوم خوبه داخل شهر استفاده کنید.بدرد جاده نمیخوره تو اتوبان گاز بدی صدای وحشتناکی میاد داخل خودرو انگار واشر گلویی اگزوز خراب باشه .شتاب نداره .زور میزنه .البته با پولش خودری بهتری نمیشه خرید مگر اینکه دست دو بخرید .بنظرم تواین رنج قیمت رانا بهتره بااینکه رانا هم مضخرفه

    • علی

      چند ماهه شاهین دارم .صدای توربو طبیعیه‌‌‌..
      از ۱۲۰ که رد کنه دیگه صدا کم تر میشه .. شتاب و قدرتش واقعا شگفت انگیز هست سر بالایی و کفه ای فرقی براش نمیکنه واقعا کم نمیاره مخصوصا سر بالایی لذت بخش..‌‌نرمی راحتی عالی .تا حالا ایرادی نداشته

  • ابوالفضل طاهری نجیب

    خدارو شکر که من دلال خودرو نیستم وگرنه بخاطر حاشیه سود بالای محصولات ایران‌خودرو خودمو جراواجر میکردم تا کسی شاهین نخره

    چون شاهین قرعه‌کشی نداره و حاشیه سود کمی واسه دلال داره بخاطر همینم دلال جماعت سعی داره مدام بگه شاهین نخرید بجاش از بازار آزاد تا ای لگن و دنای قبربچه بخرید که حتی نتونید داخلش راحت باشبد

    بهتون قول میدم چنانچه سایپا تولید شاهین کم کنه و بعدم قرعه‌کشی انجام بشه و بازار بیفته دست دلال جماعت اونوقت همشون میگن وااای شاهین آخرت ماشینه تازه بوقم داره اییته داخلم داره تازه راه میره کلیدم نمیخواد خخخخخ

    عزیزان فریب بازی این دلال جماعت رو نخورید چون میبینن نمایندگی امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۱ میده ۳۴۵ میلیون ولی اونا مجبورن نهایتا با یازده تومن سود بفروشن حتی بعضی دلالا با ۲۵ میلیون سود بیشتر تحویل آنی میدن

    پس مستقیم از نمایندگی مجاز بخرید درسته یکماه بعد بدون قرعه‌کشی تحویل میده ولی عوضش نون کثیف دلال آجر میشه

    در ضمن فروش اقساطی با پیش پرداخت حدود ۱۷۴ و ۱۰۰ وام مابقی موقع تحویل هم میفروشن

    پاینده باشید دوستان گرامی

    • سعید

      سلام فقط اسم قشنگی داره برلیانس داشتم و فروختم و شاهین خریدم ولی اشتباه کردم

  • آرش

    من تازه فهمیدم اینا که تو خیابان ضایعات پلاستیک و جمع میکنن کجا میبرن!مستقیم میبرن برای سایپا!!لبه توپ پلاستیکی های زمان بچگی به تیزی قطعات پلاستیکی شاهین نبود، آخه کدوم کارخانه واسه خودرو دنده ای کیلس میزاره؟؟کی برای موتور ۸ سوپاپ توربو شارژ میزاره؟؟؟منبع اگزوز تو اولین نگاه از زیر ماشین آویزونه،رینگ ۱۵ هم که انقدر کوچیک به نظر میاد که هر بچه ای جز سایپا متوجه میشه،صدای موتور که دیگه فاجعه،داشبوردش و اگه به کارگاه های بازیافت میدادن بهتر در میاورد،هر قطعه ای ازش خراب بشه حداقل یکماه باید تو نمایندگی بخوابه،چون تو بازار نیست،تازه الان زوده،چند سال دیگه که بیشتر کار کنه و به خرج بی افته باید ببری دره فرحزاد بندازیش ته دره،پراید مدل ۷۲ بگیری سگش شرف داره به این،چون اونو هر وقت بخوای بفروشی پوله،این و باید یکسال آگهی بدی ۲۰ در صد زیر قیمت تا بتونی بندازی به یه بدبخت دیگه

  • محمد حسینی

    باسلام به دوستانی که خیلی تعریف شاهین میکنند

    یه عرضی داشتم با این با زار گرمیا نمیتونید ماشینتون به یکی دیگه بندازید ملت قبل خرید هرماشینی با چهارتا مکانیک صحبت میکنند … ببین انقدر این ماشین بی مشتری شده که تو اوج قرکشی خدرو این شاهین بدون لاتاری تحویل میدند … امید وارم از دست من ناراحت نباشید حرف حق تلخه ولی کار ساز هست …

  • مهدی

    آقا یکی این آرش رو بگیره تابلو هست داره بد میگه از شاهین،من برج ۶ تحویل گرفتم تنها موردی که دیدم صدای جیر جیر درهای سمت شاگرد هست ،
    لطفا بی غرض نظر بدین استفاده کنیم

  • محمد

    بنده دوماهه شاهین صفر تحویل گرفتم و شغل خودمم تعمیرات بنز اسپرینتر ۳۱۵ دیزل هست (یعنی مکانیک پیچیده ترین خودروی دنیا هستم!!) و در خصوص آشنایی با خودرو و مهارت رانندگی هم کافیه بگم پایه یک دارم!!
    باید عرض کنم دوستانی که نظر منفی دادن یا تا حالا شاهینو از نزدیک ندیدن یا بدشانس بودن و خودروی معیوب نصیبشون شده، شاهین یک خودروی عالیست به خدا اگر الان بگن صد میلیون سر بگیر و جاش یه دنای دنده ای توربو صفرم بگیر و سوارشو من قبول نمیکنم البته صدای موتور تنها ضعفشه که با نصب دمپینگ صداگیر ۵ لایه پشت داشبورد و پشت رودریها رفع میشه، خودروهایی که قبلا داشتم هم فرقون نبودن سوناتا ۲۰۰۶، کمری ۲۰۰۷، مزدا ۳ مدل ۸۷ ماکسیما دنده ای و سوزوکی کیزاشی بودن

