رانندگی در برف و جاده یخ‌زده و نکاتی که باید بدانید

Blizzard on the road. Photo taken 07. februar 2013 in Slovakia Europe town Liptovsky Mikulas. Heavy snowfall paralyzed traffic for several hours.
0 9,537

زمین برفی می‌تواند رانندگی را به یک چالش واقعی تبدیل کند و حتی می‌تواند منجر به تصادف شود. بنابراین قبل از شروع به رانندگی در برف، باید خود را به‌اندازه کافی آماده کنید تا بتوانید به‌موقع به مقصد برسید. همچنین از قبل باید بدانید در شرایط مختلف چه کاری انجام دهید تا از بروز حادثه جلوگیری کنید. نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم تأثیر زیادی در ایمن‌تر شدن سفرها دارند. اگر می‌خواهید در فصول سرد سال با خیال راحت رفت‌وآمد کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نکات قبل از شروع رانندگی در برف

در این بخش به نکات و مواردی که قبل از شروع به حرکت باید رعایت کنید، اشاره کرده‌ایم.

۱. مسیر خود را مشخص کنید

قبل از حرکت، مسیر خود را به‌دقت بررسی کنید. برای این کار از اپلیکیشن‌های مسیریاب کمک بگیرید و  از آن برای اطلاع از ترافیک خیابان‌ها استفاده کنید تا بتوانید مسیرهایی انتخاب کنید که خلوت‌تر هستند.

حتما آخرین اطلاعیه‌های مربوط به آب و هوای محل زندگی‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر گیر نمی‌کنید.

۲. مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرید

احتمالا در روزهای برفی نسبت به روزهای عادی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به مقصدتان برسید. چراکه باید برف شیشه‌ها، آینه‌ها، چراغ‌ها و سقف را از روی ماشین بردارید.

همچنین باید منتظر بمانید تا یخ شیشه جلویی آب شود. می‌توان گفت که این مهم‌ترین نکته رانندگی در برف است.

اگر متوجه شدید که قفل در یخ زده است، بهتر است کلید را گرم کنید یا یخ‌زدا یا روان‌کننده‌های روغنی را داخل قفل اسپری کنید.

علاوه بر این‌ها، بررسی مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است نیز زمان‌بر خواهد بود، اما ارزش آن را دارد که قبل از حرکت، کمی برایشان وقت بگذارید.

مطمئن شوید که برف‌پاک‌کن‌ خاموش است

قبل از روشن کردن ماشین، مطمئن شوید که کنترل خودکار برف‌پاک‌کن خاموش است، زیرا در صورتی که یخ زده باشد و شروع به کار کند، فیوز کنترل برف‌پاک‌کن منفجر می‌شود. برف‌پاک‌کن‌ها باید درست کار کنند تا بتوانید شیشه جلو را کاملا تمیز کنید.

لاستیک‌ها را چک کنید

لاستیک‌ها را از نظر اینکه آج سالمی داشته باشند، بررسی کنید. لاستیک‌های سابیده شده، هنگام رانندگی روی برف و یخ لیز می‌خورند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که احتمال بارش برف در آن زیاد است، حتما تایرهایی استفاده کنید که آج عمیق‌تری دارند.

اگر شرایط یخبندان خیلی وخیم است، بهتر است از زنجیر چرخ استفاده کنید.

مایع شیشه‌شوی را چک کنید

برای جلوگیری از یخ زدن آب از یک شیشه‌شوی باکیفیت خوب استفاده کنید که حداقل تا ۳۵- یخ نزند. اگر این کار را نکنید، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلویی ممکن است در شرایط برفی کار نکنند. اگر از نوع شیشه‌شوی خود مطمئن نیستید، می‌توانید آن را چک کنید.

لوازم ضروری را به همراه داشته باشید

می‌توانید موارد زیر را به همراه داشته باشید تا مطمئن شوید که با خودرویی مجهز در برف رانندگی می‌کنید.