    • منوچهر

      سلام ممنون از اینکه تجربیاتتون رو با ما به اشتراک میزارید در کنار ما بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • سجاد

        آقا خدا وکیل یه نره خر بگیرین سوار بشین از این آشغالها بهتره یه روروک آمریکایی تاناکورا مهاباد برای بچه ام خریدم به طرفم از شاهین کیفیت مونتاژش بهتره

      • ماهان

        بنده خودروی شاهین مدل ۱۴۰۱ رو در برج ۹ سال ۱۴۰۱خریداری کردم و در مسافرتی که به شهرستان داشتم با سرعت ۹۰ کیلومتر وقتی که خودرو فقط ۴۲۰ کیلومتر بیشتر ازش نگذشته بود صدایی از قسمت جلوی ماشین شنیده شد و فرمان قفل شد و موجب کشیده شدن ماشین به سمت راننده و واژگونی آن شد

        • فراهانی

          با سلام بنده هم اینمشابه این عیب را تجربه کردم خدا به همه شاین دارها صبرو سلامتی بدهد

    • کامران

      داداش خدای اگه این ماشینها رو سوار شدی تعجب میکنم الان به شاهین میگی ماشین خودم الان دارم خدای حسی جز حسر سوار بر اسباب بازی ندارم توش موندم چطوری از سرم وا بکنمش

    • محمدحسین

      سلام به همگی،
      من ۳ ماهه شاهین خریدم و ۴۰۰۰ روندم،
      معایب:
      ۱- صدای کمک جلو و عقب سمت شاگرد که انگار ماشین ۷۰-۸۰ هزار تا کار کرده.
      ۲- صدای توربو تا دور موتور ۲/۵ که انگار چرخ گوشت کار میکنه.
      ۳- صدای زر زر داخل دریچه هوای سمت راننده
      ۴- ریپ زدن ماشین تو ترافیک های سربالایی که انگار ماشین دسته موتور بریده و به اتاق ضربه میزنه.
      ۵- مشکل مانیتور ماشین
      مزایا
      ۱- طراحی کابین و شکل کلی اتاق
      ۲- شتاب مناسب
      ۳- نشیمن راحت صندلی ها

  • javad

    سلام من الان حدود۸ماهه ماشین شاهین سوار میشم قبلا تویوتا پژو و پراید هم داشتم اگه خدایشش از معایب شاهین بخوام بگم فقط صدای موتورشه که توی جاده و سرعت بالا اذیت میکنه.
    این عیبایی که میگن الکیه و سری جدیدا ندارن
    خواهشا نظرات درستی بدید

  • علی

    بیخودی تبلیغ ماشینی که موتور تیبا روشه نکن. توربو هم فوق العاده استهلاک رو بالا میبره و مصرف رو. انجین همخوانی نداره. توی ۴۰ هزار کیلومتر به بالا چنان خرج بزاره رو دستت

    • حسین

      بگو موتور . انجین یعنی چی ؟ یعنی با سوادی ؟ اگه میخوای بگی انگلیسی بلدی همون موتور هم فارسی نیست ولی بالاخره واژه عمومی و رایج است

  • منصوره

    سلام به نظر شما شاهین را در بورس ثبت نام کنیم؟
    با این همه معایبی که گفتید
    البته تعدادی هم از ان تعریف کردند
    سر دو راهی مانده ام

  • داود

    سلام دوستان بنده یک هفته پیش خودرو شاهین گرفتم صفر نیست با کارکرد ده هزار تا همه امکاناتش خوبه راضیم ولی هنگامی که ماشینو در جای سرد پارک میکنم بعد از نیم ساعت میرم استارت کنم استارت میشه ولی گاز نمیخوره،البته بعد از گرم کردن ماشین به مدت ۵الی۱۰دقیقه ،ماشینو تو دنده هم میدی پدال گاز زیر پا خالیه،ماشین نه گاز میخوره نه تو دنده حرکت میکنه ،دنده یک حداقل باید دوکیلو متر راه برم تا ماشین حالت عادی خودشو پیدا کنه،این ایرادو نمایندگی استارت سرد میگن ولی اگر کسی کار فوری برای پیش بیاد باید چه کار کنه؟؟؟

  • مهدی ساکی

    سلام،بنده خودروی شاهین مدل شهریور ۱۴۰۱ داشتم دقیقا نزدیک ۹۰۰۰ کیلومتر به روغن ریزی افتاد و کمک فنر هاش خراب شد،حالا صدای موتورش که گوش خراشه بماند،موتورش خیلی خیلی ضعیف بود،هرچی آگهی میکردم کسی نمیخرید آخرش فروختم به دلال،ولی الان یه ال ۹۰ مدل ۹۶ خریدم با کارکرد ۷۰۰۰۰ کیلومتر،به والله به والله حرف نداره،حرف آخر::با خرید شاهین پولتون و حروم میکنید

  • داود

    سلام خدمت همگی دوستان. من به تازگی این ماشین رو خریدم. خیلی دودل هم بودم چون دیدگاه منفی راجع به این ماشین زیاد بود. اما واقعا ماشین خوبیه. سواری نرم.دنده با یه اشاره جا میره. گیربکس عالی. پلاستیک داشبوردشم قابل قبوله و از اکثر ماشینهای داخلی بهتره. صدای بیرون به داخل کابین نمیاد. صدای موتورم مثل بقیه ماشینها حتی کمتره. سانروف، دوربین عقب داره. بخاریش عالیه و سیستم مولتی مدیا قوی. به نظر من بهترین ماشین ایرانی است و مقرون به صرفه تر از ماشینهای چینی.

  • بهنام

    سلام دوستان من حدود یک ماه میشه شاهین خریدم که کلا ۶۰۰۰ هزار تار اه رفته مدل سال ۱۴۰۰ میباشد . ماشین خوبی هست . تو این ایرادهای که میخونم ماشین من این ایراد هارو نداره ولی چند بار شده که ماشن روشن نشده و کلیدش هم کار نکرده ولی وقتی سر باطری رو چند ثانیه بر میدارم و دوباره میزارم سرجاش درست میشه علتش هم نمیدونم چیه نمایندگی هم تا حالا نبردم.کسی از این ایرادها ماشینش پیدا کرده تا حالا

  • بهنام

    سلام یک ماه میشه که شاهین خریدم ولی تو این یک ماه چهار بار وقتی خواستم روشن کنم روشن نشده و ریموتش هم کار نکرده ولی وقتی سر باطری رو بر میدارم و دوباره میزارم سرجاش درست میشه- نمیدونم علتش هم چیه ولی در کل ازش راضیم

  • امیر

    اینایی که میگن شاهین تا ١۶٠ کیلومتر هیچ ماشینی تو سرعت وشتاب به گردش نمیرسه ماشین دیگه سوار شدن؟!!! حتی ایرانی؟طبق آمار شتاب رانا پلاس یازده ولی شاهین ١٣ و موتور ١۶سوپاپ تیوفایو پی رو با هشت سوپاپی که توربو بعد یکسال فشار داغونش میکنه مقایسه کردن؟!!!مصرف بالا صدای قرچ قرچ پلاستیک ضایعاتی ترمز سفت

  • مهدی

    همکارم تازه خریده شاهین تحویل ۲۳/۱۹/۱۴۰۱
    واقعا مزخرف، درسته خیلی آپشن داره ولی کیفیت صفر، پیشنهاد نمیکنم

  • محمد مهدی

    اگر شاهین بد بود چرا مردم تو صف خرید هستند و اجازه نمیدهم یکی نصیب ما بشه.اگر سایپا کیفیت را بالا ببره مشتریش بیشتر هم میشه.انشالله مدل ۱۴۰۲ کیفیت را بالاتر ببره .بازار همیشه داغ نمی مونه بعد کیفیت هست که مشتری میاره

  • کامران

    مدل ۱۴۰۰خریدم با ۲۷هزار کار کرد من بیست روز بیشتر نتونستم تحمل کنم بردم تعویض روغن گیربگس هیچی توش نمونده بود خدا بهم رحم کرد بعد حس سوار شدن رو چند قطعه پلاستیک بیشتر رو صندلیش ندیدم ظاهر خوبه امکانتش خوبه طراحی لاستیک درهاش خیلی خوب کپی کردن از خارجی ها فقط بی کیفیت ترین جنس ها رو توش کار کردن صدای ازار دهنده موتور دیگه خیلی رو‌مخم بود با ۲۵ملیون ضرر خدا. رو شکر از شرش خلاص شدم یعنی اشغال ترین ماشینی بود که تا حالا خریدم نتونستم تحملش کنم تایر برفی انداختم زیرش انگار کل بلبرینگهای چرخ خراب بودن اینقد افتضاح لرزوند و صدا اومد داخل به نظرم صدای موتور پراید کمتر میاد داخل و بدنه و داشبورد پراید بیشتر کیفیت داره

  • فرهاد

    سلام دوستان
    من تابستان سال ۱۴۰۱ شاهین تحویل گرفتم و تا الان بیشتر از ۵۰۰۰ تا باهاش رفتم…پژوه ۲۰۶ هم دارم با ماشین هایی مثل دنا و کوئیک و پارس هم رانندگی کردم ..که به نظرم شاهین خیلی بهتره ..ماشین هیچ مشکلی نداشته تا الان..رانندگی باهاش خیلی لذت بخشه مخصوصا وقتی توربو وارد مدار میشه…صدای موتورش خیلی کمتر از پژو هست که البته میگن تو مدل۱۴۰۱ عایق بندی شده .آپشن های عالی و زیبائی کم نظیری داره تو ماشین های ایرانی..بسیار جادار و راحته…ترمز و سیستم تعلیق عالی ، سیستم مولتی مدیا ، فرمان برقی ، دوربین دنده عقب عالی، سانروف ، استارت بدون کلید، سنسور باد تایر، و زیبائی طراحی با این قیمت به نظرم خیلی ارزش خرید داره..از نظر رانندگی و زیبائی و قدرت با این قیمت خیلی بیشتر از ماشین های گرون ایران خودرو ارزش خرید داره..م.ن که خیلی لذت میبرم از رانندگی باهاش.
    به نظرم با حدود ۵۰۰ میلیون بهترین انتخابه برای خرید..شک نکنید

  • ارسلان

    چند ماهه ماشین را تحویل گرفتم، ماشین به روز و قشنگیه و اتاقش نسبتا جاداره.
    از نظر کیفیت داشبورد و رو دریها تعریفی نداره که البته خیلی فرقی هم با تولیدات جدید ایران خودرو نداره کلا همشون بی کیفیتن.
    یکم صدای موتور وقتی توربو عمل میکنه داخل میاد مخصوصا دنده ۲ اما به نسبت پژو و سمند به نظرم صدای موتورش کمتره.
    از نظر اپشن از تمام ماشینهای ایرانی بهتره، قدرت موتورش هم خوبه و نسبت به خودروهای هم رده کم نمیاره.
    در مجموع پیشنهاد میکنم

  • محمد علوی

    باسلام و احترام
    بنده بهمن ۱۴۰۱ شاهین خریدم
    عزیزانی که میگن صدا اذیت می کنه واقعا اینجوری نیست
    لااقل تو مدل های جدید…شنیدم که عایق ارتقا پیدا کرده
    شتاب موتور واقعا مناسبه
    من قبلا دنا و سمند داشتم، واقعا بهتر از اونهاست
    ولی مصرف بالاست تو شهر حدودا ۱۰ تا ۱۱
    البته شاید بعد از سرویس های اولیه بهتر بشه
    ولی متاسفانه کلا ماشین های ایرانی مصرفش همین اندازه و نهایت یک یا دولیتر کم و زیاده
    در کل من خیلی ازش راضی ام
    خصوصا ظاهرش