  • پد ضدرطوبت؛
  • چراغ قوه؛
  • جلیقه‌ای که در صورت خرابی خودرو بتوانید آن را به تن کنید و دیده شوید؛
  • پتو برای گرم نگه داشتن خود؛
  • مقداری غذا؛
  • نوشیدنی؛
  • شیشه‌شوی یدکی؛
  • اسپری ضدیخ؛
  • یخ‌خراش؛
  • بیل؛
  • شارژر تلفن؛
  • نقشه؛
  • جعبه کمک‌های اولیه؛
  • مثلث هشداردهنده؛
  • جک؛
  • وسیله‌ای که در صورت گیر کردن در برف بتوانید آن را زیر چرخ‌های محرک خودرو بگذارید.
مهم‌ترین چیزی که باید قبل از رانندگی در برف با خود ببرید، یک تلفن همراه شارژ شده است که شماره تلفن امداد خودرو در آن ذخیره شده است تا در صورت نیاز بتوانید با آن تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

چگونه در برف رانندگی کنیم؟

  1. کفش راحت و خشک بپوشید.
  2. به‌آرامی شتاب بگیرید، با دور موتور کم حرکت کنید و سریع دنده عوض کنید.
  3. با دنده ۲ حرکت کنید چراکه باعث کاهش لغزش چرخ‌ها می‌شود. برخی از خودروها، حالت رانندگی در زمستان دارند که همین کار را انجام می‌دهد.
  4. هرچه جاده لغزنده‌تر باشد، باید به مسیر دورتر نگاه کنید. آنچه را که در مرحله بعد باید انجام دهید، سریع‌تر پیش‌بینی کنید. رانندگی که همراه با دقت و ایمنی باشد نیازمند تمرکز بیشتری نیز هست.
  5. با سرعت کم رانندگی کنید و فاصله طولی بین خود و خودروی جلویی را حفظ کنید. این فاصله باید تا ۱۰ برابر فاصله توصیه‌شده معمولی باشد.
  6. زمانی که از سربالایی می‌خواهید بالا بروید، فضای زیادی در جلوی خودرو باید خالی باشد تا بتوانید بدون نیاز به تعویض دنده با سرعت ثابت حرکت کنید.
  7. اگر احساس می‌کنید ماشین شروع به لغزش می‌کند، همیشه و همیشه به جایی که می‌خواهید بروید نگاه کنید، نه به جایی که ماشین در آن لحظه در حال حرکت است.
  8. گاهی ماشین‌تان می‌لغزد و از مسیر منحرف می‌شود. اما بدترین لغزش‌ها هم قابل‌مدیریت هستند و می‌توانید در مدت کوتاهی خودرو را تحت کنترل کامل خود بگیرید. اولین نکته در این شرایط این است که نترسید و ترمز نگیرید! در عوض، کارهای زیر را انجام دهید:
  • هنگام لغزش چرخ‌های جلو: جایی که لاستیک‌های جلو چسبندگی خود را از دست می‌دهند و ماشین در یک قوس عریض‌تر از آنچه انتظار دارید می‌چرخد، گاز ندهید. سپس با بازگشت چسبندگی لاستیک به زمین به سمتی که می‌خواهید، حرکت کنید.
  • هنگام لغزش چرخ‌های عقب: جایی که لاستیک‌های عقب شروع به لغزیدن می‌کنند و احساس می‌کنید که شروع به چرخیدن کرده‌اید، به سرعت فرمان را در همان جهتی بچرخانید که عقب ماشین در حال لغزش است. اگر مثلاً عقب به‌سمت چپ می‌چرخد، فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید. پا را از روی پدال گاز بردارید و ترمز نگیرید. همان‌طور که چرخ‌های عقب دوباره کشش را به دست می‌آورند، در مسیر اصلی خود به حرکت ادامه دهید.

مهم نیست که چه نوع لغزشی را تجربه می‌کنید، مطمئن شوید که چرخ‌های خودرو در جهتی هستند که می‌خواهید حرکت کنید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید بدون تصادف کنترل خودرو را در دست بگیرید، می‌توانید به‌آرامی ترمز بگیرید. اگر تصادف قریب‌الوقوع است، ماشین را با نکاتی که در ادامه در مورد ترمز ABS گفتیم، کنترل کنید.

  1. اگر تمام راهکارهایی که تا اینجا گفتیم با شکست مواجه شد و باید هرچه سریع‌تر در برف یا یخ توقف کنید، وقت آن است که از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) خودرویتان کمک بگیرید. تمام وسایل نقلیه جدید امروزی مجهز به ترمزهای ضد قفل هستند که از یک کامپیوتر داخلی برای بهینه‌سازی ترمز خودرو در شرایط سخت استفاده می‌کنند. اگر در حال سُر خوردن هستید و نمی‌توانید خودرو را کننترل کنید یا باید از برخورد با مانعی اجتناب کنید و وسیله نقلیه شما ABS دارد، پدال ترمز را تا آخر به پایین فشار دهید و رها نکنید. کامپیوتر بقیه کارها را انجام می‌دهد و هر چرخ را بر اساس کشش موجود تا حد امکان متوقف می‌کند.

نکته شگفت‌انگیز در مورد سیستم‌های ABS این است که اگر در حال برخورد با مانعی هستید، می‌توانید پدال ترمز را تا آخر فشار دهید. کامپیوتر نیروی ترمز را در هر چرخ تنظیم می‌کند تا به شما امکان مانور دهد و همزمان سرعت را کاهش می‌دهد.

هیچ سیستم ایمنی نمی‌تواند شما را مطمئن کند که تصادف نمی‌کنید، اما ترمزهای ضد قفل بدون شک بسیاری از رانندگان را از تصادف نجات داده‌اند.

توجه: اکثر سیستم‌های ABS هنگام فعال شدن پدال ترمز را به لرزه در می‌آورند تا به راننده اطلاع دهند که کار می‌کنند، بنابراین وقتی این لرزش را احساس کردید، ترمز را رها نکنید.
    1. برای سراشیبی از دنده کم استفاده کنید و سعی کنید ترمز نگیرید. البته در صورت لزوم اگر نیاز به ترم داشتید و فاصله با خودرویی جلو زیاد بود می‌توانید ترمز کنید.
    2. هنگام نزدیک شدن به پیچ، قبل از اینکه فرمان را بچرخانید، ترمز کنید. اگر ماشین شما کنترل خود را از دست داد، سعی کنید وحشت نکنید. نکته کلیدی این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و مطمئن شوید که چرخ‌های شما در همان جهتی هستند که می‌خواهید.
    3. هنگام رانندگی در برف سنگین، مطمئن شوید که از چراغ‌های جلو روشن است. روشنایی روز کفایت نمی‌کند.

 

  1. اگر دیدتان به کمتر از ۱۰۰ متر رسید، چراغ‌های مه‌شکن را روشن کنید. اما به یاد داشته باشید که وقتی دیدتان بهتر شد، آنها را خاموش کنید.
  2. اگر سطح جاده شن‌ریزی نشده بود، در مسیر چرخ‌هایی که سایر خودروها از خود به جای گذاشته‌اند حرکت کنید.
  3. ترمز گرفتن، چرخاندن فرمان، گاز دادن و حتی تعویض دنده باید به‌آرامی و آهستگی انجام شود.
  4. عینک‌ آفتابی می‌تواند به دیدِ بهتر هنگام انعکاس نور خورشید روی برف کمک کنند.
  5. با سرعت پایین حرکت کنید. در نظر داشته باشید که زمان بیشتری را برای متوقف کردن خودرو یا هدایت آن لازم دارید.
  6. در نهایت، برخی از مسیرها هستند که شاید نور خورشید به آنها نرسیده باشد با اینکه یخ بقیه جاده آب شده است، آن قسمت هنوز یخ زده باشد. به عنوان مثال پل معمولاً اولین جایی است که یخ می‌زند و آخرین جایی است که یخش ذوب می‌شود. بنابراین هنگام رانندگی در فضاهای باز به این نکته توجه کنید.

در زمستان ماشین خود را تمیز نگه دارید. چراکه نمکی که برای یخ‌زدایی جاده‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند به‌مرور زمان باعث خوردگی ماشین شود، بنابراین ارزش آن را دارد که به‌طور منظم خودرو را در طول زمستان تمیز کنید.

 

promotion banner

لاستیک زمستانی، جوراب تایر یا زنجیر چرخ، کدام‌یک برای رانندگی در برف بهتر است؟

هر یک از این محصولات هنگام برف و یخ‌ردگی جاده‌ها به شما کمک می‌کند، اما کدام‌یک را باید بخرید تا بهتر نیازهای رانندگی شما را برآورده کند؟

لاستیک زمستانی

  • این وسیله جایگزینی برای تایرهای تابستانی استاندارد هستند. اکثر خودروها از این لاستیک‌ها استفاده می‌کنند و در شرایط نامساعد جوی مانند باران، یخ و برف، چسبندگی بیشتری دارند.
  • این لاستیک‌ها به‌طور قابل‌توجهی عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشند اما گزینه مناسبی برای جاده‌های با برف سنگین نیستند.

جوراب تایر

جوراب تایر، روکش‌های پارچه‌ای برای چرخ و لاستیک هستند و به‌طور کلی جایگزین‎‌های خوبی برای زنجیر چرخ سنتی هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند تایرها را بپوشانند و به‌عنوان یک لایه، بین آنها و برف قرار گیرند تا چسبندگی و کشش را افزایش دهند.