  • علی

    در خصوص شاهین میتونم بگم بی ایراد فقط زیرش میگیره در دمای سر هم استارت مجدد میخاد برج ۷ گرفتم و تا الان به کل خودروی مناسبی بوده

  • سام

    سلام . ماشین من ۸۰۰۰ کیلومتر کار کرده . از ۲ نقطه ( پایه فیلتر و درب سوپاپ ) روغن ریزی پیدا کرده – صدای سوت دائمی شنیده میشه که گفتن یا از توربو شارژ هست یا سنسور – استارت گیر داره وبا صدای بدی ماشین روشن میشه- سرعت ۴۰ و ۵۰ به بالا صدای غیرمتعارفی از موتور شنیده میشه(مثل صدای خراشیده شدن) – کمک های عقب هم صدا میده ….. که برای این موارد گفتن باید تا ۱۰ هزار کیلومتر تحمل کنی تا نوبت سرویس اش برسه … // ولی محاسنی هم داره . سواری خوب و نرمی داره . آپشن هاش همه خوب فعال هستن . سرعت و شتاب قابل قبولی داره – چند روز قبل فراخوان دادن که برای رفع بعضی از مشکلات برقی به نمایندگی مراجعه کنید .هنوز نرفتم. میرم ببینم چه کارهائی میخوان انجام بدن ….

  • رامین

    سلام به تازگی میخواستم بخرم ولی منصرف شدم یکی از دوستان شاهین آورده سوار شدم صدای موتور بیش از حد داخل میاد و به زور راه می‌ره هرکس میخواد بخره حتما قبلش سوار بشه نظر نپرسه ولی از نظر ظاهری خوب بود تو این رنج قیمت سورن پلاس واقعا بهتره سواری نرم موتور بی صدا کم مصرف

  • سحر

    من دوهفته میشه شاهین خریدم روغن ریزی داره،سایپا هم جواب درست نمی‌ده میگه سرمون شلوغه،کیفیت داخلی ماشین افتضاحه

  • علی

    سلام به عزیزان
    از مدیران متعهد کارنامه بخاطر این محیط و گزارش مربوط به خودرو شاهین تشکر میکنم
    تقاضا دارم این مقاله را بروزرسانی کنید و مجددا شاهین را بررسی کنید و اینکه با کمک متخصصین شرایطی فراهم کنید که ایراداتی که مالکین محترم مطرح نموده اند تحت نظارت شما رفع و اصلاح شود .باتشکر

  • مهدی

    چرا همه شاهین سوارا فاز لاکچری بودن گرفتن یارو میگه شما لیاقت شاهین ندارین باید پراید سوار شین عزیزم موتور شاهین همون موتور پرایده

  • حمید

    ما سه برادر ال نود ،۲۰۷وبنده شاهین دارم
    تو سر بالایی و شتاب موقع سبقت شاهین سرتره همچنین تو اپشن
    البته به جز کروز کنترل ۲۰۷
    و شاهین سواری راحتتری داره
    صدای متور شاهین تا سرعت ۱۱۰خیلی خوبه بعدش صدای متور زیاد میشه.
    داشبوردو روکش در بهتر از ال نود ودر حد ۲۰۷و روکش صندلی بهتر .

  • یاسر

    من حدود یک ماهه شاهین خریدم البته ۲۰۶تیپ ۵رو فروختم اینو گرفتم. من نرمی و انعطاف بیشتر راحتی سواری بیشتری نصبت به ۲۰۶باهاش دارم. البته ماشین بی ایرادی نیست ولی اونطوری هم که بد میگن نیست. تو جاده هم کم نمیاره

  • احمد

    خدمات پس از فروش صفر. امروز ۲۱فروردین.۲۶ روزه خودرو صفر شاهین گرفتم. اما به علت خرابی سنسور دمای آب موتور و موجود نبودن آن در نمایندگی مرکزی ۲ تهران ماشینم ۸روزه خوابیده و میگن درخواست دادیم قطعه بیاد منتظر باش.

  • مصطفی

    پنجاه تا از نظرات رو‌خوندم آخر نفهمیدم کی راست میگه کی دروغ

    • محمدرضا

      تو قیمتش ماشین خوبیه . اگه بخوای بهتر بگیری باید پول بیشتری بدی .

      • منوچهر

        سلام وقت بخیر
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • شهریار

        دوست عزیز نخرید و این کلاه قیمت سرتون نره
        اگه ماشین نخرید شرافتمندانه تره تا شاهین بخرید
        هم ابرو ی آدم رو میگیره و هم پولت

  • رضا

    همه ی نظرات منفی درباره شاهین دروغه.

  • منوچهر

    شما فضای مجازی رو ول کن برو بیرون از دونفر که شاهین دارن سوال کن . میبینی که راضی هستن

  • هنگامه مهری مقدم

    سلام مدتیه که تو فکر خرید شاهین هستم ، مخصوصا رنگ سیاهش که باعث میشه دقیقا شبیه به ماشینهای خارجی هیوندا یا کیا میشه
    نظرات دوستان رو که خوندم احساس کردم واقعا نباید بخرمش ضمن اینکه الان قیمت ۱۴۰۱ هست
    ۶۷۰ تومن… نمیدونم چی‌میتونم بخرم واقعا
    بنظرتون ۲۰۶ بهتره ؟

  • محسن نصر

    باسلام
    اکثر کولر شاهین ها مشکل داره و متاسفانه نمایندگی ها هم نمی توانند مشکل را بر طرف کنند.با توجه به روشن شدن کمپرسور و داشتن گاز داخل کابین باد گرم می زند.

  • علی

    تمام خودروهای ایرانی مثل مستراب هستند هیچ کدومشون بدرد نمیخورند حیف پول بدی برای این مسترابا پول بیشتر بذاری یه خودروی مزدا یا هیوندای یا هوندا بخری یا حتی تویوتا یا نیسان خیلی بهتره

  • شاهین

    با سلام
    من داییم تازه ۲زوز هست که شاهین رو تحویل گرفته بعد این که از کارخانه ماشین رو تحویل میگیره ماشین رو میبره به شهرستان. بعد ۱۵۰ کیلومتر چراغ استاپ و دود وارد اتاق میشه. بعد تماس با امداد خودرو سایپا ماشین رو به نمایندگی سایپا در ابهر میبرن و انجا اعلام میکنند ماشین واشر زده.الان باید ماشین تعمیر بشه. واقعا چیزی برای گفتن ندارم. و از اون دوستانی که با تمام وجود دارن حمایت میکنن از این فرغون که اسمشو گذاشتن ماشین کمال تشکر رو دارم.

  • مهدب

    سلام
    یه پیشنهاد کلی دارم برا کسایی که میخوان ماشین بخرن حالا تصمیم با خودتون
    اولا کلا ماشینای سایپا سواریش دوزار نمیارزه اصلا مفتم دادن سوار نشید
    فقط ایران خودرو اونم دنا یا پرشیا مدل ۹۶ یا ۹۷ کم کار بگیرید سوار شید منم دعا کنید باتشکر

  • سید موسب

    با سلام ظاهر خودرو حرف نداره ولی حیف این اطاق با این موتور پراید

  • محسن

    سقف شاهین کوتاهه

  • پیمان

    در مرحله دوم طرح عرضه خودرو ، مرتب باخودم فکرمی‌کنم این وجهی که برای این خودرو پرداخت میشه با امکاناتی که داره متناسب نیست .
    یعنی دردوکلمه «ارزش خرید » پائینی داره .واقعا ۴۲۵ هزارتومان که کارخانه روی اون گذاشته برازنده اش نیست ، چه برسه به سطح قیمت بازار.
    متاسفانه اکثرخریدها ، جنبه احساسی داره تاعقلایی . شاید کسانی که خریدند.متعصبانه دنبال مزایای اون می گردند.ومجبورند.اونها روپررنگ جلوه بدهند .
    قیمت ۳۲۰میلیون حداکثر قیمتی است که میشه بهش نسبت داد.

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر

      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • احمد

    سلام در سربالایی شاهین کشش نداره بالا نمی ره

  • فرهاد

    بخدا قسم عین واقعیت را میگم این خودرو فقط بدرد داخل شهر می‌خورد نهایت جاده کفی بامسافت حداکثر ۳۰۰ کیلومتر یکسال دارمش ولا جاده کوهستانی تو سر بلایی خیلی کم میاورد خودرویی که با کارکرد ۹۰۰۰ از جاده جالوس با چرثقیل باید حمل شود بردرد کیوسک سیگار فروشی می‌خورد توصیه بنده از خریداران محترم این است حیف از پول زحمتکشی است که بابت این خودرو می‌دهید اگر به جون خود وخانواده اهمیت می‌دهید گرد این خودرو نروید من گول تبلیغات کاذب را خوردم شما نکنید با تشکر هر چند ادمین محترم معایب را پخش نمیکند

  • فراهانی

    نمی دانم چرا به مزاج بعضی از دوستان خوش نمی آید که عیب این خودرو بیان می‌شود یا اولین خودروشون میباشد که دلخوش بوق وضبطش اند یا ……

  • میری

    من مدت ۶ ماه شاهین داشتم در مقایسه با پراید و تیبا و …بسیار ماشین جا دار و فول آپشنی هست اما صدای موتور در کابین آزاردهنده است و گاز هرز هم دارد در هنگام گرفتن کلاج دور موتور میره بالا .سیستم صوتی افتضاح است و مانیتور آن هنگ میکنه.در نمایندگی هم توصیه میکردن به بنزین سوپر !

  • امیر

    از نظر بنده لطفا کسانی که تا حالا سوار شاهین نشدند نظر ندن خلاصه بگم شاهین ماشین بدون عیبی نیست ولی از ماشینهای ایرانخودرو که بهترینش تارا و دنا توربو هستش خیلی بهتره. از لحاظ موتور هم هزینه تعمیرش کمتره هم بازدهش بالاست من تست کردم دنا توربو هم در سرعت زیر ۱۰۰ هم سرعت بالای ۱۰۰ از شاهین جا میمونه. و در مورد بدنه هم بخوام بگم فقط یکبار درب دنا توربو و یا سایر محصولات ایرانخودرو باز و بسته کنین بعد برید درب شاهین باز و بسته کنین اگر کمی فنی باشین از صدای درب متوجه میشین شاهین چقدر عالیه. در مورد داشبرد هم بگم که بی صدا ترین داشبرد در محصولات داخلیه اگر یکبار داخل دنا نشسته باشین متوجه منظورم میشین

  • محمود

    برای خرید خودروی ایرانی این مورد رو در نظر بگیر
    اگر برا زیر پای خونوادت میخوای ماشین بخری ببین کدوم ماشین بر اساس بودجه ای که داری خوشت میاد همون رو بخر
    اگر برا معامله و خرید و فروش میخوای بگیری از زاویه خرید و فروش و سود به داستان نگاه کن

    دلیلش هم اینه که همه ماشین های ایرانی چه سایپا چه ایران خودرو سطح کیفیتش در یک رده هست و خوب و بد نداره

    کنم شاهین خریدم فقط بابت این که برا خانواده بود و دیگه از دیدن پژو و پراید و تیبا و کوییک خسته شده بودم

    اسنپ میگیری از این چند تا ماشین یکی میاد
    میری خونه دایی از این ماشین ها دارن
    خودت چند سال از این چند تا ماشین حتما سوار شدی و داشتی

    دنبال یک ماشین جدید بودم که خدا رو شکر راضی هستم

  • رضاشاه

    بالاخره بخریم یا نخریم ؟؟!!