یکی از مزیت‌های اصلی جوراب‌های تایر این است که بسیار راحت‌تر از زنجیر چرخ نصب می‌شوند. آنها همچنین در هنگام رانندگی صدایی ایجاد نمی‌کنند و کیفیت سواری را برخلاف زنجیر چرخ، خراب نمی‌کنند.

  • جوراب تایر، چسبندگی بیشتری روی برف دارد.
  • برای جاده‌هایی که از قبل بر روی آنها برف باقی مانده است، مناسب است.
  • جایگزین ارزان‌تری برای لاستیک‌های زمستانی هستند، اما زمانی که جاده یخ‌زدایی شد باید آنها را از تایر جدا کنید.
  • جوراب لاستیک راحت‌تر به دور لاستیک قرار می‌گیرد اما برای برف سنگین مناسب نیست.

زنجیر چرخ

  • زنجیر چرخ در شرایط برفی بهترین چسبندگی را دارد.
  • برای برف سنگین مناسب است.
  • اگر یخ جاده‌ها ذوب شد، زنجیر چرخ را از تایر جدا کنید زیرا ممکن است به ماشین و جاده آسیب برساند.
  • نصب زنجیر چرخ از جوراب تایر وقت‌گیرتر است.

زنجیر چرخ باید زمانی استفاده شود که برف‌های جاده یخ زده است. هر زمان به جاده‌ای رسیدید که از یخبندان خبری نبود، باید آن را از لاستیک جدا کنید. اگر این توصیه را نادیده بگیرید، احتمال آسیب رسیدن به ماشین و جاده وجود دارد. اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از زنجیر چرخ را به‌طور کامل در راهنمای آن بخوانید.

هشدار: 

  • اگر فاصله کافی بین قوس چرخ و لاستیک وجود نداشته باشد، زنجیر نباید نصب شود.
  • اگر تایرها به سنسورهای الکترونیکی مجهزند، زنجیر را نصب نکنید چون ممکن است زنجیر به سنسورها برخورد کند.

اولین کاری که باید هنگام نصب زنجیر چرخ انجام دهید این است که دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ماشین شما می‌تواند زنجیر چرخ داشته باشد؛ البته اکثر خودروها این امکان را دارند.

روش نصب زنجیر چرخ را به‌طور کامل در مطلب زیر بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر با روش نصب زنجیر چرخ آشنایید، مطلب زیر را مطالعه کنید:

سؤالات متداول

۱. چگونه در برف رانندگی کنیم؟

شما باید به‌آرامی خودرو را با دور موتور  و شتاب حرکت دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن به دنده بالاتر تغییر دهید. برای ایمن نگه داشتن خود و سایر رانندگان جاده، با سرعتی خیلی کمتر از حد مجاز رانندگی کنید و به تمامی محیط اطراف خود توجه داشته باشید. به خودتان زمان کافی برای حفظ فاصله با خودرو جلویی در زمان ترمز را بدهید. سعی کنید از مسیر‌های شیبدار عبور نکنید، اما در صورت بالا رفتن از یک شیب، فاصله مناسبی بین خود و سایر وسایل نقلیه حفظ کنید. برای حفظ فاصله در صورت نیاز به آرامی ترمز کنید.

اگر وسیله نقلیه شما در یک پیچ کنترل خود را از دست می‌دهد، سرعت خود را کم کنید و چرخ‌های خود را در جهتی که می‌خواهید حرکت کنید، نگه دارید تا زمانی که توقف کنید. هرگز دستان خود را از فرمان برندارید.

همچنین، چراغ‌های جلو را همیشه روشن نگه دارید.

۲. در برف با دنده سنگین حرکت کنم یا سبک؟

هنگام رانندگی در برف همیشه با دنده سنگین با دور موتور کم رانندگی کنید. همچنین سرعت خود را کم نگه دارید و فاصله مناسبی را بین خود و سایر خودروهای جاده حفظ کنید.

سخن آخر

در جاده برفی باید با تمرکز و احتیاط بیشتری رانندگی کرد. دور موتور باید کم باشد و به‌آرامی شتاب خودرو را افزایش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن دنده عوض کنید. سرعت باید پایین نگه داشته شود. باید بتوانید پیش‌بینی کنید که چه کاری باید انجام دهید و به خودتان زمان کافی برای ترمز و هدایت بدهید. برای کاهش احتمال لیز خوردن چرخ‌ها به جای دنده ۱ از دنده ۲ استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مربوط به رانندگی در برف را بررسی کنیم تا بتوانید سفر ایمنی داشته باشید. اگر شما نیز تجربه‌ای از رانندگی در شرایط سخت برفی دارید، در زیر همین صفحه در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.