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      با توجه به بودجتون و مواردی کهذکر شده شما تصمیم گیرنده هستید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • شهریار

      اصلا نخرید بدون ماشین باشید شرافتمندانه تره تا مثل بچه یتیم ها درب نمایندگی های سایپا هر روز بری و تواضع کنی که ماشین ات رو کارشناسی ایراد کنند بعد هم بگم قطعه نداریم برو تا خبرت کنیم یا بذار بخوابه تعمیرگاه و …

  • شهریار

    حدود دوسال هست شاهین دارم
    فقط عرض میکنم مصداق
    گهی پشت به زین هست و گهی زین به پشت
    از صندلی اش تعمیر شده تا تجهیزات برقی و مکانیکی و …. رنگ اش که خود بخود روی لاستیک دور درب میمونه
    در مجموع خسته ام کرده و بریدم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شهریار

    اصلا نخرید بدون ماشین باشید شرافتمندانه تره تا مثل بچه یتیم ها درب نمایندگی های سایپا هر روز بری و تواضع کنی که ماشین ات رو کارشناسی ایراد کنند بعد هم بگم قطعه نداریم برو تا خبرت کنیم یا بذار بخوابه تعمیرگاه و …

  • حامد

    ۴۲۵ میلیون برای موتور تیبا ۸ سوپاپ
    بله اگر موتور برلیانس بود
    با این داشبورد و رودری و فرمون که عین اسباب بازی میمونه. هر خودرویی معایب و مزایای خودشو داره ولی بزرگترین عیب شاهین موتورشه. توربو رو گذاشتن که توان کشش این بدنه رو داشته باشه والا این ماشین اگر ۱۶ سوپاپ بشه تازه میشه یکم در موردش بحث کرد. البته نمیگم ایران خودرو خوبه اونم معایب خودشو داره و کلا موتور خودرو های ایران خودر مزایاش هست . سایپا خدایی خیلی جای کار داره طراحی شون
    ایران خودرو هم همینطور.

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    من از ظاهر شاهین خیلی خوشم اومده بود ومیخواستم بخرم واقعا زیباست اما وقتی از یکی ازآشناها که شاهین داشت پرسیدم یعنی زار میزد گفت فقط یه جوری انداخته به یه شهرستانی ماشین رو ودر رفته کاش ماشینی به این زیبایی کیفیت هم داشت من بااین مبلغ درسته نمیتونم ماشینی به این زیبایی بخرم اما نمیتونم همش ماشینم تعمیرگاه باشه وخرجش کنم و همش بی ماشین باشم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      در همه موارد هم این مشکلات دیده نشده.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مرتضی

    در کل ماشین خوبیه زیباست جاداره مخصوصا صندلی های عقب و رانندگی توی جاده اش خیلی نرمه
    و اتاق خیلی کم صداست
    ولی خیلی زود باید از دنده یک بری دو و سه
    مصرفش تو صد. کیلومتر به صورت مخلوط شهر و جاده ۱۰/۵ لیتره و حرارت موتور خیلی زیاده
    ستونهای جلو خیلی دید رو میگیرن
    آینه بغل ها زیادی بزرگن و خیلی جاها گیر میکنن

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • کیان

    آقا این که میگن خوب نیست چرنده
    ماشین من مدل ۱۴۰۲ تا الان ۱۰۰۰۰ تا کار کرده فقط به خاطر به سفر طولانی ۳۵۰۰ تا توی ۴ روز کار کرد ماشین
    شتابش عالیه
    من پراید داشتم ، تیبا داشتم، ۲۰۶ تیپ ۵ اتومات ۸۸ داشتم رانا هم داشتم این کلا به همه اونا سره
    حداقل اتاقش جاداره اذیت نمیشی
    داداشی که میگی رانا
    رانا ماشین ضعیفی نیست ولی شاهین از اون قوی تره
    بعدشم شما تا حالا قسمت عقب رانا و ۲۰۶ نشستی ؟
    حتی دنا عین قفسه
    گشتاور شاهین بالاست مجبور نیستی دم به دقیقه معکوس بدی
    هندلینگش خوبه سواریش نرمه فرمانش الکتریکیه ۴ چرخ دیسکه
    تازه از این به بعد قراره باesp(کنترل پایداری) تولید بشه
    ولی خواهشا اگه پشت یه ماشین ننشسته باشی حداقل ۱۰۰ کیلومتر نرونده باشی حرامه که نظر بدی
    البته که منم نمیگم این ماشین آخرتشه ولی رضایت بخشه ،نه دلالم نه نمایشگاه دار فقط یه جوری نظر بدین که اگه کسی از ظاهر ماشین خوشش اومد خواست بخره منصرف نشه ،
    البته قطعا لیاقت مردم ما خیلی بیشتر از کل ماشینای داخلیه
    یا حق

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مصطفی

    سلام،منم خردادماه،صفر کیلومترش رو خریدم،مدل ۱۴۰۲
    شتابش بد نیست، از نظر قدرت،خیلی خوبه،با،پنج نفر سرنشین،کولر هم گرفتم،راحت میرفت، ولی خوب یکسری ایرادات هم دارم مثل،استارت بد خوردن بعد از خاموش بودن طولانی مدت،به اصطلاح،استارت اول صبح،که اونم موقع استارت زدن،کمی هم پدال گاز رو فشار بدی،ماشین راحت روشن میشه،صدای موتور ،داخل کابین میاد،که میشه اونم با پخش موزیک کنترل کرد،بدنه محکمی داره،بدون ایراد نیست،در آخر هم به قول یه دوست قدیمی،خودرو تولید داخل مثل هندوانه سربسته میمونه،به شانس شما بستگی داره

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • عباس

    سلام
    یعنی از مظر شما موتور هشت سوپاپ با تکنولوژی قدیمی که روش توربو بستن و استهلاک موتورو چندبرابر کردن جز معایب حساب نمیشه؟

  • ایران

    دوستان و هموطنان عزیز، ممنون از ثبت و ارسال نظرات،
    ولی کسی شمارو مجبور نکرده همراه با توهین و الفاظ بد نظر بدی، اینکه خودتو عقل کل بدونی و نظر خودتو درست و ارجح فرض کنی و به نظر دیگران توهین میکنی عین بی فرهنگی و نادانیه، تویی که توهین میکنی از اون خودروی تولید شده بدتری.این نشون میده حتما عیب و ایرادی هست که تو داری جلز و ولز میکنی، عادت کن نظر درست بده و به سلایق و تجربه دیگران هم احترام بزار.

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    با سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان
    خواستم منم تجربم رو از شاهین براتون بگم
    اول عرض کنم که من قبلا این ماشین ها رو داشتم
    ۲۰۶ تیپ دو -۲۰۶ تیپ ۵- پارس تیوفای-دنا تیپ ۲ -دنا پلاس توربو-ال ۹۰ دنده ای و اتومات -و پارس تند-مگان ۲۰۰۰ اتومات-۲۰۷ دنده ای سقف فلزی و در آخر یه دونه تارا دنده ای هم داشتم
    خدا وکیل بدون تعصب بگم یه سر و گردن از همشون بالاتره. تنها ماشینی که داشتم از شاهین به نظرم بهتر بود ال ۹۰ اتومات بود.( از نظر فنی میگم ولی از نظر اپشن شاهین از همشون بالاتره)
    من تا حالا هیچ مشکلی نداشته شاهینی که خریدم .من صفر خریدم و حدود ۵ هزار باهاش رانندگی کردم.البته اینو بگم من چالشی رانندگی میکنم چون اعتقادم اینه همون اول باید ماشین رو باید به چالش بکشی که اگر مشکلی داره خودشو نشون بده و با گارانتی رفع شه.
    دوستان خدا شاهده با هر ماشینی داخلی فکرشو کنی و تمام ماشین چینی ها کورس گذاشتم توی جاده.حتی توی سر بالایی واقعا عجیبه که شاهین اینقدر میتونه سرعت بره.امکان نداره در سربالایی ماشین داخلی بهش برسه.حتی با ال ۹۰ کورس کذاشتم.من ادم خیلی فنی هستم.باید بدونید رو چه دور موتوری دنده عوض کندی که شاهین کم نیاره.سواریشم عالیه .و خیلی کم صدا هست داخل کابین و صدا بیرون داخل نماید.در کل از عایق بندیش راضی هستم.یه چیزی بگم شاید باورتون نشه این فسقلی دقیقا عین مگان ۲۰۰۰ اتوماتی که داشتم کشش عالیه .اصلا کم نمیاره.صدا موتورشم دقیقا اندازه مگان ۲۰۰۰ هست.کاسی که مگان اتومات داشتن میدونن من چی میگم. ولی صدای موتور ال ۹۰ اتومات خیلی اروم و کمتر از شاهین هست.مصرف سوختن شاهین در جاده از هر ماشینی که فکرشو کنید کمتره. ولی داخل شهر اندازه مگان ۲۰۰۰ مصرف میکنه.من نه طرف داره شاهینم نه گنجشک نه هیچ کدوم از این ماشین هایی که تولید میشه .من فقط تجربم رو میگم که شاید به دردتون بخوره.تعادل شاهین از تارا کمتره به نظرم.یه عیب دیگه ای که شاهین داره اینه که اگه در جاده شبدار وایساده باشید و یخواهید شروع به حرکت به سمت بالا کنید جون میکنه تا راه بیوفته ولی همین که راه افتاد دیگه خیالتون راحت فقط کافیه پر گاز دنده عوض کنید.هماهنگی گیربکس و موتورش عالیه خدایی .نمیدونم چرا همش میگید جنس داشبرد و پلاستیک های داخلیش بده.والا به خدا تارا از شاهین بدتر بود جنس داشبردش.ولی جنس داشبرد مگانی که داشتم خوب بود.جنس داشبرد شاهین هم مثل ۲۰۶-۲۰۷-ال ۹۰ و بقیه هست.من والا همشونو داشتم.مدل شاهینی که من دارم ۱۴۰۲ هست.من نمیدونم چقدر موتور گیبرکس شاهین دوام دارن من تا حالا نقصی ندیدم و از این نظر وسواسی هستم چون نقص فنی در ماشین ببینم فوری ردش میکنم . .ولی من از عملکردشون راضیم.صندلی هاش از همه ماشین هایی که داشتم بهتر بوده.من شخصا پیشنهاد میکنم لااقل یکبار سوار شاهین بشید و باهاش رانندگی کنید .چون اگه من بگم پیشنهاد میکنم بقیه میگن تو ماشین نمیدونی چیه.والا به خدا من بحث تعریف نباشه تقربا تمام ماشین های داخلی رو داشتم.اکه به عنوان یه دوست ازم بپرسن من پیشنهاد میکنم برای مصارف شهری و مسافرت.اگه هم کسی با جاده خاکی و کشاورزی سر کار داره بهترین پیشنهادم ال ۹۰ اتومات هست .چون دوامش عالیه.
    ان شالله که به دردتون بخوره دوستان

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • اباذر

    سلام وقت بخیر در مورد شاهین نظرات مختلفی درج شده ولی چند مورد به نظر من جاش خالی هست اینکه طراحی زیبایی داره درسته متریال ضعیف کار کردن درسته میتونست مانیتور بهتری داشته باشه اما موردهای که میخوام بگم یک صدای موتور درحالت بدون حرکت داخل کابین شنیده میشه دوم این بدنه از موتور زور هستش یعنی موتورش زور میزنه تا بتونه سرعت بگیره سوم راه برای کولر و بخاری برای عقب تعبیه نشده چهارم دیده راننده نسبت به پژو و سمند کمتر هست پنجم قیمت قطعات گرون هست مثلا رادیاتورش از ۳و نیم میلیون تا ۷ تومن هست ششم این طراحی کابین برای افراد قد بلند هست افراد کوتاه قد منظورم ۱۷۵ به پایین موقع رانندگی دستشون خسته میشه جابرای استراحت دستش بالا هست هفتم جا برای گوشی تلفن همراه تعبیه نشده که این خودش یع معظل بدیه برای شاهین هشتم دائم دریچه داشبورد از جاش در میاد نهم برای ارزون تر شدن همه رو متریال خشک و مشکی انتخاب کردن تا هزینه ها به حداقل برسه

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • mmm

    سلام دوستان من از حدود ۲۰سال پیش تا الان هر ماشینی که میخواستم بگیرم حدود دو هفته کاملاً در موردش تحقیق میکردم وهمه معایب ومزایاشو بررسی میکردم سعی میکردم بین بد و بدتر انتخاب بهتری داشته باشم البته در مورد ماشینای ایرانی . خارجیا که تحقیق نمیخاد همه خوبن. اما انصافا در مورد شاهین اصلا فرصت تحقیق نداشتم چون خیلی سریع ثبت نام کردم زودم تحویل گرفتم والان حدود ۹ ماه با کارکرد ۸ هزارتا میتونم به جرأت بگم که یکی از بهترین‌های ایرانی هستش.دنا پلاس توربو هم داشتم بهتره بگم یه شاهین بگیرید حدود ۳۰۰ میلیون هم پس انداز کنید واز سواری شاهین هم بیشتر از دنا لذت ببرید
    اینا همرو بدون مبالغه گفتم چون دوست داشتم راهنمایی کنم برای خرید.

  • فرشید

    من ماشین شاهین را حدودا ۲۰ روز است تحویل گرفتم ماشین بسیار خوبی است اکثر آپشن های ماشین های خارجی را دارد با این نکته مهم که ایرانی و لوازمش بسیار فراوان و ارزان خواهد بود با مقایسه ماشین خارجی سواری خوب است من فکر می کردم صدا دارد که آنهم ندارد در کل یکی از مسائل مهم خودرو پشتیبانی و لوازم یدکی آن است چون اینجا ایران است من اشنایانم ماشین چینی دارند از لحاظ لوازم یدکی به مشگل خوردند من که رازی هستم سفر دورم کرج بوده در حال حاضر ماشین خوبی است

  • وحید

    شاهین از تمام ماشین های ایران خودرو که در حال حاضر مونتاز میکنه بهتره.میتونید از شاهین سوارا حضوری بپرسید و گول این دلال ها که قصد تخریب دارن رو نخورید.

  • Sam

    واقعا که آفریده شدید برای حرف مفت زدن .یه مشت آدم مغرض. آخه شمارو چه به نظر دادن .این فرغونه اون فرغونه …اینها هم شد نظر؟ یه کم فرهنگ و شعور هم خوب چیزیه.نشد یکبار بخوای یه چیزی بخری بخوای از نظرات مردم در موردش مطلع بشی اون وقته که با شنیدن و خواندن اینهمه خزعبلات حال تهوع به آدم دست میده.آقایون کارشناس!!!!

  • افشین

    سلام دوستان نظرات رو اکثرش رو خوندم به نظر من که الان خودم شاهین دارم و خانومم دنا پلاس و هر دوش رو همزمان سوار میشم بزرگترین عیب شاهین موتورشه که ضعیفه و با توربو کردنش اجبارا رو این خودرو گذاشتن و مطمینا سایپا در اولین فرصت این موتور رو تعویض خواهد کرد حتی با توربو کردنش برای این بدنه و اتاق ضعیفه و مطمینا از این بابت پر خرج و با استهلاک بالا خواهد بود این موتور کلا در حد پراید و تیباست کاش میشد از موتور tu5 یا ev7 استفاده میکردن

  • رحمت

    سلام.من این ماشینو یک ساله دارم قبلش ۲۰۶ تیپ ۵ داشتم قدرت موتور تقریبا یکی هستش صدای موتور از پژو بیشتره ولی ب جاش جاداره.من پژو رو بخاطر فضای کمش فروختم شاهین ماشین بدی نیست.فول آپشنه.ماشین خوب می‌خواهیم برین خارجی بخرید

  • علی

    من یسری نظر خوندم و ب این نتیجه رسیدم مافیا کارشون رو ارتقا دادن، بیخیال
    من اون موقه هم ک سورن elx میخاستم بگیرمم یسریا میگفتن موتور ef7 خوب نیس نگیر بیچاره میشی، ولی من گرفتمو از ۹۶ تا الان با وجود ۱۶۰هزار کارکرد ی پیچش عوض نشده!
    الانم اتومات میخاستم شاهین گرفتم چندروزه والا انقد اتاقش کیپه ک شما صدا بیرون رو نمیشنوی بعد صدا موتورشو میشنوی، سورن من با اینکه ماشین خوبیه ولی انقد صدای بیرون میاد صدای موتورش کم نشون نمیده، شتابش بی اغراق سرگاز سورنو ک میخوره! مصرفش بنظرم بالاست، راحتیه صندلیاش به سورن عمرأ نمیرسه حتی تنظیمات قوس کمر نداره! گیربکسش cvt هست و عملکردش یکم توی شروع حرکت کنده ولی در کل عملکردش خوبه خصوصأ توی سرگازش بی نظیر و چابکه، طراحی داخلیش خوبه من راضیم حالا بعضیا از خشک بودن رودریا و داشبورد میگن ولی من میپسندم، تمیز کردنش راحته ی وند منظوره میزنی کل درو میشوره میریزه پایین، سرنشینای عقب جای بازی دارن، مانیتور خوبی داره نرم افزاراشم کامله منتهی یکم رابط کاربریش سخته و باید چند وقت باهاش ور بری تا یاد بگیری، داشبورد و کنسول وسط کوچیک و بی کیفیته و ب محصولات ایرانخودرو نمیرسه، باندها ضعیفه ب نسبت ایرانخودروییها، فرمان بسیار نرم و تو دستی داره، سرعت رو نشون نمیده تا جایی ک ۱۰۰ تا ک میری فک میکنی ۸۰ تا میره تا جایی ک اوایل تصور میکردم کیلومتر بالا نشون میده! …
    در کل من راضیم و کامنت میدم کسی اگه شک داره بخره یا نه من میگم بخرید پشیمون نمیشین، منم شک کردم پارسال دم عید ۸۰۰ نخریدم امسال ۸۸۰ پول دادم…